Урок «Розвиток мовлення «Іграшки»

Про матеріал
Мета: познайомити учнів з українськими народними іграшками та матеріалами, з яких вони виготовлені, поглибити знання дітей про сучасні іграшки та матеріали, з яких вони зроблені; вчити складати описові розповіді про іграшки за поданим зразком-схемою
Перегляд файлу

Тема. «Розвиток мовлення «Іграшки»

Мета: познайомити  учнів  з українськими народними іграшками та матеріалами, з яких вони виготовлені, поглибити знання дітей про сучасні іграшки та матеріали, з яких вони зроблені; вчити складати описові розповіді про іграшки за поданим зразком-схемою, вправляти у  складанні діалогу на тему „У магазині іграшок”; удосконалювати вміння давати повні відповіді на запитання; розвивати фонематичний слух, уміння визначати місце звука в слові, творчу уяву, фантазію, вміння порівнювати, зіставляти, послідовно формулювати думки і поєднувати їх у звязному викладі, зацікавленність до народного мистецтва; виховувати почуття взаємодопомоги, дружби, щедрості і щирості, дбайливе ставлення до іграшок.

Обладнання: виставка старовинних  та сучасних іграшок, відеозаписи із зображенням іграшок.

Хід уроку

І.Організація класу

Привітання

Доброго ранку! – мовлю за звичаєм.

Доброго ранку! – кожному зичу я.

Доброго дня! – людям всім я  бажаю.

Вечором добрим! – стрічних стрічаю.

І посміхаються у відповідь люди

Добрі слова ж бо для кожного любі.

ІІ. Актуалізація знань

Бесіда

  • Що найбільше ви полюбляєте робити вдома?
  • А в школі?
  • А що ви найбільше любите одержувати в подарунок?

   ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Зазвичай, всі дітки полюбляють іграшки. У вас є безліч цікавих сучасних іграшок.

- А чи знаєте, чим дітки  гралися багато років тому назад, тобто ваші батьки, дідусі та бабусі?

- Тоді я пропоную завітати до музею іграшок.

- А чи знаєте ви, що таке музей?

 Музей – це: 1. Культурно-освітній та науково-дослідний заклад, що збирає, вивчає, експонує та зберігає пам’ятки матеріальної й духовної культури, природничо-наукові колекції. 2.  Зібрання яких-небудь речей. (Перегляд  відеосюжетів  „Українська іграшка”)

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Подорож у сиву давнину кімнатами музею

  • Напевне, немає такої людини, яка б не любила  іграшки. Тепер іграшки виготовляють на фабриках та заводах, а раніше діти самі робили собі іграшки або зверталися за допомогою до старших. (На столі виставка старовинних іграшок)
  •  У музеї про  експонати розповідає людина, яка дуже добре знає про них, їх виготовлення і призначення. Тому сьогодні екскурсоводом  буду я, а ви будете моїми помічниками.
  • Подивіться уважно на іграшки і спробуйте відгадати загадку про одну із них.

В лісі вирізана,

Гладенько витесана,

Співає, заливається

Як називається ? (СОПІЛКА)

  • Звісно, це сопілка. Найбільшим скарбом була вербова сопілка, зроблена навесні, коли у вербах ГРАВ сік.
  • А як ви розумієте слова ГРАВ СІК?
  • Я пропоную  викласти з фішок звукову модель слова – відгадки. (Виконують  дівчатка).
  • А хлопчики  складуть речення про сопілку за схемою:

                          І_________     ________    __________  .

  • Сопілкою найбільше полюбляли гратися хлопчики. А дівчатка  плели собі віночки, шили ляльок з тканини, робили звірят із соломи.
  • Погляньте на ось цього бичка. 
  • З чого він зроблений?
  • А яку казочку ви знаєте про цю тваринку?
  • Давайте пригадаємо, як називав себе бичок у цій казочці?

(Я бичок-третьячок із соломи зроблений, смолою засмолений)

-  Батьки допомагали своїм діткам у виготовленні іграшок, а інколи і самі майстрували для них іграшки. Наприклад, таких, як ось ці деревяні тваринки – пташки.

- Які ви знаєте вірші про ці іграшки?

Журавель

Облітав журавель

Сто морів, сто земель.

Облітав, обходив

Крила й ноги натрудив.

Ми  спитали журавля:

  • Де найкраща є земля?
  • Журавель відповідає:
  • Краще рідної немає!

Лелека

Лелека, лелека

Летіла здалека

Та й сіла на хату

Зірки рахувати.

  • А як ще називають журавлів? (боцюни, бузьки, веселики)

Сорока

Я сорока-білобока

Дуже високо літаю

І про все на світі знаю.

Ведмедик

В теплій шубці він лежить

Цілу зиму міцно спить

А прокинеться від сну

Зустрічатиме весну.

  • То про кого йшла мова у загадці?
  • Ось погляньте, ця деревяна іграшка називається „журавлик”. У давнину діти ним закликали весну. Згодом почали випускати таких журавликів, які були більше схожі на  справжніх птахів.
  • Давайте вивчимо віршик про  журавликів.

Журавлики – журавлі

Що несете на крилі?

Несемо вам всім тепло,

Щоб усе цвіло й росло.

  • Давайте ми уявимо себе  хлопчики – журавлями, а дівчатка – дітьми і прочитаємо віршик діалогом.
  • А ще батьки для своєї дітвори робили гойдалки. Ось такий коник-гойдалка. Дитину гойдали і приказували:

Гойда –гойда, гойда-да

Добра в коника хода.

Поводи шовкові,

Золоті підкови.

  • А коли батьки їхали на ярмарок, тобто базар, то привозили звідти  керамічні іграшки. Глиняні  коники  та олені. Їх  обпалювали в печах, покривали спеціальною поливою і мали вони дуже гарний святковий вигляд.
  • А чи здогадуєтеся ви, як треба поводитися з такими іграшками?
  • З ними потрібно поводитися дуже обережно, бо якщо іграшка впаде, то може розбитися і можна поранитися..
  • А зараз пропоную знову послухати загадку і ви, відгадавши її,  дізнаєтеся ще одну цікаву  історію.

Тваринка рогата і рогів багато. (ОЛЕНЬ)

  • Це олень. Роздивіться уважно нашого оленя.
  • Чи  подобається він вам?
  • Кому доводилося бачити оленя живого? Де саме?
  • Хто може описати оленя – іграшку?
  • Давайте викладемо звукову модель слова олень в парах   
  • Ось такі в нашому музеї іграшки.

-     Чи  сподобалися вони вам?

-     А чи є у ваших домашніх колекціях такі іграшки?

-     Отже, ви вже тепер знаєте, якими іграшками гралися діти в давнину.

-     На цьому наша екскурсія музеєм іграшок завершується, але урок продовжується.

-     Ми всі трішечки втомилися, тож відпочинемо і зробимо улюблені вправи.

V. Відеофізкультхвилинка

VІ Продовження роботи

-   Ви вже знайомі з іграшками давнини.

-  А чи бажаєте ви  дізнатися, які іграшки виготовляють фабрики в наш час?

- Давайте завітаємо до „Магазину іграшок” та подивимося на них. Але спочатку складемо чистомовки про іграшки.

      Ки –ки ки -  ми купимо …іграшки.

Ка-ка ка – гарна в мене …лялечка.

Лі –лі –лі – прилетіли  журавлі.

Лень –лень-лень – глиняний   олень.

Ни –ни – ни – півник із …тканини.

 Ня –ня-ня – маленьке …цуценя.

Ник –ник – ник – деревяний …коник.

Ці –ці –ці – граю на... сопілці.

Чок –чок-чок – ось соломяний …бичок.

Ач –ач- ач – це гумовий …мяч.

-  Молодці. З цим завданням ви гарно справилися, то  і до магазину пора. Але це магазин не простий, він чарівний. Щоб придбати іграшку в ньому, досить описати її. І допоможе нам в цьому ось ця схема.

Розмір, матеріал, кольорова гама, комплектність, функціональні ігрові можливості.

2. Гра „Що це?”

  • Продавцеві треба казати так:

Вона маленька, біла, пластмасова із сріблом, кладеться на новорічну ялинку.

  • То що я хотіла купити? …Сніжинку
  • Круглий, блискучий, стрибає.
  • Нова, чепурна, розмовляє.
  • Велика, на колесах, їздить.
  • Білий, з крилами, літає.
  • Маленький, мякенький, довговухий.

3. Опис іграшок учнями.

  • Опис пластмасової ляльки- українки.

Українка я маленька

Українці батько й ненька

Ще й сестричка й братчик милий

На Вкраїні цій родились.

  • Опис цуценяти із хутра

Я маленьке цуценя,

Я навчаюся щодня

Рідний дім охороняти,

Все навколо оглядати.

  • Опис гумового мячика.

Приступаємо до гри

Мяч один, а нас аж три.

Грав  я сам, і грали вдвох,

А тепер пограймо втрьох.

Фізкультхвилинка з пальчиковою гімнастикою

  • Опис зайця із хутра.

На землі сніжок лежить,

Зайчик  по сніжку біжить,

Мерзнуть вушка, мерзнуть лапки,

Бо без валянок та шапки …Ой!..

  • Опис деревяного коника

Я великий і красивий,

Як біжу я – вється грива,

Копитами туп-туп-туп,

По камінню цок-цок-цок.

  • Опис свинки із тканини

Хвіст гачком, ніс пятачком.

  • Молодці. Покупок ви зробили чимало.

4. Гра „Хустинонька”

  • А зараз покладіть усі свої куплені іграшки до ігрового куточка і станьте в коло. Ми  пограємо з вами в гру „Хустинонька”.

Ти хустинонька шовкова

Ти пливи пливи по колу.

В руки хто тебе візьме

Хай нам відповідь дає.

5.Гра  „Весела граматика”.

Один – три -  багато

Одна  лялька  - три ляльки – багато ляльок

Коник - ..., цуценя - ..., машинка - ...

Утворити  іменники із зменшувально-пестливим суфіксом

Півень – півник, журавель - ..., мяч - ...,  лялька - ...

VІІ Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота в парах

  • Погляньте на картки на партах .
  • Порадьтеся в парах  і допоможіть  котикові назвати одним слово групу предметів .

2. Робота із зошитом.

  • То хто може нам сказати,  що таке іграшки? (Іграшки – це предмети, якими граються діти).
  • Послухайте віршик і постарайтеся запамятати, які іграшки були в дівчинки.

У дівчинки Наталочки є мячик і скакалочка,

Три ляльки й ведмежатко, конструктор і курчатко.

Вони з дівчатком дружать, а без Наталі тужать.

  • То які іграшки були в Наталочки?
  • Які іграшки, крім названих, є у твоєму особистому ігровому куточку?
  • Хто може описати свою улюблену іграшку?
  • Як вона називається?
  • Хто її тобі подарував?
  • Коли ти з нею граєшся?
  • А про яку іграшку ви мрієте? Поділіться мрією зі своїм сусідом по парті.
  • Розгляьте малюночок. Що ви можете сказати про цього хлопчика?
  • Яку б пораду йому дали?
  • Складіть  про це речення і побудуйте його схему.
  • Де зберігаються ваші іграшки?
  • Чи завжди там буває порядок?
  • Ми вже і погралися і відпочили. А тепер треба проявити неабияку спостережливість. У кожного з вас  на партах є  аркуш паперу, на якому зображено контури якихось предметів. Ваше завдання розглянути, знайти, назвати та порахувати предмети .

- То яким одним словом можна назвати цю групу предметів?

- А зараз пропоную вам розфарбувати іграшку, яку б би хотіли, щоб вам подарували.

(Можна дати розфарбувати у ГПД)

VІІІ Підсумок уроку Вправа «Мікрофон»

Ось і дійшла до завершення наша подорож до Країни іграшок. Тепер ви знаєте, які були іграшки в давнину та які іграшки виготовляють  наші фабрики. А також я сподіваюся, що ви запамятали, з якого матеріалу можуть бути іграшки.

  • Чи сподобалося вам мандрувати?
  • Що найбільше вразило?
  • А що засмутило?

 

docx
Додано
5 серпня 2019
Переглядів
2433
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку