Урок "Гідросфера, її основні частини. Світовий кругообіг води"

Про матеріал
Урок "Гідросфера, її основні частини. Світовий кругообіг води" до розділу "Гідросфера" 6 клас
Перегляд файлу

 

 

Урок 1

Тема  Гідросфера, її основні частини. Світовий кругообіг води.

Мета:

навчальна: сформувати у учнів первинні знання про гідросферу, її склад, світовий кругообіг води в природі;

сприяти розвитку уміння пояснювати взаємозв’язок оболонок на прикладі світового кругообігу води;

розвиваюча: розвивати вміння учнів підбирати аргументи до відповіді, користуючись підручником, атласом;

формувати навички роботи узагальнення і висновки;

виховна: виховувати почуття дбайливого господаря.

Обладнання: Фізична карта світу, картосхема кругообігу води у природі, атласи, підручники.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати(основні знання та вміння): учні володіють поняттям гідросфера, називають складові гідросфери, пояснюють причину  та схему світового кругообігу води у природі.

Епіграф: „Хіба вода  - це тільки та безбарвна рідина , що налита у склянку?”

Структура уроку:

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
  3. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
  4. Вивчення нового матеріалу.
  5. Закріплення нових знань і умінь учнів.
  6. Підсумок уроку.
  7. Домашнє завдання

 

Хід уроку

1.     Організаційний момент.

 

2.     Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

 

 Учні, підніміть руку ті, хто любить відпочивати на березі річки. Хто влітку побував на морі?

 А тепер встаньте ті учні, які люблять прогулянки в дощ під парасолькою. Прошу встати тих, кого не лякає туман і хто любить бувати надворі в такий день. А хто з вас любить гуляти коли падає сніг?

 А тепер усміхніться ті, хто пив воду із джерела. Сплесніть у долоні ті, хто любить мінеральну воду. І, нарешті, скажіть так, хто любить лимонад.

Яке поняття об’єднує всіх вас?

  Вода, що стане темою вивчення цілого розділу протягом 12 уроків.

 

 

 

Тести

  1. Більшу частину планети займає:

а)суходіл;

б) вода.

2.Вода в природі знаходиться :

а) тільки в рідкому і твердому станах;

б) тільки в  рідкому і газоподібному станах;

в) в рідкому, твердому  і газоподібному.

3. Стан води змінюється залежно

а) величини температури ;

б) пори року;

в) кількості речовин розчинених у ній.

 

Географічна лабораторія

 Поясніть, наводячи приклади з життя, як вода переходить з рідкого стану у газоподібний і навпаки.

 

3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

 Тема сьогоднішнього уроку записана у вигляді ребуса. Розгадайте його.

 

 

 

 

 Розгадайте, що є основною складовою гідросфери?

Загадка

„Я і хмара, і туман, і ріка, і океан.”

(Записуємо тему уроку, оголошую мету та очікувані результати)

 Народна мудрість говорить: „Ціну води узнають тоді, коли висихають джерела”, „Земля  - казна, вода - золото”.

 

Побудова асоціативного куща „Вода”

 Учні, я зачитую текст, а ви , уважно прослухавши, побудуєте асоціативний кущ „Вода”.

 „Хіба вода  - це тільки та безбарвна рідина , що налита у склянку?

 Океан, що вкриває майже всю нашу планету... Хмари, хмаринки, тумані, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні  - це все вода.

 Безкраї крижані пустелі полярних областей, сніговий покрив, що застеляють майже половину планети – і це вода.

 Гірські хребти складені гігантськими товщами сотень різних порід, і геологи знають, що більшість з них створена найбільшим будівником природи – водою.

 На місці, де підносилися найвищі гори, розстилаються безкраї рівнини, їх створює великий перетворювач - вода.

 Прояви життя дуже різноманітні. Вони всюди на нашій планеті. Але життя є тільки там, де є вода»

4.Вивчення нового матеріалу.

Завдання

Побудуйте схему ”Гідросфера”

 

Гідросфера

 

Світовий океан     води атмосфери        води суші

96,5%                         0,5%                     3%

 

-         У якій частині гідросфери зосереджено найбільше води?

-         В якому агрегатному стані вода перебуває у різних частинах гідросфери?

-         Визначте, яка вода і де солона та прісна?

 Роль води у природі можна порівняти з мільйонами кровоносних судин, які пронизують людський організм. Рухаючись ними, кров постачає у кожну клітинку тіла кисень і поживні речовини, збирає відходи життєдіяльності  з усіх куточків організму, звільняючи його від непотрібних  і навіть небезпечних речовин тощо. Подібна ж кровоносна система існує і в нашої планети. Тільки кров тут – це вода, а судини – річки, озера, підземні води.

 Так само, як завдяки крові з’єднуються всі основні органи нашого тіла, завдяки воді  сполучаються і всі компоненти природи, при цьому вода розчинює і переносить у такому вигляді велику кількість різних речовин, які потрібні для утворення ґрунтів і дощових хмар, живлення рослин і тварин, а також для життя людини. Крім того, під час руху вода віддає тепло сонця і землі, помітно впливаючи на погоду і клімат.

 Учні, ми вже пригадали, що вода може перебувати у трьох станах, дороги двох схожих краплин води можуть дуже відрізнятися. Багато разів вони змінювали своє обличчя, перш ніж випали дощем, у дворі нашої школи. Вони були і сніжинками у небі, і кристаликами льоду в льодяній горі, що пливла у далекому морі. Вони опускалися у морські безодні та повільно проникали тріщинами у надра нашої планети. На своєму шляху хмаринки мандрівниці міняли струмки і річки, водоспади і водосховища, вони піднімалися по коріннях рослині вгамовували спрагу невідомих нам тварин, зрощували сухі лани і сповзали важкими льодовиками з Антарктиди. Тисячі справ виконували вони, пов’язуючи між собою усі оболонки Землі. Без цих краплин – мандрівниць не було б життя на Землі.

 Запам’ятайте, завдяки тому, що вода легко переходить з одного стану в інший і постійно переміщується, всі частини гідросфери взаємопов’язані, і на землі відбувається світовий кругообіг води.

 

 Робота з підручником та робочим зошитом

 Побудова схеми „Кругообіг води у природі”

 

 

 

 

Висновки: кругообіг води у природі відбувається завдяки енергії Сонця (вода нагрівається і з рідкого або твердого стану переходить у газоподібний). Випаровуючись вода потрапляє в атмосферу , там під впливом низької температури  знову переходить у твердий або рідкий стан і, завдяки силі тяжіння Землі, випадає на суходіл або в Світовий океан у вигляді опадів  - дощу, снігу, граду.

Тому світовий кругообіг води в природі представлений таким чином: Океан – атмосфера - Океан; Океан – атмосфера – суходіл -  Океан.

 

5.Закріплення нових знань і умінь учнів.

Подумай і поясни

Клас ділиться на три групи. Кожна група отримує картку із завданням.

 

Картка1

 Вода – джерело життя на Землі. Прісну воду людина використовує в побуті, сільському господарстві, промисловості. З поверхні річок і озер вода випаровується в атмосферу . Поясніть, чому кількість прісної води на Землі зменшується.

 

Картка2

 Кругообіг води зв’язав між собою літосферу, атмосферу, гідросферу. Доведіть це твердження.

 

Картка 3

  Доведіть, що кругообіг води  відбувається і в нашій місцевості. Наведіть приклади, що підтверджують це явище.

 

Поміркуйте

  1. Послухайте рядки з Біблії: „Всі потоки до моря пливуть, але море  - воно не заповнюється: до місця, і звідки пливуть, ті потоки  вони повертаються, щоб знову плисти.”

-         Чому море не наповнюється, хоча водні потоки безперервно течуть до нього?

- Яким чином потоки, які прямують до моря, повертаються? Куди вони повертаються?

2. Іноді можна зустріти твердження, що нашу планету правильніше було б називати  не Землею, а Океаном. ЧИ справедливе це твердження?

6.Підсумок уроку.

Оцінка роботи учнів на уроці.

Очікувані результати

7. Домашнє завдання

Творча лабораторія

1.Складіть проект – розповідь у картинках „Крапелька – мандрівниця”

2. Запишіть сенкан  „Гідросфера”

3. Вивчити параграф

 

docx
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку