Тема уроку: Розповідь з обґрунтуванням власної думки.
Мій улюблений дитячий журнал
Мета: вчити складати розповідь з обґрунтуванням власної думки, будувати діалог; розвивати в дітей уміння розповідати, висловлювати й доводити власну думку в письмовій формі; виховувати інтерес до пізнання нового, до читання дитячої преси.
Обладнання: виставка дитячих журналів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Наш девіз:
Діяти активно,
Думати оперативно,
Сперечатись завзято
Усім хлопчикам й дівчатам.
- Яким ви хочете бачити наш урок?
(Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, пошуковим тощо).
ІІ. Актуалізація знань учнів
Читання анаграм
лранжу игкна азгеат
Бесіда
- Розкажіть Чомучці, які значення може мати слово «журнал». (Класний журнал, журнал обліку відвідування та успішності, книга чи зошит для систематичного записування про що-небудь, періодичне видання).
- Чим він відрізняється від газети, книжки? (Видається періодично, систематично з року в рік, щомісяця друкуються нові твори, а не перевидається з тим самим змістом, як книги).
- Які дитячі журнали ви знаєте?
(«Барвінок», «Соняшник», «Пізнайко», «Веселочка», «Дивосвіт», «Словознайко», «Яблунька», «Малятко», «Журавлик» і т.д.).
- Назвіть журнали, які представлені на нашій виставці.
- Які дитячі журнали передплачує ваша родина?
- А які ви брали у бібліотеці?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ви розповісте про свої улюблені журнали, спробуєте довести, чому ви їх любите, а також напишете про це твір.
ІV. Робота над складанням розповіді
1. Словникова робота
- Як ви розумієте значення слів «журнал», «рубрика», «редакція», «дописувач»?
- Прочитайте, яке тлумачення цих слів підготував вам Знайко.
Журнал - друковане видання у вигляді книжки, яке виходить через певний проміжок часу.
Рубрика – розділ у журналі.
Редакція – колектив людей, що готує журнал до друку.
Дописувач – людина, яка пише статті, повідомлення в газету чи журнал.
- Утворіть словосполучення.
Ілюстрації (які?) … (яскраві, різнокольорові);
матеріали (які?) … (цікаві, різноманітні);
журнал (який?) … (дитячий, новий);
новини (які?) … (повчальні, шкільні);
рубрика (яка?) … (найцікавіша, улюблена);
історії (які?) … (смішні, захоплюючі, жартівливі).
2. Бесіда з метою упорядкування матеріалу
- Який журнал є вашим улюбленим?
- Які його рубрики тобі найбільше подобаються?
- Які з них ви любити читати найбільше?
- Що нового ви дізнаєтесь з журналів?
(У журналах діти знаходять те, чого немає в шкільних підручниках. Вони радують їх чудовими казками, оповіданнями, легендами, переказами, знайомлять з прикметами, прислів’ями, приказками, загадками, іграми).
- Чи листуєтесь ви з редакцією журналів? З якою метою? Хто вам допомагає?
- До журналу можна посилати свої казки, вірші, розповіді про себе, адресуючи їх у відповідну рубрику. Можна передавати вітання друзям з днем народження, знайомитись і листуватися з дітьми з інших куточків нашої Батьківщини, а також брати участь у різних конкурсах.
2. Складання діалогу «Який журнал тобі подобається?»
Діалог
- Який дитячий журнал ти найбільше любиш читати?
- Мені дуже подобається журнал «Барвінок». Його назвали ім’ям ніжної весняної квітки.
- А чим він тебе захоплює?
- На сторінках цього журналу є багато різних цікавих рубрик. Він розвеселяє мене у сумні хвилини, підтримує, коли спіткає невдача. А ще розповідає, як виготовити різні іграшки, саморобки, веде у подорож у далекі країни, частує веселими оповіданнями та жартами.
- Чому вчить тебе «Барвінок»?
- Він вчить пізнавати світ, його минуле й майбутнє, любити й шанувати батьків і родину, дбати про власне здоров’я, уникати небезпеки.
- Чи доводилось тобі бути дописувачем цього журналу?
- Так, я написав казку про свою улюблену іграшку і надіслав її на конкурс.
- Ти так цікаво розповів про свій улюблений журнал, що мені захотілось його прочитати.
