Тема. Жовте листячко летить, під ногами шелестить.
Поширення речень образними словосполученнями.
Мета: вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності; розвивати зв’язне мовлення учнів; збагачувати їх активний словник, творчі здібності, спостережливість; виховувати любов до природи.
Обладнання: репродукція картини І. Левітана “Золота осінь”, запис твору П.І. Чайковського “Пори року”, вальс Доги, презинтація уроку.
Хід уроку
-
Організація класу. Робота в зошитах (число, класна робота)
Слайд 1-2
2. Психологічний настрій учнів на урок
- Відгадайте загадку.
Жовте листячко летить,
під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає.
Коли, діти, це буває? (Восени)
-
Каліграфічна хвилинка. / в восени
-
Актуалізація опорних знань
Слайд 3
3.1. Звучить музика Чайковського “Пори року”
-
Уважно послухайте вірш і скажіть, про яку пору року говориться в ньому.
Листочки – парашутики,
Як стомлені пташки,
Летять і опускаються
На трави і стежки.
Листочків – парашутиків
У лісі не злічити –
То***** (осінь) опускається
Бо хоче відпочити.
3.2. Розповідь учителя
Осінь хазяйнує скрізь, куди не глянь. Прибрала золотом сади, парки, ліси, струшує додолу жовте, багряне листя. Дивишся і милуєшся: чарівниця пофарбувала усе навколо в червоні й жовті, багряні й мідні кольори.
Слайд 4
-
Повідомлення теми і мети уроку
Діти, ви вже, мабуть, здогадалися, що тема сьогоднішнього уроку: «Жовте листячко летить, під ногами шелестить». Сьогодні ми намагатимемось наше мовлення збагатити новими виразами, словами. Будемо вчитися поширювати речення образними словосполученнями. А що таке образні словосполучення ви дізнаєтесь, якщо будете уважними і старанними на уроці.
-
Опрацювання нового матеріалу
Слайд 5
-
Про осінь Т.Г. Шевченко сказав так:
Минає літо, шелестить
Пожовкле листя по діброві,
Гуляють хмари, сонце спить.
- Про які ознаки осені ви дізналися?
5.2.Читання віршів про осінь учням - А які вірші про осінь ви знаєте?
Слайд 6
5.3. Змагання
- Не тільки вірші прославляють осінь. Зараз позмагаємось, хто найбільше знає народних прикмет, приказок про осінні місяці.
Хто цілий рік байдикує, той навіть у вересні голодує.
Як вересніє, то й дощик сіє.
Вересень пахне яблуками, а жовтень капустою.
Жовтень ходить по краю, та й виганяє пташок з гаю.
Листопадовий день, як заячий хвіст.
Листопад не лютий, проте запитає, чи одягнутий, чи взутий.
Робота в зошитах (Списати одну прикмету – на вибір)
Слайд 7
5.4. Складання асоціативного куща
Дощ Листя
Осінь
Вітер Небо
Слайд 8-9
-
Які осінні місяці ви знаєте?
Слайд 10
-
Робота з репродукцією картини І. Левітана “Золота осінь”
-
Як ви гадаєте, до якого місяця осені цей пейзаж найбільше підходить?
-
Яку назву цій картині ви б дали?
-
Яку назву дав їй художник? Чому?
-
Які почуття викликає цей пейзаж?
Слайд 11
Фізкультхвилинка.
(Звучить вальс Доги) Уявіть себе осінніми листочками і покружляйте під музику.
-
Поширення речень образними словосполученнями:
Слайд 12
-
Гра «Полікуй слова» (картка №1)
(самостійно, а потім колективно перевірити)
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Слайд 13
-
Творча робота. (картка №2)
(Текст надрукований на аркушах і знаходиться на кожній парті).
Зашуміли... (стурбовані) дерева, бо... (безжальний) вітер зриває з них... (осіннє вбрання). Не сумуйте, дерева, це ж справжній... (листопадовий) дощ. Ось міцно взялись за руки листочок... (ніжної берізки) та ... (зажуреного клена). Ніби у весільному танку закружляло... (осіннє вбрання). Ніжним, м’яким, різнобарвним килимом встелилось листя на землю.
Слайд 14
5.10. Робота в парах
Для вас, “Чомучки”.
-
Чому так в народі кажуть: “Сидить осінь на горбочку, вишиває лісові сорочку”.
Слайд 15
-
А чому восени листочки змінюють колір?
Слайд 16
Аудіювання
- А ось як про осінь сказав С. Васильченко: «Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво... В саду од нього аж сяє»
Слайд 17
-
- З чим письменник порівнює лист?
-
а) з мухою
-
б) з метеликом
-
в) з пташкою.
-
- Від чого мокрий лист?
-
а) від дощу
-
б) від роси
-
в) од сліз.
-
- З яких дерев «сиплеться пожовклий лист»?
-
а) з дубів і беріз
-
б) із лип і кленів
-
в) з ясенів і тополь.
Слайд 18 (картка №3)
-
- Назвіть у тексті образні словосполучення.
-
(Спадає, як метелик; заплаканий, мокрий од сліз лист; золоте сяйво.)
Слайд 19
-
Поширення речення образними словосполученнями.
-
Листочки на деревах виблискують, як________.
-
По небу пливуть хмаринки, мов_________.
-
Долиною клубочиться________.
-
(Слова для довідок: білі вітрила, різнобарвні діаманти, сивий туман.)
Робота в зошитах. (Списати поширені речення.)
Слайд 20
-
Редагування вірша.
Прочитайте вірш С. Крижанівського, доповніть його потрібними словами, підкресліть образні слова. За бажанням вивчіть вірш напам'ять.
Як на картині Левітана,
Сумної сповнена краси,
Лежить земля______,
Стоять____ліси. (Слова для довідок: задумані, золототкана.)
Слайд 21
-
Підсумок уроку
6.1. Доповніть речення.
Щоб наше мовлення було яскравим, багатим, слід вживати ___________. (Образні словосполучення).
Слайд 22
-
Інтерактивна вправа. Рефлексія.
-
Що стимулювало вашу творчість?
-
Що ви можете сказати про робочу обстановку на сьогоднішньому уроці?
Слайд 23
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №1
Стурбовані д__рева, ніжна бері__ка, с__рдитий вітер, осін__є вбран__я, л__стопадовий дощ.
Картка №2
-
Зашуміли…………….. дерева, бо ............ вітер зриває з них ......... .
-
Не сумуйте, дерева, це ж справжній ............. дощ.
-
Ось міцно взялись за руки листочок ……. берізки та ............ клена.
-
Ніби у весільному танку закружляло... .
-
Ніжним, м’яким, різнобарвним ……….. встелилось листя на землю.
Картка №2
-
Зашуміли…………….. дерева, бо ............ вітер зриває з них ......... .
-
Не сумуйте, дерева, це ж справжній ............. дощ.
-
Ось міцно взялись за руки листочок ……. берізки та ............ клена.
-
Ніби у весільному танку закружляло... .
-
Ніжним, м’яким, різнобарвним ……….. встелилось листя на землю.
Картка №2
-
Зашуміли…………….. дерева, бо ............ вітер зриває з них ......... .
-
Не сумуйте, дерева, це ж справжній ............. дощ.
-
Ось міцно взялись за руки листочок ……. берізки та ............ клена.
-
Ніби у весільному танку закружляло... .
-
Ніжним, м’яким, різнобарвним ……….. встелилось листя на землю.
Картка №2
-
Зашуміли…………….. дерева, бо ............ вітер зриває з них ......... .
-
Не сумуйте, дерева, це ж справжній ............. дощ.
-
Ось міцно взялись за руки листочок ……. берізки та ............ клена.
-
Ніби у весільному танку закружляло... .
-
Ніжним, м’яким, різнобарвним ……….. встелилось листя на землю.
Картка №2
-
Зашуміли…………….. дерева, бо ............ вітер зриває з них ......... .
-
Не сумуйте, дерева, це ж справжній ............. дощ.
-
Ось міцно взялись за руки листочок ……. берізки та ............ клена.
-
Ніби у весільному танку закружляло... .
-
Ніжним, м’яким, різнобарвним ……….. встелилось листя на землю.
Картка №2
-
Зашуміли…………….. дерева, бо ............ вітер зриває з них ......... .
-
Не сумуйте, дерева, це ж справжній ............. дощ.
-
Ось міцно взялись за руки листочок ……. берізки та ............ клена.
-
Ніби у весільному танку закружляло... .
-
Ніжним, м’яким, різнобарвним ……….. встелилось листя на землю.
Картка №2
-
Зашуміли…………….. дерева, бо ............ вітер зриває з них ......... .
-
Не сумуйте, дерева, це ж справжній ............. дощ.
-
Ось міцно взялись за руки листочок ……. берізки та ............ клена.
-
Ніби у весільному танку закружляло... .
-
Ніжним, м’яким, різнобарвним ……….. встелилось листя на землю.
Картка №3
-
С. Васильченко: «Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво... В саду од нього аж сяє»
Картка №3
-
С. Васильченко: «Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво... В саду од нього аж сяє»
Картка №3
-
С.Васильченко: «Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво... В саду од нього аж сяє»
Картка №3
-
С. Васильченко: «Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво... В саду од нього аж сяє»
Картка №3
-
С. Васильченко: «Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво... В саду од нього аж сяє»
Картка №3
-
С. Васильченко: «Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво... В саду од нього аж сяє»
Картка №3
-
С. Васильченко: «Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво... В саду од нього аж сяє»
Картка №3
-
С. Васильченко: «Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво... В саду од нього аж сяє»
Картка №3
-
С. Васильченко: «Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво... В саду од нього аж сяє»