Урок. Українська література . 9клас. Тема уроку Т.Г.Шевченко "Катерина". Основні сюжетні лінії, образи, художні ознаки"

Про матеріал

Конспект уроку з підприємницьким тлом для 9 класу з української літератури.
Тема уроку "Т.Г.Шевченко "катерина"- основні сюжетні лінії, образи, художні ознаки"

Перегляд файлу

Конспект уроку з підприємницьким тлом для 9 класу з української літератури
ТЕМА: Тарас Шевченко «Катерина»- основні сюжетні лінії,образи,художні ознаки.
МЕТА: навчальна - навчити учнів  аналізувати  художній   образ  головної  героїні,  причини  виникнення  трагічної  життєвої  ситуації ; дослідити особливості тематики жіночої долі у творчості Кобзаря;
розвивальна -  з’ясувати   ідейно-художній  зміст твору «Катерина»; розкрити питання захоплення поета красою жінки; розвивати культуру  екологічного  мовлення, логічність  мислення, творчу уяву; вміння виважено і ґрунтовно висловити власні думки, спостереження; 
виховна – виховувати повагу до жінки, риси чуйності, доброти, людяності, зневажливе ставлення до підступництва, зради;  формувати  шанобливе  ставлення  учнів  до жінки в усіх її іпостасях (жінка-мати, жінка-кохана).

Операційні цілі уроку . Після закінчення уроку учень :  

-        вміє аналізувати  твір;
-        пояснює у чому  полягає актуальність  твору ;

-        може  дискутувати,  йти  на  компроміс;
-        розуміє неоднозначність постаті  героїні;
-        усвідомлює  цінність та неповторність  кожної  особистості.
Методи  і  техніки :

 -   Дослідження  тексту ;
-   метод  випереджувального  навчання ;

-   метод  «Дерево  прийняття  рішень» ;
-  асоціативний  кущ ;
-   дискусія ;
-   метод  «Метаплан»
-   мозковий  штурм;
-   проблемне питання  на етапі  мотивації;
-   групова робота.

ОБЛАДНАННЯ: портрет Т. Шевченка, виставка книг Т. Шевченка, «Катерина», «Сікстинська Мадонна» (роздруковані копії картин), текст поеми «Катерина», різнокольорові аркуші паперу для роботи в групі (Метаплан).

                                                             ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда

  • Що таке кохання? (використовуємо  метод «асоціативний  кущ»)
  • Що таке, на вашу думку,  щастя?
  • Чому Тарас  Шевченко писав про жінок?
  • Яка доля  чекала  збезчестених  жінок раніше?
  • Чи треба зберегти ці традиції в наш час? Чому?
    А чи закохувались Ви  коли-небудь?
  • ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
    Слово вчителя.
  • У кожного на парті репродукція  картини  Рафаеля «Сікстинська Мадонна». Звучить «Ave  Maria»
  • Описание: hello_html_m2333e389.jpgУчитель  читає уривок з поеми «Марія» Тараса Шевченка:

 

У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
 

 

 

Шевченко як особистість найповніше втілював у собі те, що ми зараз називаємо ментальністю. А для неї була і є характерною повага до жінки, поклоніння материнству. Обожнювання Шевченком жінки-матері найяскравіше виражене у його словесному портреті Мадонни. У цій картині – світова гармонія. Бо йдеться про рай як уособлення щасливого людського існування, а в тому раю найкрасивіше, найщасливіше, що може бути, - молода мати із дитиною на руках… поет глибоко відчував красу материнства. І йому ставало нестерпно боляче, коли він бачив збезчещених і покинутих дівчат-покриток. Для нього це було кричущою дисгармонією,І ми сьогодні з вами у цьому переконаємося, опрацювавши тему нашого уроку «Жіноча доля у творчості Т. Шевченка. «Катерина». Основні сюжетні лінії, образи.
- Отож, діти, спробуйте самостійно визначити мету сьогоднішнього уроку.

(Орієнтовна відповідь) Метою нашого уроку буде: дослідити особливості тематики жіночої долі у творчості Шевченка, з’ясувати ідейно-тематичний зміст поеми «Катерина», охарактеризувати образ головної героїні, а також розвивати логічність мислення, творчу уяву, спостережливість і виховува повагу до української жінки, матері, зневажливе ставлення до підступництва, зради.

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ, яке нам потрібно вирішити на уроці:

«Чи можна сказати, що Катерина – безвідповідальна мати чи вона - жертва кохання»
 

IV. Робота над новим матеріалом.
Вступне слово вчителя

Опрацювання твору Т. Шевченка «Катерина» . Аналіз змісту твору

 Робота з текстом поеми.

Евристична бесіда:

1. Якою зображує Шевченко Катерину на початку твору?

  (веселою, радісною, щиро закоханою в свого, як їй здається, судженого вона і в  думці не може припустити, що він її кине)

2.  Як склалося життя Катерини, коли її залишив коханий?

(Катерина стала покриткою. Сусіди насміхаються з неї, глузують,

поширюють різні плітки по селу. Єдина відрада - надія на повернення

милого. Тоді вона горе забуде.)

 3. Чому, не дочекавшись свого чорнобривого, Катерина залишає село?

(Під впливом загальної зневаги, осуду, батьки змушені відректися своєї

дочки)

4. Як подано в поемі портрет Катерини? Доведіть цитаттами з тексту.

(На відміну від сучасників, Шевченко мало говорить про зовнішність своєї Катрі. Окремі портретні деталі поет подає в тексті. Учні знаходять місця в творі, з яких вимальовується портрет Катрі.

5. Як закінчується життя Катрі в поемі?

(Жінка-страдниця покинула серед шляху дитину, а сама втопилася в ставку)
 

Групова  робота :  клас ділиться на  три  групи (кожна  з яких отримує завдання та працює над ним 7 хвилин) І група – визначає композиційні складові сюжету. ІІ група- визначає  тему, ідею та жанр твору; ІІІ група - визначає  проблематику  твору. Орієнтовні  відповіді  учнів:
І  група : 1.Експозиція: пролог-звернення поета до дівчат із застереженням не кохатися із москалями; 

2.Зав’язка: жінка  закохалась в офіцера, але  прийшла  розлука.

3.Розвиток подій: Катерина змушена  залишити  рідний дім, бо не має  права  ослухатись  батьків.

4.Кульмінація:  героїня  зустрічається  з  москалем, як  результат  цієї  зустрічі  вона йде з життя шляхом самогубства. 

5.Розв’язка:  епілог - життєва доля Івася-байстря, його випадкова зустріч з «батьком».

ІІ група .Тема-  зображення трагедії селянки-покритки, зумовленої таким суспільним ладом, при якому пани могли безкарно знущатися з трудящих. Ідея: висловлення глибокого співчуття до жінки-покритки і водночас, засудження жорстокості, підступності, бездушності панів, які глумились над кріпаками.
Жанр: реалістична ліро-епічна соціально-побутова поема.

 ІІІ група . Проблематика: 1.Любов і страждання;

2.Батьки і діти;

3.Моральні закони тогочасного суспільства;

4.Честь і безвідповідальність;

5.Крах ілюзій.

Метод «Метаплан» проектується на  дошку, учні розбирають проблемне питання уроку «Чи можна сказати, що Катерина – безвідповідальна мати чи вона - жертва кохання»

Описание: C:\Users\User\Desktop\metaplan.jpgДля заповнення  схеми «Метаплан» діти дають відповідь  на запитання(усно).

 1.Як ви гадаєте, чи правильно вчинили батьки, коли вигнали доньку з дому? 

2.Для чого Катерина перед тим, як вирушити в дорогу набрала землі під вишнею?

3.Якою ми бачимо Катерину в ролі матері? (вона здатна терпіти приниження, бути наймичкою, тільки б поряд із коханим, навіть погоджується, щоб він мав іншу коханку)

4.Чи є вона сильною, мужньою?(Так).

5.Яку долю надумала собі й своїй дитині Катерина?

6.Чи мала вона право на суїцид?

7.Як ви вважаєте, суїцид – це гріх? Чому? (запитання  6,7 мають на меті змусити учнів замислитись, спробувати спроектувати ситуацію на самого себе (в контексті особистісно-орієнтованого навчання)

«Метаплан». Орієнтовна відповідь.

Проблема : Катерина – безвідповідальна мати чи  жертва кохання?
Як є? 1.Покохала москаля. 2.Вагітна, але не заміжня.3.Осуд населення неминучий, тому що тодішні  моральні  принципи  не давали право народжувати без чоловіка.
Як повинно бути? 1.Катерина і москаль радіють коханню. 2.Одруження, а лише потім народження дитини. 3.Осуду не було би, якби була заміжня, але з точки зору сьогоднішнього суспільства, народження без офіційного чоловіка не стало би  такою проблемою…(Момент, в якому учні починають активно дискутувати,висловлювати свою думку, порівнюючи моральні та духовні закони Шевченкового періоду із законами сьогодення)

Чому не є так як повинно бути? 1.Батьки змушені вигнати доньку, бо їм не уникнути осуду людського. 2.Окрім того, родина Катерини  не має великих статків, аби можна було виїхати і народити дитину в іншому селі, щоб селяни не знали про цю подію. 3.Жити сама з дитиною Катерина не може, бо подібні прецеденти  не схвалював ні народний ні Божий суд. А слово Господнє для селян було  непорушною істиною.

Висновки. Залежні від нас. 1. На сьогоднішній день  народження  дитини без повноцінної сімї є досить розповсюдженим явищем, тому з точки зору  ХХІ століття Катерина могла би ще й отримати похвалу, бо наважилась народити сама, без підтримки чоловіка.

Незалежні від нас. 1.Головна героїня сподівається знайти коханого, але зустрівши його розуміє,що надії на щасливе майбутнє не здійсняться. Саме тому приймає рішення вкоротити собі віку

Слово вчителя

Трагічно закінчилася історія життя Катерини. Але Шевченко розповідає нам не тільки трагічну долю жінки, жінки-покритки, а й допомагає заглянути в її душу, відчути її психологічний стан. Цим і заявляє про себе як про майстра славетного малюнка. У 1842 р. Шевченко намалював картину «Катерина», яка не є ілюстрацією до поеми, це самостійний твір. На ній зображено повернення Катерини в село після прощання з офіцером – цього епізоду немає в поемі.
Повідомлення експерта-мистецтвознавця про картину Шевченка «Катерина»

Найвідоміша нам Шевченкова картина – «Катерина» (1842р., олія), створена за мотивами однойменної поеми. Художник зобразив дівчину на тлі традиційного українського пейзажу. Сільська околиця, курінь, біля якого сидить селянин-ложкар, вдалині – козацька могила з вітряком. Катерина ніби вбирає в себе минуле і сьогодення України. Її постать є символічним зображенням України, її довгої боротьби, шукань. На другому плані картини зображений офіцер-спокусник. Він по-злодійськи оглядається, пришпорює коня, щоб швидше втекти. Як і в поемі, на картині краса дівчини протиставляється її тяжкій долі. Голова опущена, припухлі губи ніби тремтять, очі заплакані. Дівчина повільно йде, низько опустивши голову, трохи підібравши запаску, щоб приховати від людей свою ганьбу.

Шевченка-художника цікавило питання створення контрасту тіні та сонячного освітлення, він допомагає розкрити душевний стан і внутрішній світ героїв, зрозуміти ставлення автора. Постать дівчини освітлена яскравим сонцем, а москаль - затемнений. Поглиблене розкриття змісту картини можливе через численні предмети-символи: кілька зламаних стеблин збіжжя, пусті колоски, дубова гілка, сокира. Червоний колір виступає домінуючим, а це діє на просторово глибокий краєвид і золотистий передній план, змінює всю тональність картини до перламутрово ослабленого звучання. Постать Катерини виділена збільшенням силуету й активними червоно-білими кольорами: все чітко виражає внутрішній стан. "Катерина" Шевченка відображає пошуки збірного образу й утвердження національного ідеалу: за романтичною формою образів виражались патріотична ідея і національна тема.
Описание: hello_html_m691a53f.jpg
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ1. Бесіда 

Чому Катря закінчила життя самогубством?

Чи засуджуєте ви жінку, яка покинула свою дитину?

Чи мала вона на це право?

Як автор ставиться до Катерини?

Чи винні діти, що вони байстрюки?

Як в наш час держава допомагає матерям-одиночкам? Чи правильно держава чинить?

Скажіть, будь ласка, чи знаєте ви твори, у яких порушуються такі проблеми, як у поемі «Катерина»? Назвіть їх. («Бедная Лиза» Карамзіна, «Еда» Баратинського, «Сердешна Оксана» Г. Квітки- Основ’яненка, «Наймичка», «Слепая», «Марія»Т. Шевченка і т.д.)

Заключне слово вчителя

В образі Катерини поет розкрив благородство душі селянської дівчини, великі душевні сили, красу найблагородніших поривів людини, прагнення щастя і неможливість для безправної, соціально пригнобленої жінки, досягти його навіть у своєму особистому житті.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Створити власне висловлювання на тему: «Як я допомогаю діткам-сиротам, які проживають в дитячих будинках»
(на вибір) Провести порівняльну характеристику образу Катерини  в поемі та Катерини, яку зобразив Т.Г.Шевченко на картині.

 

doc
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
3907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку