Контрольна робота за темою
«Повторення вивченого в початкових класах. Лексикологія»
І варіант
1. Слово свіжий вжито в прямому значенні в рядку (0,5 б.)
А свіжа газета
Б свіжий хліб
В свіжа сорочка
Г свіжий вигляд
2. Укажіть рядок, у якому слова ужиті тільки в прямому значенні:
А Усміхнене сонце, ляпає язиком, гострий погляд;
Б рожевий шовк, водити за руку, краяти серце;
В усміхнені діти, холодне повітря, дзвонити по телефону;
Г квашена капуста, паперовий літачок, м’який характер.
3. Укажіть рядок, у якому всі слова є синонімами:
А Лагідний, дивний, сумирний;
Б безмежний, безкрайній, безконечний;
В дбайливий, старанний, жагучий;
Г цікавий, привабливий, привітний.
4. Укажіть рядок, у якому всі антонімічні пари дібрано правильно:
А Сухий — мокрий, знайти — загубити, тямовитий — розумний;
Б гіркий — солодкий, балакучий — мовчазний, старанний — недбалий;
В боязливий — безстрашний, сумний — здоровий, замерзлий — розталий;
Г заснути — прокинутись, добро — підлість, відкрити — закрити.
5. Укажіть рядок, у якому всі словосполучення є омонімічними:
А Вода з ключа — журавлиний ключ — ключ від дверей;
Б співає завірюха — співає дівчина — співає сопілка;
В вити гніздо — вити на місяць — вити вовком;
Г накреслити коло — знаходиться коло хати — велике коло.
6. Позначте рядок, у якому всі вказані слова є багатозначними:
А азбука, бігти, говорити, дивуватися;
Б абрикос, балет, голос, доля;
В артист, кипіти, важкий, гарячий.
Г голова, дружина, міст, пілот;
7. Синоніми — це слова:
а) що мають протилежне значення;
б) однакові за написанням і звучанням, але різні за лексичним значенням;
в) різні за написанням і звучанням, але близькі за лексичним значенням.
8. Переносне значення слова виникає, коли:
а) людина хоче назвати предмет або явище;
б) назва з одного предмета чи явища переноситься на інше завдяки схожості ознак;
в) між предметами та явищами немає нічого схо¬жого.
9. Омонімами називають слова:
а) однакові за написанням і звучанням, але різні за лексичним значенням;
б) різні за написанням і звучанням, але близькі за лексичним значення
в) що мають протилежне лексичне значення.
10. З поданих у дужках синонімів обидва варіанти можливі в реченні
А Поїхав Степан не по (трасі, шосе) а звернув на коротшу дорогу.
Б Мені здається, що він (здатний, здібний) і чуже горе відчути.
В Про козака Мамая не одну вже сотню літ ішли (слава, осанна) і прослава.
Г Семен Ларивонович був учасник Вітчизняної війни, (визнаний, модний) герой.
11. (1 бал) Складіть речення з омонімами - застав – за став.
12. (2 бали) Складіть речення з паронімами, розкривши їхнє значення.
Абонент - абонемент, оптимістичний - оптимальний.
13. (2 бали) Запишіть прислів’я, підкресліть антоніми.
Все добре переймай, а зла уникай.
Маленька праця краща за велике безділля.
Багато грибів – мало хліба того року.
Не той молодець, що починає, а той, що кінчає.
14. (2 бали) Складіть твір-мініатюру ,,Улюблена пора року“, використовуючи синоніми і антоніми.
Контрольна робота за темою
«Повторення вивченого в початкових класах. Лексикологія»
ІІ варіант
1. Слово чистий вжито в прямому значенні в рядку (0,5 б.)
А чисте повітря
Б чистий погляд
В чиста совість
Г чисте сумління
2. Позначте рядок, у якому всі прикметники вжиті в переносному значенні:
А солодкий сон, солодка цукерка, гіркий полин, гіркий смак;
Б білий сніг, білий голуб, біла заздрість, білі скроні;
В гострий погляд, добре серце, тепле слово, солодкий спів;
Г теплий одяг, гострий ніж, гостре слово, тверда рука.
3. Позначте рядок, у якому вказані слова становлять синонімічний ряд:
А височина, вершина, високий, височінь;
Б мовчазний, безмовний, неговіркий, небалакучий;
В слово, словник, словотвір, словниковий;
Г мовити, говорити, кричати, слухати.
4. Позначте пару слів, що є антонімами:
А велетень, гігант;
Б мужній, сміливий;
В велетень, силач;
Г велетень, карлик.
5. Позначте рядок, у якому словосполучення є омонімами:
А крило літака — крило лелеки;
Б моторний хлопець — моторний цех;
В палаючий степ — палаюче сонце;
Г радісний погляд — сумний настрій.
6. Укажіть рядок, у якому всі слова є паронімами
А голосний – голосовий, пам’ятка – пам’ятник,
Б ефектний – ефективний, ясний – темний
В досвідчений – освічений, добрий – злий,
Г адрес – адреса, роздумувати – мислити
7. Антоніми — це слова:
а) протилежні за значенням;
б) однакові за звучанням, але різні за значенням;
в) однакові за звучанням, але різні за написанням.
8. Синонімічний ряд — це:
а) два і більше синонімів;
б) загальна назва всіх слів, що мають синоніми;
в) назва слів-синонімів, що належать до певної частини мови, наприклад, дієслів.
9. Багатозначними словами називають слова, що:
а) позначають велику кількість одних і тих самих предметів, явищ тощо;
б) позначають великі за розміром предмети, явища;
в) мають кілька лексичних значень.
10. З поданих у дужках синонімів обидва варіанти можливі в реченні
А 3 бічних вулиць і завулків все виїздили на (головну, парадну) вулицю нові вантажівки.
Б Дорогих перлин (коштовних, недешевих) є багато в синім морі.
В Біда не по деревах (ходить, чвалає).
Г Серед челядників уже ходили чутки про (женихання, залицяння) хорунжого до хазяйської дочки.
11. (1 бал) Складіть речення з омонімами - наніс, на ніс.
12. (2 бали) Складіть речення з паронімами, розкривши їхнє значення.
Шкіряний – шкірний, особистий - особовий
13. (2 бали) Запишіть прислів’я, підкресліть антоніми.
Добро довго пам’ятається, а лихо ще довше.
Глухий грім – на тихий дощ, голосний – на зливу.
На сміливого собака гавкає, а боягуза кусає.
Гірко поробиш, солодко з’їси.
14. (2 бали) Складіть твір-мініатюру ,,Мій найкращий друг“, використовуючи синоніми і антоніми.