Лісівська філія КЗ «Михайлівське НВО»
Олександрівської районної ради Кіровоградської області
з алгебри і початків аналізу в 11 класі
« Розв’язування прикладних задач з
елементами комбінаторики»
Методична розробка
вчителя математики Скочко Л.В.
2015/2016 н. р.
Мета: поглибити знання з теми; перевірити сформованість умінь встановлювати вид
сполуки, знаходити кількість сполук за відповідними формулами, застосовувати
правило суми і правило добутку до розв’язування задач;
розвивати в учнів пізнавальний інтерес, уміння використовувати набуті знання,
навички й уміння в нових ситуаціях;
формувати навички самоконтролю і взаємоконтролю, уміння об’єктивно
оцінюватирезультати індивідуальної роботи.
Обладнання: комп’ютер, таблиці, картки контролю, умови завдань для кожного учня.
Хід уроку
І.Організаційна частина уроку.
Кожен учень отримує картку контролю, завдання для бліц – опитування.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми і мети уроку.
Якщо провести опитування серед школярів, який предмет найулюбленіший, мало хто з учнів назве математику. Частіше її поважають,ніж люблять. Але математика потрібна всім. Ми користуємося її надбаннями, перевіряючи чеки супермаркету; рахуючи кількість шпалер, необхідну для ремонту кімнати; готуючи домашні заготовки на зиму; роблячи будь-які розрахунки. Чи можливо це здійснити без математичних знань? Відповіддю на це запитання буде вислів Рене Декарта, який я обрала девізом нашого уроку: «Теорія без практики мертва і безплідна, практика без теорії неможлива.»
Сьогодні темою нашого семінару – тренінгу буде « Розв’язування прикладних задач з елементами комбінаторики». Сформулюємо разом мету цього уроку, що буде останнім уроком підрозділу теми. ( Учні висловлюють свої пропозиції щодо мети уроку).
Отже, мета уроку – узагальнення та систематизація знань та вмінь з теми « Елементи комбінаторики». Мета буде досягатись за допомогою різноманітних форм навчання: фронтального опитування, колективної та індивідуальної роботи, захист творчого проекту«У хвилину дозвілля з комбінаторикою».
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Учні повинні:
знати:означення перестановки, розміщення, комбінації та формули для обчислення їх кількості;
вміти:розрізняти сполуки і знаходити їх кількість за відповідними формулами; застосовувати правила комбінаторного множення і додавання; розв’язувати нескладні комбінаторні задачі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
(відповіді до вправ з домашнього завдання)
(числа з № 4 усного рахунку - це відповіді до вправ з домашнього завдання. Отже, відповідь до №1 – 300, №2 – 120, №3 – 720, №4 – 0,8, №5 – 1365.). Учні коментують розв’язування домашніх вправ.
(Пропоную учням оцінити свої відповіді, перевіривши правильність за допомогою підручника)
ІУ. Узагальнення та систематизація знань.
(Бліцтурнір з розв’язування задач із застосуванням елементів комбінаторики.)
Після розв’язування учні виконують самоперевірку з використанням шифру – розгадки і записують оцінки у картку контролю.
Задача 1. Скількома способами можна скласти розклад екзаменів з 8 предметів?
Задача 2. Скількома способами можна вибрати 4 книги з 10?
Задача 3.Для участі у районній конференції шкільного самоврядування потрібно відправити з 12 членів шкільного парламенту двох, з яких один повинен виступити. Скількома способами це можна зробити?
Задача 4. Скільки різних п’ятицифрових чисел можна записати за допомогою цифр 0,1,2,3,4 за умови, що жодна цифра в запису числа не повторюється?
Задача 5. Скільки різних трицифрових чисел можна записати за допомогою цифр 1,2,3,4,5 за умови, що жодна цифра в запису числа не повторюється?
Задача 6.Знайти кількість непарних п’ятицифрових чисел , які можна утворити з цифр 2,3,4,5,6, використовуючи кожну лише 1 раз?
Задача 7.Із скількох різних предметів можна скласти 210 розміщень по 2 елементи в кожному?
Шифр – розгадка
48 |
210 |
15 |
40320 |
60 |
132 |
96 |
К |
П |
А |
С |
У |
О |
Л |
Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А
Задача. На виховну годину учні запросили ветерана війни. Після виступу вирішили подарувати букет із 5 квіток. Скількома способами можна вибрати квіти з вази, де 5 жовтих і 10 червоних гвоздик, щоб у букеті було не більше двох жовтих гвоздик?
Запитання до учнів. - що означає « не більше двох?»
- які варіанти букету можливі? ( 5 червоних, 1 жовта і 4 червоних, 2 жовті і 3 червоних)
- яку дію над сполуками потрібно виконати, щоб у букеті були і жовті і червоні гвоздики? ( множення)
- яку сполуку потрібно взяти для вибору квіток з вази?(комбінацію)
(3 учні виходять до дошки і виконують обчислення )
-маємо 3 відповіді? ( Ні. Потрібно результати
додати)
У. Творче застосування знань.
Захист проекту « У хвилину дозвілля з комбінаторикою»
УІ.Підсумок уроку.
Бесіда з учнями:Чи досягли ми на уроці мети, яку поставили перед собою?
Чи маємо очікувані результати?
Учні заповнюють картки контролю.
УІІ. Домашнє завдання.ст. 275 №8,9 ст.280 №5,6,12,
ст. 407 № 37 (1)