Урок української мови в 5 класі(за підручником О.Глазової.
Київ «Освіта» 2022)
Тема. Розвиток мовлення. Складання діалогів.
Мета: ознайомити учнів із правилами спілкування; вчити розрізняти усне мовлення від письмового; удосконалювати навички учнів щодо складання та розігрування діалогів, зокрема в онлайн-середовищі відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов'язаної із життєвим досвідом учнів із використанням етикетних формул; розвивати культуру усного мовлення; виховувати допитливість, вміння логічно мислити, аргументувати свої думки.
Тип уроку: формування навичок і набуття вмінь. (розвитку мовленнєвої компетенції)
(Дистанційне навчання. Зустріч на онлай-конференції)
Міжпредметні зв’язки: мова персонажа в діалозі (література), складання хмарислів в ворд-арт (інформатика)
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, презентація, гаджети зв’язку.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Зверніть, будь ласка, увагу на смайли, які розташовані у вас під стрічкою конференції . Виберіть і надішліть смаслик, який відповідає вашому настрою. Впевнена, ми зробимо все, щоб до кінця уроку ваш настрій був веселий та піднесений.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Мова – духовне багатство народу. Щоб любити — треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити. Василь Сухомлинський
Прийом «Мікрофон»
Діти, як ви вважаєте, за що ми любимо нашу мову?
Створення хмари слів : СПІЛКУВАННЯ-…( колективно в онлайн середовищі)
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Відомо, що життя людини- це спілкування, і насамперед завдяки мовленню ми переймаємо знання, вміння своїх сучасників, засвоюємо досвід поколінь, можемо порозумітися між собою.
«Мозковий штурм».
- Яке значення має спілкування для людини?
- Що ми називаємо діалогом?
- У яких стилях мови доцільне діалогічне мовлення?
- Які існують правила спілкування?
IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
V. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Ознайомлення з теоретичним матеріалом
Д і а л о г передає розмову двох або кількох осіб.
Слова кожного зі співрозмовників називаються р е п л і к о ю.
Кожну репліку записуємо з нового рядка.
Перед реплікою ставимо тире.
Види діалогічної єдності:
запитання-відповідь,
повідомлення-повідомлення,
повідомлення-запитання,
повідомлення-відповідь-повідомлення.
Особливості діалогічного мовлення
• емоційна забарвленість
• спонтанність
• двосторонній характер
Основні діалогічні вміння
• починати діалог
• реагувати на репліку
• підтримувати розмову
• стимулювати співрозмовника
• уміння вести діалоги
Робота на Jamboard дошці
Розглянути схему та прочитати пояснення до неї
1.
Додай пропущені репліки діалогу, дотримуючись етикетних норм та влучності висказувань чи запитань.
- Привіт, Сашко!
-......................................................................................
-І я так само рада тебе бачити! Ну розповідай, яке в тебе враження від побаченого в Україні??
- ....................................................................................
-Чи сподобалось тобі життя за кордоном?
-.....................................................................................
-Я б теж хотіла поїхати за кордон, але точно не при таких обставинах.
-.....................................................................................
- Так, я мрію побувати у Франції, але на екскурсії, а не ховаючись від війни.
-........................................................................................
- Дякую за розмову. Ну, бувай, ще побачимося!
-........................................................................................
2.Робота в парах.
Розігрування діалогу між учнем/ученицею з дотриманням основних правил спілкування.
Уявіть, що ви прийшли до магазину канцтоварів з метою щось придбати.
Уявіть, що ви розмовляєте з знайомим, що зараз захищає Україну.
Уявіть, що ви прийшли на прийом до лікаря.
Спілкування двох друзів на секції з футболу.
- Заслуховування діалогів пар.
Фізкультхвилинка.
Передача “В гостях у казки”
Вчитель: Ми вивчали з вами народні казки і читали багато казок про тварин. Послухайте монолог головної героїні казок і відгадайте, хто це.
Я руда, низького зросту
Хитра я і довгохвоста,
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо
Вовку-брате я сестричка.
А зовуть мене…
Яка це казка? Хто є учасниками діалогу?
Пригадайте ще українські казки, де відбувається діалог між тваринами.
(на дошці картинки тварин, підписати з якої казки та тему спілкування)
Гра. «Так чи ні?»
Чи правда, що монолог – це коли говорить тільки один, а інший слухає? (так)
Чи правда, що діалог – це розмова між трьома і більше особами? (ні).
Чи правда, що залежно від стилю мовлення діалоги бувають побутові, ділові та навчальні? (так).
Чи правда, що монолог – це висловлювання однієї особи, розраховане на слухача? (так)
Чи правда, що діалог – це розмова, яка відбувається між двома особами, кожна з яких виступає і мовцем і слухачем? (так).
Чи правда, що кожна репліка пишеться з нового рядка? (так).
Чи правда, що діловий діалог застосовується в офіційно-діловому стилі? (так).
Чи правда, що перед репліками ставляться лапки? (ні).
Чи правда, що полілог – це розмова трьох і більше осіб? (так).
Письмове виконання вправи 19 (стор.16) в зошиті
Дайте усну відповідь на запитання: яка роль ввічливих слів у спілкуванні?
VІ . ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Наш урок добігає кінця. Мені сподобалося, як ви усі сьогодні працювали: були активними, брали участь в усьому, що тут відбувалося. Відчувалася ваша зацікавленість у набутті практичних умінь.
А тепер подумайте і висловіть коротко свої враження від роботи на уроці.
Скласти повторну хмаринку слів до теми «Слілкування». Порівняти вавідповіді.
Перевірити емоційний настрій за допомогою смайликів.
«Мікрофон».
— Що корисного ви навчилися робити на уроці?
Оцінювання роботи на уроці.
VІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити теоретичгний матеріал.
Скласти діалог на самостійно обрану тему або скориставшись вправою 21
(5-6 реплік), записати, дотримуючись правил пунктуації при діалозі.
1