Автор: Лимар Олена Михайлівна Учитель географії ЗЗСО «Солонянська СЗШ І-ІІІ ступенів» (опорний заклад) Солонянської селищної ради Дніпропетровської області |
Тема уроку: ЧОРНА МЕТАЛУРГІЯ.
Мета: дати поняття про металургійний комплекс, його структуру, способи виплавки чорних металів та способи організації виробництва, визначити їх переваги та недоліки. Розглянути чинники розміщення підприємств; формувати вміння визначати властивості металу та руди в залежності від хімічного складу; ознайомити з професіями, які потрібні на металургійному виробництві. Формувати географічне мислення; розвивати в учнів самостійність у здобутті знань та вміння їх застосовувати; виховувати загальну культуру, інтерес до професій, що пов`язані з металургійним виробництвом.
Тип уроку: Інтегрований урок з географії та хімії для 9 класу.
Перелік необхідного обладнання: Комп’ютер, мультимедійна дошка, проектор, набір колекцій «Руди та суміші металів», магніт, мобільні телефони з додатком для зчитування gr-кодів; лего – цеглинки.
Хід уроку
1. Організаційний етап. (1хв.)
- Привітання
- Побажання позитивних емоцій на наснаги в здобутті знань.
2. Мотивація навчальної діяльності. (3 хв.)
Епіграф
«З металу робиться все:
від цвяха докосмічного корабля»
Показники розвитку чорної металургії у світі
– Що відбувається з показниками розвитку чорної металургії та рівнем споживання металу в світі?
– Чому показники споживання знижуються?
2. Проблемне питання.
- Чи можливо в сучасному світі повністю відмовитись від металу? Аргументуйте свою відповідь.
3. Актуалізація опорних знань . (12 хв.)
- Вправа https://learningapps.org/4221906 ( форми організації виробництва)
- Робота з колекціями:
(попередньо вдома повторювали однорідні та неоднорідні суміші)
На партах у дітей знаходяться колекції руд чорних металів, а також суміш заліза та піску, магніт. Учням пропонують спробувати розділити суміш ( метал - притягується магнітом). Та перевірити чи притягується руда магнітом.
(Існує взаємозв’язок таких понять: склад – будова - властивості –застосування - добування.
Суть металургійного виробництва полягає в тому, щоб відновити катіони Fe+2 і Fe+3 в Fe. В залежності від того, що є відновником, вибирають спосіб добування чавуну та сталі.
Розв’язування задач на визначення масової частки Fe в різних рудах.
Учитель хімії: Обчислення маси речовини за відомою масою елемента
4. Оголошення теми , мети та завдань уроку. (2хв.)
План уроку.
5.Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.(21хв.)
Вчитель географії
Металургійний комплекс – це сукупність галузей, що виробляють різні метали. Понад 90% металів, які застосовують у сучасному виробництві, - це чорні метали (залізо та його сплави). Галузева структура металургійного комплексу (МК)
- чорна металургія
- кольорова металургія
Випереджаючі завдання по групам.( презентація учнівських міні - проектів)
Перша група - Історія розвитку металургійного виробництва.( презентація)
https://drive.google.com/file/d/1_PAqloHo5AhhodL0yjuGhn9829QhD_g4/view?usp=sharing-учнівська презентація «Історія розвитку металургії». (Додаток 7)
Друга група – Значення металургії.( презентація)
https://drive.google.com/file/d/1KW0_KE-Oz1DUAvbxgVsfnVzZcsSsrMq_/view?usp=sharing -учнівська презентація «Значення чорної металургії». (Додаток 8)
За повідомленнями учнів слухачі заповнюють картки. (Додаток 1.)
Вчитель географії
(Додаток 2.)
Знаючи потреби в сировині, де, на вашу думку, краще розміщувати підприємства чорної металургії?
Практикум:
Учнів отримують картосхему, на яких зображена сировинна база чорної металургії. Завдання: спроектувати побудову можливого підприємства. Відповідь обґрунтуйте. (Додаток 3)
https://drive.google.com/file/d/1UwYyNAmzTVhOvugumbyk9s3j2GqwYULK/view?usp=sharing
:
Висновок: В Україні склалися три металургійні райони: Дніпровський, Донецький, Приазовський.
Групова робота:
Кожна група отримує gr-коди– опис певного способу виплавки металу (Додаток 4). Учні, опрацювавши матеріал, повинні дати відповіді на питання:
1.Що використовують за сировину?
Порівняти способи, визначити позитивні та негативні характеристики.
Робота з підручником + лего-цеглинки.
Опрацювати пункт (ст.142 підручника з географії для 9 класу, автори: Коберник С. Г., Коваленко Р. Р.).
Скласти з лего-цеглинок повний виробничий цикл.
Задача. Середня заробітна плата в Україні на вересень 2020року становила 11 579 грн., а на заводі Інтерпайп вона вища на 35%. Яка середня величина зарплати на підприємстві.?
Цікаві факти.
1.Заробітчанин в Польщі отримує в середньому 12 000 грн. в місяць.(без витрат на житло та харчування).
2.В команду ІНТЕРПАЙП з радістю зустрінуть як молодих спеціалістів, що починають кар’єру, так і професіоналів, що бажають заглибитись в рішення нових цікавих задач. Філософія компанії в області управління персоналом – тривалі багаторічні інвестиції в персонал (Додаток 5)
6.Закріплення вивченого (4хв)
Бесіда.
7.Підсумок (1хв.)
-Рефлексивна мішень. (Додаток 6)