Урок "Води суходолу. Річкова система, річковий басейн, вододіл. Елементи річкової долини. Пороги і водоспади. Практична робота. Позначення на карті гідрологічних об’єктів (продовж"

Про матеріал
Урок "Води суходолу. Річкова система, річковий басейн, вододіл. Елементи річкової долини. Пороги і водоспади. Практична робота. Позначення на карті гідрологічних об’єктів (продовження)" до розділу "Гідросфера " 6 клас
Перегляд файлу

Урок 6

Тема. Води суходолу. Річкова система, річковий басейн, вододіл. Елементи річкової долини. Пороги і водоспади. Практична робота. Позначення на карті гідрологічних об’єктів (продовження).

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з водами суходолу, пояснити будову річкової долини, річкової системи, річкового басейну;

розвиваюча: розвивати вміння учнів визначати за картами напрям течії річки, ліві і праві притоки, правильно позначати річки на контурній карті; формувати навички роботи узагальнення і висновки;

виховна: виховувати почуття дбайливого господаря, розвивати почуття прекрасного і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: Фіз. карта світу, атласи, підручники.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати: основні знання -  учні володіють поняттями річкова система і її елементи, елементи річкової долини; пороги і водоспади; основні вміння – визначати ліві і праві притоки, виток, русло річки; належність річки до морського і океанічного басейнів; залежність між характером течії річки і рельєфом.

Епіграф: „На Землі вода є символом руху: вона тече вічно, не зупиняючись і не знаючи втоми”

Елізе Реклю

Структура уроку:

1.Організаційний момент

2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

4.Вивчення та закріплення нового матеріалу.

5.Підсумок уроку.

6.Домашнє завдання

 

Хід уроку

1.Організаційний момент.

 

2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Фронтальне опитування

  1. Назвіть води суходолу.

2. Накресліть схему „Води суходолу”.

 

 

 

3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Оголошення теми і мети уроку.

Розповідь вчителя з елементами   історії.

 Учні, на попередніх уроках ми вже порівнювали річкову систему Землі із кровоносною системою людини. І, справді, важко заперечити афоризм: ”Річки – блакитні артерії країни”. Саме тому здавна до цих водостоків люди ставилися з глибокою повагою, про що свідчать такі вирази, як „дід Дніпро”  в українців, „батюшка Рейн” у німців, „священний Ганг ”у індусів. Славетну Амазонку називають „прісноводним морем” Південної Америки і „царицею річок”. Водночас Геродот вважав, „Єгипет – дар Нілу”. Та й у багатьох держав світу є своя найголовніша річка.  Чимало назв країн пов’язані з назвами річок: Індія(від р. Інд), Йорданія (від р. Йордан),Нігерія від (р. Нігер),Конго (від р. Конго).

 -Учні, можливо ви пригадаєте назви населених пунктів в Україні, що походять від назви річки?

4.Вивчення  та закріплення нового матеріалу.

 Значення річок у і житті людини дуже велике. Вони є однією з основних ланок світового кругообігу води в природі. Людина здавна використовувала річки, як шляхи сполучення, засновувала на їх берегах свої поселення. Річки – джерело прісної води, риби і багато іншого, без чого наше життя уявити дуже важко, якщо взагалі можливо.  Якщо на глобусі залишити тільки позначення всі річок земної кулі та їх приток, то материки будуть виглядати , немов вкриті блакитною павутиною. Знання про річки, які ви отримаєте на сьогоднішньому уроці, допоможуть вам зрозуміти деякі природні процеси, а при вивченні економічної і соціальної географії – пояснити розміщення виробництва, особливості господарської діяльності населення даної місцевості тощо. 

 Розповідь вчителя з елементами бесіди

 Розглянемо поняття „річка та її елементи”. Ви знаєте, що називається річкою. Пригадайте.

„Без  ніг, а  біжить, без рук, а рукави має”.

 На карті басейн річки схожий на листя: посередині - головне русло, а до нього наче жилки, тягнуться притоки.

-Як визначити лівою чи правою є дана притока?

Завдання

- Визначте притоки Дністра, Конго, Амазонки.

 Поетичний образ головної річки можна знайти у вірші П. Воронька.

Всі кажуть, що Дніпро старий,

І звуть Славуту дідом,

 А  він крутне у Чорторий,

І – тільки піна слідом.

Або гуляє на лугах,

 Цілує ніжно Десну,

І тій не спиться в берегах,

Любов глибоку, чесну

Зливає в серце молоде

Вона лише Дніпрові.

Такої вірної ніде

Я не стрічав любові.

 

Річка прокладає не одне русло”, „З малих джерел виростає велика ріка”.

 У місцях де випадають рясні опади, приток багато. Там де опади випадають рідко, приток мало, а іноді їх взагалі немає. Так, річка Ніл, перетинаючи пустелю Сахара з півдня на північ, приток майже не має. У той же час р. Конго, що протікає територією з вологим кліматом, а є багато приток.

 Річка з усіма своїми притоками  називається річковою системою.

 Розглянемо елементи річкової системи, ви вже знаєте, що таке виток і гирло. Щоб ви не плутали ці поняття, підберіть однокореневі слова до слова витік (витікати), тобто починати текти, брати початок.

 Уважно послухайте прислів’я та приказки, по що вони вам пояснюють?

„Вода тече до низу”, „Вода униз ллється”. Звичайно, напрям течії.

 Річку на карті необхідно показувати від витоку до гирла.

Завдання

 Накреслити схему „Річкова система”

Робота з картою

1.Визначте за картою, де можуть брати початок річки?

2.Куди впадають річки?

3.Покажіть на карті, дотримуючись правил демонстрації, річки: Дніпро, Волгу, Ніл, Амазонку, Міссісіпі, Юкон.

4. Яка умова необхідна, щоб річка могла текти?

Робота в парах

Визначте притоки Дніпро, Конго, Амазонки.
Варіант 1  - праві,

Варіант 2 – ліві.

 

Навчальні завдання.

1. Обчисліть висоту витоку і гирла річки Дніпро. Пересвідчіться, що виток завжди знаходиться вище за гирло.

2.Визначте залежність між рельєфом і напрямом течії річок: Дон, Дністер, Янцзи, Парана, .Поясніть напрям течій.

 Річку можна умовно розділити на кілька відрізків. Відрізок, прилеглий до витоку, називається верхньою течією, до гирла – нижньою, а між ними знаходиться середня течія.

-         На фізичній карті світу покажіть відрізки річок: Дністер, Янцзи.

 

 Розглянемо фрагмент карти річкової системи Дніпра, дону і Дністра. Між цими річковими системами повинна бути межа. Безліч річок,  річечок, струмочків несуть свої води до кожної з них. Ці річки у свою чергу, поповнюються дощовими, талими і підземними водами. При цьому кожна з цих річок збирає воду тільки зі своєї певної території. Цю територію називають басейном річки.

 

 

Завдання

Накреслити схему „Басейн річки” та виписати поняття.

 

 Чи побачили ви відмінність між „річковою системою”, та „басейном річки”?

 Однією з характеристик річкової системи є довжина, що вимірюється в кілометрах, в той час, як важливою характеристикою басейну річки є його площа. Межею між басейнами є вододіл. Він часто проходить горами, піднесеними територіями. Н –д, Уральські гори є вододілом річок Східноєвропейської і Західносибірської рівнин.

Завдання

 Визначте за допомогою фізичної карти, вододілом яких річок є: Валдайська височина, Подільська височина, гори Кордельєри.

 

Народне прислів’я говорить: „Де вода найглибша, там вона найменше шумить”, „Тихі води мають глибоку течію”, ”Мілкі води голосно шумлять”, „Рівниною вода тече тихіше”.

За характером течії річки поділяються на гірські і рівнинні.

Особливості річок

Рівнинні

Гірські

Витік

Знаходяться на невеликій висоті

Знаходяться високо в горах

Швидкість течії

Низька

Висока

Річкові долини

Широкі з похилими схилами

Вузькі, скелясті ,з крутими схилами – в ущелинах.

 

 

Запитання

1.Як називається поглиблення в якому тече річка?

2. Як утворюється русло?

3. Що робить річка з гірськими породами?

  Деякі гірські породи річка розмиває швидко, інші руйнуються протягом тисячоліть, тому русло формується дуже повільно. Значить річки існують багато тисяч років.

 Вам відомо, що русло річки знаходиться в ширшому пониженні, яке називається річковою долиною

Завдання

 За допомогою тексту підручника накресліть схему річкової долини та випишіть поняття: річкова долина, русло, заплава, тераса, річка (ст. 193 – 194).

 Дно у рівнинних річок складене в основному м’якими породами, які легко розмиваються течіями, однак у деяких місцях трапляються тверді породи. Коли тверді породи перегороджують русло, на річці утворюються пороги. Іноді на річках утворюються водоспади.

 Цікаво, що на грошових одиницях деяких країн зображено водоспади (Замбії, Зімбабве – водоспад Вікторія;  Конго, Лесото, Свазіленд та ін.)

 Найвищий в Україні водоспад (висота 98,5 м) Учан – Су описав письменник І. Бунін:
Свіжішає повітря у горах.

Неясний шум іде внизу.

Співає весело й бадьоро

Зі скель летючий Учан  - Су !

Дивися – нібито застигши,

Все ж разом з гомоном живим

Свій біг легкий не зупинивши,

Прозорим пилом сніговим

Спадає струмінь; слід лишивши,

Як флер, проспівує вогнем,

сплива вінчальною фатою

І раптом піною й дощем

Летить у прірву день за днем,

 Кипить вологістю ясною...

 Поміркуйте...

 Місто Запоріжжя розташоване нижче чи вище за течією відносно колишніх порогів на Дніпрі ?

Завдання  з використанням карти та підручника

1.Розгляньте малюнки водоспадів на ст. 198. (у підручнику), визначте умови їх утворення. Запишіть визначення водоспад.

2. У Південній Америці в системі р. Оріноко існує найвищий водоспад Землі. Як він називається? Яка його висота?

3.Які водоспади є в Африці?

4. Як називається водоспад на річці Ніагара в Північній Америці?

Заключне слово вчителя.

Аналіз роботи учнів на уроці. Оцінка досягнення очікуваних результатів.

 

 

6.Підсумок уроку.

Заключне слово вчителя.

Аналіз роботи учнів на уроці. Оцінка досягнення очікуваних результатів.

7.Домашнє завдання.

Вивчити §

Скласти сенкани: річка, водоспад.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Каптан Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
453
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку