Цікаво і змістовно подано матеріал про розвиток літератури кінця 18 - першої половини 19 століття та історичні передумови цього розвитку. Використано багато цікавих методів роботи.
Розвиток української літератури кінця XVIII – I пол. ХІХ ст.
Мета:
ознайомити учнів з умовами розвитку української літератури кінця XVIII – I пол. ХІХ ст. та сторінками творчості Т. Шевченка та письменницьким доробком І. Котляревського;
охарактеризувати діяльність Шевченка як суспільно-політичного діяча;
визначити вплив сили слова на формування патріотичних поглядів українців як самобутньої нації;
простежити перехід від культурницького до політичного етапу боротьби за національний розвиток України;
розглянути літературні надбання як початок руху національного відродження;
виховувати зацікавленість до вивчення минулого нашої країни, гордість за боротьбу передових людей щодо української національної ідеї.
Тип уроку: комбінований (бінарний).
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель історії: Історія й література — дві сестри одних батьків, ім’я яким — події й люди. Історія передує літературі, а література інтерпретує історію.
Вчитель української літератури: Саме тому у нас сьогодні відбудеться незвичайний урок. Ми з вами вже не раз говорили про те, що не можна вивчати шкільні предмети відокремлено одне від одного. Для того, щоб навчитися бачити світ цілим, а не роздробленим на шматочки різних наук, поєднаймо разом наші знання з історії зі знаннями з української літератури. А розпочати хочу невеличким відео. Перегляньте його.
ІІ. Мотивація.
Відео «На вічну пам'ять Котляревському»
(https://www.youtube.com/watch?v=oLtVCS1RhjY)
Вчитель історії: Скажіть, будь ласка, чи впізнали ви дві величні постаті української літератури, про яких йшла мова?
Відповіді учнів.
Вчитель історії: Так, в цьому фрагменті звучать слова Тараса Шевченка про Івана Котляревського. І тема нашого сьогоднішнього уроку «Розвиток української літератури кінця XVIII – I пол. ХІХ ст.». Тому ми проведемо його разом із вашим класним керівником та вчителем української літератури – Наталією Іванівною.
Вчитель української літератури: І говорити ми будемо про корифеїв українського слова – Івана Петровича Котляревського та його «Енеїду», вихід якої став початком становлення нової української літературної мови і Тараса Григоровича Шевченка разом з його геніальним «Кобзарем».
ІІІ. Актуалізація знань
Для початку давайте пригадаємо, які чинники впливали на розвиток культури кінця 18 – І пол. 19 ст.
Відповіді учнів.
Вчитель української літератури: Працюючи з матеріалом нашого уроку візьміть до уваги те, що у кожній групі працюватиме експерт з ІКТ, який створюватиме невеличку узагальнюючу презентацію на задану тему.
ІV. Засвоєння нового матеріалу.
Отже, ви зараз працюватимете у групах. Пропоную вам текст, у якому мова йде про Івана Котляревського. Але завдання для груп різні:
І група – розкриє основні події біографії Котляревського;
ІІ група – розкаже про що йдеться в його «Енеїді»;
ІІІ група – розкриє значення «Енеїди» як для історії, так і для літератури.
Матеріал про Котляревського
Народився Іван Котляревський в Полтаві, в сім’ї канцеляриста. Навчався в Полтавській духовній семінарії, потім працював канцеляристом та домашнім учителем. Пізніше перебував на воєнній службі, брав участь у російсько-турецькій війні. (Канцелярист — дрібний службовець писарської контори; писар). Котляревський був членом Малоросійського таємного товариства, що не залишилося без уваги слідчих. Письменник також сприяв викупу з кріпацтва українського актора Михайла Щепкіна. Помер і похований Котляревський у Полтаві (на час смерті Полтавська губернія, Російська імперія). Творчість І. Котляревського стала початком нової української літератури. З його творчого доробку починається рух національного відродження. Твори Котляревського заговорили до народу його мовою й дали можливість тим, хто заперечував сам народ, його мову, культуру, зрозуміти, що кожна нація має перспективу й майбутнє. Поема «Енеїда» І. П. Котляревського — це голос на захист України й українського. У безсмертній поемі «Енеїда» Іван Петрович Котляревський підніс свій голос на захист покріпаченого селянства, відтворив яскраві картини українського народного побуту, вивищив українську народну мову до рівня літературної мови. Письменник любив і поважав свій народ, вболівав за його долю, пишався його героїчним минулим. Поема «Енеїда» виховує в читачів любов до батьківщини, до її історичного минулого, до свого народу, чесність, патріотизм, доброзичливість у ставленні до людей. Твір пробуджує в читача відразу до паразитичного способу життя, негативних суспільних явищ. З «Енеїди» почався розвиток нової української літератури. Поема була найпопулярнішим українським твором дошевченківських часів. «Енеїда» мала великий вплив на світогляд, пробуджувала національну свідомість, а світові розкрила характер українців.
Відповіді учнів.
Вчитель історії: Говорячи сьогодні про «Енеїду», як твір, що поклав початок створенню сучасної української літературної мови, не можливо не прочитати хоча би фрагмент з цього твору.
Вчитель української літератури: Пропонуємо вам прослухати уривок з ІІІ частини «Енеїди», в якій Еней розповідає про те, що роблять з різними грішниками у пеклі … ( читають уривок с. 81-82)
Говорячи про літературу кінця 18 – І пол. 19 не можемо обминути постать Тараса Шевченка та його геніальний «Кобзар».
Вчитель історії: Я знаю, що в ІІ семестрі на уроках літератури ви будете вивчати поглиблено творчість Кобзаря. Проте переконана, що ви вже чимало інформації знаєте про нього. Саме тому ми попросили вас підготувати коротенькі повідомлення про Шевченка.
Виступ учнів. (7 учнів)
АНКЕТА Т. Г. ШЕВЧЕНКА
1 учень
Дата народження. 9 березня (25 лютого за старим ст.) 1814 р. Місце народження. с. Моринці Звенигородського повіту Київської губернії. Батьки. Григорій Іванович Шевченко та Катерина Якимівна Бойко — кріпаки поміщика В. В. Енгельгардта. У сім’ї було шестеро дітей: Микита, Катерина, Тарас, Ярина, Йосип, Марія (від другого шлюбу батька). В 11 років осиротів. Дитинство пройшло в с. Кирилівка; пас громадську отару в Кирилівці; був козачком (слугою) у панському дворі у Вільшаній.
2 учень
Навчання. У сільського дяка Павла Рубана (Совгиря) навчився читати й писати, почав малювати; був наймитом дяка Петра Богорського, школярем-попихачем: носив воду, опалював школу, обслуговував дяка, читав псалтир над померлими; «вчився» малярства в диякона Єфрема, мав учителів-малярів із села Стеблева та із села Тарасівки; відвідував лекції малювання в професора Віленського університету Йонаса Рустемаса; учився в Петербурзі в живописця Василя Ширяєва; Імператорській академії мистецтв.
3 учень
Викуп з кріпацтва. Художник Карл Брюллов і поет, вихователь спадкоємця престолу, Василь Жуковський вирішили викупити молодого поета з кріпацтва. Енгельгардт погодився відпустити кріпака за великі гроші — 2500 рублів. Щоб здобути такі гроші, Карл Брюллов намалював портрет Василя Жуковського, який розіграли в лотереї. Портрет придбала царська родина.
4 учень
Академічні роки. Шевченко — чудовий портретист та великий майстер акварельного малюнка, за успіхи у навчанні одержав від Академії три срібних медалі; познайомився з визначними творами західноєвропейської літератури, вивчав французьку мову; усе це значною мірою піднесло політичний і культурний рівень поета.
5 учень
«Кобзар». 1840 року побачила світ збірка творів Шевченка «Кобзар», що містила вісім творів: «Думи мої...», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка», «До Основ’яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч».
6 учень
Подорожі Україною. Перша подорож Україною — 1843–1844 (Кирилівка, Київ, Полтавщина, Хортиця, Чигирин), друга — 1845–1847 (Полтавщина, Чернігівщина, Київщина, Волинь, Поділля).
7 учень
Кирило-Мефодіївське товариство. У травні 1846 року Тарас Шевченко знайомиться з істориком Миколою Костомаровим, одним з організаторів Кирило-Мефодіївського товариства, а з грудня починає відвідувати засідання, де читає членам товариства свої революційні поезії.
Вчитель історії: Так, одна із сторінок життя Шевченка пов’язана з Кирило-Мефодіївським товариством. Ми не будемо детально згадувати про діяльність цього товариства, адже говорили про це на попередніх уроках. Проте хочу зауважити, що щодо безпосереднього членства Шевченка у цьому товаристві існують різні думки…
Вчитель української літератури: То що ж це за поезії, які вплинули навіть на діяльність Кирило-Мефодіївського братства?
Читання поезій Шевченка про долю України – «Мені однаково…»
Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині —
Однаковісінько мені.
В неволі виріс між чужими,
І, неоплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру,
І все з собою заберу —
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій — не своїй землі.
I не пом'яне батько з сином,
Не скаже синові: — Молись.
Молися, сину: за Вкраїну
Його замучили колись. —
Мені однаково, чи буде
Той син молитися, чи ні...
Та не однаково мені,
Як Україну злії люди
Присплять, лукаві, і в огні
Її, окраденую, збудять...
Ох, не однаково мені.
[В казематі 1847]
Отже, ми вже згадували, що у 1840 році світ побачила геніальна збірка поезій Шевченка – «Кобзар».
Робота з підручником (історія)
Вчитель історії: Ми можемо багато говорити про роль «Кобзаря» для розвитку української літератури. Я пропоную вам попрацювати з підручником і вибрати вислови відомих людей про «Кобзар» Шевченка (робота в групах, з текстом)
Відповіді учнів.
Вчитель української літератури: Ми знаємо, що Шевченка називають великим Кобзарем України. Кобзарями називають і українських народних співців і музикантів. І сьогодні у їх виконанні звучать пісні на слова Шевченка. Пропонуємо вам прослухати пісню «Бандуристе, орле сизий…» на слова Шевченка, яку виконував Бойчук Герасим на конкурсі читців поезії Шевченка і здобув І місце.
V. Узагальнення.
1) Презентація роботи груп (по декілька слів)
Вчитель історії: Ми сьогодні говорили про героїв української літератури. Силу їхнього слова всі відчувають і сьогодні. Пропоную вам невеличкий сюжет недавніх подій на Майдані. (Нігоян читає поезію Шевченка). Як бачите, коли вирішується доля України, уже у 21 столітті звучить поезія Шевченка.
VI. Домашнє завдання
З літератури: прочитати «Наталку Полтавку» Івана Котляревського
З історії: підготувати презентації про Миколу Гоголя та Пантелеймона Куліша і їх вплив на розвиток літератури