Назва проекту: Урок розвитку зв'язного мовлення. Складання тесту-опису котика на основі власних спостережень.
Навчальні предмети: Українська мова та читання. Я досліджую світ.
Тип проекту:
За смислом: творчий;
За тривалістю: середньої тривалості;
За кількістю учасників: груповий;
За характером координації: з середньою координацією;
За характером контактів: серед дітей однієї вікової групи;
Мета проекту:
- вчити учнів самостійно отримувати знання, добирати матеріали відповідно до теми;
- розширити знання дітей про домашнього улюбленця – котика та котика – героя домашніх казок;
- розвивати зв'язне мовлення учнів, активізувати словниковий запас, розвивати пізнавальну активність дітей, вчити добирати найвлучніші слова під час опису;
- удосконалювати знання дітей про вили текстів, розвивати мислення, творчу уяву, вміння працювати в групах, розширювати природні знання учнів;
- виховувати любов до природи, до рідного слова, до художньої літератури.
Вхідні знання та навички:
- бесіда на основі власних спостережень про домашніх тварин;
- судження дітей про вплив домашніх тварин на здоров'я людини.
Очікування результату проекту:
- виставка дитячих робіт “Мій домашній улюбленець”;
- підвищення зацікавленості батьків і дітей до даної темі;
- формування у учнів свідомості, активну життєву позицію, вміння сприймати себе невід'ємною частиною природи;
- створення фото буклету “Котячому роду нема переводу”.
Опис досвіду:
Схема діяльності учнів:
I. Підготовчий стан:
Оголошення мети і завдання проекту.
II. планування проекту:
1. Розроблення чіткого плану дій учнів і підготовка роботи над проектом.
2. Визначення джерел потрібної інформації.
3. Висловлення пропозицій щодо форми представлення результатів проекту.
4. Створення фото-буклету “Котячому роду нема переводу”
5. Підготовка “Листа - звернення” до редакції міської газети щодо вирішення проблеми безпритульних тварин.
6. Проведення уроку зв'язного мовлення за темою: “Складання тексту – опису котика на основі власних спостережень”.
7. Оцінка діяльності класного колективу, мікрогруп.
Опис дій, які виконуватимуть учні, їхня послідовність.
«Словознайки» |
«Пізнайки» |
«Казкарі» |
1. Збір даних з різних джерел інформації. 2. Аналіз і обробка зібраних матеріалів. 3. Підготовка до проведення творчого звіту групи. |
1. Збір даних з різних джерел інформації. 2. Аналіз і оформлення зібраних матеріалів. 3. Створення фото-буклету “Котячому роду нема переводу” 4. Підготовка “Листа - звернення” |
1. Консультації з бібліотекарем районної і шкільної бібліотек. 2. Оформлення зібраного матеріалу. 3. Підготовка до інсценізації казок. 4. Презентація дитячої літератури з теми проекту. |
Висновки:
1. Виховання відповідального відношення дітей і батьків до утримання домашніх тварин “Ми відповідаємо за тих, кого приручили”.
2. Проведення акції спільного з батьками “Допоможи бездомній тварині”.
ІІІ. Реалізація проекту.
1. Розподіл мети практичної діяльності кожної групи:
- «Словознайки»: зібрати інформацію про прислів'я, приказки, дитячі вірші, пісні, загадки, де головним героєм є котик; народні звичаї, пов'язані з життям котів; скласти загадку з опорними словами;
- «Пізнайки»: дослідити і зібрати інформацію про породи та звички котів; дібрати ілюстративний матеріал про походження і приручення котів; скласти опис котика за планом та додатковим матеріалом;
- «Казкарі»: інсценізація уривків казок, в яких героями є кіт; скласти загадку користуючись малюнком та додатковим матеріалом.
2. Визначення основних шляхів досягнення мети і постання слідування ними, виконуючи кожне завдання.
3. Збір спостережень, фактів, мовного матеріалу.
4. Аналіз та узагальнення зібраних даних.
IV. Підсумки проекту.
1. Оформлення зібраного матеріалу, оформлення результатів.
2. Підготовка до презентацій результатів проекту.
3. Проведення конкурсу на кращу усну відповідь.
Матеріал, підготовлений групами до уроку.
Ми поговоримо про тварину, яка управлятиме 2023 роком. За східним календарем Новий рік почнеться 22 січня 2023 і триватиме до 09 лютого 2024 року.
А хто ж управляє ним? Відгадайте загадки.
Котики – тварини домашні які є у багатьох з вас, у квартирах вони є нашими друзями, а в будинках, особливо сільських, надійними захисниками від мишей та крис.
У кожній країні, у кожній господині
Затямлять нехай собі люди;
Котячому роду нема переводу,
Нема і ніколи не буде.
Що означає слово “кіт”? Існує думка, що це слово в давнину було запозичене з народно-латинського “кактусу”, що означає “дика кішка”.
Що дізналися про походження і приручення свійського кота?
Як люди в Європі ставились до кішки?
Кіт належить до родини котячих і родичі в нього різні: гепарди, ягуари, тигри, рисі, леви, барси, пуми, пантери.
Запитання.
1. Для чого вмивається кішка?
Кажуть: “Кіт вмивається - чекай гостя”. Але не для гостей вмивається кішка. Треба щоб миші не чули її запах. Ось чому вона завжди має бути чистою. Чистота для неї - питання життя, бо кішка не переслідує здобич, а лише підстерігає її. До речі, у темряві кішка бачить уп'ятеро краще, ніж людина.
2. Чим цікавий слух котів?
Вони чують тільки те, що їм треба. Вони можуть почути кроки миші, але їх не розбудить навіть постріл. Так усе зуміли себе поставити коти, адже якщо будеш прислухатись до всіляких звуків, не почуєш мишу.
3. Які прислів'я ви знаєте, приказки про котів?
Ходить, мов кицька.
Влетіло, як коту за сметану.
Лисий, як кіт на ковбаси.
Наробив, як кіт наплакав.
Не миряться, як два коти над салом.
Покарали, як кота мишами.
Живуть, як кішка з собакою.
4. Про котів є багато казок, віршів, пісень. А з якої казки цей котик?
Котику – братику, врятуй мене…
Скажіть, що це поля маркіза Карабаса, тоді отримаєте в нагороду ось це…
Ді-дін-дін, загорівся кицьчин дім…
Кличе собака кицьку Варварку…
Мяу-мяу-мяу. Ати думаєш: от ворожого сина син, йому ще мало! Це він і нас поїсть!
5. Яка особлива властивість котів?
Коти дуже люблять спати.
6. Яка тривалість життя кота і хто є чемпіоном серед котів – довгожителів?
Тривалість життя котів 10 – 12 років, чемпіон серед довгожителів – кішка Пусс зі США, прожила 36 років.
7. Скільки кошенят може мати кішка?
Кішка може мати 2 – 6 малят. Кішка з Південної Америки одного разу народила 14 здорових кошенят.
8. Яка середня вага котів?
Біля 5 кг, але бувають справжні товстуни. 9-річний кіт Спайс зі США важив майже 16 кг.
9. Чи можуть коти довго перебувати без їжі?
Так. Вражає історія одного кота з Англії. Це трапилось 1939 р. З шахти глибиною 13 м, витягнули кота, який впав туди 18 місяців тому, він просидів там а=півтора року і залишився живим.
10. Навіщо коту вуса?
Кіт вусами відчуває. Коли кіт насторожується, він настовбурчує вуса і шевелить ними. Вуса вловлюють найменші коливання повітря. Кіт не тільки чудово чує, як шкребеться миша, а вусами відчуває кожен її рух, обрізати вуса котам ні в якому разі не можна. Від цього кіт може померти.
11. Який звичай, пов'язаний з котами, існує у людей?
Серед людей є гарний звичай: пускати у нову квартиру кота. Коти добре відчувають, де в оселі погані, а де хороші місця. Якщо кіт входить у пусту кімнату і лягає на певному місці, то це означає, що там можна ставити ліжко або обідній стіл. Це місце випромінює погану для людини енергію.
12. Чи може кіт падати з висоти і які цікаві факти ви знаєте?
Здатність котів падати з висоти і залишатись неушкодженими всім відома. І все ж дивовижна історія кота з Канади. 1 травня 1973 року він впав з 20 поверху. Кіт зламав тазову кістку, але вижив і одужав.
Котячі секрети.
Скільки домашніх котів живе у світі? 400 мільйонів, але розподілені вони по країнам нерівномірно. Мешканці Перу, Габону та Гвіани не утримують котів, зате у США їх найбільше – 55 мільйонів! В Австралії на кожні 10 чоловіків припадає 9 котів. У Франції проживає 8 мільйонів котів, у Німеччині 6,3 мільйона, в Англії 12 мільйонів пухнатих улюбленців.
“Населення” великого острова Фраджос в Індійському океані складається тільки з котів. Вчені з'ясували, що у 1980 і біля берегів острова розбилося судно. Коти, які врятувались, на острові вижили і розплодилися. Вони навчились майстерно по морських їжаків, крабів і навіть рибу. Нині на острові живе біля тисячі котів. В Англії котів вважають службовцями в деяких установах. З 1968 коти “працюють” в поштових відділеннях. У Британському музеї цілий загін оберігає дорогоцінні колекції від щурів. Держава забезпечує їх харчами – консервами та “спецодягом” – жовтим бантом на шиї.
Кіт на прізвисько Дідусь – найстарший кіт в Америці йому 32 роки (у перерахунку на вік людини - 160). Найстарший кіт на Землі Пусс прожив 36 років.
Рябенька кішка що живе Уайтсія (США), мисливця – чемпіонка. За 6 років спіймала 12480 щурів (по 5 – 6 щурів на добу).
Австралійський Хіммі найбільший товстун серед котів, він важить 21 кілограм!
Очі. Очі у котів великі, круглі, дуже виразні, різноманітних кольорів: жовті, зелені, голубі, сірі. Коли треба подивитись вбік, то кіт повертає голову, тому що очима водити (як людина) він не може. Зір у котів чудовий, вони добре бачать у темряві.
Кігті. Гострі кігті – головна котяча зброя. Вони також допомагають тварині легко забиратись на дерево. Кігті заховані у м'яких подушечках лап.
Вуса. Довгі пишні вуса котів називаються вібрисами. Ці вуса є чутливим нервовим органом, що допомагає котові добре орієнтуватись навіть у темряві. Вони сигналізують про найближче оточення, а також оберігають очі.
Хвіст. Завдяки цій частині тіла коти при падінні завжди приземляються на всі 4 лапи. Хвостом коти можуть “розмовляти”, тобто виявляти свій настрій.
Хвіст піднято – радість, задоволення.
Хвіст опущений – втома.
Кіт б'є хвостом – незадоволення, гнів.
Кінчик хвоста злегка ворушиться- цікавість.
Далеко не всі породи котів мають хвости. Є зовсім безхвості – менкси, а також ті, що мають куций хвіст (як у зайця або кролика) – бобтейли, кимрики.
Підготовка до твору – опису тварини (котика)
І. Добір робочого матеріалу
Тварина – кіт, котик, кішка, кішечка.
Масть – попелясто-сіра з голубуватим відтінком, темніші невиразні смужки.
Шерсть – середньої довжини, м'яка, ніжна, тонка.
Голова – кругла, не дуже велика.
Вуха – широкі, рухляві, зарослі довгою м'якою шерстю.
Очі – великі, круглі, ледь видовжені по кутках, темні блискучі зіниці.
Ніс – червоний трикутничок з двома ніздрями по боках.
Вуса – з довгих білих цупких волосинок.
Шия – світло-сіра з переходом у білий колір з ледь помітним попелястим відтінком.
Тулуб – попелясто-сірий, голубуватий відтінок, темні невиразні попелясті смужки.
Спинка – темно-сіра, аж чорна.
Хвіст – великий, довгий, пухнастий з китичкою на кінці.
Сидить – спокійно, тихо.
Дивиться – уважно, зацікавлено, недовірливо.
Ходить – тихо, скрадаючись, крадькома.
Біжить – швидко, підскакуючи, перескакуючи.
Спить – смачно, чуйно, мурликаючи; звившись клубочком.
ІІ. Опис котика
На золотисто-коричневому фоні сидить симпатичний котик. Своїми великими очима він ніби вивчає нас: дивиться уважно, трохи недовірливо.
Він попелясто-сірої масті з невиразними, ніби розмитими, темними смужками, що хвильками спливають від хребта донизу. Шерсть довга, тоненька, м'яка, густо вкриває все тіло тварини.
Легкий поворот голівки надає усій постаті котика особливої принадності. Так і хочеться пригорнути цю милу істоту, занурити долоні в її м'якенький кожушок.
Вуха трикутничком. Вони уважно слухають усе, що діється навколо. Очі темні, майже круглі, з великими блискучими зіницями. Трикутна цяточка носа. Розкішні вуса – довгі цупкі волосинки, що спадають униз, як прозорі струмочки водограю.
Груди аж світяться білою м'якою барвою з ледве помітним попелястим відтінком.
Погляд котика трохи сердитий. Такого вигляду надують йому вертикальні смужки, що стрімко злітають від перенісся догори.
Хвіст у мурчика великий, довгий, пухнастий, такого ж кольору, як і все тіло. Тільки смужок на ньому немає, а на самому кінчику – пухнаста китиця. Напевно, він нею закриває носа, коли спить, або грається, коли залишається на самоті.
Котик любить тепло і ласку господаря, у якого він живе.