Урок розвитку зв'язного мовлення "Усний твір на тему: "Майбутнє починається сьогодні" (за твором А.Азімова "Фах")

Про матеріал
Урок розвитку зв'язного мовлення із зарубіжної літератури в 7 класі в межах тижня охорони праці "Усний твір на тему: "Майбутнє починається сьогодні" (за твором А.Азімова "Фах")
Перегляд файлу

СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА № 76 ІМ. ОЛЕСЯ ГОНЧАРА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Усний твір на тему :

«Майбутнє починається сьогодні»

 

 

Розробка уроку

зарубіжної літератури  в 7 класі

Журавльової С.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КИЇВ, 2017

Тема уроку: «Усний твір на тему: «Майбутнє починається сьогодні»

Мета: повторити відомості  про структуру  монологічного висловлювання;

 формувати навички створення  творів-роздумів за поданим початком;

удосконалювати  навички створення власного висловлювання;

повторити правила безпеки життєдіяльності й охорони праці.

Обладнання: мультимедійна презентація

Не існує завтрашнього
дня. Майбутнє укладене
в сьогоденні. Тільки
сьогодні може стати
днем порятунку людини.
Дейл Карнегі

Хід уроку

І. Оргмомент.

Привітання.

Станьте, діти, всі рівненько,

Посміхніться веселенько.

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Учитель. Сьогодні на уроці ми будемо працювати над створенням усного твору на тему: «Майбутнє починається сьогодні». Скажіть, а чому саме така тема твору?

Відповіді учнів. (Тема обрана через те, що ми вивчили повість Айзека Азімова «Фах».)

Учитель. Сьогодні на уроці ви

  • згадаєте про структуру  монологічного висловлювання;
  • матимете можливість створити усний твір за поданим початком;
  • удосконалите навички створення власного висловлювання;
  • пригадаєте правила безпеки життєдіяльності й охорони праці.

Учитель. Епіграфом нашого уроку  стали слова відомого американського педагога Дейла Карнегі «Не існує завтрашнього дня. Майбутнє укладене
в сьогоденні. Тільки сьогодні може стати днем порятунку людини».

 Як ви розумієте ці слова?

Відповіді учнів.

 

ІІІ. Підготовка до твору.

Учитель. Так, кожного дня людина може потрапити в надзвичайні ситуації. Їх можуть спричинити інші люди, природні умови, технічні винаходи людства тощо.

 Айзек Азімов написав повість «Фах».  Визначте жанр цієї повісті.

Відповіді учнів.(Науково-фантастична повість)

Учитель.

  • Яким постало перед вами майбутнє в повісті Айзека Азімова «Фах»?

Доберіть 5 прикметників.

Відповіді учнів.

Учитель. Айзек Азімов показував  свого героя Джорджа Плейтена в різних незвичайних ситуаціях як для сучасної людини, так і для людини майбутнього. Які ситуації з життя героя здалися вам надзвичайними?

Відповіді  учнів.(«мозковий штурм»)

Учитель. Хто з вас був правий, нам допоможуть збагнути уривки з тексту. Але ми також маємо зробити висновки, які знання повинна мати сьогоднішня людина, щоб мати  майбутнє.

 Слайд 5.

  • «Він зайшов у велику кімнату, захаращену страхітливою апаратурою з безліччю кнопок на прозорих панелях. »
  • «Лікар стояв до нього спиною. З одної машини виповзала вузька паперова стрічка, де було видно  хвилясту  фіалкову лінію. Лікар відривав її і вкладав у щілину іншої машини.   Машина викинула невеликий шматок плівки, її лікар вивчав.» 

Учитель.

  • Про які машини  йдеться?
  • За допомогою чого нині працюють такі прилади?
  • Які знання правил техніки безпеки при роботі з електроприладами допоможуть нам не стати жертвами електричного струму?

Робота за слайдом.

Слайд 6.

  • «Він купив квиток на літак до Сан-Франциско на третю годину ночі. Інші відлітали до великих центрів Олімпіади тільки вранці, а Джордж волів чекати якомога менше.»

Учитель.

  • Про яку звичайну нині ситуацію йдеться в уривку?
  • Які правила безпеки допоможуть нам при авіаперельотах?

 

Відповіді учнів.

Довідка.

Безпека авіаперельоту

Здійснюючи авіапереліт на літаку необхідно дотримуватись безпеки. Для здійснення успішного авіаперельоту, поведінка пасажирів на борту літака повинена виключати будь-які загрози для членів екіпажу, інших пасажирів, їх речей і літака в цілому.

Пасажиру заборонено заважати екіпажу виконувати їхні службові обов'язки. Пасажир зобов'язаний виконувати вказівки командира літака і екіпажу, щоб зберігати безпеку авіаперельоту. Дотримуючись вищевикладену інформацію, Ви зможете насолодитися комфортабельністю подорожі. Якщо поведінка пасажира викликає протест з боку інших пасажирів, такого пасажира необхідно заспокоїти.

Забезпечуючи безпеку перельоту, авіакомпанія може забороняти або обмежувати використання на борту літака:

  • електронну техніку;
  • мобільні телефони;
  • переносні комп'ютери;
  • портативні магнітофони і радіоприймачі;
  • МР3 та СD-плеєра та ін (за виключення кардіостимуляторів та приладів штучного слуху).

 

Слайд 7.

  • «І Джордж… опинився у скімері. Він вирішив було вилізти, та вони вже піднялися в повітря.»

Учитель.

  • Який транспортний засіб зображено в цьому уривку?
  • Яким чином відображено це в епіграфі до слайду?

Там, куди ми вирушаємо,
дороги нам не знадобляться.
Х/ф «Назад у майбутнє»

  • Нині ще не існує подібних літаючих автомобілів.  Тому  які знання знадобляться нам, аби зберегти життя і здоров’я  до моменту появи такого транспорту?

Слайд 8

  • «Він був прикро вражений, помітивши поруч із собою сивого. Швидко відійшовши, спробував заспокоїтися. Зрештою, цей чоловік стояв у черзі за ним. Сивий не звернув на нього ніякої уваги, якщо не зважати на таємну посмішку, що промайнула на його обличчі.»

Учитель.

  • Про яку ситуацію з життя героя йдеться в уривку?
  • Знання яких правил безпеки допомогло б Джорджу Плейтену уникнути повернення до Інтернату?
  • Як треба поводити себе із незнайомцями?
  • Які з пристроїв, описаних у повісті 1957 року, давно вже стали реальністю?

 

Слайд 9.

  • «Інженеску задумливо глянув на Джорджа і простягнув руку до відеофону.»

Учитель.

  • Нині ми користуємося різними засобами  відеозв’язку. А  яка умова необхідна нині для користування таким зв’язком?
  • Щодня ми користуємося інтернетом для підготовки до уроків, виконання різних творчих завдань. А чи існують правила безпеки при користуванні інтернетом?
  • Чи завжди ви дотримуєтесь цих правил?

Слайд 10.

« Я збирався стати програмістом обчислювальних машин, і я справді можу ним бути, хоч би що вони там казали, посилаючись на дослідження.»

Учитель.

  • Хто такий програміст?
  • Який пристрій необхідний для роботи програміста?
  • Які правила необхідно знати при роботі з комп’ютером?

Слайд 11.

Слайд 12.

  • Лікарі  постійно наголошують на наслідках постійної роботи за комп’ютером.  Тривала робота за комп'ютером може викликати
  • Порушення зору
  • Захворювання прямої кишки
  • Захворювання кистей рук
  • Захворювання опорно-рухового апарату
  • Захворювання нервової системи

Особливо медики наголошують на негативний вплив комп'ютера  на очі і зір. Останнім часом з'явилося декілька нових термінів визначають захворювання очей, спричинені довгою роботою на ПК.

 

Довідка.

  • Дисплейна хвороба (астенопія: від грец. Asten-втома + ops-зір), характеризується порушенням акомодації очей через тривале перенапруження війкового тіла. Війкове тіло розташоване відразу під веселковою оболонкою ока і складається з безлічі м'язових волокон. Війкове тіло являє собою своєрідне м'язове кільце усередині якого кріпиться кришталик. Скорочення або розслаблення м'язів війкового тіла приводить до зміни кривизни кришталика і, отже, змінює його заломлюючу здатність. У нормі робота війчастих тіл обох очей підтримує концентрування світлового пучка на обмежену ділянку сітківки. При хронічному перенапруженні війкового тіла воно втрачає здатність скорочуватися а, отже, втрачається здатність очей до акомодації (сприйняття об'єктів на різних відстанях).
  • Синдром сухого ока - збірна назва захворювання викликаного порушенням зволоження передньої поверхні ока (рогівки) слізної рідиною. У нормі людина здійснює більше 20 рухів в секунду. У результаті цього передня поверхня ока постійно зволожується і очищується слізної рідиною. Під час роботи за комп'ютером частота моргання зменшується щонайменше в три рази. При цьому поверхня рогівки «висихає». Синдром сухого ока розвивається через деякий час роботи за комп'ютером і проявляється печінням в очах, почервонінням кон'юнктиви, появою судинної сітки на бічних поверхнях очей. Якщо при виникненні цих ознак робота за комп'ютером припиняється, то симптоми регресують. Однак під час тривалої роботи за комп'ютером вищевказані симптоми стають більш стійкими і не зникають після припинення роботи на комп'ютері. Пояснюється це приєднанням інфекції і порушенням трофіки оболонок ока, викликані недостатнім зволоженням очей слізної рідиною.

 

Учитель.

  • Лікарі рекомендують після роботи за комп'ютером виконувати вправи для очей

Слайд 13.

1. Горизонтальні рухи очей: направо-наліво.

2. Рух очними яблуками вертикально вгору-вниз.

3. Кругові рухи очима: за годинниковою стрілкою і в протилежному напрямку.

4. Інтенсивні заплющення та розплющення очей у швидкому темпі.

5. Рух очей по діагоналі: скосити очі в лівий нижній кут, потім по прямій перевести погляд вгору. Аналогічно в протилежному напрямку.

6. Зведення очей до носа. Для цього до перенісся поставте палець і подивіться на нього – очі легко “з’єднаються”.

7. Часто поморгайте очима.

8. Робота ока “на відстань”. Уважно  подивіться на близьку, добре видиму деталь, а потім спрямуйте погляд удалину, намагаючись побачити максимально віддалені предмети.

 

Учитель.

Ваші очі відпочили й готові до роботи над твором. Нагадую, що сьогодні ви складаєте усний твір на тему «Майбутнє починається сьогодні».

Слайд 14.

  • Який тип мовлення ви оберете для свого твору? Чому?

Учитель. Давайте пригадаємо особливості побудови творів-роздумів.

Слайд 15.  Теза – Аргументи – Висновок

Слайд 16.

Частина

Спеціальні слова і вирази у творі

ТЕЗА

Я думаю,...

Я вважаю,...

Мені здається, що...

На мою думку,...

Моя точка зору на цю проблему така:...

АРГУМЕНТИ

Я так вважаю, тому що ...

Аргументом на користь моєї думки може бути те, що ...

 До того ж ...

Довести своє твердження я можу такими аргументами: по-перше,..., а по-друге,...

На користь моєї думки можу навести такі аргументи:...

ВИСНОВОК

Отже, можна дійти висновку, що ...

Підсумовуючи, можна зазначити:...

Таким чином, можна зробити висновок, що...

Отже, бачимо, що...

На завершення свого роздуму підсумую:...

 

 

IV. Робота над твором

Учитель.

  • За поданим початком складіть усний твір, довівши необхідність дотримання техніки безпеки в житті й при виконанні окремих видів робіт.

 Здавалося б, що таке сьогодні? Просто ще один нічим не примітний день. Іноді буває таке, що саме сьогодні нічого не хочеться робити. Подумки міркуєш: все можна зробити завтра, адже ще є багато часу. І ніхто не замислюється над тим, що все починається саме сьогодні. Все наше життя залежить іноді від однієї миті. Від того, що ми зробимо, куди поїдемо, чим займемося, з ким побачимося саме в цю хвилину.

 

Робота учнів над твором.

 

Відповіді учнів.

V. Підсумки.

1. Закінчіть речення.

Сьогодні  на  уроці  я…

VI. Домашнє завдання. Розпочати читання твору Діани Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула»

 

 

 

 

docx
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
2191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку