Урок 4
Тема. Рух води в океані . Вітрові хвилі, припливи, відпливи, цунамі, течії. Закономірності поширення течій в океані.
Мета: пояснити причини руху води в океані, розказати про його види, показати значення руху води в океані для природних процесів і життєдіяльності людей; розвивати в учнів навички позначення на контурній карті морських течій; сприяти спостережливості і самостійному мисленню учнів.
Очікувані результати: основні знання – вітрові хвилі, цунамі, припливи і відпливи; течії і причини їх утворення;
основні вміння – пояснити причини утворення різних видів руху води у Світовому океані, показувати на географічній карті течії Світового океану.
Обладнання: фізична карта океанів, атласи, контурні карти, підручники.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Структура уроку:
1.Організаційний момент
2. Підготовка до сприйняття матеріалу. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
4.Вивчення нового матеріалу. Осмислення нових знань і умінь.
5.Закріплення, систематизація, узагальнення нових знань і умінь учнів.
6.Підсумок уроку.
7.Домашнє завдання.
Епіграф: ”Пролітав буйний вітер над морем,
По безмірним, широкім просторі;
Білі хвилі здіймались високо,
і знялися од вітру ще вище...”
Леся Українка
Хід уроку
1.Організаційний момент
2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Робота з картою
Гра „Юні мореплавці”
Завдання1.
Двоє учнів отримують картки із завданнями
Картка 1.
Здійснити уявну подорож навколо Африки, виписати всі географічні об’єкти берегової лінії материка. (Враховується швидкість і правильність виконання).
Картка2
Знайдіть і покажіть кольорові моря Світового океану
Завдання 2.
На контурній карті позначити географічні об’єкти
Варіант 1 Варіант 2
Саргасове море Середземне море
П – в Лабрадор П – в Індо стан
Бенгальська затока Перська затока
Протока Дрейка Мозамбікська протока
О. Мадагаскар о. Вогняна Земля
Найсолоніше море Найбільший острів
Фронтальне опитування
Що таке солоність?
У яких одиницях вона вимірюється?
Що позначає проміле?
Чому дорівнює середня солоність Світового океану?
Чи однакова солоність у Світовому океані на різних широтах?
Від чого залежить солоність води у Світовому океані?
Як змінюється температура води у Світовому океані?
3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Завдання
Виконайте проблемне завдання, використовуючи фізичну карту світу.
Відомий норвезький мандрівник Тур ХЕйєрдал здійснив плавання на вітрильному плоту „КОн - ТІкі” із точки з координатами 120 пд.ш. і 77 0зх.д.,
Пліт уперше досяг суходолу в точці 21 0 пд.ш. і 1350зх.д. Поясніть напрям його руху.
Чи доводилося вам бачити в кіно шторм на морі?
Чи хотіли б ви стати мореплавцями?
4.Вивчення нового матеріалу. Осмислення нових знань і умінь.
Оголошення теми і мети уроку.
Вода в океані ніколи не знаходиться в спокої, її рух підкорюється законам, знати які просто необхідно. Навіщо? Хвилі розмивають узбережжя, сприяють або затрудняють судноплавству. Течії впливають на природу материків. І здавна використовувалися моряками і рибалками. Людство зацікавлене в тому, щоб по можливості зменшити негативний вплив руху океанічних вод, використовувати течії і хвилі в господарській діяльності. Тому вчені вивчають утворення течій і рух вод світового океану . Сьогодні ми розглянемо причини руху води в океані.
Розрізняють два рухи води в океані: хвилювання і течії.
Завдання
Використовуючи відомості з подальшої розповіді, складіть схему
„Рух води в океані”
Види руху
Хвилювання Течії
Вітрові хвилі цунамі припливи і
відпливи
Причини
Вітер землетрус Тяжіння Землі,
Місяця і Сонця
Завдання 2
Використовуючи малюнок розкажіть:
- З яких частин складається хвиля;
- Як обчислити довжину хвилі;
- як обчислити висоту хвилі.
Розповідь
Як рухається вода у хвилі? Щоб відповісти на це запитання уявіть себе на човні вдалині від берега. Вітер не сильний. Хвилі не великі. Човен буде підніматися на гребінь хвилі і опускатися не наближаючись до берега, а тільки гойдаючись на хвилях. У чому причина?
Виявляється вода в хвилі здійснює вертикальні рухи, і тільки поблизу берега – поступальні. Тертя по дну сповільнює її рух у нижній частині., тому гребінь нахиляється уперед і перекидається . так виникає прибій, що в одних місцях руйнує берег, а в інших залишає на ньому продукти руйнування, з яких утворюються пляжі.
Але хвилі не виникають тільки внаслідок вітру. Підводні і прибережні землетруси, виверження вулканів призводять до виникнення цунамі.
Поміркуйте
Чому висота цунамі збільшується біля узбережжя?
Розповідь
Послухайте опис природного явища, пов’язаного з рухом води в океані і спробуйте визначити про яке явище йде мова. „Уздовж берега недалеко від води на кілках натягнені риболовецькі сіті. Причому сіті ці поставлені не для сушки, а для лову риби. Якщо залишитися на березі і поспостерігати за морем, то все стане зрозумілим. Ось вода в морі починає прибувати, і там, де усього кілька годин тому була піщана мілина, заплескалися хвилі. Сіті сховалися під водою. Коли ж вода відступала , показалися сіті, в яких лускою заблищала риба, що заплуталася”.
Що таке приплив? Відплив?
Де спостерігаються найвищі припливи?
Географічний практикум
За допомогою фізичної карти півкуль виконайте завдання.
- Про яку „річку” йде мова?
- У чому правий М. Ф. Морі й чому?
„В океані є річка. Вона не пересихає під час найбільшої посухи і не виходить з берегів навіть під час найбільших повеней. Її береги ложе з холодної води, а її бистрина – з теплої... Ніде у світі нема більш величного потоку вод. Він швидше Амазонки, стрімкіше Міссісіпі, і маса обох річок, разом узятих, не складе тисячного обсягу води, що він несе”.
Мореплавці, зустрічаючи на шляху айсберги, неодноразово зауважували, що вони пливли проти вітру. Як ви вважаєте, чому це відбувається?
7. Назвіть течії світового океану.
Робота в зошиті
Виписати поняття: течія, припливи, відпливи, цунамі, хвилі.
Творчий диктант
Робота в групах
Клас ділиться на групи. Кожна група одержує завдання.
Картка1.
Складіть невелику розповідь, використовуючи слова: землетрус, хвиля, цунамі, епіцентр, вогнище землетрусу, руйнування.
Картка2
Складіть невелику розповідь, використовуючи слова: рівень моря, Місяць, припливи і відпливи, затока Фанді, доба.
5.Закріплення, систематизація, узагальнення нових знань і умінь учнів.
1.як на географічних картах позначають течії?
2. Назвіть теплі і холодні течії. Запишіть їх до зошита.
3. Поясніть утворення цунамі.
4. Назвіть причини утворення припливів і відпливів.
6.Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя.
Аналіз роботи учнів на уроці. Оцінка досягнення очікуваних результатів.
7.Домашнє завдання.
Вивчити §
Скласти ребуси до теми „Рух води у Світовому океані ”.