- Прочитай обов’язково, ти не пошкодуєш. Я вірю, що він стане твоїм найкращим другом.
4. Складання усної розповіді за планом (окремих речень, частин тексту)
Мій улюблений журнал
Я завжди з нетерпінням чекаю нового номера журналу «Барвінок».
Мені він дуже подобається. В цьому журналі є багато не лише кольорових ілюстрацій, а й цікавих різноманітних матеріалів. Це казки, вірші, загадки, ігри, конкурси з подарунками, легенди і перекази. які зацікавлять і фантазерів, і маленьких істориків, і любителів казок.
Журнал «Барвінок» має чимало рубрик. Матеріали рубрики «Наш скарб – рідна мова» вчать нас любити і знати рідну мову, боротися за її чистоту. Багато цікавинок можна дізнатись з рубрики «Хто? Де? Коли? Чому? Як? Навіщо? Скільки?». Про смішні історії та повчальні шкільні новини я завжди прочитаю у «Веселому колі». У «Клубі Форвард» можна знайти для себе багато цікавого про футбол.
Найбільше мені подобається рубрика «З торбинки дядечка Запитальника». В ній розміщено багато цікавого: крутоголовки, загадки, кросворди, шифрограми. Відповіді на них можна послати в редакцію журналу і отримати приз.
Цей журнал відкриває нам двері у цікавий світ знань, умінь, доброти.
«Яблунька» – мій улюблений журнал
Мені дуже подобається журнал «Яблунька».
Коли я відкриваю його, то з захопленням читаю різні казки, вірші, оповідання. Завжди з цікавістю роздивляюсь малюнки. Вони надзвичайно яскраві і гарні. У журналі подається багато ігрового матеріалу, загадок, кросвордів. А найбільше мені подобається виготовляти різні іграшки із саморобок, розміщених на його сторінках. А ще, завдячуючи рубриці «Я шукаю друзів», я познайомилася з багатьма однолітками. Тепер ми листуємося.
Моєю улюбленою є рубрика «Вікно в природу». З неї я дізнаюсь багато нового і цікавого про життя рослин і тварин. Цими знаннями я можу із задоволенням поділитися зі своїми друзями на уроках природознавства.
Я дуже люблю цей журнал. Всім своїм знайомим і друзям я раджу передплатити і обов’язково читати його.
5. Орфографічна підготовка
- Зверніть увагу, як пишуться такі слова і вислови:
журнал «Барвінок», редакція, рубрика, кросворд.
V. Фізкультхвилинка
VІ. Самостійне написання твору учнями
- Як записуємо кожну частину тексту?
- Доберіть і запишіть назву твору?
- Самостійно запишіть розповідь про свій улюблений журнал, обґрунтуйте свою думку?
VІІ. Перевірка виконаної роботи
VІІІ. Зачитування одного-двох кращих творів
ІХ. Підсумок уроку
- Чи сподобався вам урок? Чим?
- Який журнал ви б хотіли прочитати після сьогоднішнього уроку?
- Чим він вас зацікавив?
Рекомендації юним читачам:
· Передплатіть цікавий вам дитячий журнал або газету.
· Придбайте новий номер у газетному кіоску.
· Цікавтесь дитячою періодикою в бібліотеці.
· Систематично читайте дитячі журнали та газети.
Додаткові матеріали
Чи читаєш ти «Барвінок»?
Друже мій, читай «Барвінок»?
Передплачуй без вагань,
Двадцять вісім лиш сторінок,
А цікавинок, а знань!
В ньому вічно молодому,
Все для нас – краси зразок.
Скільки віршиків у ньому!
А малюнків, а казок!
Що краса це барвінкова –
Знають юні і малі,
А духмяна рідна мова,
Рідні пахощі землі!
А мандрівки, а пригоди
Серед буднів, серед свят!
Ще й з любов’ю до природи,
До звірят і пташенят.
Знайдеш ти й веселі жарти,
Разом ми посміємось.
(Прочитать пильніше варто –
І впізнаєш ти когось!)
А ще хочу я, щоб знав ти,
Що між друзів твоїх
Барвінчата-космонавти –
Прочитаєш і про них.
Двадцять вісім лиш сторінок,
А цікавинок, а знань!
Друже мій, читай «Барвінок»,
Передплачуй без вагань.
Дмитро Білоус