Урок "Розвиток мовлення. Усний твір-опис за картиною на біблійний сюжет"

Про матеріал

Це урок розвитку комунікативних умінь, інтегрований (образотворче мистецтво). Для опису використовуються репродукції відомих майстрів (наприклад, Л. да Вінчі, Рембрандта, І.Айвазовського, О.Іванова). Додається також схема опису картини.

Перегляд файлу

Шахтарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Великоновосіківської районної ради

Донецької області

 

Конспект уроку

із зарубіжної літератури у 8 класі

 

«Розвиток  мовлення.

               Усний твір-опис  за картиною на біблійний сюжет»

 

 

 

 

 

Учитель зарубіжної літератури

та російської мови

                                                                                     Акимова Олена Олександрівна

 


Тема. Розвиток мовлення. Усний твір-опис  за картиною на біблійний сюжет

Мета: поглибити знання учнів про значення Біблії для духовного життя особистості; розвивати вміння добирати відомості та факти для розкриття теми висловлювання, викладати матеріал логічно і послідовно, правильно і точно користуватися мовними засобами; виховувати повагу до культурної спадщини людства.

Обладнання: роздатковий матеріал, комп’ютер, підручник.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь

Святе Письмо, скільки його не перечитуй,

 ніж більше їм переймаєшся, тим більше всі висвітлюється

 і розширюється. Ось єдина Книга в світі: у ній все є!  

О.С. Пушкін

Перебіг уроку

 

І. Організація початку уроку: створення психологічної атмосфери уроку, включення учнів у діловий ритм.

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку

1. Слово вчителя.

Найвідоміша у світі книга — Біблія — існує вже понад 3000 років і перекладена 1200 мовами. За визначенням дослідників, вона посідає перше місце у світі за своїм значенням, кількістю видань, вдячних читачів і за величчю того впливу, який має на розвиток людства, на його культуру. По-перше, це пов'язане з тим, що Біблія є проголошенням Слова Божого, у яке вірять і християни, й іудеї. Друга причина полягає у її моральних цінностях, у гуманістичних глибинах, бо на сторінках Книги всіх книг сплелися у двобої правда і кривда, геройство і страх, гідність і рабська покора, добро і зло, прозріння і помилки, терпіння і бунтарство, каяття і гріх, прощення й помста, людське і звірине, духовне і плотське. Третя причина безсмертя Біблії криється в її витонченій словесності. (Звернення до епіграфу).

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Бесіда.

 1. Як ви зрозуміли десять заповідей?

 2. Яке значення мають ці заповіді для культури людства?

 3. Чому саме Мойсею були дані десять заповідей?

4. Якою мовою створено Новий Заповіт?

5. Що ми називаємо «пам'яткою  культури»? ( Па́м'ятка культу́ри— визначна споруда, археологічний об'єкт або витвір мистецтва, що є частиною культурного надбання країни,  людства загалом (пам'ятка історії, літератури, мистецтва, мови, права тощо) і охороняється законом.

6. Які типи мовлення ви знаєте?

7. Що таке твір-опис?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

      Слово вчителя. Яскраві й мудрі біблійні образи надихнули на створення нових творів письменників і художників, композиторів та кінематографістів. Як у сиву давнину так і сьогодні всі люди, які прагнуть до морального вдосконалення, вірять у справедливість і добро, звертаються до Біблії.

Образотворче мистецтво – одне з найдавніших, це джерело різноманітних емоцій, збагачують внутрішній світ людини. Воно дарує дивовижні переживання, якщо зробити кроки назустріч художнику, виявити щирий інтерес до його твору.

     Шлях назустріч мистецтву починається з дитинства, і важливо зробити ці кроки правильно – навчитися формулювати свої враження. Для цього і призначені твори  відомих майстрів.

IV. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок

1.Робота зі схемою опису картини (роздатковий матеріал, додаток №1).

         Повніше оцінити задум художника, навчитися бачити і загальне і деталі допоможе план твору за картиною. Існує розумна і відпрацьована схема:

               Автор, назва, жанр картини

               Історія створення твору

               Загальний зміст картини

               Деталі

               Художні виражальні засоби

               Враження від картини,  настрій, який вона створює

             2. Словникова робота

Слово картина має наступні синоніми:

  •             зображення
  •             образ
  •             мальовання
  •             (велика) полотно
  •             (з обличчя) портрет
  •             (на стіні) фреска
  •             (з орнаментом) пано
  •             (кольоровим олівцем) пастеля.

 

Слово художник має такі синоніми:

  •             маляр
  •             мистець
  •             митець
  •             живописець
  •             майстер.

3. Вправа "Самоналаштування".

 Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я особистість творча.

Я бажаю однокласникам успіхів на уроці. 

Я- особистість творча,

Я думаю,

Аналізую,

Я висловлюю свої судження,

Я хочу знати.

 

4. Самостійна робота учнів над усним твором (роздатковий матеріал, додаток №2): для отримання додаткової інформації можна користуватися комп´ютером.

5. Презентація твору-опису.

 

 V. Підведення підсумків

1. Оцінювання учнів, аргументація оцінок.

2. Підведення підсумків уроку вчителем.

    Усі шедеври, створені на біблійну тематику, єднає те, що їх створювали не  задля слави, а за велінням душі, під час особливого духовного піднесення. Це були миті просвітлення. Тому ці шедеври мають не тільки красу, а й морально-філософський зміст. Вони  «відкривають розум  до  урозуміння Святого Письма», як писав М. Гоголь, котрий сам усе життя йшов до Бога.

3. Рефлексія

Сподобалося ...

Дізнався ...

Умію ...

. Домашнє завдання

Дібрати ілюстрацію до теми «Коран».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

Автор, назва, жанр картини

  Особистість майстра неминуче впливає на враження від твору, тому після позначення назви картини слід розповісти про художника. Талановита людина по-особливому дивиться і на повсякденне життя, наповнюючи її особливим змістом. Почавши виконувати план твору за картиною, слід розповісти про особу майстра, цим можна значно збагатити враження від його твори.

   Важливо визначити жанр, в якому створене полотно. Портрет, пейзаж, натюрморт, жанрова (сюжетна) картина – в кожному з них є свої мистецькі цілі, які досягаються особливими живописними засобами.

Історія створення твору

   В який період творчості майстра створена дана картина? Відповідь на це питання обов'язково слід внести в план твору за картиною, в розділ, де описується історія створення полотна.

Загальний зміст картини

  Хто зображений на портреті, що  на натюрморті, який  краєвид зобразив художник , що на передньому плані, що є фоном, що головне, що другорядне – зрозуміло, що, не позначивши цього, не можна створити опис по картині.

Деталі

  Як писати твори за картинами без того, щоб не приділити увагу окремим частинам полотна, самим дрібним деталям зображення? Особливо це відноситься до класичних живописних творів, до картин старих майстрів.

  Були періоди історії мистецтва, коли сама невелика фігурка на великому полотні мала символічне значення, яке визначає зміст усієї композиції.

Художні виражальні засоби

  Як художникові вдається привернути увагу до свого творіння, висловити свої почуття, змусити дивиться на картину випробувати сильні емоції, іноді й несвідомо? Для цього існує маса інструментів: композиція, малюнок, масштаб зображення, манера нанесення лінії або мазка, використання об'єму, світла і тіні. Без позначення найбільш вражаючих живописних методів з арсеналу майстра неможливо написати якісне твір по картині, план його обов'язково повинен містити таке перерахування.

  Для живописного твору особливу увагу потрібно приділити  колірній палітрі, гамі фарб. Майстерність володіння кольором – визначальна характеристика для художника, а загальний колорит – найважливіший критерій оцінки конкретної роботи.
 

  Важливо розуміти, що картина справжнього майстра – це нерозривна єдність головної ідеї і засобів, з допомогою яких вона виражається.

Враження від картини,  настрій, який вона створює

  Справжнє мистецтво завжди суб'єктивно. Особиста позиція, очищена від стороннього впливу, важлива як для художника, так і для глядача.

Слухати чужу думку, читати дослідження мистецтвознавців, біографії митців слід тільки для того, щоб сформувати свою думку з урахуванням нових знань, в тому числі щоб розуміти, як скласти план твору до картини, яка може вразити своєю глибиною і оригінальністю, адже справжній  твір мистецтва викликає почуття настільки сильні, що у вас не буде труднощів у їх вираженні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pompeo Batoni 003.jpgДодаток №2

Повернення блудного сина (Помпео Батоні) — твір на біблійну тему. Картина пензля італійського художника 18 століття перехідного періоду від італійського бароко до рококо  Помпео Батоні.

Картина створена на розповсюджений сюжет одної з біблійних притч. Зацікавленість до сюжету мали вже майстри Відродження. Сред попередників майстрів 17 — 18 століть  Дюрер та Лука Лейденський, що розробляли сюжет в гравюрі. Але вони зупинилися на сценах осудливих бенкетів чи морального падіння молодика, що безглуздо промотав власне майно і змарнував роки молодості. Звідси сцени бенкетів чи особи, що їсть поряд зі свинями, втративши все, окрім здатності думати і розкаятися. Останнім найбільше цікавилася церква, яка як заклад розуміла, що не втримає вірян від гріха, але може спрямувати їх до каяття.

Сюжет мав неабияке поширення і серед представників інтернаціональних митців Риму 17 століття. Особливо охоче сюжет «Повернення блудного сина» розробляли послідовники Караваджо, і не тільки (Ліонелло Спада, Гверчіно, Рубенс, Бартоломео Естебан Мурільйо).

Час створення:

1773

Розміри:

138 x 100,5 см

Висота:

138 см

Ширина:

100,5 см

Матеріал:

олія на полотні

Жанр:

сакральне мистецтво

У Державному Російському Музеї (місто Санкт – Петербург) зберігається дивна картина художника Івана Костянтиновича Айвазовского за назвою “Всесвітній потоп”. Створено картину в 1864 році

По своєму віросповіданню сам знаменитий художник ставився до вірменської апостольської церкви. У нього існують картини на біблійну тему, біблійні, як і історичні сюжети хвилювали його. Картина “Всесвітній потоп” – яскравий зразок інтересу до біблійних сюжетів, які не могли залишити байдужим найбільшого художника

Ще в 1862 році художником було створено два варіанти картини за назвою “Всесвітній потоп”, потім протягом всього свого життя художник неодноразово вертався у своїй творчості до даної тематики. Найкращий варіант знаменитої картини “Всесвітній потоп” був написаний в 1864 році.

Картинки по запросу картина Айвазовского «Всесвітній потоп» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу опис картини на біблійну тему 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дев'ятнадцяте століття в Росії став часом оновлення та переосмислення у всіх сферах життя і культури російського суспільства, не оминуло новаторство стороною і живопис, одним з найяскравіших прикладів чого стала картина Олександра Андрійовича Іванова «Явлення Христа народу».

На створення цього монументального твору мистецтва у художника пішло майже двадцять років, основну частину яких Іванов провів в Італії. Крім картини до наших днів дійшло безліч окремих сюжетів-етюдів, що передують основній роботі, які більш детально зображують той чи інший фрагмент полотна

Дія відбувається на березі річки Йордан, в якому очищалися від своїх гріхів перші прихильники нової релігії - християнства. Центральною фігурою полотна є Іоанн Хреститель, якого Бог уже розповів про прихід рятівника на землю.

На картині зображений саме той момент, коли Іоанн вперше побачив на власні очі Ісуса Христа, що наближається до нього. Кожен його жест, кожна рисочка його особи буквально дихають одухотворенням і хвилюванням, ось він мить, коли пророк дочекався свого Месію!

 

 

Фреска Таємна Вечеря 

 

 

 

 

 

 

 

 

Одним з найбільш знаменитих творів Леонардо да Вінчі, безперечно, є «Таємна Вечеря» - фреска, виконана в період з 1495 - 1497 рр.. на одній зі стін міланського монастиря Санта Марія делла Граціє. На жаль, сьогодні ця розпис далека від первісного виду через численні реставрацій - техніка письма, поєднувала в собі масло і темперу, виявилася не здатна витримати регулярні підтоплення будівлі, і перші ознаки псування твори проявилися ще в початку 16 століття.
     Перед тим, як почати роботу над розписом, Леонардо ретельно і довго до неї готувався, обдумуючи кожну позу і кожен жест, роблячи безліч попередніх начерків. Написання цього твору зацікавило Леонардо, перш за все, можливістю розкрити перед глядацькою аудиторією глибоку психологічну драму, показати різноманітність людських характерів, їх внутрішній світ і душевні переживання.
«Таємна Вечеря» є зрілим і цілісним твором Леонардо - художнику вдалося знайти настільки точне композиційне рішення, що при першому ж погляді на розпис глядач переконується в реальності відбувається - фігура Христа, висвітлена дверним просвітом, займає центральну частину картини.
    Фігури апостолів кілька віддалені від Спасителя, що ще більше акцентує увагу глядачів в центрі твору. Крім того, цей акцент посилюється за рахунок перспективних ліній, які за задумом автора сходяться в одній точці - над головою Христа.

 

 

Питер Пауль Рубенс (мастерская) -- Суд Соломона. Часть 4 Музей Прадо 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Серед живописних творів мистецтва, які прикрашають Європейський зал

Великого палацу Золочівського замку особливу увагу привертає велике полотно з зображенням біблійної притчі про Соломона.
Розповідь про Соломонів суд надихала митців різних епох на створення численних творів мистецтва, серед яких фреска Рафаеля Санті, гравюри, картини Андреа Мантенья, Ніколя Пуссена, рельєф на палаці дожів у Венеції тощо.
   Про царя Соломона нам розповідає Біблія. Він був сином прославленого царя Давида і правив Ізраїльським царством у 10 ст. до Р.Х. Особливо прославився Соломон своєю мудрістю, слава про яку розлетілась після того, як він розсудив двох жінок, що сперечалися за дитину.

Цікавий біблійний сюжет про суд Соломона не оминув своєю увагою великий майстер барокового живопису фламандський художник 17 ст. Пітер Пауль Рубенс. «Суд Соломона» його пензля зберігається у Національній галереї Копенгагена. Це ймовірно було одне з багатьох замовлень від Церкви. Над виконанням замовлень трудилось багато талановитих художників у створеній ним майстерні.
    Так у 1611-1614 р в майстерні Рубенса створюється монументальне полотно «Суд Соломона» розміром 184-218,5 см., яке тепер зберігається в колекції Національного музею Прадо у Мадриді. Ця картина невідомого художника з майстерні Рубенса належала до приватної колекції королеви Єлизавети Фарнезе в Мадриді і до 1746 р ніде не документувалась.

 

Рембрандт Гарменеон ван Рейн – великий нідерландський художник, офортист доби бароко (народився 1606 р. в Лейдені – помер 1669 р. в Амстердамі). Його важке, переповнене страждань і поневірянь, падінь і злетів життя увінчала геніальна своєю духовною глибиною і відкритою щирістю картина «Повернення блудного сина». Це не просто найбільше полотно на релігійну тему, але підсумок всього життя, адже створена ця картина в останні місяці його земної мандрівки.

Мотиви картини взяті з євангельської притчі про блудного сина (пор. Лк. 15, 11-32). Рембрандт зосереджується на самій суті притчі – зустрічі батька і сина, а також на прощенні. Ця картина не просто ілюстрація до неї, що висловлює майстерними мазками пензля цілу гаму почуттів і переживань в конкретній ситуації, але величний духовний гімн прослави батьківського всепрощення.

Повернення блудного сина, 1669 - Рембрандт 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Современное видение Христа. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Річард Хук - відомий художник, який працював в жанрі "історичної ілюстрації", чиєю спеціалізацією є американська культура: індіанці, громадянська війна. Він народився в 1938 році і став широко відомий як художник-ілюстратор, чиє знання тонкощів культури і побуту американських індіанців воістину захоплювало читачів. Річард Хук жив в Сассексі, і життя його дітей також пов'язана з мистецтвом. Помер художник у 2010 році.

 

 

 

 


     Благовіщення, Фра Анджеліко, 1438-1445

Ангел в ярком наряде смиренно преклонил голову, приветствуя Деву, чье синее одеяние символизирует ту небесную роль, которая выпала на ее долю. Ощущение гармонии создается от симметрично скрещенных рук Девы и архангела Гавриила, несмотря на разделяющие ангела и Деву колонны. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В області фрески фра Анджеліко ближче примикає до нового напряму флорентійського живопису, так як сама техніка підказувала йому ббльшую простоту і монументальність композиційних і барвистих засобів. Ікона  написана для церкви Сан Доменіко в Кортоне (в даний час - в місцевому музеї Джезу). Мадонна чекає божественного вісника під склепіннями портика зі складеними на грудях руками; ангел швидко спрямовується до неї, вказуючи на неї перстом правої руки, а ліву піднімаючи до губ в знак таємниці.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
7323
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку