Розробка уроку з використанням інформаційно-комунікаційних технологій навчання, що дозволяє унаочнити урок, зробити його динамічним, емоційним, відповідним часові. До уроку додається презентація та відематеріали.
6 клас Урок № ___ _____________
Тема. Рух води в океані
Мета: ознайомлення з видами руху води у Світовому океані; вдосконалення вміння працювати з навчальною літературою та картами атласу, складати опорні схеми, аналізувати інформацію, робити висновки; сприяння розумінню причин виникнення різноманітних видів руху води в Океані.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, настінна карта океанів, презентація, відео «Цунамі», «Припливи і відпливи», «Течії Світового океану (NASA - Perpetual Ocean)», тематичні світлини, схема «Рух води в океані».
Опорні поняття: Світовий океан, вітер, землетрус, вулкан, цунамі.
Базові поняття: хвилі, припливи, відпливи, течії.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Прийом «Географічна розминка-змагання » (робота по рядах)
Картка 1
1. Червоне море належить океану ______________________________
2. Найбільший за площею океан — ______________________________
3. Атлантичний океан омиває материки __________________________
4. У напрямку від екватора до полюсів температура поверхневого шару води _________________________
5. Середземне море сполучається з Атлантичним океаном протокою _____________________________
6. Океан, що не омиває Антарктиду,— ___________________________
Картка 2
1. Аравійське море належить океану ____________________________
2. Найменший за площею океан — ______________________________
3. Тихий океан омиває материки: ________________________________
4. У тропічних широтах солоність вод Океану ____________________
5. Атлантичний океан сполучається з Тихим океаном протокою ______________________________
6. Крім Північного Льодовитого океану, Австралію не омиває океан ________________________
Картка 3
1. Баренцове море належить океану ____________________________
2. Найтепліший серед океанів — ________________________________
3. Північний Льодовитий океан омиває материки: _______________________________________
4. У місцях впадіння великих річок солоність вод Океану ____________
5. Тихий океан сполучається з Північним Льодовитим океаном ____________________________
6. Крім Північного Льодовитого океану, Африку не омиває океан _______________________
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Фантастична добавка»
Уявіть собі, що ви опинились на ненаселеному острові. Ваше завдання — повідомити якимось чином про труднощі свого становища, а мобільний зв’язок не працює.
Що ж робити? (Учні пропонують варіанти відповіді.) Можна скористатися відомим способом передачі інформації — пляшковою поштою.
З найдавніших часів використовували властивість вод Світового океану перебувати у постійному русі.
Які види руху здійснюють води Океану, який «рушій» змушує їх переміщуватися та як людина зможе використати ці рухи — про це ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу. Повідомлення теми та завдань уроку (слайд 1)
1. Види рухів води в Океані
Прийом «Шпаргалка» - налаштування учнів на складання опорної схеми за видами руху вод в Океані та причинами їх виникнення в процесі вивчення навчального матеріалу(слайд 2)
самоперевірка роботи - в кінці уроку складання аналогічної ілюстрованої схеми на дошці, оцінка своєї роботи.
2. Характеристика видів рухів води в Океані з використанням презентації, відео- та фотоматеріалів за темою уроку.
----Хвилі вітрові. Будова хвилі (мал. у підр.), коливальний рух, (слайд 3 – відшукати частини хвилі), прибій(вірш, слайди 4,5)
Веками длится этот бой,
Стоят упрямо берега,
Но пазрушает их прибой-
Нептуна ветренный слуга. (Нептун, Посейдон – додаткова інформація у підручнику)
• Найбільші хвилі бувають у Тихому океані. Навесні 1972 р. під час бурі було зафіксовано більш ніж 34-метрову їх висоту.
Повідомлення учня про художників-мариністів, перегляд фото картин.
Що таке дев’ятий вал? Ще в глибоку давнину цифру 9 вважали священним числом. Під час шторму хвилі спочатку мають приблизно однакові розміри. Згодом з’являються величезні вали. Серед моряків було повір’я, що саме дев’ятий з них - найнебезпечніший. Насправді такою може бути будь-яка хвиля.
хвильова електростанція (слайд 11).
Хвилі і фотографія (слайди 9-10)
----Цунамі – «хвиля в гавані», причини виникнення (слайд 12,13, відео, повідомлення учня). Райони поширення (слайд 14).
----Припливи і відпливи – «Незвичайна риболовля»підручник (слайд 15). Повідомлення учня. Відео. Повідомлення учня. Припливна електростанція (слайд 16,17).
----Течії. Види течій за температурою, умовні позначення на карті(мал.. в підручнику). Схема течій Світового океану (мал.. в підручнику, карта океанів слайд 18,19, відео).
Роль течій в природі (слайд 20 – пояснюють учні).
Повідомлення учня – Гольфстрім (слайд 21- аеротермографія), течія Західних вітрів
V. Закріплення вивченого матеріалу Прийом «Географічний практикум»
Завдання 1.
Групи на дошці складають схему «Рух води в океані».
Завдання 2.
---- Позначте на карті райони суходолу, що можуть зазнавати дії цунамі.
-----Прийом «Проблемне питання» Американський океанограф і метеоролог М. Ф. Морі так написав про течії:
«В Океані є річка. Вона не пересихає навіть у найбільші посухи та не виходить з берегів під час найсильніших повеней». Наведіть аргументи «за» і «проти» такого порівняння.
-----Задача. Через який час цунамі, що виникли поблизу Гавайських островів, досягнуть берегів Японії? (Середня швидкість поширення хвиль — 700–800 км/год)
VI. Підсумок уроку
Формулюємо основні положення за темою уроку разом з учнями.
Води Світового океану постійно перебувають у русі. Найбільш поширеним видом руху є хвилі, спричинені вітром.
Причинами, що викликають рухи води, можуть бути також постійні вітри, цунамі та землетруси, сила тяжіння Сонця та Місяця.
Цунамі та сильні хвилі надзвичайно небезпечні і можуть призводити до серйозних руйнувань та людських жертв.
Запобігти цунамі неможливо, але можна заздалегідь попередити про їх наближення. А от енергію припливів люди навчилися використовувати.
На узбережжі деяких країн побудовані припливні електростанції.
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати параграф ______.
• Підготувати невелике повідомлення про живі організми в Океані.