Лихута Людмила Сергіївна
Тема уроку: Фразеологізми в нашому мовленні
Мета уроку:
Тип уроку: урок поглиблення та систематизації знань
Обладнання: запис музичної п’єси П.Чайковського «Пори року» («Жовтень»), індивідуальні картки, зашифровані фразеологізми на малюнках, таблиця «Функції фразеологізмів», фразеологічні словники.
Хід уроку
І. Створення емоційного настрою (учні малюють на аркушах паперу свою тривогу і розривають їх (знищують тривогу)).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності та оголошення теми і мети уроку. На фоні п’єси П.Чайковського «Жовтень» (із циклу «Пори року») учитель читає вірш В.Сосюри «Бабине літо»
Літо бабине, бабине літо…
Серце чує осінні путі…
Хтось заплутав зажурені віти
В павутиння нитки золоті.
Листя слухає вітру зітхання
І згортає свої прапори.
На покірну красу умирання
Сонце дивиться сумно згори…
В’януть, в’януть вуста пурпурові…
Але радість і в осені є!
В золоте павутиння любові
Ти заплутала серце моє.
Мовою поета В. Сосюри, бабине літо – перший осінній смуток. Діти, а як ви поясните вислів «бабине літо»? Фразеологізми – це один з мовних засобів, що робить нашу мову яскравою, барвистою. В. Сухомлинський писав: «Кожен вираз рідної мови має своє обличчя. Як у квітки, у них свій неповторний аромат і відтінок барви, а цих відтінків кожна барва має тисячі».
Тож поринемо у ці барви та відтінки. Від кожного виду роботи ви чогось очікуєте. Спробуйте сформулювати нинішні очікування. Які цілі ви ставите на уроці? (метод «Мікрофон»)
Цілі, визначені учнями , записуються на дошці. Потім цілі уроку демонструються на екрані і порівнюються із записаними на дошці.
Дізнаємося
Будемо вчитися
Збагатимо словниковий запас.
ІІІ. Відтворення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.
Які фразеологізми зашифровано? Запишіть їх, поясніть значення.
З двома фразеологізмами складіть речення і запишіть.
Вилами по воді писано – невідомо, як буде.
Давати гарбуза – відмовляти.
Знати, як свої п’ять пальців – знати дуже добре.
Нести свій хрест –страждати.
Дивиться, як баран на нові ворота – нічого не розуміє.
- Які слова називаються синонімами?
- Що таке фразеологічні синоніми?
Існують синонімічні ряди фразеологізмів.
Учениця підібрала до окремих слів фразеологічні синоніми. Допоможіть дівчині , виправте допущені нею помилки. Запишіть синонімічні ряди фразеологізмів, вилучивши зайві.
Багато – хоч греблю гати; як сміття, по самі вуха.
Давно – за царя Хмеля, як людей було жменя; як на долоні волосся виросте; за царя Гороха.
Викривати – виводити на чисту воду; носити камінь за пазухою; зривати маску.
Підбурювати – збивати з пантелику; підливати у вогонь масла; кидати іскру в порох.
Установіть відповідність між парами фразеологізмів |
|
А Валитися з рук |
1. Хоч кіл на голові теши |
Б Кров з молоком |
2. Як по маслу йде |
В Почервоніти , як рак |
3. Повісити носа |
Г Входити в колію |
4. Побіліти, як стіна |
Д Хоч у вухо вбгай |
5. Вибитися з колії |
|
6. Як з хреста знятий |
5. Робота з мовним матеріалом. (Використовуємо метод «ПРЕС»)
Фразеологізми у мовленні виконують декілька функцій. Послухаємо інформацію учня.
А тепер попрацюємо з мовним матеріалом У поданих реченнях знайдіть фразеологізми, з’ясуйте їх функцію. Доведіть свою думку, використовуючи метод «ПРЕС»:
6. Творче завдання .
Як бачимо, фразеологізми виконують різноманітні функції .
Використайте фразеологізми у своєму мовленні.
Напишіть твір-мініатюру на одну із тем:
ІV. Підсумки уроку
(Учні пишуть на «осінніх» листках з паперу відповіді і прикріплюють на дошці, створюючи осінній букет)
V. Оцінювання та повідомлення домашнього завдання.
Домашнє завдання: Виписати з художніх творів 8 фразеологізмів та пояснити їх функції.
VI. Рефлексія діяльності.
Учні заповнюють анкету.
1. Чи сподобався тобі урок?
а) так;
б) не дуже;
в) ні.
2. Якщо урок сподобався, спробуй визначити, чим саме. Для цього в наведеному переліку підкреслити 5 факторів, які обумовили твоє позитивне ставлення . Проведений урок мені сподобався, бо на ньому :
а) я почувався впевнено і спокійно;
б) було цікаво;
в) ми вчилися самостійно здобувати і застосовувати знання;
г) ми оволоділи вмінням ставити цілі, планувати діяльність й оцінювати свою роботу;
д) розвивали вміння захищати свою думку;
е) кожен розвивав свої власні здібності.
Додаток 1
1