Урок розвитку зв’язного мовлення
З клас
Тема. Удосконалення змісту та форми написаного тексту. Відповідність тексту його темі
Мета. Продовжувати вчити учнів помічати та виправляти помилки у змісті, побудові та мовному оформленні тексту; закріпити знання про текст та його структуру, вміння добирати заголовок; формувати вміння висловлювати оцінні судження щодо якості своєї роботи; розвивати мислення,творчі здібності дітей, орфографічну пильність; розширити знання про світ капелюшків, історію їх виникнення; виховувати спостережливість, почуття прекрасного.
Цілі для учня:
– Більше дізнатися про світ капелюшків;
– Вміти редагувати текст;
– Грамотно списати відредагований текст;
Обладнання:презентація, аудіозапис пісні « Кольоровий капелюшок»
(Сл. і муз. А. Олєйнікової), капелюшки 6-х кольорів , демонстраційні картинки із зображенням капелюшків,записи слів для роботи з деформованим текстом, шапочка із зображенням шафи, компетентнісні завдання для роботи в групах, словники,весняний букет, кольорові
« стрічки» настрою, роздатковий матеріал ( капелюшки «сподівань»),телевізор.
Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення
Перебіг уроку
І. Організація навчальної діяльності
1.Створення емоційного фону уроку
- Діти, ви,мабуть,помітили,що до нас іде красуня-весна.Її подих ми відчуваємо навіть у нашому класі. Погляньте,які чудові сережки вона подарувала тендітній ліщині. А нам у клас кинула сонячний промінчик тепла і надії. Впустіть цей промінчик у своє серце, усміхніться один одному, і з цією усмішкою ,що заіскрилась на ваших обличчях,ми розпочинаємо урок розвитку зв’язного мовлення.
- А я дарую вам пісню,слова і музику до якої написала А. Олєйнікова.Ваше завдання: визначити,про що в ній співається, і який у неї настрій.
2.Слухання аудіозапису пісні « Кольоровий капелюшок»
3.Спілкування учителя з дітьми
- Про що співалося в пісні?(Про кольорові капелюшки)
- Що вони нагадують? (Різньокольорові квіти)
- Який настрій у пісні? (Веселий, чудовий)
- Свій настрій ви продемонструйте за допомогою кольорових стрічок, якими прикрасите капелюшок.
- Тепер вам, мабуть, буде цікаво дізнатися,що означає колір, який ви продемонстрували.
- Червоний – у вас настрій захоплюючий;
- Оранжевий – радісний;
- Жовтий – святковий;
- Зелений – спокійний;
- Синій – сумний;
- Білий– хвилюючий;
- Фіолетовий – тривожний;
- Чорний – невпевнений;
- У більшості із вас настрій святковий, радісний.
ІІ.Актуалізація знань
– Відгадайте загадку. (Слайд)
1.Загадка
Ношу на голові поля,
Але це зовсім не земля.
Що це? (Капелюшок)
– Ви ,мабуть, здогадалися,що невід’ємним супутником нашого уроку буде Капелюшок.
2.Словникова робота
– Як пояснюється значення слова «капелюшок» в тлумачному словнику?
( Капелюх– це головний убір)
- В етимологічному?
( У ХІІ ст.серед французьких дам виникає звичай носити вінки з троянд.Вони дістають назву «шапель».Від назви тих вінків походить французьке слово «шапо», що означає шапка,капелюх. )
- У словнику синонімів?(Бриль, панама)
- В орфографічному? (Капелюх)
3.Добір епітетів до слова «капелюшок»
К – красивий,крислатий
А – акуратний,актуальний
П – панський
Е – елегантний
Л – літній, любимий
Ю – юнацький
Ш – шикарний
О – оригінальний
К – класний
4.Робота в на дошці
(Впорядкування слів у деформованому реченні)
а)Гриб,капелюх,має,великий,ніколи,не знімає,його,але.
б) Є, у спеку,надійним,капелюх, від сонця,захистом.
– У якому реченні «капелюх» вжито в переносному значенні?(Слайд)
- Капелюхи – це завжди модно,стильно,романтично.
5.У калейдоскопі капелюшків (Слайди)
6.Дефіле капелюшків
(Учні демонструють свої капелюшки, описуючи їх)
Учениця:
- Я читала,що капелюшок вважався найтаємничішм аксесуаром і в усі часи з ним були пов’язані легенди та повір’я.
ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку.Мотивація навчальної діяльності. (Слайд)
- А зараз я пропоную кожному з вас у ролі головного редактора журналу «Дитяча академія» завітати у гості до тітоньки Шафи,в гардеробі якої дуже багато різноманітних капелюхів, і яка приготовила для вас цікаві завдання.
Тут ми будемо працювати над темою уроку «Удосконалення змісту та форми написаного тексту.Відповідність тексту його темі». (Слайд)
1.Ознайомлення із завданнями уроку: (Слайд)
А) Поглибити знання про текст,його особливості.
Б) Вчитися редагувати текст (Вилучати зайве у змісті, уникати слів-повторів).
В) Придумувати свій заголовок.
Г) Грамотно списувати.
Д) Дізнатися про виникнення перших капелюшків.
2.Вправа «Наші сподівання»
(На окремих капелюшках учні пишуть свої очікування від уроку і «поповнюють» ними гардероб тітоньки Шафи :
– Я пригадаю…
– Я дізнаюся…
– Я навчуся…
– Я збагачу…
– Я зрозумію…
– Я зможу…
– Це мені допоможе…)
3. Розгадування ребусу (Шафа)
4. Метод «Кубування» до іменника шафа
5. Фізкультхвилинка з використанням відео
ІV.Робота над текстом
1. Виразне читання тексту (картка)
2. Змістовий аналіз тексту
- Хто є персонажами твору?
- Коли відбувалася подія? Чому ви так думаєте?
- Яка тема тексту?
- Хто спонукав тітоньку Шафу розповісти про перші справжні капелюшки?(Світлячки).
- Прочитайте.Чим саме вони спонукали до розмови?(Вигадали капелюшки з листків суниці)
- Що ще повідомила тітонька Шафа про капелюхи?
3. Дещо з історії (Повідомлення учнів)
– Спочатку капелюхи залучали до своєї справи маги та чарівники. А потім крислатий капелюх із загостреним куполом став атрибутом чаклунів.(Слайд)
– Такі самі конусоподібні капелюхи носили астрономи. Вони вважали,що капелюх–це засіб підключення до космосу.(Слайд)
4.Структурний аналіз тексту
- Скільки частин у цьому тексті?
- Про що йдеться в зачині?
- Про що дізналися з основної частини?
- Що повідомляється в кінцівці?
- Яка основна думка тексту?
5. Мовний аналіз тексту
а) тлумачення значення слів «світлячки», «стовпіти»
б) пояснення правопису слів «весело», «листочки», «плетені», «солом’яні»
6.Колективне редагування тексту «Оповідання тітоньки Шафи»
а ) вилучення зайвої частини тексту
б) пошук у тексті повторів і заміна їх іншими словами
в) придумування заголовка
г) читання удосконаленого тексту
8.Самостійне списування удосконаленого тексту
9.Взаємоперевірка творів та надання рекомендацій його автору
10.Хвилинка-цікавинка
- В епоху Середньовіччя капелюшки почали прикрашати пір’ям і пухом, хутром, стрічками і коштовним камінням.
- В 11 ст. дами носили капелюшки із приклеєними до нього штучними кучерями . Але
насправді зачіски під ними не було.
– Наполеон ввів у моду чоловічі трикутні капелюхи.
V.Фізкультхвилинка з музичним супроводом.(Слайд)
- А зараз тітонька Шафа, незвичайна героїня нашого уроку, дарує вам свої капелюшки. (Роль тітоньки Шафи виконує дівчинка. Вона пропонує дітям кольорові капелюшки ,за кольором яких потрібно об’єднатися у групи та зайняти свої робочі місця)
VІ.Об’єднання в групи для виконання компетентнісних завдань
Група 1
Наближається 8 березня – жіноче свято. Ви придбали мамі в подарунок капелюшок. Прикрасьте його квітами, у назві яких будуть лише жіночі імена. Підкресліть ці назви
(тюльпан, лілія, жоржина, жасмин, маргаритка, конвалія, камелія, вероніка, айстра, вікторія)
За кожну квітку нараховуйте два бали. Якщо ви набрали 6 імен, то у вас 12 балів.
Група 2
Через Інтернет-оголошення можна купити і продати все. Вам потрібно розмістити оголошення, щоб продати капелюшок. За допомогою фото капелюшка та правильно підібраних прикметників ваш капелюшок швидко відшукає свого покупця.
Вставте ці прикметники замість крапок:
Оголошення!
Увага! Продається … капелюшок … кольору.
Поля … . Прикрашений … квітами. Він зробить вас
… і …. !
За кожен вставлений прикметник ви одержите 2 бали. Якщо ви вставили 6 прикметників, то у вас 12 балів.
Група 3
Щоб зробити мамі сюрприз до 8 березня, ви вирішили приготувати смачний торт з незвичайною назвою – «Капелюшок». Для цього вам необхідно встановити послідовність процесу виготовлення торту.
Запропоновані дієслова пронумеруйте у відповідній послідовності процесу виготовлення торту:
Спекти
РОЗРІЗАТИ
ЗАМІСИТИ
ПЕРЕМАСТИТИ
ПРИКРАСИТИ
ВИРІЗАТИ
За кожну правильну відповідь ви отримаєте 2 бали. Якщо у вас 6 правильних відповідей, то ви одержите 12 балів!
Група 4
- Спробуйте себе у ролі вчителя: допоможіть хлопчику встановити межі речень за допомогою крапок і придумати заголовок до тексту.
Наближалось День народження тато подарував Оленці новенького капелюшка він дуже пасував їй до платтячка мама прикрасила капелюшок біленькими ромашками дівчинка стала наче справжня Попелюшка.
За кожне правильно відокремлене речення ви одержите 2 бали, а також 2 бали за заголовок. Якщо ви виконали все правильно, у вас 12 балів!
VІІ.Презентація групами виконаних завдань
Слухання аудіо запису оповідання М.Носова «Живий капелюх»
VІІІ.Підсумок уроку .
Метод «Шість капелюшків» (Слайд)
- Головне слово «Капелюх»
–Молодці! Ви справилися зі всіма завданнями.Бажаю вам нових творчих успіхів!