Матеріал даної розробки може стати в пригоді при підготовці до уроків з природознавства у 3 класі. Поданий матеріал може урізноманітніти уроки, зробити їх білбш цікавими. Він дозволяє учням відчути себе не лише спостерігачами процесу, а й активними учасниками уроку, справжніми дослідниками
Тема. Ґрунт. Склад ґрунту. Практична робота.
Мета: розкрити поняття «ґрунт», під час дослідів з’ясувати склад ґрунту; розвивати вміння складати схеми; робити висновки, аналізувати, порівнювати власні спостереження з текстом підручника; навчити проводити нескладні досліди, поводитися з лабораторним посудом і приладами; виховувати увагу на уроці, дружні взаємовідносини в колективі та взаємоповагу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Створення настрою
Подивіться один на одного, посміхніться, побажайте успіхів!
Наші очі уважно дивляться і все …..(бачать)
Наші вуха уважно слухають і все……(чують)
Голова гарно…..(думає)
Земля… що ви уявили, коли почули це слово?
Відповіді учнів.
Так, це наша планета, земна поверхня, і ось це теж земля. (вчитель демонструє зразок ґрунту в прозорій склянці).
Ми говоримо: на землі виросли рослини, земля нас годує – це правильно? Не зовсім, бо не на будь-якій землі ростуть рослини, та й не весь пласт земної поверхні сприяє росту рослин. І тому вчені кажуть: «ґрунт,на цьому ґрунті родять ті чи інші рослини».
2. « Гра портрет». Спробуйте відгадати про що йдеться
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить…. І найбільше – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою…. І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!»
Давайте ми сьогодні не просто похвалимо ґрунт, але і задамо собі питання, щоб ми хотіли дізнатися про це чудове утворення природи
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Ясно з давніх пір людині,
Що без ґрунту їй біда.
В ґрунті добре жить рослині-
Там повітря і вода.
Разом з учнями на дошці складається схема Склад ґрунту, цю ж схему учні записують в зошит.
Склад ґрунту
вода повітря пісок, глина перегній мінеральні солі
Сьогодні на уроці ми з вами будемо дослідниками. Давайте пригадаємо – хто ж такі дослідники?
Які методи дослідження ви знаєте?
Давайте повторимо правила поведінки під час практичної роботи
V. Фізкультхвилинка
VІ. Практична робота.
Вчитель об’єднує учнів в групи. Кожна група за допомогою інструктивних карток виконує досліди і заповнює лист дослідника. Групи, після виконання своєї частини досліду переміщується за інший стіл для подальших досліджень. 5 дослід вчитель демонструє самостійно і пояснює його.
Приклад інструктивної картки №3
Візьміть склянку з водою і киньте в неї невеличку грудку ґрунту. Уважно спостерігайте. Що відбувається? Який висновок про склад ґрунту можна зробити? Запишіть в лист дослідника.
Учні проводять досліди. Після цього роблять висновок: в ґрунті містяться повітря, вода, перегній, глина, пісок, солі.
Солі- це поживні речовини, необхідні для росту і розвитку рослин! Утворюються солі завдяки бактеріям, які живуть в ґрунті. Тому до складу ґрунту необхідно додати ще й бактерії. А ще в ґрунті мешкають черв’яки, польові миші, кроти, комахи та їх личинки.
Задача. Щоб перепушити 1м ґрунту потрібно 9 черв’яків. Скільки черв’яків потрібно, щоб перепушити 4 м ґрунту.
VІІ. Узагальнення знань
Послухайте вірш Надії Красоткіної « А що таке ґрунт?»
А що таке ґрунт? Чи гірська це порода?-
Ні-ні? На породі ніщо не росте!
А ґрунт дуже цінним створила природа
І це на планеті – руно золоте!
В ґрунтах речовини поживні всі є,
Волога й повітря у ґрунті м’якому.
І кожна рослинка вживає своє.
Черв’як там і мишка, і кріт хатку має,
Личинки й жуки також селяться в нім!
Гра «Хто у ґрунті живе?»
Складова ґрунту – присідаєте.
Мешканець ґрунту – плескаєте в долоні
Не має відношення до ґрунту – піднімаєте руки до гори
Глина, кріт, повітря, сонце, птахи, черв’яки, вода, пісок, пластмаса, перегній, бактерії, папір, скло, ведмідь, личинки комах.
VІІІ. Підведення підсумку
Настрій уроку. Діти до сонечка прикріплюють промінці, якщо настрій гарний, або краплинки до хмарки, якщо настрій поганий.
ІХ. Домашнє завдання. Вивчити визначення ґрунту та його складові.
Приклад Листа дослідника
№ |
Дослід |
Результати дослідження |
||
№1 |
Зовнішній вигляд |
Агрегатний стан |
Твердий
|
|
Рідкий
|
|
|||
Газоподібний
|
|
|||
Колір
|
||||
Дослідження за допомогою лупи
|
|
|||
№2 |
Відстояний розчин ґрунту у воді |
|
||
№3
|
Виявлення повітря в ґрунті |
|
||
№4
|
Виявлення води в ґрунті |
|
||
№5
|
Виявлення мінеральних солей |
|