Урок 1
Тема Гідросфера, її основні частини. Світовий кругообіг води.
Мета:
навчальна: сформувати у учнів первинні знання про гідросферу, її склад, світовий кругообіг води в природі;
сприяти розвитку уміння пояснювати взаємозв’язок оболонок на прикладі світового кругообігу води;
розвиваюча: розвивати вміння учнів підбирати аргументи до відповіді, користуючись підручником, атласом;
формувати навички роботи узагальнення і висновки;
виховна: виховувати почуття дбайливого господаря.
Обладнання: Фізична карта світу, картосхема кругообігу води у природі, атласи, підручники.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати(основні знання та вміння): учні володіють поняттям гідросфера, називають складові гідросфери, пояснюють причину та схему світового кругообігу води у природі.
Епіграф: „Хіба вода - це тільки та безбарвна рідина , що налита у склянку?”
Структура уроку:
Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Учні, підніміть руку ті, хто любить відпочивати на березі річки. Хто влітку побував на морі?
А тепер встаньте ті учні, які люблять прогулянки в дощ під парасолькою. Прошу встати тих, кого не лякає туман і хто любить бувати надворі в такий день. А хто з вас любить гуляти коли падає сніг?
А тепер усміхніться ті, хто пив воду із джерела. Сплесніть у долоні ті, хто любить мінеральну воду. І, нарешті, скажіть так, хто любить лимонад.
Яке поняття об’єднує всіх вас?
Вода, що стане темою вивчення цілого розділу протягом 12 уроків.
Тести
а)суходіл;
б) вода.
2.Вода в природі знаходиться :
а) тільки в рідкому і твердому станах;
б) тільки в рідкому і газоподібному станах;
в) в рідкому, твердому і газоподібному.
3. Стан води змінюється залежно
а) величини температури ;
б) пори року;
в) кількості речовин розчинених у ній.
Географічна лабораторія
Поясніть, наводячи приклади з життя, як вода переходить з рідкого стану у газоподібний і навпаки.
3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Тема сьогоднішнього уроку записана у вигляді ребуса. Розгадайте його.
Розгадайте, що є основною складовою гідросфери?
Загадка
„Я і хмара, і туман, і ріка, і океан.”
(Записуємо тему уроку, оголошую мету та очікувані результати)
Народна мудрість говорить: „Ціну води узнають тоді, коли висихають джерела”, „Земля - казна, вода - золото”.
Побудова асоціативного куща „Вода”
Учні, я зачитую текст, а ви , уважно прослухавши, побудуєте асоціативний кущ „Вода”.
„Хіба вода - це тільки та безбарвна рідина , що налита у склянку?
Океан, що вкриває майже всю нашу планету... Хмари, хмаринки, тумані, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні - це все вода.
Безкраї крижані пустелі полярних областей, сніговий покрив, що застеляють майже половину планети – і це вода.
Гірські хребти складені гігантськими товщами сотень різних порід, і геологи знають, що більшість з них створена найбільшим будівником природи – водою.
На місці, де підносилися найвищі гори, розстилаються безкраї рівнини, їх створює великий перетворювач - вода.
Прояви життя дуже різноманітні. Вони всюди на нашій планеті. Але життя є тільки там, де є вода»
4.Вивчення нового матеріалу.
Завдання
Побудуйте схему ”Гідросфера”
Гідросфера
Світовий океан води атмосфери води суші
96,5% 0,5% 3%
- У якій частині гідросфери зосереджено найбільше води?
- В якому агрегатному стані вода перебуває у різних частинах гідросфери?
- Визначте, яка вода і де солона та прісна?
Роль води у природі можна порівняти з мільйонами кровоносних судин, які пронизують людський організм. Рухаючись ними, кров постачає у кожну клітинку тіла кисень і поживні речовини, збирає відходи життєдіяльності з усіх куточків організму, звільняючи його від непотрібних і навіть небезпечних речовин тощо. Подібна ж кровоносна система існує і в нашої планети. Тільки кров тут – це вода, а судини – річки, озера, підземні води.
Так само, як завдяки крові з’єднуються всі основні органи нашого тіла, завдяки воді сполучаються і всі компоненти природи, при цьому вода розчинює і переносить у такому вигляді велику кількість різних речовин, які потрібні для утворення ґрунтів і дощових хмар, живлення рослин і тварин, а також для життя людини. Крім того, під час руху вода віддає тепло сонця і землі, помітно впливаючи на погоду і клімат.
Учні, ми вже пригадали, що вода може перебувати у трьох станах, дороги двох схожих краплин води можуть дуже відрізнятися. Багато разів вони змінювали своє обличчя, перш ніж випали дощем, у дворі нашої школи. Вони були і сніжинками у небі, і кристаликами льоду в льодяній горі, що пливла у далекому морі. Вони опускалися у морські безодні та повільно проникали тріщинами у надра нашої планети. На своєму шляху хмаринки мандрівниці міняли струмки і річки, водоспади і водосховища, вони піднімалися по коріннях рослині вгамовували спрагу невідомих нам тварин, зрощували сухі лани і сповзали важкими льодовиками з Антарктиди. Тисячі справ виконували вони, пов’язуючи між собою усі оболонки Землі. Без цих краплин – мандрівниць не було б життя на Землі.
Запам’ятайте, завдяки тому, що вода легко переходить з одного стану в інший і постійно переміщується, всі частини гідросфери взаємопов’язані, і на землі відбувається світовий кругообіг води.
Робота з підручником та робочим зошитом
Побудова схеми „Кругообіг води у природі”
Висновки: кругообіг води у природі відбувається завдяки енергії Сонця (вода нагрівається і з рідкого або твердого стану переходить у газоподібний). Випаровуючись вода потрапляє в атмосферу , там під впливом низької температури знову переходить у твердий або рідкий стан і, завдяки силі тяжіння Землі, випадає на суходіл або в Світовий океан у вигляді опадів - дощу, снігу, граду.
Тому світовий кругообіг води в природі представлений таким чином: Океан – атмосфера - Океан; Океан – атмосфера – суходіл - Океан.
5.Закріплення нових знань і умінь учнів.
Подумай і поясни
Клас ділиться на три групи. Кожна група отримує картку із завданням.
Картка1
Вода – джерело життя на Землі. Прісну воду людина використовує в побуті, сільському господарстві, промисловості. З поверхні річок і озер вода випаровується в атмосферу . Поясніть, чому кількість прісної води на Землі зменшується.
Картка2
Кругообіг води зв’язав між собою літосферу, атмосферу, гідросферу. Доведіть це твердження.
Картка 3
Доведіть, що кругообіг води відбувається і в нашій місцевості. Наведіть приклади, що підтверджують це явище.
Поміркуйте
- Чому море не наповнюється, хоча водні потоки безперервно течуть до нього?
- Яким чином потоки, які прямують до моря, повертаються? Куди вони повертаються?
2. Іноді можна зустріти твердження, що нашу планету правильніше було б називати не Землею, а Океаном. ЧИ справедливе це твердження?
6.Підсумок уроку.
Оцінка роботи учнів на уроці.
Очікувані результати
7. Домашнє завдання
Творча лабораторія
1.Складіть проект – розповідь у картинках „Крапелька – мандрівниця”
2. Запишіть сенкан „Гідросфера”
3. Вивчити параграф