Використання дидактичних ігор в межах програмових тем з української мови та літератури 5 клас

Про матеріал

У посібнику з нових методологічних позицій відповідно до програми з української мови та літератури ( 5-й клас ) подано зразки дидактичних ігор, орієнтованих на формування мовних компетентностей, розвиток творчої особистості учня, розкриття його талантів і здібностей.

Використання поданих дидактичних ігор дає можливість забезпечити уміння учнів практично користуватися та оперувати знаннями рідної мови. Посібник може стати у пригоді кожному вчителю-філологу, який прагне зробити процес навчання візуалізованим, цікавим, різноманітним, ефективним.

Перегляд файлу

Відділ освіти

Зміївської районної державної адміністрації

Зміївський ліцей №1 імені З.К. Слюсаренка

 

 

 

Захаркіна Світлана Леонідівна

 

Використання дидактичних ігор в межах програмових тем з української мови та літератури,  орієнтованих на розвиток творчої особистості учня

(5 клас)

 

 

 

 

 

 

 

Зміїв 

2018

 

Відділ освіти Зміївської районної державної адміністрації

Зміївський ліцей №1 імені З.К. Слюсаренка

 

 

Автор:

 Захаркіна Світлана Леонідівна,вчитель української мови та літератури Зміївського ліцею №1 імені З.К. Слюсаренка, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

 

 

 

 

 

 

Використання дидактичних ігор в межах програмових тем з української мови та літератури, орієнтованих на розвиток творчої особистості учня (5 клас)

 

У посібнику з нових методологічних позицій відповідно до програми з української мови та літератури ( 5-й клас ) подано зразки дидактичних ігор, орієнтованих на формування мовних компетентностей, розвиток творчої особистості учня, розкриття його талантів і здібностей.

Використання поданих дидактичних ігор дає можливість забезпечити уміння учнів практично користуватися та оперувати знаннями рідної мови. Посібник може стати у пригоді кожному вчителю-філологу, який прагне зробити процес навчання візуалізованим, цікавим, різноманітним, ефективним.

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

І. Вступ

    Із досвіду використання дидактичних ігор на прикладі 

    програмових тем з української мови та літератури……..4

ІІ. Зразки дидактичних ігор……………………………….....6

ІІІ. План-конспект уроку української мови із   

     використанням дидактичних ігор «Найголовніші   

     випадки чергування приголосних звуків»(5клас)……..18

ІV. Додатки………………………………………………….23

V. Література……………………………………………......28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Сьогодні в освіті відчутний пріоритет загальнолюдських цінностей, розвитку творчості та талантів учнів. Виникає  необхідність удосконалення навчально-виховного процесу. Учителю необхідно будувати роботу на уроці так, щоб дитина знаходила задоволення від навчання і творчо зростала з дня в день.

Виходячи з вимог програм з української мови, української літератури(5-й клас, впровадження нового Державного стандарту повної загальної середньої освіти), які природно витікають із потреб сучасного суспільства, загальноосвітня школа повинна готувати передусім гуманних, освічених людей, які спроможні критично осмислювати суперечливу інформацію, давати їй відповідну оцінку з позицій загальнолюдських і національних цінностей, а також на належному рівні практично користуватися рідною мовою в найрізноманітніших життєвих ситуаціях.

Основна освітня мета і завдання засвідчують, що змінюється і тактика у навчанні рідної мови, підходи до побудови уроку української мови та літератури. На перший план виходить необхідність різнобічного особистісного мовленнєвого розвитку учнів, уміння адаптуватися у соціумі і самостійно, творчо працювати. Тож вчитель має роль не диктатора, а організатора, консультанта, помічника у всіх видах діяльності школярів.

 Найбільш значимою для дітей шкільного віку є навчальна діяльність. А одним із ефективних методів, що полегшує роботу учнів на уроці, залишається дидактична гра, але удосконалена, модернізована, призвичаєна до сучасного учня.

У початковій школі поширена ігрова форма організації уроку (уявна подорож, спостереження за діями улюблених героїв мультфільмів, театралізації тощо). У середній школі, і тим більше, у старшій школі не варто перетворювати весь урок на гру, адже втрачається основна направленість – навчити. Учні, захопившись грою, можуть відволікатися від пошуку основної проблеми на уроці. Тому практика підказує, що ефективним є впровадження саме елементів гри, ігрових ситуацій, аби призвичаїти учня до основного виду праці у шкільному віці – навчання.

Дидактичні ігри у 5 класі використовую на різних етапах уроку: при перевірці домашнього завдання, при повідомленні теми , мети уроку, під час вивчення нового матеріалу, на етапі узагальнення, закріплення вивченого… Мають місце ігрові ситуації і на етапі формування мотиваційної сфери, під час виконання контрольних робіт, читання мовчки, аудіювання, на уроках розвитку зв’язного мовлення.

Місце і характер гри визначаю, враховуючи працездатність класу, психологічний стан у дитячому колективі, складність матеріалу, з яким працюють школярі.

Якщо якесь завдання потребує від пятикласників значного інтелектуального навантаження, відокремлюю його від наступної вправи відповідною дидактичною грою, яка підвищує емоційний тонус дитини, полегшує сприйняття навчального матеріалу. У разі зниження працездатності, перевтоми учнів, дидактична гра супроводжує повторення, закріплення тієї чи іншої теми. Якщо клас надто збуджений, практика підказує, що гру варто провести в заключній частині уроку.

Дидактичні ігри на уроках української мови та літератури сприяють розумінню учнями мовних явищ, розширенню світогляду, формуванню умінь застосовувати суміжні знання з інших предметів, допомагають розкрити творчі здібності дітей в усіх сферах життя.

У збірнику, згідно з програмовими темами з української мови та літератури, вміщено апробовані дидактичні ігри. Для більш точного розуміння і правильного вибору ігрового матеріалу у відповідності з призначенням того чи іншого етапу уроку, подано мету кожної гри, відомості про обладнання, умови проведення. Пропоновані зразки дидактичних ігор, ігрових ситуацій розподілено відповідно до програмових тем,  до  досліджуваної проблеми подано розробку уроку української мови із використанням дидактичних ігор «Найголовніші випадки чергування приголосних звуків» для 5-го класу (впровадження нового Державного стандарту повної загальної середньої освіти).

 

Відомості з синтаксису і пунктуації

«Кіно»

Мета. Розвиток уміння складати поширені речення за малюнком, речення з однорідними членами, будувати звязне висловлювання.

Обладнання. Подвійний шматок картону, на якому вирізане квадратне віконце;  стрічка паперу з нанесеними на неї сюжетними малюнками, встановлена між шматками картону.

Хід гри. Вчитель звертається до учнів: «Я зараз буду вам показувати кіно, а ви уважно перегляньте і зробіть так, щоб заговорив кожний кадр». Вчитель пересуває стрічку паперу з малюнками через віконце. Діти складають і записують речення з малюнками. Перевірка виконання здійснюється у парах з точки зору правильного порядку слів, граматичного оформлення, орфографічної та пунктуаційної пильності.

 

«Відгадай знак»

Мета. Розвиток уміння розрізнювати речення за метою висловлювання та інтонацією, інтонаційно оформлювати просте речення.

Обладнання. У кожного учня по три картки із знаками «.», «!», «?», «?!». У вчителя штрафні фішки.

Хід гри. Вчитель читає речення, діти піднімають картку із знаком, який вони поставили б у кінці озвученого речення. Учні, які піднімають неправильну картку, отримують штрафні фішки. В кінці гри учитель визначає учнів, які є переможцями, і учнів, яким пропонується штрафне завдання: прочитати пропоновані речення з відповідною інтонацією.

Можливий матеріал.

І. Ти любиш весняний ранок?

    Вийди в садок і заплющ на мить очі.

  Легкий вітерець шелестить і розносить пахощі квітучих дерев.

  Прокинулися і защебетали птахи.

  Відчуваєш радість нового дня?!

  Як чудово навкруги!

ІІ. Матеріал жартівливого змісту:

      Що це їжак такий колючий?

  • Це він так, на всяк випадок.
  • Знаєш, хто його сусіди?!
  • Хижий лис та вовк зубастий! 

 

«Аукціон»

Мета. Розвиток практичних умінь учнів будувати складні речення і правильно їх письмово оформлювати.

Обладнання. Деревяний молоточок.

Хід гри. Вчитель пропонує учням просте речення. Діти повинні доповнити його так, щоб утворилося складне сполучникове або безсполучникове речення.

Після кожного варіанту вчитель, відзначаючи молоточком, проголошує: «Доповнене речення (Олега) – раз,... два,… три. Речення доповнене». Останній учень проголошується переможцем.

 

«Склади оповідання»

Мета. Розвиток уміння прослідкувати у тексті логічну послідовність речень, слів у реченнях. Розвиток творчих здібностей, комунікативних компетенцій школярів.

Обладнання. Картки з текстом для редагування, текст, виведений на дошку(за умови використання ІКТ, текст для редагування вноситься виводиться на комп’ютери або за допомогою мультимедійної дошки).

Хід гри. Учні записують у зошити відредагований самостійно текст (редагують у картках(мультимедійна дошка), на компютері). Учні, які перші виконали завдання, доповнюють текст власними реченнями. Інші працюють разом з учителем і складають колективно речення, якими слід доповнити відредагований текст.

Умова для всіх: доповнення повинне мати жартівливий зміст.

Можливий початок

Оповідка про Дмитрика

Настав(ранок, обід, вечір). Дмитрик прокинувся(розстелив, застелив) ліжко. Він хутко зробив зарядку, вмився(одягнувся, роздягнувся, зняв верхній одяг).

(Сніданок, вечеря, обід) чекав його на столі. Хлопчик поїв, помив за собою посуд і за кілька хвилин крокував вулицею, яка вела до ……

Подібні завдання дають можливість підготувати учнів до уроків розвитку звязного мовлення, а саме: до створення розповіді на основі власного досвіду.

 

«Пальчиковий театр»

Мета. Розвиток уміння будувати речення із звертанням, правильно вживати розділові знаки при звертаннях. Відпрацьовувати навички мовленнєвого етикету.

Обладнання. Казкові герої пальчикового театру.

Хід гри. Кожний учень отримує одного із героїв будь-якої казки(заздалегідь  разом з учнями виготовляємо героїв пальчикового театру) Завдання для дітей: пригадати назву казки, в якій діє даний герой , записати якомога більше речень із звертаннями до заданого казкового персонажа(іноді персонажі діють у кількох казках, тоді слід вказувати назву казки і відтворити речення із звертанням відповідно до кожної казки). Переможця визначають за кількістю, точністю, правильністю запису кожного речення із відповідної казки.

 

Можливий варіант

Інсценізація уривків казки, наприклад, «Котик і Півник»

    - Півнику! Відчини!

- Котику-братику! Несе мене Лиско по каменю-мосту на своєму хвосту…Порятуй!..

 

Ігри до теми «Фонетика. Орфографія. Графіка. Орфографія»

«Загадай і відгадай»

Мета. Розвиток уміння співвідносити звуки і букви. Розвиток умінь добирати риму віршованого твору. Сприяти виробленню інтересу до вивчення будови поетичного слова.

Обладнання. У кожного учня аркуш паперу.

Хід гри. Щоб провести цю гру слід подбати про підготовчі вправи, тобто учні повинні вміти добирати пари слів, щоб змінювалися перші або  останні літери(ліс-ніс, горобець-молодець, сідає-гойдає і т. д. ). З уроків української літератури учні мають уявлення про загадки-метаграми(це загадки, для відгадки яких треба в слові замінити одну літеру іншою).

Клас ділиться на дві команди. Кожний учасник складає загадку-метаграму. Перемагає команда, яка має більшу кількість загадок і відгадок.

Зразки учнівських загадок-метаграм

  1. На неї птах сідає,

Вона його гойдає,

а Г на Б змінить –

Звірятком стане вмить (гілка-білка)

  1. З Н – частина я доби,

З П – я грію щозими,

З Р – предметом стану я, -

От вам загадка моя(ніч, піч, річ)

 

« Хвилинки для смішинки »

Мета. Закріплення правил переносу слів з рядка на рядок. Розвиток орфографічної пильності.

Обладнання. Таблиця «Правила переносу слів»

Хід гри. Вчитель пропонує жартівливі запитання, відповіді на які вимагають точного запису слова для переносу з рядка на рядок(якщо це можливо). Учень, який відповідає першим і правильно, отримує право запису на дошці.

Можливі запитання.

  • Які частини доби не можна перенести?

           (день, ніч)

  • Тварина, яка носить цілий кущ на голові?

             (олень)

  • Яких домашніх тварин легко запрягти у віз, але не можна перенести?

             (кінь, віл)

«Незабудка»

Мета. Закріплення знань про наголошені та ненаголошені голосні звуки.

Обладнання. Паперова імітація квітки. На зворотній стороні пелюстки позначене запитання.

Хід гри. Учитель викликає по черзі учнів, які обирають номер пелюстки. Далі пропонує для них запитання, яке «заховалося»  під обраним номером. У такий спосіб можна провести гру-змагання між командами класу на різних етапах уроку, під час опрацювання будь-якої теми.

Можливий варіант

  1. Назвіть способи перевірки ненаголошених голосних.
  2. Як позначаються ненаголошені голосні у фонетичній транскрипції?
  3. Як перевірити написання слів береза, середній, пелена?
  4. Який словник подає правильне написання слів?
  5. Назвіть слова , правопис яких перевіряється за орфографічним словником.
  6. Яким правилом слід користуватися під час написання слів одинадцять, чотирнадцять?

«Ігротека»

Мета. Закріплення правил переносу слів з мяким знаком, збагачення словникового запасу учнів.

Обладнання. Квадрат, поділений на клітинки.

Хід гри. Гра проводиться індивідуально, в парах, групах(за вибором учителя). В першому випадку кожний учень отримує аркуш з кросвордом і розгадує його самостійно. Якщо гра проводиться у групах або колективно, у вигляді змагань, кожна команда, ряд заповнює визначений вчителем рядок

Можливі завдання

У клітинки записати слова, які означають назви: південного дерева(пальма), танцю(полька), дрібної риби: просторічна лексика (килька), одягу(пальто), частини руки(пальці), дорога для потягів, трамваїв(рельси)

п

а

Л

ь

м

а

п

о

Л

ь

к

а

к

и

Л

ь

к

а

п

а

Л

ь

т

о

п

а

Л

ь

ц

і

р

е

Л

ь

с

и

 

«Наскрізний алфавіт»

Мета. Запамятання українського алфавіту. Збагачення словникового запасу.

Хід гри. Перед початком гри кожен її учасник повинен написати в колонку(зверху до низу) всі літери українського алфавіту за порядком:

а

б

в і т. д.

Потім всі учасники гри пишуть слова(іменники у називному відмінку однини) так, щоб кожна з цих літер стала другою або третьою чи четвертою і т. д.(за умовою) в наступних словах. Наприклад:

батько

збір

автор

огірок і т. д.

виграє той, хто напише за певний час (5-10 хвилин) слова до найбільшої кількості букв алфавіту або перший закінчить писати слова.

 

«Склад за складом»

Мета. Закріплення навичок розподілу слів на склади. Збагачення словникового запасу учнів.

Хід гри. Кількість учасників гри необмежена. Один з них називає слово, яке складається з двох або більше складів. Всі записують це слово.

Далі кожен дописує слова так, щоб останній склад попереднього слова та перший(чи перший і другий) склади наступного слова разом утворювали якесь нове слово. В цьому ланцюгу слів останній склад кожного попереднього слова одночасно – перший склад наступного слова. Наприклад: віт-чиз-на-каз-ка-пус-та-лан-ка і т. д. (вітчизна, наказ, капуста, талан, ланка і т. д.)виграє той, хто перший напише 10 слів (15 і т. д. – за умовою)

 

Ігри до теми «Лексикологія. Фразеологія»

«Луна»

Мета. Розрізнення груп слів за значенням. Розвиток уміння добирати антонімічну пару слів.

Хід гри. Учитель пропонує слово, а учні добирають антонім. Гру ускладнюю по мірі ознайомлення учнів з навчальним матеріалом(наприклад, антонімічні префікси у словах)

Можливі завдання

Учитель:                                                       Учні:

Мовчати                         -                           говорити.

Холодити                        -                           гріти.

Закривати                       -                           відкривати.

 

«Етнограф»

Мета. Розвиток уміння будувати синонімічні ряди.

Обладнання. Паперова модель капелюха.

Хід гри. Вписати синонімічні назви вбрання. Доповнити синонімічний ряд.

Капелюх, кресаня, шапка, брилик і т. д.

 

 

 

 

«Художник»

Мета. Розвиток уміння розрізнювати поняття «багатозначність» та «омонімія»

Обладнання. Аркуші паперу, олівці.

Хід гри. За кілька хвилин учні повинні зобразити схематично при допомозі малюнка омонімічні слова, які запамятали на уроці.

 

 

 Зразок учнівської роботи:

 

«Хто швидше»

Мета. Забезпечення розуміння фразеологізмів, фразеологічних зворотів

Хід гри. Учитель пропонує дібрати якомога більше фразеологізмів із словами нога (І команда), рука (ІІ команда). Умова перемоги: швидкість, кількість, влучність.

 

Ігри до теми «Будова слова. Словотвір. Орфографія»

«Дні тижня»

Мета. Повторення способів словотворення.

Обладнання. Завдання на аркушах паперу.

Хід гри. Клас ділиться на групи. Кожна отримує свої завдання, які передбачають з’ясування способів творення слів та їхню будову. Перемагає команда, яка швидко і якісно виконує завдання.

Завдання для груп

Поміркуйте над тим, як утворилися дні тижня, знайдіть складові частини цих слів.

І. 1. Неділя(утворене від кореня діл(діло) і префікса не-, оскільки в цей день не працювали)

  2. Вівторок (від порядкового «второй» - другий префікс ві-, суфікс -ок)

ІІ. 1. Понеділок(означає по(після) неділі, утворена від неділя) 

  1. Середа(спільнокореневе з словом середина/ середина тижня/ посередині)

 

«Родичі»

Мета. Закріплення умінь добирати спільнокореневі слова, визначати корені варіанти коренів.

Обладнання. Малюнки.

Хід гри. Вчитель пропонує якомога швидше записати слова, зображені на малюнках, розібрати їх за будовою.

 

Наступний крок: учні готують вдома або на уроці «замороки» для своїх товаришів.

 

«Хто більше»

Мета. Закріплення правил написання складних слів, утворених способом складання.

Хід гри. Записати за 3 хвилини якомога більше назв професій, що позначаються складними словами(землемір, медовар і т. д.)

 

Програмовий матеріал з української літератури у 5 класі передбачає розвиток уміння виразно читати прозові та віршовані твори. Саме на таких уроках стануть у нагоді такі ігрові прийоми:

  1. Прочитати будь-який(запропонований учителем або обраний самостійно учнем ) текст пошепки,, як робот, дуже повільно, дуже швидко, дуже голосно, хвилеподібно, ніби у роті гаряча картоплина і т. д.
  2. Ігрове перевтілення «Якби я був…»: кожний учень обирає для себе яку-небудь річ, відчуває себе цією річчю, її «характер», веде розмову від її імені.
  3. Міміка та жести: учні в парах, потім у групах за допомогою міміки та жестів загадують один одному, наприклад, приказки та загадки.

Значно полегшується спілкування завдяки використанню гри під час виховних заходів. Звичайні моралізаторські бесіди не дають бажаного результату. Створення ж ігрової ситуації знімає напругу у дитячому колективі і дає можливість вчителю без нав’язливих тверджень вирішувати проблеми дитячого колективу.

Так, наприклад, пропоную створити презентацію свого класу, ліцею, групи, товаришів, дібрати рекламний блок класу, теми уроку тощо. Можлива при цьому як колективна, так і індивідуальна робота учнів. Поширенішою є робота у групі, колективі.

Таким чином, правильно організована ігрова ситуація, вдало введена дидактична гра або її елемент допоможе кожному учневі відчути себе здібним, потрібним, цікавим для вчителя і своїх товаришів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку української мови

(5-й клас)

 

Тема. Найголовніші випадки чергування приголосних звуків.

 

Мета. Ознайомити учнів з основними випадками чергування приголосних звуків, вчити їх правильно обґрунтовувати свій вибір у написанні приголосних.  Формувати вміння та навички правопису слів, у яких відбувається чергування приголосних. Розвивати навички будувати звязні висловлювання, збагачувати словник, творчу уяву учнів. Виховувати дбайливе ставлення до навколишньої природи, її краси.

Очікуваний результат: урок передбачає не лише вивчення лінгвістичної теми, а й забезпечує підготовку учнів до уроку розвитку зв’язного мовлення. Урок адаптований до особливостей вікової групи 5-класників, потребує мінімальної попередньої підготовки вчителя, забезпечує результативність роботи учнів на уроці, матеріал до уроку можна варіювати.

Обладнання: картки з тестовими завданнями для кожного учня, ілюстрації «Пташиний світ», класна дошка, аудіоджерела.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент(звуковий запис співу птахів у весняному лісі, що передбачає швидке подолання учнями бар’єру «перерва - урок»)    1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка наявності домашнього завдання, визначення труднощів учнів щодо його виконання.     2 хв.

 

  2. Виконання тестових завдань  5 хв.

Кожний учень отримує картку з тестовими завданнями, що передбачають визначення рівня розуміння поняття «чергування голосних звуків»

(при перевірці робіт учні працюють у парах , останнє завдання виконують колективно/ індивідуально/ в парах (на розсуд учителя))

 

Чергування голосних звуків

1. Знайти дієслово, у якому а чергується з о:

а) заважати;

б) катати;

в) казати;

г) варити.

2. Знайти дієслово, у якому е чергується з и:

а) стерти;

б) стрелити;

в) пекти;

г) гребти.

3. Знайти слово, у якому о чергується з і:

а) город;

б) дорога;

в) сон;

г) шовк.

4. Знайти слово, у якому після шиплячого пишеться буква е:

а)  ж…лоб;

б) будиноч…к;

в) пш…ниця;

г) щ…чка.

5. Знайти слово, у якому після шиплячого пишеться буква і:

а) щ…т,

б) ч…жик;

в) ш…пшина;

г) щ…чка.

6. Скласти тестове завдання щодо чергування голосних звуків

Можливий варіант учнівської відповіді

Знайти слово, у якому е чергується з і:

а) с…ло,

б) в…ерба,

в) с…р…да,

г) к…нь.

 

Для взаємоперевірки:

1 б, 2 а, 3 б, 4 в, 5 г….6 а

 

 ІІІ. Повідомлення теми і мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів. 2 -3 хв.

Сьогодні я хотіла вам запропонувати розмову про птахів, адже саме вони приносять в наш край на своїх крилах довгождану весну, звеселяють нас своїм співом, окрилюють сподіваннями нового, незвіданого. Вже записала тему уроку і раптом почала змінювати слово птах, пташе, добирати спільнокореневі слова пташка, пташиний, помітила, що щось змінюється в словах. Таких слів виявилося багато.

Допоможіть зясувати, що змінюється у словах:

Друг – дружба – друзі                      [ г] - [ ж ] -  [ з´]

Око – оченята – в оці                        [ к] - [ ч ] -  [ ц´]

Горох – горошина – у горосі           [ х] - [ ш ] -  [ с´]

Учні чітко прослідковують зміну приголосних звуків, роблять висновок, що приголосні звуки теж, як і голосні, можуть чергуватися.

Завдання уроку: прослідкувати основні випадки чергування приголосних звуків при зміні слова та при утворенні нових слів.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Опрацювання таблиці підручника  3 хв.

 «Чергування приголосних звуків»

(учитель виконує роль помічника, учні самостійно роблять висновки про випадки чергувань приголосних звуків)

2. Конструктивні вправи      6 -7 хв.

Зміст завдань учитель оформлює на дошці:

- Замінити словосполучення прикметником. Підкреслити букви, що передають чергування приголосних звуків.

Звіт за рік – річний,

знаки на дорогах – дорожні,

борошно з пшениці – пшеничне,

світло від місяця – місячне,

голоси птахів – пташині.

- Списати речення, розкриваючи дужки. Підкреслити букви, що передають чергування приголосних звуків.

Учні виконують завдання за варіантами:

І. варіант

Красу природи пізнаю в її одвічнім (рух). (русі)

Де (птах), там гинуть шкідливі (комаха).(пташки, комашки)

ІІ варіант

(Пастух), серце, голубчику, заграй веселеньку. ( пастуше)

Він мені лантух подає, а я (носити). (ношу)

3. Гра «Хто швидше» 5 хв.

Скласти і записати слова, підкреслити ті, в яких є чергування приголосних звуків:

а, в, о, с ;     к, о, а,  р, с, о;     к, п, а, ш;    я, л, у, з, з, о;

 сова,          сорока,                шпак,         зозуля,

 

м, о, е, л, ю, х;      і, о, в, г, л, а;      а, л, т, і, с, в, а, к.

омелюх,                іволга,              ластівка.

 

4. Побудова звязного висловлювання

До ілюстрацій побудувати звязну розповідь з елементами опису(творче завдання «Пернаті друзі»)

Зразок учнівського висловлювання

«Сорока»

     Пташиний світ цікавий і захоплюючий.

 Білобока красуня оселилася поблизу нашого подвіря вже давно. Я весь час спостерігав за її поведінкою. У нашому садку сорока збирала різні гілочки і кудись їх відносила. Через деякий час у верболозі нею було збудоване гніздо.  Вона справжня господиня і архітектор.

    Коли хатка була готова, краля зайнялася і собою. Вона вправно розправляла пірячко, любувалася своєю красою. Її чорно-біле вбрання виглядало благородно, вишукано, виблискувало на сонці. «Справжня господиня, красуня і хитрунка»,- подумав я. 

«Омелюх»

     Красивий омелюх. Ось він сидить, звертає до нас погляд своїх карих очей. Бач, а тепер підняв коричневий з рожевим відблиском чубчик. Повів дзьобом по пірїнках в крилах. А там у нього такий чудовий збіг кольорів – спочатку червона смужка горить, далі чорні пірїнки. Вони обведені яскраво-жовтою смужкою. Білі плями на жовтувато-оранжевому тлі. Кінчик хвоста жовтий, аж горить.

    Справді, вродливий птах!

V. Рефлексія навчальної діяльності учнів до 1 хв.

Пробудження відчуття задоволення від навчальної діяльності на уроці.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Дібрати заголовок до поданих таблиць      до 3 хв.

 

 

 

о - а

гонити - ганяти

е – і

берегти - зберігати

е - и

розтерти - розтирати

о, е з і

кінь – коня, село - сільський

 

 

[ г] - [ ж ] -  [ з´]

дорога, доріжка, на дорозі

[ к] - [ ч ] -  [ ц´]

рух, рушити, у русі

[ х] - [ ш ] -  [ с´]

молоко, молочний, у молоці

Передбачувана відповідь учнів

  1. «Чергування голосних звуків»
  2. «Чергування приголосних звуків»

Робота над загадкою до 2 хв.

 

Відгадати загадку. Відгадку записати у зошит. Знайти слова, у яких відбувається чергування приголосних звуків.

 Хати не будую, не мажу, не квітчу, на гілочці ночую, людям роки лічу(Зозуля)

 

VІІ.  Домашнє завдання

Знайти і записати загадку про будь-якого птаха. У цій загадці повинні бути слова із чергуванням приголосних або голосних звуків.

 

Додатки

 

Ілюстративний матеріал до створення звязного висловлювання

 

 

 

1.Ластівка

                     

 

 

  1. Омелюх

 

 

 

 

    3. Зозуля

 

                          

 

 

 

 

 

4. Шишкар

                           

 

 

 

 

5. Вівсянки

 

                                 

 

 

6. Коноплянниці

                                                 

 

7. Щіглики

 

 

8. Снігурі

                                           

 

9. Шишкарі

 

 

 

Література

  1. Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Українська мова. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2013
  2. Пометун О.,  Пироженко Л.. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. К.: А.С.К., – 2003 – 192 с.
  3. Програма для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, розроблена  на основі нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392) і затверджена наказом Міністерства від 06.06.2012 р. № 664.
  4. Сиротенко Г. Шляхи оновлення освіти: науково-методичний аспект. Х.: Основа, - 2003, - 96 с.
  5. Сиротенко Г. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. Х.: Основа, - 2003, 78 с.

 

1

 

doc
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
1292
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку