Урок "Розвиток української мови і літератури. Тарас Шевченко"

Про матеріал

Тема. Розвиток української мови і літератури. Тарас Шевченко.

Мета: з'ясувати дати виходу друком «Енеїди» Івана Котляревського, «Кобзаря» Тараса Шевченка; визначити значення історичних пам'яток, фольклору й етнографії в дослідженні національних ознак українців і формуванні національної свідомості; охарактеризувати формування нової української літератури та сучасної літературної мови; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати роботу з історичним матеріалом; формувати інтерес до вивчення теми.

Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 9-го класу

Підготувала учитель історії 

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Розвиток української мови і літератури. Тарас Шевченко.

Мета: з’ясувати дати виходу друком «Енеїди» Івана Котляревського, «Кобзаря» Тараса Шевченка; визначити значення історичних пам’яток, фольклору й етнографії в дослідженні національних ознак українців і формуванні національної свідомості; охарактеризувати формування нової української літератури та сучасної літературної мови; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати роботу з історичним матеріалом; формувати інтерес до вивчення теми.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •                називати дати виходу друком «Енеїди» Івана Котляревського, «Кобзаря» Тараса Шевченка;
  •                пояснювати значення історичних пам’яток, фольклору й етнографії в дослідженні національних ознак українців і формуванні національної свідомості;
  •                охарактеризувати формування нової української літератури та сучасної літературної мови.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Самостійна робота на картках.

Картка 1.

  1. Укажіть місто та рік заснування університету, зображеного на фото.

Картинки по запросу Харківський університет

А   Київ, 1834 р.

Б   Харків, 1805 р. +

В   Одеса, 1817 р.

Г   Ніжин, 1820 р.

 

 

  1. Про заснування якого університету йдеться в історичному джерелі:

«Затверджений у цьому краї університет, перетворений з Волинського ліцею, призначений переважно для навчання юнацтва губерній Київської, Волинської та Подільської»?

А   Харківського      Б    Чернівецького     В   Київського        Г   Львівського

  1. Укажіть наукову сферу, у якій прославились Тимофій Осиповський та Михайло Остроградський.

А   Фізика       Б   хімія         В   історія           Г   математика

  1. Установіть хронологічну послідовність створення закладів освіти в першій половині ХІХ ст.

А   Гімназія вищих наук у Ніжині                 Б   Волинський ліцей

В   Рішельєвський музей                                Г   Харківський університет

  1. Оберіть три правильні відповіді. Особливостями розвитку освіти на українських землях у першій половині ХІХ ст. було
  1. утвердження безкоштовної освіти +
  2. відкриття російською владою нових університетів +
  3. дозвіл австрійського уряду на використання рідної мови у початкових школах
  4. українізація гімназій та ліцеїв у Російській імперії
  5. заснування університету у Чернівцях
  6. відсутність у Російській імперії навчальних закладів для дівчат
  7. малограмотність більшості українців +

Картка 2

  1. Ініціатором заснування Харківського університету став

А   Михайло Остроградський             Б   Василь Каразін +

В   Іван Котляревський                        Г   Микола Карамзін

  1. Київський університет було засновано

А   у 1831 р.       Б   у 1832 р.        В   у 1833 р.        Г   у 1834 р. +

  1. На початку ХІХ ст. ліцеї виникли в містах

А   Ніжин, Вінниця, Херсон                Б   Кременець, Одеса, Ніжин +

В   Полтава, Дрогобич, Житомир      Г   Одеса, Бердичів, Полтава

  1.    Установіть відповідність між іменем історичної особи та фактами її біографії.
  1. Михайло Остроградський
  2. Петро Гулак-Артемовський
  3. Василь Каразін
  4. Михайло Максимович

А   відомий математик, випускник Харківського університету, член-кореспондент Паризької Академії наук   1

Б   учений, засновник Харківського університету, ініціатор створення Міністерства народної освіти Російської імперії     3

В   відомий учений, ботанік, етнограф, історик, перший ректор Київського університету      4

Г   учений та письменник, автор відомих байок, ректор Харківського університету   2

Д   автор першого поетичного твору, який було написано українською літературною мовою, директор Полтавського театру

  1. Установіть хронологічну послідовність подій

А   початок роботи у Києві Тимчасової комісії для розгляду давніх актів

Б   прем’єра національної опери «Запорожець за Дунаєм» Семена Гулака-Артемовського

В   відкриття першої кафедри української мови і літератури при Львівському університеті

Г   прем’єри п’єс «Наталка Полтавка» і «Москаль-чарівник».

  1. Установіть відповідність між портретом історичного діяча та його ім’ям та прізвищем.

1.E:\Работа\Підготовка до уроків\9 клас\Історія України\3. Повсякденне життя та культура України кінця 18-першої половини 19 ст\2. Розвиток української мови і літератури. Тарас Шевченко\Без названия.jpg 2.  E:\Работа\Підготовка до уроків\9 клас\Історія України\3. Повсякденне життя та культура України кінця 18-першої половини 19 ст\2. Розвиток української мови і літератури. Тарас Шевченко\Без названия (1).jpg       3. Картинки по запросу Яків Головацький      4. Картинки по запросу Лукян Кобилиця

А   Яків Головацький        3             

Б   Іван Могильницький

В   Маркіян Шашкевич     1

Г   Іван Вагилевич           2

Д   Лук’ян Кобилиця       4  

  • Що об’єднує цих людей? («Руська трійця»)
  • Хто є зайвим в цьому логічному ланцюжку? (Лук’ян Кобилиця)
  • Пригадайте, яке значення діяльності «Руської трійці» для українського національного руху.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з літературним джерелом.
  • Прочитайте фрагмент твору. Назвіть його. («Енеїда»)

Гребцi i весла положили

Та, сидя, люлечки курили

I кургикали пiсеньок…

Про Сагайдачного спiвали,

Либонь спiвали i про Сiч,

Як в пiкiнери набирали,

Як мандрував козак всю нiч.

  • Хто є автором цього твору? (Іван Котляревський)
  • Коди було видано перше видання «Енеїди»? (1798 р.)
  • У чому полягало значення «Енеїди» Івана Котляревського?
  • Сьогодні ми ще раз поговоримо про «Енеїду», визначимо її значення для розвитку нової української мови та літератури, а також визначимо внесок інших українських письменників та їх найвидатніші твори.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота з історичним джерелом (с. 97 підручника).
  • Прочитайте фрагмент відгуку М. Костомарова про «Кобзар», що вийшов друком 1860 р.
  • Що мав на увазі автор, коли писав про ставлення громадськості до перших публікацій поета?
  • Чому поезія Т. Шевченка булла такою популярною серед українців і водночас знайшла багато прихильників серед представників інших народів?
  1. Робота з текстом підручника (с. 97 – 98)
  • Опрацюйте текст підручника.
  • Дайте відповіді на запитання.
  • Чому українську літературу кінця 18 ст. називають новою?
  • Хто став найяскравішими її представниками?
  • Які жанри літератури в цей стали основними?
  • Яка тематика переважала у творах цього періоду?
  • Що таке реалізм? Чим він відрізняється від романтизму?
  1. Вибіркове читання (с. 98 – 99 підручника).
  • Зачитайте речення, у яких зустрічаються: імена, назви творів, роки.
  • Зачитайте закінчення речення:
  • Слава основоположника…
  • Зокрема,…
  • Справжню літературну славу…
  • Він зажив слави…
  • Задум написати роман…
  • На початку…
  • Дайте відповідь на запитання.
  • Хто з класиків писав у жанрі соціально-побутової комедії? (Г. Квітка-Основ’яненко)
  • Яку роль у становленні нової української літератури відіграла «Руська трійця»?
  • Хто з класиків зажив слави першого літературного критика? (Пантелеймон Куліш)
  • Охарактеризуйте твір «Чорна рада. Хроніка 1663 р.»
  • Як українське походження Миколи Гоголя відобразилося у його творчості?
  1. Робота з історичними джерелами (с. 100 підручника).
  • Прочитайте фрагменти джерел.
  • Про які плани М. Гоголя свідчить фрагмент першого джерела?
  • Як висловлення письменника в листах характеризують його ставлення до України?
  • Поміркуйте, що дає підстави для пропонованого висновку.
  • Наведіть кілька аргументів на підтвердження або спростування викладеної думки.
  1. Робота в парах.
  • Проаналізуйте схему(с. 101 підручника).
  • З’ясуйте, що вже знаєте про «Енеїду».
  • Поясніть, чому «Енеїда» І. Котляревського мала непроминальне значення в історії
  • становлення нової української літературної мови.
  1. Робота в малих групах.

1-ша група – скласти 4-5 запитань до тексту с. 102 підручника.

2-га група – скласти перелік прикметників, дієслів та іменників, що характеризують «Кобзар» Тараса Шевченка.

3-тя група – скласти план до тексту.

  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Робота з історичними джерелами (с. 104 підручника).
  2. Оберіть твердження, що стосуються Тараса Шевченка.
  1. Історичний діяч, якому судилося стати символом українського національного руху.
  2. Упорядник і видавець трьох збірок народних пісень, які не втрачають наукової цінності й нині.
  3. Автор поетичної збірки «Кобзар», у якій уперше було засуджено колонізаторську політику російського самодержавства щодо України.
  4. Автор, чиї прозові твори склали дві збірки «Малоросійських повістей» (1834, 1836–1837), до яких увійшли найвідоміші повісті «Конотопська відьма», «Маруся».
  5. Ідейний провідник Кирило-Мефодіївського товариства, автор його основних програмових документів, зокрема «Книги буття українського народу».
  6. Письменник та поет, з ім’ям якого пов’язане утвердження української літературної мови.
  7. Творець української національної ідеї, що через свої поетичні твори зробив її надбанням усього українського загалу.
  8. Письменник, якому славу драматурга принесли п’єси «Сватання на Гончарівці» та «Шельменко-денщик».
  1. Розподіліть творі відповідно до їх авторів.

Тарас Шевченко

Іван Котляревський

Петро Гулак-Артемовський

Григорій Квітка-Основяненко

Пантелеймон Куліш

Микола Гоголь

6

1

3

2

5

4

1) «Енеїда»;

2) «Маруся», «Конотопська відьма»;

3) «Пан та собака»;

4) «Ніч перед Різдвом», «Тарас Бульба»;

5) «Чорна рада»;

6) «Думи мої, думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Сон».

  1. Підсумки уроку.
  2. Інструктаж з домашнього завдання.

 

 

docx
До підручника
Історія України 9 клас (Власов В.С.)
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
5749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку