Урок розвитку зв’язного мовлення. Твір-опис людини з використанням порівнянь
Мета: вдосконалювати вміння учнів складати текст-опис, стисло й послідовно висловлювати думку; розвивати зв’язне мовлення учнів, спостережливість; виховувати любов до найріднішої людини — матері.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Подивилися на мене. Усміхнулися усі.
Чи готові до роботи?
Молодці!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Очікування.
Давайте дамо рекламу уроку.
Урок буде: Ми будемо:
цікавим, добрим, дисципліновані, продуктивним, повчальним, творчі, уважні, творчим. активні, зібрані
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
— Відгадайте загадку.
Знаю я слово, у цілому світі
Краще й тепліше від сонця і квітів.
Слово це пестить, голубить і гріє,
В душу дитячу вселяє надії.
Помандрувало від роду й до роду
І освятило людину й природу. (Мама)
— Мама — порадниця і рятівниця, її сердечність, ніжність,душевна теплота — особливі. Таких немає ні в кого. Материнська любов не знає зради. Вона довічна, непідкупна, істинна. Сьогодніми з вами будемо писати твір про маму.
Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
- Якщо я кажу слово «мама» то що ви уявляєте?
На дошці намальоване сонечко, на якому — напис: «Моя мама… ». Діти пропонують слова, які заповнюють промені: сонечко, квіточка, перлиночка…
Вправа «Мікрофон»
— Як ви розумієте ці прислів’я? Поясніть.
— Які прислів’я про маму знаєте ви?
Фізкультхвилинка
— Що таке текст?
— Які є типи текстів?
— Які питання можна поставити до тексту-опису?
— Які частини має текст-опис?
1) Частина, у якій передано загальне враження про предмет. (Зачин)
2) Частина, у якій розкрито ознаки предмета.(Основна частина)
3) Висновок. (Кінцівка)
— Для того щоб легше було описувати маму, пригадайте як вона виглядає.
— Які порівняння доберете ви, описуючи свою маму?
— Із чим можна порівняти мамині очі, усмішку, волосся, обличчя?
— Послухайте вірш.
Моя матуся — це струнка тополя,
Троянда пишна,
Світла, як весна.
Щоранку проводжа мене до школи,
Благословля на навчання вона.
— Із чим порівняно у вірші маму?
— А які порівняння для своєї матусі оберете ви?
— Прочитайте опорні слова й прикметники, які допоможуть вам яскравіше написати текст-опис.
Опорні слова
Очі: добрі, ласкаві, люблячі, мудрі, ніжні, розумні, блакитні,мов небо, як два бездонні озерця, …
Обличчя: кругле, світле, смагляве, …
Волосся: довге, коротке, блискуче, кучеряве, як стигле колосся,.
Усмішка: радісна, щаслива, весела, незрівнянна, …
Руки: працьовиті, лагідні, ніжні, теплі, …
Наприклад: Мою матуся звати Галина. Вона дуже вродлива. У мами смагляве, завжди усміхнене обличчя. Золотаве, мов стиглий колос,волосся опускається до плечей. Усмішка у матусі ніжна, мрійлива.
Я люблю дивитися в її блакитні, схожі на бездонні озерця, очі. Її невтомні ласкаві руки пестять і голублять мене. Моя рідненька матусю, ти найкраща у світі. Я дуже люблю тебе!
Гра «Коректор»
Учні обмінюються зошитами, читають роботи, дають поради одне одному.
VІ. Підсумок уроку
— Кому було присвячено сьогоднішній урок?
— Який твір писали?
— Які труднощі виникли під час написання твору-опису?
— Як вдалося подолати труднощі?
Пам’ятаймо, милі діти,
Пам’ятаймо завжди з вами,
Що для нас в усьому світі
Наймиліші наші мами.