Урок-тренінг
Тема: Самовизначення і вибір професії
Мета: Ознайомити учнів зі складниками життєвого самовизначення, з критеріями та мотивами для вибору професії, основними засадами профорієнтаційної роботи, з формулою вибору професії, надати підтримку у визначенні критеріїв та особистих мотивів для вибору професії; формувати вміння реально оцінювати свої внутрішні мотиватори під час визначення свого майбутнього професійного становлення; формувати інтерес до свого професійного майбутнього, бажання удосконалювати навики самопізнання, самооцінки, самоконтролю, самовизначення.
Тип уроку: урок з елементами тренінгу
Очікувані результати
Наприкінці заняття учні:
називають складники життєвого самовизначення;
розповідають про формулу вибору професії;
складають особистий рейтинг мотивів для вибору професії;
критично аналізують ґендерні стереотипи щодо вибору професії.
Обладнання і матеріали
Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери. Роздавальний матеріал для учнів. Комп’ютер, мультимедійний проектор.
.0
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Мета. Повторити шляхи формування особистості, складові життєвого самовизначення.
Визначення |
Термін
|
|
1.Самооцінка |
2. свідомий акт вияву й утвердження особистістю власної позиції в проблемних ситуаціях. |
2.Самоконтроль |
3. визначає взаємини людини з її оточенням, її критичність, вимогливість до себе, відношення до успіхів і невдач. |
3. Самопізнання |
4. своєрідний механізм пізнавальної діяльності людини |
4. Самовиховання |
5. свідома діяльність людини, спрямована на вироблення і вдосконалення позитивних і подолання негативних своїх особистих якостей, на формування своєї особистості відповідно до поставленої мети. |
5. Самовизначення |
Ключ до тесту 1-2; 2-5; 3-1; 4-3; 5-4.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
«Сьогодні ми поговоримо про життєве самовизначення та його складники, зокрема про професійне самовизначення».
Під час уроку ми:
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя: Життєве самовизначення є головним завданням підліткового віку, важливою умовою подальшого розвитку і самореалізації.
Завдання для учнів: У завданні № 1 потрібно записати в кожному секторі відповідь на запитання:
На виконання цього завдання вам виділяється 3 хвилини, потім бажаючі можуть поділитися тим, що вони записали.
У процесі самовизначення людина усвідомлює не лише те, чого вона хоче досягти у майбутньому, а й те, які кроки треба зробити на цьому шляху. Отже, це не лише мрії про майбутнє, а й формування стійких прагнень і щоденні зусилля для їх реалізації. У процесі самовизначення вам допоможуть такі поради:
Поради у процесі самовизначення:
• Ставтеся до свого життя як до унікального й дуже відповідального шансу реалізувати себе.
• Не зациклюйтеся передчасно на чомусь одному, дайте простір своїй уяві, приміряйте різні соціальні ролі та розвивайте необхідні для їх виконання життєві навички.
• Завжди намагайтеся брати на себе відповідальність за те, що відбувається у вашому житті, не перекладайте відповідальність на інших людей чи обставини.
• Плануючи віддалене майбутнє, завжди запитуйте себе: "А що я можу зробити для цього вже сьогодні?»
V. Вичення нового матеріалу.
1. Інформаційне повідомлення: «Формула професійного самовизначення»
Слово вчителя:
Професійне самовизначення є важливим складником життєвого самовизначення. Вдалий варіант професійного самовизначення відповідає формулі «Хочу.Можу. Треба», в якій:
ХОЧУ — означає, що обрана професія відповідає вашим бажанням.
МОЖУ — означає, що ви маєте здібності до неї, а також що у вас нема медичних або психологічних протипоказань.
ТРЕБА — означає потребу суспільства в цій професії, попит на неї на ринку праці.
Мета: Дати змогу визначити власні мотиви для вибору професій.
Рейтинг мотивів
№ п/п |
Мотиви для вибору професії
|
Мій рейтинг мотивів
|
1 |
Професія дає змогу стати публічною особою, прославитися |
|
2 |
Це можливість продовжити сімейну традицію |
|
3 |
Дає змогу продовжити навчання зі своїми друзями |
|
4 |
Можливість служити людям |
|
5 |
Забезпечує високий заробіток |
|
6 |
Має велике значення для країни, людства |
|
7 |
Легкість працевлаштування («Без роботи не залишуся») |
|
8 |
Перспективність, можливість кар’єрного зростання |
|
9 |
Дає змогу виявити свої здібності та особисті якості |
|
10 |
Уможливлює спілкування з людьми |
|
11 |
Збагачує знаннями, розвиває інтелект |
|
12 |
Допомагає підтримувати добру фізичну форму |
|
13 |
Різноманітна за змістом робота |
|
14 |
Романтичність, благородство професії |
|
15 |
Робота є творчою, існує можливість робити відкриття |
|
16 |
Важка, складна професія |
|
17 |
Чиста, легка, спокійна робота |
|
Завдання для учнів: Вам потрібно визначити, який із мотивів ви б поставили на першому місці під час вибору професії і написати навпроти нього цифру «1». Далі оберіть найкраще з того, що залишилося, і напишіть цифру «2», і так далі, визначивши п’ять найважливіших мотивів.
Після закінчення вправи запишіть п’ять професій, що відповідають обраним особистим мотивам. Професія може задовольняти всі п’ять обраних мотивів або декілька з них. Охочі озвучують свої результати.
Коло професій, які відповідають моїм бажанням
1.________________________________________
2.________________________________________
3.________________________________________
4.________________________________________
5.________________________________________
220
Запитання для обговорення:
Під час вибору професії важливо визначити власні мотиви і керуватися ними.
.Оздоровча вправа: «Зарядка для очей»
4. Інформаційне повідомлення «Класифікатор професій»
• Професії «людина – природа» — об’єктом праці є живі організми (агроном, зоо-
технік, ветеринар, садовод, лісник та ін.). Ці професії підходять людям, які легко ідуть на контакт із природою, яких цікавлять рослини, тварини або мікроорганізми. Цей тип професій у тесті позначено літерою «П».
• Професії «людина – техніка» — об’єктом праці є технічні системи, машини, устаткування, матеріали, енергія (токар, слюсар, шофер, конструктор, інженер, тракторист, радіотехнік, сантехнік та ін.). Цей тип професій буде найкращим для людей, яких цікавлять технічні системи й об'єкти, матеріали, види енергії. Такі люди схильні до технічних професій, роботи з технікою. Цей тип позначений у тестовому завданні літерою «Т».
• Професії «людина — знакова система» — об’єктом роботи тут є умовні знаки, цифри, коди, таблиці (програмісти, статистики, комп’ютерники, бібліотекарі, економісти та ін.). Ці професії підходять людям з аналітичним і математичним складом мислення. Цей тип позначений у тестовому завданні літерою «З».
• Професії «людина – художній образ» — об’єктом праці є художні образи, їх елементи та особливості (фотограф, художник, письменник, музикант, ювелір, композитор, дизайнер, модельєр та ін.). Ці прфесії їпов'язані зі створенням художніх образів, вони найкраще підійдуть людям творчим, схильним до художньої, письменницької, музичної й архітектурної діяльності. Цей тип позначений у тестовому завданні літерою «Х».
• Професії «людина – людина» — предметом праці є люди, групи, колективи (офіціант, продавець, учитель, вихователь, юрист, лікар, психолог, соціолог, керівник, дипломат, поліцейський та ін.). Підходять людям, схильним до спілкування, допомоги іншим, взаєморозуміння з аудиторією. Ці професії пов'язані з освітою, вихованням, соціальною діяльністю, медициною, правовою допомогою, журналістикою, а також з адміністративною роботою. Цей тип позначений у тестовому завданні літерою «Л».
Чимало професій можна віднести до кількох типів одночасно, але основним показником є найголовніший об’єкт, з яким працює людина.
Коли всі компоненти формули збігаються, людина отримує задоволення від роботи, досягає високого рівня майстерності та отримує гідну винагороду за свою працю.
5. Робота у групах «Професія і ґендерні стереотипи»
Ґендерні стереотипи — сформовані культурою узагальнені уявлення про те, як мають поводитися чоловіки і жінки, у що вони мають вдягатися, чим займатися тощо. Чимало ґендерних стереотипів стосуються професій.
Вправа 5. «Визначення ґендерних стереотипів у професіях»
Професія |
Чоловіча |
Жіноча |
Чоловіча/ Жіноча |
Фермер |
|
|
|
Учений |
|
|
|
Перукар |
|
|
|
Продавець |
|
|
|
Прибиральник |
|
|
|
Інженер |
|
|
|
Будівельник |
|
|
|
Лікар |
|
|
|
Медсестра |
|
|
|
Бізнесмен |
|
|
|
Учитель |
|
|
|
Архитектор |
|
|
|
Автомеханнік |
|
|
|
Машиніст |
|
|
|
Бухгалтер |
|
|
|
Садівник |
|
|
|
Запитання для обговорення:
6. Демонстрація учням відео «Майстерність не має статі».
http://autta.org.ua/ua/materials/material/Maystern-st-ne-maie-stat-/
Нині практично не існує суто «чоловічих» або «жіночих» професій, тому не варто обмежувати свій вибір ґендерними стереотипами
V. Підсумкові завдання (закріпити набуті знання)
1. Слово вчителя: підсумки
• Вдалий варіант професійного самовизначення відповідає формулі: «Хочу,
можу, треба».
• Коли всі компоненти формули збігаються, людина отримує задоволення від роботи, досягає високого рівня майстерності та отримує гідну винагороду за свою працю.
Продовжить фразу:
«На цьому тренінгу мені сподобалося /не сподобалося /... , я дізнав(-ла)ся...»
3. Завершення заняття.
Слово вчителя: Щоб втілити у життя всі свої бажання та прагнення, необхідно спочатку з’ясувати, чого ми насправді хочемо. А ще, крім усього, треба, щоб у житті нам поталанило.
• Попросіть учнів стати боком у тісне коло, праві руки витягнути до центру і, стрибаючи на правій нозі, всім разом повторювати: «Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай вусьому нам щастить!»
VI. Домашнє завдання.
Об'єднайтесь у групи і виконайте міні-проект за планом. Він стосується дослідження ринку праці за матеріалами ЗМІ
Прочитайте параграф та даватє відповіді на запитання .