Урок "Розвиток зв'язного мовлення. Переказ тексту із творчим завданням «Цорна - Чорна - Чернігів»."

Про матеріал

Мета публікації – допомогти вчителям підготувати та провести цікаві та ефективні уроки української мови та літератури з використанням краєзнавчих матеріалів Чернігівщини.З досвіду роботи вчителя української мови та літератури Шолох Н.Т. щодо впровадження й використання краєзнавчих матеріалів на уроках української мови та літератури, покликаних сприяти розширенню кругозору учнів про рідний край, підвищенню інтересу до вивчення історії і культури малої батьківщини, формуванню національно свідомої, гармонійно розвиненої, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самореалізації.

Перегляд файлу

Шолох Н.Т.,

учитель української мови та літератури

Жавинської ЗОШ І-ІІ ступенів

вищої кваліфікаційної категорії,

вчитель-методист

 

Українська мова (5 клас)

Тема уроку. Розвиток зв'язного мовлення. Переказ тексту із творчим завданням  «Цорна - Чорна - Чернігів».

Мета уроку. Навчити школярів складати усні перекази з творчим завданням.

Розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння глибше проникати в природу тексту, будити інтерес до словесної творчості.

Виховувати культуру усного мовлення, любов до рідного краю, його історії.

  Обладнання уроку. Текст переказу, словники, ілюстрації.

Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення.

Епіграф до уроку.

 Далеко не всяке місто може похвалитися такою величезною

кількістю переказів і легенд, присвячених йому, як Чернігів.

        П. І. Іловайський

Методичні поради:

Переказ - це відтворення змісту прослуханого або прочитаного тексту оповідання, поезії чи будь-якої статті.

Творчий переказ - це вид усного чи письмового викладу, який не тільки передає зміст переказуваного тексту, а й включає в собі певні творчі елементи, учні вносять певні зміни, визначені вчителем. Крім того, домисли учнів повинні органічно зливатися із змістом тексту.

Під час проведення творчих переказів можна поставити перед учнями різні завдання, зокрема:

  1.         дати оцінку подіям, про які розповідається в тексті;
  2.          висловити своє ставлення до дійових осіб, подій, явищ;
  3.          розповісти, що найбільш сподобалося у творі й чому;
  4.          переставити окремі частини тексту для більшої логічності і компактності

викладу;

  1.          поширити текст, тощо.

Урок творчого переказу може мати таку структуру:

  1.          Вступне слово вчителя.
  2.          Читання тексту.
  3.          Визначення творчих завдань.
  4.          Самостійне виконання учнями завдань.
  5.          Повторне читання тексту (у разі потреби).
  6.          Написання переказу.
  7.          Підсумки уроку

Творчі перекази учні складають не тільки на уроці, а й удома. Тоді вони мають більше часу для обдумування сюжету.

Перебіг уроку

І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; повідомлення про вид переказу. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда з учнями:

У чому суть творчого переказу?

Чому навчає нас цей вид роботи?

Поясніть, як ви розумієте зміст епіграфа до уроку.

ІІ. Читання тексту переказу

Цорна - Чорна - Чернігів

Було це дуже давно. У стольному граді Чернігові жив князь Чорний.

 Він мав дочку - красуню, яку звали Цорною чи Чорною.

Природа наділила княжну світлим розумом, роботящими руками. Дівчина чудово виконувала будьякі страви, вишивала, пряла. Вона була такою бойовою і сміливою, нарівні із князівськими воїнами — гриднями приручала коня, управляла на Десні швидкоплинними човнами, влучно стріляла з лука. Подобались їй соколині лови в чорних лісах.

Княжна Чорна стала улюбленицею міста, знали про неї і за межами землі Сіверської. Не один молодий князь ладен був віддати їй руку і серце, але горда сіверянка і думати не хотіла про заміжжя. Захотів, було, її взяти в жони царський каган - повелитель. Збунтувалась сіверянка. Втекла, куди очі дивляться, спіймали сердешну. Але вона відмовилася стати його дружиною. І тоді хозари хотіли викрасти її у князя Чорного. Глухої ночі увірвалися у князівський палац, покоїв непоступливої княжни. «Геть із ложниці!»крикнула вона нічним злодіям. Але даремно. Хозари підкрадались до неї. І тоді вона скочила на підвіконня, розкрила навстіж вікно. Вітер ударив у груди. Ловці на мить зупинилися вражені. Невже це дівчисько може вистрибнути у прірву вночі і убити себе? Стали підходити ближче. Ось - ось вони схоплять княжну. Не їде! Краще смерть, аніж з немилим жити. Так вирішує княжна. І кинулась у темінь з високого вікна.

Схвильовані, розчулені такою подією, мешканці міста вирішили увічнити пам’ять про княжну в його назві.

(З книги «Росте тополя в Чернігові» Я. Ковальця.)

Аналіз змісту прочитаного тексту, словниково - орфографічна робота, творчі завдання.

Питання для бесіди

  •              Доведіть, що, прослуханий вами текст, це легенда.

( Легенда - це народне сказання або оповідання про видатну подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якого - диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне.)

  •              До якого типу мовлення і стилю належить текст? Свою думку обґрунтуйте.
  •              Чому текст має таку назву?
  •              Чим вразив вас вчинок княжни?
  •              Чи сподобалась вам ця легенда?
  •              Які ви ще знаєте легенди про те, чому наше місто було так названо?

Словникова робота

Поясніть орфограми у словах: донька-красуня, воїни-гридні, каган- повелитель, навстіж, схвильовані.

смілива, роботяща, красива, прірва.

  •              Поясніть значення слів: град - місто;

каган (тюрк - володар) - найвищий титул ватажків племен багатьох тюркомовних народів за раннього середньовіччя.

Завдання класу

Скласти усний творчий переказ, доповнивши розповідь іншими відомими легендами про походження назви рідного міста.

  1.     Повторне читання тексту, робота над планом.

Цорна –  Чорна – Чернігів

 Орієнтовний план

  1.      Чорна –  донька - красуня князя Чорного.
  2.        Світ захоплень дівчини.
  3.        Слава про княжну.
  4.        Бажання хозарського кагана - повелителя.
  5.       Задум хозар.
  6.       Вчинок княжни.
  7.       Увічнення пам’яті про княжну Чорну в назві міста.
  1.        Складання усного переказу із творчим завданням.
  2.     Коректування вчителем виконаної роботи. Колективне обговорення якості переказу з точки зору змісту й мовного оформлення.
  3. Підсумок уроку.
  4. Завдання додому.

Написати творчий переказ.

Додаткові навчальні тексти до уроку

Легенди про Чернігів

ЧЕРНІГ. ЧЕРНЬГЬ. ЧЕРНІГІВ

Є люди, які кажуть:

  •              Шкода, що наука не встановила походження назви нашого міста. А може, це і добре. Адже пошуки істини дали простір розмаїття роздумів, припущень, здогадів, що у свою чергу сприяло виникненню перлин народної творчості: легенд, переказів, оповідок.

Ось одна з версій:

  •              Чернігів одержав свою назву від першого поселенця на ім'я Черніг чи то Чорнегь. Пропливав по зачарованій Десні човен із чужоземцями чи проїжджали або проходили вулицями міста гості, з цікавістю запитували:
  •              Чий град?

У відповідь чули:

  •              Черніга, Чернега.

Дехто гадає, що ім'я Черніг чи Чернег утворилося від прикметника  «чорний».

КНЯЗЬ ЧОРНИЙ

Є в Чернігові неподалік  Єлецького монастиря унікальний курган з кам'яною плитою на вершині. У ньому, згідно з легендою, похований перший чернігівський князь Чорний. То був великий муж землі нашої. Неодноразово він перемагав найлютішого ворога - хозар. При розкопках кургану виявлені кольчуга, зброя, посуд, два кубки із торгового рога тощо. Знайдені вироби свідчать про високий рівень ремесла у наших предків. На срібній оправі трудових рогів ювелір майстерно зобразив людські фігури, птаха. Це - справжній шедевр давньоруського мистецтва. Зараз він зберігається у фондах Московського історичного музею. Багато хто схильний думати, що назва міста походить від імені князя Чорного.

СЕРНІГІВ

  •              Гаразд, - сказав Господар. - Віддам я он той куточок понад Дніпром, що залишив собі на земний рай. Але то незвичайний куточок: земля там пахне медом, вода - як молоко, а з неба в душу людей ллється пісня.

На той куточок будуть зазіхати нечестивці, тому його треба постійно боронити.

Як будете такими відважними лицарями, як мені видається, то на тій землі станете і вояками, і оріями, господарями, а не рабами нечестивців.

Що Бог віддав землю Україні, можна судити по її куточку - Чернігівщині. М'який клімат, родюча земля, розмаїття трав, темні ліси, озера, річки, де й зараз безліч щук, окунів, лящів, судаків, карасів... А скільки тут різноманітного птаства: тетерюки, дятли, качки, лелеки, шпаки, горлиці тощо.

Із тварин у нашій місцевості поширені лосі, дикі кабани, лисиці, зайці, бобри, єноти, куниці, білки, ведмеді...

Прикро, але сьогодні не всі знають, що в далекі часи на нашій благодатній землі водилися дикі коні, тури.

Окремі люди пов’язують назву нашого міста зі словом серна: багато цих тварин водилося в наших краях. Серна - Сернігів. І таким чином могла формуватися назва нашого міста.

ЧЕРНІГ СТРАШНИЙ...

За переказами неподалік Чернігова з давніх-давен стояла Чорна гора. У ній, стверджують, мешкав Черніг, чи, як ще кажуть, Черніг Страшенний, така собі чорнюща потвора, якою лякали дітей. А, можливо, жив Черніг і в місті. Про Черніга можна не лише почути, а й прочитати в сучасній літературі.

В Дніпрі купається Купава.

Мені ще років, може, три.

Із-за трипільської гори.

Моє нечуване терпіння іще ніхто не переміг,

Бо за терпінням є Трипілля, а за Черніговом -Черніг.

Черніг страшний, він дуже чорний.

Як звечоріє на Дніпрі,

Черніг сідає в чорний човен

І ставить чорні ятері

Так пише у вірші «Акварелі дитинства» видатна українська поетеса Ліна Костенко. Мабуть, ще в дитинстві закарбувала її пам’ять розповідь про Черніга.

 

ЧОРНОПЛАШНИКИ, ЧЕРНЕГИ...

У працях великого Геродота згадується, що ще до нової ери в нашому краї жили меланхлени, котрих за чорний одяг називали «чорноплашниками», чернегами. Чи не від них і назва Чернігів?

ЧОРНІ КЛОБУКИ

Чорні клобуки-каракалпаки - чорні шапки. Це залишки тюрських племен: берендеїв, печенігів, тюрків. Кочуючи, вони деякий час проживали на території Подесення. Після монголо-татарської навали дехто з них асимілювався, більшість - відійшли у степи.

Чи немає і їхньої часточки в найменні нашого міста?

 

docx
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
1802
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку