Тема. «Розвиток мовлення «Іграшки»
Мета: познайомити учнів з українськими народними іграшками та матеріалами, з яких вони виготовлені, поглибити знання дітей про сучасні іграшки та матеріали, з яких вони зроблені; вчити складати описові розповіді про іграшки за поданим зразком-схемою, вправляти у складанні діалогу на тему „У магазині іграшок”; удосконалювати вміння давати повні відповіді на запитання; розвивати фонематичний слух, уміння визначати місце звука в слові, творчу уяву, фантазію, вміння порівнювати, зіставляти, послідовно формулювати думки і поєднувати їх у звязному викладі, зацікавленність до народного мистецтва; виховувати почуття взаємодопомоги, дружби, щедрості і щирості, дбайливе ставлення до іграшок.
Обладнання: виставка старовинних та сучасних іграшок, відеозаписи із зображенням іграшок.
Хід уроку
І.Організація класу
Привітання
Доброго ранку! – мовлю за звичаєм.
Доброго ранку! – кожному зичу я.
Доброго дня! – людям всім я бажаю.
Вечором добрим! – стрічних стрічаю.
І посміхаються у відповідь люди
Добрі слова ж бо для кожного любі.
ІІ. Актуалізація знань
Бесіда
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Зазвичай, всі дітки полюбляють іграшки. У вас є безліч цікавих сучасних іграшок.
- А чи знаєте, чим дітки гралися багато років тому назад, тобто ваші батьки, дідусі та бабусі?
- Тоді я пропоную завітати до музею іграшок.
- А чи знаєте ви, що таке музей?
Музей – це: 1. Культурно-освітній та науково-дослідний заклад, що збирає, вивчає, експонує та зберігає пам’ятки матеріальної й духовної культури, природничо-наукові колекції. 2. Зібрання яких-небудь речей. (Перегляд відеосюжетів „Українська іграшка”)
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Подорож у сиву давнину кімнатами музею
В лісі вирізана,
Гладенько витесана,
Співає, заливається
Як називається ? (СОПІЛКА)
І_________ ________ __________ .
(Я бичок-третьячок із соломи зроблений, смолою засмолений)
- Батьки допомагали своїм діткам у виготовленні іграшок, а інколи і самі майстрували для них іграшки. Наприклад, таких, як ось ці деревяні тваринки – пташки.
- Які ви знаєте вірші про ці іграшки?
Журавель
Облітав журавель
Сто морів, сто земель.
Облітав, обходив
Крила й ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
Лелека
Лелека, лелека
Летіла здалека
Та й сіла на хату
Зірки рахувати.
Сорока
Я сорока-білобока
Дуже високо літаю
І про все на світі знаю.
Ведмедик
В теплій шубці він лежить
Цілу зиму міцно спить
А прокинеться від сну
Зустрічатиме весну.
Журавлики – журавлі
Що несете на крилі?
Несемо вам всім тепло,
Щоб усе цвіло й росло.
Гойда –гойда, гойда-да
Добра в коника хода.
Поводи шовкові,
Золоті підкови.
Тваринка рогата і рогів багато. (ОЛЕНЬ)
- Чи сподобалися вони вам?
- А чи є у ваших домашніх колекціях такі іграшки?
- Отже, ви вже тепер знаєте, якими іграшками гралися діти в давнину.
- На цьому наша екскурсія музеєм іграшок завершується, але урок продовжується.
- Ми всі трішечки втомилися, тож відпочинемо і зробимо улюблені вправи.
V. Відеофізкультхвилинка
VІ Продовження роботи
- Ви вже знайомі з іграшками давнини.
- А чи бажаєте ви дізнатися, які іграшки виготовляють фабрики в наш час?
- Давайте завітаємо до „Магазину іграшок” та подивимося на них. Але спочатку складемо чистомовки про іграшки.
Ки –ки ки - ми купимо …іграшки.
Ка-ка ка – гарна в мене …лялечка.
Лі –лі –лі – прилетіли …журавлі.
Лень –лень-лень – глиняний … олень.
Ни –ни – ни – півник із …тканини.
Ня –ня-ня – маленьке …цуценя.
Ник –ник – ник – деревяний …коник.
Ці –ці –ці – граю на... сопілці.
Чок –чок-чок – ось соломяний …бичок.
Ач –ач- ач – це гумовий …мяч.
- Молодці. З цим завданням ви гарно справилися, то і до магазину пора. Але це магазин не простий, він чарівний. Щоб придбати іграшку в ньому, досить описати її. І допоможе нам в цьому ось ця схема.
Розмір, матеріал, кольорова гама, комплектність, функціональні ігрові можливості.
2. Гра „Що це?”
Вона маленька, біла, пластмасова із сріблом, кладеться на новорічну ялинку.
3. Опис іграшок учнями.
Українка я маленька
Українці батько й ненька
Ще й сестричка й братчик милий
На Вкраїні цій родились.
Я маленьке цуценя,
Я навчаюся щодня
Рідний дім охороняти,
Все навколо оглядати.
Приступаємо до гри
Мяч один, а нас аж три.
Грав я сам, і грали вдвох,
А тепер пограймо втрьох.
Фізкультхвилинка з пальчиковою гімнастикою
На землі сніжок лежить,
Зайчик по сніжку біжить,
Мерзнуть вушка, мерзнуть лапки,
Бо без валянок та шапки …Ой!..
Я великий і красивий,
Як біжу я – в’ється грива,
Копитами туп-туп-туп,
По камінню цок-цок-цок.
Хвіст гачком, ніс п’ятачком.
4. Гра „Хустинонька”
Ти хустинонька шовкова
Ти пливи пливи по колу.
В руки хто тебе візьме
Хай нам відповідь дає.
5.Гра „Весела граматика”.
Один – три - багато
Одна лялька - три ляльки – багато ляльок
Коник - ..., цуценя - ..., машинка - ...
Утворити іменники із зменшувально-пестливим суфіксом
Півень – півник, журавель - ..., мяч - ..., лялька - ...
VІІ Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в парах
2. Робота із зошитом.
У дівчинки Наталочки є мячик і скакалочка,
Три ляльки й ведмежатко, конструктор і курчатко.
Вони з дівчатком дружать, а без Наталі тужать.
- То яким одним словом можна назвати цю групу предметів?
- А зараз пропоную вам розфарбувати іграшку, яку б би хотіли, щоб вам подарували.
(Можна дати розфарбувати у ГПД)
VІІІ Підсумок уроку Вправа «Мікрофон»
Ось і дійшла до завершення наша подорож до Країни іграшок. Тепер ви знаєте, які були іграшки в давнину та які іграшки виготовляють наші фабрики. А також я сподіваюся, що ви запамятали, з якого матеріалу можуть бути іграшки.