Урок "Русь-Україна за правління Володимира Мономаха"

Про матеріал
На уроці вивчаються особливості внутрішнього та зовнішньополітичного розвитку Русі-України початку 12 ст. Таким чином аналізуються завдання необхідності внутрішніх реформ та захисту держави від зовнішнього ворога. Історичний портрет Володимира Моноиаха, як керівника держави, подається шляхом доведення тези про те, що основа потужності держави полягає в територіальній та політичній єдності всіх слов’янських князівст.
Перегляд файлу

 

 

 

Методична розробка уроку. Історія України 7 клас. Учителя історії та правознавства Мельник Т.В. КЗ КОР «Великополовецька спеціальна школа I-II ступенів. Київської області.

Тема:  Русь-Україна за правління князя  Володимира Мономаха.

На уроці вивчаються особливості внутрішнього та зовнішньополітичного розвитку Русі-України початку 12 ст. Таким чином аналізуються завдання необхідності внутрішніх реформ та захисту держави від зовнішнього ворога. Історичний портрет Володимира Моноиаха, як керівника держави, подається шляхом доведення тези про те, що основа потужності держави полягає в територіальній та політичній єдності всіх слов’янських князівст.    

Мета:

навчальна: довести, що головним завданням державної діяльності князя Володимира Мономаха було зміцнення Русі за рахунок: об’єднання земель; спільної боротьби проти зовнішнього ворога; дбайливого ставлення до потреб всіх категорій суспільства, особливо бідних. Розвивати вміння давати характеристику історичній особі; розвивати вміння працювати з історичними документами та різними джерелами інформації, аналізувати їх, робити відповідні висновки;

розвивальна: працювати над засвоєнням понять: удільне князівство, централізована влада, лихварство;

виховна: на прикладі державної діяльності Володимира Мономаха та його сина Мстислава, виховувати почуття патріотизму та інтерес до вивчення історії.

Очікувані результати.

Після уроку учні зможуть:

  •   визначати основні напрямкам зовнішньої та внутрішньої  державної політики Володимира Мономаха;
  •   Усно складати характеристику історичної особи;
  •   Визначати на історичній карті території Русі-Укоаїни кінця 11-початку 12 століть та області панування половецьких етнічних формувань;
  •   Пояснити історичну цінність першого літературного твору середньовічної України-Русі «Повчання дітям» Володимира Мономаха;
  •   Працювати з текстами літопису Руського.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: карта "Київська Русь ІХ – ХІ ст.", мультимедійна презентація; Фільм з циклу «Історія України» 37 серія;  уривки з «Літопису Руського»; підручник  В.С.Власов Історія України 7 клас, Київ «Генеза» 2015; атлас  Історія України 7 клас.

 

Основні поняття і терміни: удільне князівство, централізована влада, єдність руських земель,  вотчина, лихварство, половці. 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина.

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ.Актуалізація опорних знань.

Відповіді на питання вчителя:

  1. Який принцип престолонаслідування встановив Ярослав Мудрий?
  2. Покажіть на карті, які землі дав Ярослав синам?
  3. Що таке «тріумвірат», чому він виник і хто до нього входив?
  4. Чому руські князі зазнали поразки на р. Альті?
  5. Чим закінчились міжусобні війни між Ярославичами?
  6. Хто з князів зібрав Любецький з’їзд, коли і які рішення там були прийняті?

Вчитель ставить запитання:

  • Чи існували загрози щодо міцної держави на території України-Русі в кінці 11- початку 12 століть?  (Орієнтовна відповідь. Так, зовнішня загроза – регулярні набіги половців, всередині країни існувала тенденція до міжусобних воєн, боротьби за владу між князями.)
  • Що могло об’єднати країну? (Орієнтовна відповідь.  Відсутність міжусобних воєн, концентрація влади в руках київського князя, організація потужних військових походів проти половців.)

 Після смерті Святополка Ізяславовича кияни не дали зайняти київський стіл його сину – Ярославу. Вони підняли повстання. Тоді бояри і міська верхівка звернулась до Володимира Мономаха.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми і мети уроку. Запис теми і плану з дошки у зошит.

План.

1. Прихід до влади Володимира Мономаха.

2. Діяльність Володимира Мономаха. (1113-1125).

3. Правління Мстислава Володимировича (1125-1132)

1.Прихід до влади Володимира Мономаха

Використовується мультимедійна презентація, портрет князя Володимира Мономаха.

Учитель зачитує опис зовнішності князя Володимира Мономаха, зроблений російським істориком Татищевим: «Він був гарний обличчям, очі в нього були великі, волосся рудувате й кучеряве, лоб високий, борода широка. На зріст він був не дуже високий, але міцний тілом і дуже сильний».

Учні працюють з документом: читають уривок з документа «Літопис Руський» підручник с. 91. Після цього описують характер князя.

Учениця (розповідає матеріал, який приготувала завчасно , використовуючи  карту). Володимир народився в 1053 році, був сином князя Всеволода. Мати його Марія - грекиня, донька царя Візантії Костянтина IX Мономаха. Саме тому його прізвище було Мономах. Княжич народився в Києві, але вже через рік сім’я князя Всеволода переїхала до Переяслава. У цьому невеличкому місті пройшли дитячі роки Володимира. У 15 років він уже брав участь у першій битві русичів з половцями 1068 р. Володимир став фактично мечем в руках свого батька, оскільки Всеволод не любив воювати, а читав книги, знав 5 іноземних мов.

Учитель. Коментуючи слова учениці, вчитель особливу увагу звертає на схильність князя Володимира до військової справи.

У 22 роки, князюючи в Смоленську, Володимир Мономах одружився з англійською принцесою Гітою. В 1071 році, після  смерті князя Ізяслава Ярославича, київським князем став Всеволод (батько Володимира). Він посадив на Чернігівський стіл Володимира. І той князював в Чернігові до 1093 року, до смерті батька. Майже щороку він організовував походи проти  половців. Сівши на чернігівський стіл, Володимир вступив у конфлікт зі своїм двоюрідним братом Олегом Святославичем Тмутороканським.

Учень розповідає, використовуючи слайд презентації, про археологічну знахідку. Золотий змієвик Володимира Мономаха.  (Проектне завдання до уроку.)

Це красиве, вагою майже 200 грамів, золоте кружало. На лицевому боці зображено архангела Михаїла з важкими, довгими крилами, оточеного написом грецькою мовою. На зворотному боці жіночий торс, що має замість плеч і рук  два зміїних тулуба. Навколо зображення жінки-змії вміщено напис давньоруською мовою : «Господи, допоможи рабі своєму, Василію. Амінь.» Вчені встановили, що «змієвик» виготовлено близько кінця 11 ст.  За таку кількість золота, в середні віки, можна було придбати феодальне містечко з будівлями. Знайдено цей амулет в 1821 році недалеко від Чернігова, на березі річки Білоус. Питання; чий це амулет? Висновок: історики роблять припущення, що гривню-амулет міг загубити Володимир Мономах на полюванні.

Учитель. Після кровопролитних боїв Володимир віддав Чернігів братові як законному спадкоємцю стола його батька, а сам пішов у Переяслав, де князював 20 років (1094-1113).

Саме в цей час він виявив себе як здібний воїн і полководець. Разом з  князем Святополком Володимир Мономах почав підготовку до боротьби з половцями.

Половці – кочовий тюркський народ, що населяв євразійський степ. В 11-12 ст.ст. витіснили печенігів з Причорноморських степів,                              (звертається особлива увагана  на пояснення,  визначається на історичній карті район розселення  половеців).

 З цією метою оргацізації боротьби з половцямт В. Мономах скликав з’їзд князів, на якому було вирішено запропонувати половцям мир. Угода була підписана в місті Сакові в  1101 році. В 1103 році, зібравши сили 7 князів, Святополк і Мономах виступили проти половців і здобули значну перемогу. Протягом 1107-1113 років Володимир Мономах самостійно організував кілька походів на половців і щоразу перемагав. Це стало головною заслугою Володимира Мономаха перед Руссю, її народом.

Володимир змалку мав хист до військової справи, з раннього дитинства привчався сідати на бойового коня. Особливо вдалими були походи і 1103, 1107, 1111 років. Внаслідок його перемог половці змушені були відійти аж до Грузії. Мономах перемагав половців, хоч ті завжди переважали чисельно, завдяки таланту полководця. Він чи не перший на Русі збагнув вигоди блискавичного удару, несподіваності обхідного маневру, спирався у походах на виплекану князем бойову дружину.

Володимир Мономах був єдиним серед руських князів кінця IX - початку XII ст., хто постійно перемагав половецьких ханів. Руський народ, що потерпав від безперервних набігів кочовиків, найбільшою доблестю князівв важав вміння дати відсіч ворогові. Тому з кожним роком авторитет Володимира Мономаха зростав. Саме тому його й запросили на княжий престол у Київ.

Вчитель зачитує уривок з літопису:«Ранком в 17-й день 1113 року кияни зібрали раду і послали до Володимира Мономаха з проханням: «Іди, князю, на стіл батьківський і дідівський. А коли не прийдеш, то знай, що багато зла станеться, і не тільки Путятин двір, чи соцький, чи жидів пограбують, а ще й на ятрівку (невістку) твою нападуть, і на бояр, і на монастирі». Почув це Володимир і пішов до Києва. Зустріли його з великими почестями. Сів на столі отця свого і дідів своїх, і всі люди були раді, і смута вляглася».

Питання для класу:

- Чому кияни запросили на свій стіл Володимира Мономаха?(Освідчений, обдарований князь. Отримав ряд блискучих перемог над половцями: 1103, 1107, 109, 111, 1119 р.р. Став ініціатором з’їздів князів).

2. Діяльність Володимира Мономаха. (1113-1125)

(Робота експертної групи, яка дома готувала питання)

Доповідач

У 1113 р. київське віче на князівський стіл запросило Володимира Всеволодовича Мономаха. Він був сином Всеволода Ярославича і дочки візантійського імператора Константина Мономаха  Марії. Саме від родового імені матері Володимир прозваний Мономахом. Став він великим князем київським у 60 років.

Асистент за розповіддю доповідача складає схему "діяльність Володимира Мономах".

Доповідач

За часи його правління на Русі відновилася одноосібна князівська влада.

Мономах здійснив 83 великі походи, 19 разів укладав угоди з половцями, полонив 300 половецьких князів.

Співдоповідач

Ось, як про це він пише у своїх "Повчаннях".

"…А всіх походів я зробив вісімдесят і три великих, а решти не пам’ятаю, менших. І мирів учинив я з половецькими князями без одного двадцять…"

Доповідач

Мономах удосконалив управління державою, вніс зміни й доповнення до "Правди Ярославичів". Він захищав права селян, обмежив сваволю лихварів.

Співдоповідач

"Бояри, що дали кому-небудь в борг, не мають права перетворювати боржника, що не сплатив борг, у раба…

Лихварі не мають права брати великі відсотки за борги.

Податі (податки) городян зменшуються…"

Учитель пояснює поняття лихварі (люди, які заробляють тим, що дають в борг певну суму грошей, за умови повернення даної суми плюс певні відсотки).

А в "Повчаннях" Володимир Мономах навчає дітей:

"Усього ж паче – убогих не забувайте, але наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступіться самі, а не давайте сильним погубити людину…"

Доповідач

Мономах зосередив у своїх руках більшість руських земель. Він рішуче відстоював кордони від зазіхань інших князів. Учитель коментує. Це є ознакою централізованої влади київського князя.

Співдоповідач

"1116 року до Мінська ходили ми на Гліба Всеславича, бо він людей у нас був захопив. І Бог нам поміг, і здійснили ми своє задумане. 1117 року ходили ми до города Володимира на Ярославця Святополковича, не терплячи лиходійства його".

Доповідач

З ім’ям князя пов’язують "шапку Мономаха", нібито отриману ним від візантійського імператора, якою коронували всіх московських князів. Ця версія – історична вигадка.

Асистент перемикає презентацію на зображення "шапки Мономаха".

Доповідач

Наприкінці князювання Володимир спробував передати власний досвід правління нащадкам. Результатом його міркувань стало "Повчання дітям". Помер у 1125 році на 73-му році життя. Похований в Києві у соборі Святої Софії.

У результаті роботи асистента на дошці з’являється схема:

Опонент(питання до учнів)

  1. Чому часи правління В.Мономаха прирівнюють до часів правління Я.Мудрого? (Обидва припинили усобиці, встановили одноосібну владу. Я.Мудрий створив звід законів, В.Мономах їх доповнив. В обох були сильні династичні зв’язки з правителями європейських держав. Час правління обох – час миру, внутрішніх гараздів і розквіту).
  2. Якими законами доповнив Мономах «Правду Ярославичів»?(Вони підтверджували права землевласників щодо підданих, передбачали поступки міській бідноті. Він значно полегшив становище бідних людей. Відсотки за взяті борги значно знижувалися, багато непосильних боргів було ліквідовано. Заборонялося продавати купця в рабство, якщо той розорився внаслідок війни, пожежі чи іншого лиха. Обмежувалися свавілля власників щодо селян закупів.)
  3. Який твір написав князь в кінці життя, і про що в ньому йдеться? («Повчання дітям» - про любов до рідної землі, до батьків, ближніх; змалював образ ідеального правителя, який має зберігати єдність і могутність Русі, захищати від нападів.)

Вчитель: Ми бачимо, що Володимир Мономах загальмував процес розпаду держави, забезпечив її обороноздатність, відновив міжнародний авторитет України- Русі.

3.Правління Мстислава Володимировича (1125-1132)

А зараз ми подивимось документальний фільм про правління Мстислава Володимировича – сина Володимира Мономаха. (Фільм з циклу «Історія України» 37 серія)

  • Які основні заходи правління Мстислава?( Як батько, зберігав єдність держави, припинив усобиці, успішно відбивав напади половців).

Вчитель: Після смерті Мстислава починаються усобиці, які призвели до розпаду Русі на окремі князівства.

4. Причини занепаду Київської держави.

Робота в парах.

Відкрити підручники. Знайти і записати в зошит причини занепаду Київської держави.

Перевірка завдання.

  1. Перетворення умовного земельного володіння у спадкове земельне володіння бояр та князів.
  2. Економічне та військово-політичне зміцнення удільних князівств.
  3. Поява нових економічних та політичних центрів, ріст суперництва між ними та Києвом.
  4. Подальший етнічний розвиток земель, процес розвитку народностей у різних частинах держави.

Записати в зошити: З 30-х років ХІІ ст. Київська Русь вступає в період феодальної роздрібненості.

Учитель. Зачитує цитату. У ХІІ ст. в «Слові о полку Ігоревім» автор пише:

Перестали князі невірних воювати,

Стали один одному казати:

Се моє, а се теж моє, брате!

Стали вони діла дрібні вважати за великі,

На себе самих підіймати чвари,

 

ІV. Закріплення та повторення вивченого матеріалу.

Бесіда за проблемним питанням.

Чи можете ви довести справедливість оцінки князя Володимира як видатного полководця і державця свого часу? Відповідь обґрунтуйте.

Запитання: Якого головного принципу дотримувався Володимир Мономах в розбудові руської держави? Єдність.

Відповідь отримаєте, розв’язавши кроссворд (на дошці)

1.Є фімія  (Ім’ я другої дружини В. Мономаха, дочки половецького хана.)

2. Д еревляни (назва слов’ янських племен, які вбили князя Ігоря в 945 р.)

3. Н овгород (назва руського міста, що лежить на березі Ільмень озера)

4. І скоростень (назва міста, яке спалила кн. Ольга, помстившись за кн. Ігоря)

5. С ула (назва річки, біля якої русичі розбили половців в 1107 р.)

6.Т угоркан  (ім’ я половецького хана, якого перемогли русичі в 1096 р.)

7. Р усь (середньовічна слов’ янська держава в північно-східній частині Європи.)

V. Підсумок уроку.

Учитель:

Велика була роль Володимира в політичному житті держави. Він був ініціатором скликання князівських з’їздів, усіляко намагався примирити князів, припинити усобиці. Період правління Володимира Мономаха і його сина Мстислава називають періодом розквіту Київської Русі після тривалих міжусобиць. Кочівники більше не турбували кордони держави, що дало можливість зосередитись на внутрішніх проблемах. Мономах навів порядок у Києві, обмежив свавілля лихварів, продовжив удосконалення управління державою, вніс зміни і доповнення до «Руської Правди».

Домашнє завдання: опрацювати  підручник Власов В. Історія України 7 клас  с. 93-99; виконати завдання 1-2 на контурній карті, с. 7,

Література:

  1. Підручник Власов В. Історія України 7 клас  с. 93-99
  2. Котляр М. Полководці давньої Русі // Київ «Україна»  1991 с. 108-124
  3.  Борисенко В. Курс української  історії// Київ «Либідь» 1996 с. 56-58
  4. Літопис Руський// Київ «Дніпро» 1989 с. 172-175, с. 454-462
docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
2924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку