Джерела українських фразеологізмів. Прислів'я, приказки, крилаті вислови, афоризми як різновиди фразеологізмів.

Про матеріал
З'ясувати джерела українських фразеологізмів; удосконалювати навички доречного вживання прислів'їв, приказок, крилатих висловів та афоризмів в усному та писемному мовленні; розвивати образне мислення, пам'ять; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.
Перегляд файлу

Тема: Джерела українських фразеологізмів. Прислів'я, приказки, крилаті вислови, афоризми як різновиди фразеологізмів.

 

Мета: з'ясувати джерела українських фразеологізмів; удосконалювати навички доречного вживання прислів'їв, приказок, крилатих висловів та афоризмів в усному та писемному мовленні; розвивати образне мислення, пам'ять; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.

 

Обладнання: підручник, словники, дидактичний матеріал, таблиця.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Епіграф до уроку: Прислів’я йде з розуму, а розум за прислів’ям.

 Правду в приказках шукають і до себе приміряють.

 

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент.

 

  1. Перевірка домашнього завдання.

 1. Бесіда:

-     Що вивчає фразеологія?

  • Що таке фразеологізм? Наведіть приклади.
  • Де можна з’ясувати значення фразеологізмів?
  • Яка роль фразеологізмів у мовленні?

 

2. Гра «Хто швидше закінчить прислів’я»:

  • Краще з розумним у пеклі, ніж …
  • Де багато слів, там …
  • Порожня діжка гучить, а 
  • Що посієш, те й …
  • Зробив діло - …
  • Хто рано встає, …
  • Вовків боятися – в ліс …
  • Не говори, що знаєш, а знай, що …
  • Рання пташка росу п’є, а …
  • Життя прожити – не поле перейти…
  • Хто не працює, …
  • Під лежачий камінь …
  • За одного битого …
  • Краще один раз побачити, ніж …

         

       ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 

 ІV. Актуалізація опорних знань.

Інтелектуальна розминка. Вчитель називає тварину або річ, а діти називають фразеологізми із цим словом:

 

Баран – як баран на нові ворота.

Свиня – у свинячий голос.

Кіт – як кіт наплакав.

Рак – як рак свисне.

Муха – як муха в окропі.

Губи – надути губи.

Зуби – покласти зуби на полицю.

Заєць – за двома зайцями

Вода – водою не розлити.

Шия – сидіти на шиї.

Язик – тримати язик за зубами.

Ніс – задирати носа.

 

 

V.Опрацювання навчального матеріалу.

Робота з підручником.

 Опрацювання теоретичного матеріалу підручника

 

Робота з таблицею.

Джерела української фразеології

3 народних джерел

3 голови до п'ят, водити за носа, теревені правити.

3 професійно-технічних висловів

3 іншої опери, на ловця і звір біжить, де тонко, там і рветься.

3 релігійних висловів

Співати Лазаря, Хома невіруючий, терновий вінок.

Вислови античних часів

Прокрустове ложе, Сізіфова праця, крокодилячі сльози.

Прислів'я і приказки

Любиш кататися - люби й саночки возити, лінивому все ніколи.

Крилаті вислови видатних осіб, філософів, учених, політичних діячів, письменників

Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку (Л. Глібов). Бути чи не бути (Шекспір). Пропаща сила (Панас Мирний).

Переклади

іншомовних

фразеологізмів

Дивитися крізь пальці (з нім.), се ля ві ( таке життя) - ( з франц.)

 

VІ.Виконання вправ на закріплення вивченого.

 

  1. Вибірково-розподільний диктант.

Записати  фразеологізми, розподіливши їх за джерелами походження.

 

Зразок

Спостереження людей

Античні міфи і література

Біблія та Євангеліє

Висловлювання видатних осіб

дістати гарбуза

дамоклів меч

блудний син

бути чи не бути

 

      Вусом не моргнути; передати куті меду; герой нашого часу; золоте руно; долина печалі; Ноїв ковчег; езопівська мова; де тонко, там і рветься; перейти Рубікон; дамоклів меч; позичити в сірка очей; прийшов, побачив, переміг; гомеричний сміх; іти на Голгофу; розбити глека; нове життя нового прагне слова.

 

  1. Завдання  із «секретом»

Записати подані фразеологізми за лексичним значенням у такому порядку:

  1. Хитра, непорядна людина.
  2. Добре запам’ятовувати.
  3. Бути в розпачі, впадати у відчай.
  4. Людина, яка тримається неприродно прямо, виструнчено.
  5. Дуже пильно дивитися на когось.
  6. Про вродливу людину.
  7. Коли винному придумують кару, яка насправді є його визволенням..

Довідка. Ні в казці сказати, ні пером описати; карбувати в своїй пам’яті; у вічі лис, а  за очі, як біс; аршин проковтнув; а щуку кинули у річку; їсти очима; рвати волосся на голові.

Ключ: з перших букв прочитаєте назву нашої країни.

 

 

 

  1. З якої професії?

Назвіть, з якої професії прийшов у життя поданий фразеологічний зворот.

 

   Не святі горшки ліплять. Куй залізо поки гаряче. Міряти на свій аршин. Брати в лещата. Створити зелену вулицю. Влучити в ціль. Намилити шию. Підносити на щит. Під одну гребінку. Залишити поле бою. Видавати на-гора. Не нюхати пороху. Грати першу скрипку. На два фронти. Підвищувати тон. Брати на буксир. Вставляти палки в колеса. Пливти за течією. Прясти тонку. На всіх парах. Розмотати клубок. Кинути якір. Як нитка за голкою. Викинути за борт. Білими нитками шито.

 

Відповіді: 1) з мови гончарів, 2) крамарів, 3) залізничників, 4) перукарів, 5) шахтарів, 6) музикантів, 7) стельмахів, 8) ткачів, 9) кравців, 10) ковалів, 11) з військової справи, 12) з мови моряків.

 

  1. Робота в групах

  Користуючись фразеологічним словником (або з пам'яті), доберіть і запишіть власні приклади фразеологізмів:

 

I група – прислів'я про риси характеру та вади людей;

II група – фразеологізми біблійного походження;

III група – фразеологізми античного походження;

IV група – влучні вислови видатних людей.

 

 

  1. Загадки-жарти.

 

Чи буває душа в п'ятах?

Чи є ноги у книжки?

У якому фразеологізмі згадується таблиця множення?

Що можна ламати без рук і без усякого знаряддя?

Коли беруть ноги на руки?

Чи можна сказати: майстер на обидві руки?

Чи можна вийти сухим з води?

Кому може бути море по коліна?

Чи можна носити воду в решеті?

Хто може зробити з мухи слона?

Коли енциклопедія може бути ходячою?

 

Відповіді: 1) Буває, особливо коли дуже злякатися. 2) Напевно, є, бо говорять, що взяв книгу догори ногами. 3) Зрозуміло, як два на два чотири. 4) Ламати голову. 5) Коли втікають. 6) Можна, бо у людини дві руки. 7) Качка і гуска можуть вийти сухими з води. 8) П'яному може бути море по коліна. 9) Можна, якщо під нього підставити якусь посудину. 10) Фантазер. 11) Коли голова на плечах.

 

  1. Тести

 

Вибрати правильну відповідь

 

1. Фразеологія – це…

           А) вільні сполучення слів;        

           Б) стійкі сполучення слів;         

           В) сполучення слів, якими користуються жителі певної місцевості;

           Г) застарілі слова.

2. Тримати камінь за:

           А) спиною;                      В) душею;

           Б) пазухою                       Г) будинком.

3. Брати на кпини:

           А) критично висловлюватися                В) допомагати кому-небудь;

           Б) примушувати щось виконувати;       Г) насміхатися, глузувати.

4. У якому стилі фразеологізми вживаються найчастіше:

           А) розмовному;               В) офіційно-діловому;

           Б) науковому;                  Г) публіцистичному.

5. Мокрий, як:   А) нитка;         В) відро;

                            Б) хлющ;         Г) діжа.

6. До фразеологічних сполучень належать:

           А) прислів’я, приказки, крилаті вислови;      В) пісні, думи, казки;

           Б) загадки, казки, легенди;                              Г) архаїзми, історизми.

7. Особливостями народних прислів’їв є:

           А) невеликий обсяг, прихована форма опису предмета чи явища;

           Б) повчальність, стислість, влучність, закінчена думка;

           В) натяк на висновок, дотепна оцінка людини чи події, незакінчена думка.

8. Особливістю народних приказок є:

           А) повчальність, стислість, влучність, закінчена думка;

           Б) натяк на висновок, дотепна оцінка людини чи події, незакінчена думка;

           В) невеликий обсяг, прихована форма опису предмета чи явища.

9. До крилатих висловів належать:

           А) прислів’я, приказки;       

           Б) казки, загадки;

           В) вислови видатних історичних і політичних діячів, цитати з художніх творів.

10. Розбити глека – це…

          А) критикувати;                              В) обдурювати;

          Б) посваритися;                               Г) нашкодити.

11. Америку відкривати –це…

         А) подорожувати;                            В) говорити зайве;

         Б) оголосити щось давно відоме;   Г) знущатись з кого-небудь.

12. Йти по п’ятах – це…

        А) слідом, не відстаючи;                 В) абсолютно тихо;

        Б) давно зник;                                   Г) дуже злякатись.

 

 

 

VIІ. Підсумок уроку.

- Яку мету ставили перед собою?

- Чого досягли?

- Що нового дізналися?

- Що найбільш здивувало, зацікавило?

- Що сподобалося, а що — ні?

- Які враження від уроку?

- Які форми роботи вам сподобалися?

 

VIIІ. Домашнє завдання.

 

-   Випишіть із фразеологічного словника 10 стійких словосполучень, складіть з ними речення

 

 

 

 

docx
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
9421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку