Урок "Сармати на території України"

Про матеріал
Дана розробка уроку буде корисна для вчителів історії, які викладають у 6 класі з теми" Сармати на території України". Урок побудовааний в цікавій формі, так, що можна використати і під час асинхронного та синхронного навчання з використанням освітніх платформ та додатків, підручника, історичних карт, документів. Урок розроблено відповідно підручника І.Я. Щупака «Всесвітня історія. Історія України» (інтегрований курс). 6 клас. – К., 2019 р.
Перегляд файлу

Тема: Сармати на території України

Мета:

навчальна: визначити зв’язок античної цивілізації зі спільнотами на українських теренах; охарактеризувати спосіб життя, заняття, вірування сарматських племен; визначити культурні взаємозв’язки давніх греків та місцевого населення;

розвивальна: розвивати вміння систематизувати історичний матеріал, аналізувати документи;

виховна: сприяти патріотичному вихованню учнів.

Тип уроку: урок формування нових знань і навичок.

Обладнання: підручник І.Я. Щупак «Всесвітня історія. Історія України» (інтегрований курс). 6 клас.К., 2019 р., ілюстративний матеріал,  атласи, контурні карти, інтерактивна дошка, презентація, відеоматеріали, використання завдань з сайту https://learningapps.org/watch?v=padiiodea19

План + конспект уроку

Етап заняття

Діяльність учителя

Передбачена діяльність учнів

І. Організаційний момент

Привітання вчителя і учнів. Перекличка присутніх.

 

Візуалізація настрою учнів.

Готуються до уроку, перевіряють наявність підручника, зошита, атласа, контурної карти

Використання смайликів настрою.

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів

Питання:

  1. Назвіть племена, які проживали в період стародавнього світу на території України
  2. Чим спосіб життя кіммерійців відрізнявся від способу життя греків?
  3. Чим уславилися скіфські воїни?

Учні відповідають на питання вчителя

Орієнтовний вигляд відповідей учнів:

1.Кіммерійці, скіфи

2.Кіммерійці вели кочовий спосіб життя, греки – осілий. Центральної влади у кіммерійських племен, скоріше за все, не було, на чолі окремих племен стояли вожді, а об’єднувалися ці племена під час масштабних воєнних походів. Постійних жител вони не мали, жили у тимчасових таборах і зимівниках. Мистецтво їхнє було переважно прагматичним: складним лінійним орнаментом прикрашалися руків’я мечів, вуздечки, посуд.

3. У 513 р. до н. е. перський цар Дарій І напав на територію Скіфії. Для оборони скіфи застосували тактику випаленої землі та блискавичних набігів на ворога невеликими загонами. Щоб запобігти значним людським втратам, перське військо спішно відступило, хоча й не зазнало жодної нищівної поразки. Відтоді скіфи вважалися непереможними й були значущою військовою силою цього регіону

IIІ. Мотивація навчальної діяльності. 

Останні наші уроки були присвячені взаємодії греків і місцевого населення; суспільному устрою в Афінах та Спарті; порівнювали навчання та виховання дітей у Афінах та Спарті.

Учні сприймають інформацію.

ІV. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

Тема: «Сармати на території України»

План

  1. Вступ.
  2. Розселення сарматських племен
  3. Суспільний устрій
  4. Заняття
  5. Обряди та вірування

Учні сприймають інформацію.

V. Вивчення нового матеріалу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ.

Розповідь вчителя:

На попередніх уроках ми з вами знайомилися з Античними цивілізаціями. Вивчали їх устрій, господарство, природно-географічні умови. Проаналізувавши певну літературу, можна зазначити, що думки дещо розходяться: одні вчені вважають, що ніякої взаємодії з місцевим населенням у греків не було, бо на той час і самого населення у Північному Причорномор’ї не було! Інші вчені, дотримуються думки, що населення все ж було, і можливо греки є навіть нашими прапращурами, і ми їм завдячуємо своїм українським менталітетом.

  1. Розселення сарматських племен

Сарматські племена панували на території України з ІІІ ст. до н. е. по ІІІ ст. н. е. Прийшли вони з південно-уральських степів, облаштувалися на північному сході від скіфів. Сармати - Греки та римляни називали сарматами або сірматами кочові племена, які запанували в українських степах у III ст. до н.е. На думку лінгвістів, слово «сармат» походить від давньоіранського слова «саоромант», що означає – «підперезаний мечем». Сармати вважаються спорідненим зі скіфами народом: «савромати розмовляють скіфською мовою, але з давніх часів перекрученою» (Геродот).

Робота з історичною картою

Учні визначають територію розселення сарматів за ст. 159 в підручнику, в атласі ст. 8, а потім позначають в контурні карти

  1. Суспільний устрій.

Основою суспільного устрою сарматів була родова община, утворена групою споріднених сімей. Особливе місце в сарматській спільноті посідали жінки.

Робота з ілюстрацією в підручнику с. 160 «Легендарні амазонки – ймовірно, сарматські жінки (барельєф на храмі Аполлона

в Бассах, близько 450–420 рр. до н. е.)

Запитання

З образами яких жінок давнини схожі сарматки?

Додатково (за наявності часу)

Пізнавально й цікаво

Сарматські амазонки

Особливістю сарматського со- ціального устрою було високе ста- новище в суспільстві жінок. Сар- матські жінки не лише підтримували лад у господарстві й виховували ді- тей. Сарматки були воїнами нарівні з чоловіками. В могилу померлої жінки, навіть дівчинки, крім при- крас, клали зброю. А родинні похо- вання формувалися навколо моги- ли жінки, яку вважали праматір’ю. Обожнювали полювати, виїжджали «на кабана» іноді з чоловіками, а вряди-годи й без них.

  1. Заняття.

Жили сармати табором, у наметах, які взимку утеплювали. Це був народ кочовий залишалися вони на одному місці доти, допоки худоба не з'їдала траву. Уміли добувати й обробляти метали. Сармати досить активно торгували шкірами, виробами ремісників. Але головний прибуток отримували від продажу рабів у різні країни світу. Античні автори завжди підкреслювали войовничість сарматів. У мирний час вони поділяли зони впливу й учиняли набіги на праслов’янські села, на землі понтійського царя Мітрідата, на античні поліси (Ольвію, Тіру, Ніконій). Із сарматами вела постійні війни Римська імперія.

Робота з історичним джерелом

Учні опрацьовують в підручнику ст. 160 історичне джерело «Сармати в римських описах»

  1. Обряди, вірування.

Ховаючи померлих, вони клали поруч із ними речі, якими ті користувалися за життя: чоловікам — зброю, кубки з вином; жінкам — прикраси, дзеркальця, голки. Оскільки невід'ємною частиною життя цих кочівників була тварина, це позначилося на їхній культурі. Сарматські золоті й срібні вироби виконані в так званому звіриному стилі.

Самобутні звичаї й традиції сарматів вплинули на звичаї й традиції народів, що жили поряд із ними. Як вважають мово- знавці, від сарматів в українській мові збереглося багато слів. Наприклад: дбати, тримати, катувати, Дунай, Дніпро, Дністер, Дон та інші.

Вчитель: Всі ці племена мали свою історію, пройшли розквіт та занепад, і залишили вагомий слід у історії творення нашої нації.

Гра «Кочівники»

За допомогою сайту learningApps.org учні виконують гру «Кочівники» (є два варіанти гри: гравець та комп’ютер, два гравці). Суть завдання в тому, що потрібно відповідати на запитання. За кількістю правильних відповідей буде видно хто прийде перший до фінішу.

Учні виконують різні форми роботи під керівництвом учителя

 

 

 

 

 

 

Учні слухають розповідь вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні слухають уважно, занотовують

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні працюють з історичним атласом та позначають територію розселення сарматів в контурних картах

 

 

Учні слухають розповідь вчителя

 

 

 

 

Учні розглядають ілюстрацію та відповідають на питання

 

 

 

 

 

 

 

Учні опрацьовують матеріал (за наявності часу)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні аналізують історичне джерело

 

 

 

Учні слухають розповідь вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Один –два учні

Біля дошки виконують гру, решта можуть самостійно через телефони

VІ.Систематизація

й узагальнення нових знань і вмінь

Перегляд відеофрагменту «Хто такі Українські Сармати? Сарматія на території України»

Учні уважно переглядають відеоматеріал

VІІ. Перевірка очікуваних результатів.

Виконайте вправу в онлайн-режимі за посиланням:

https://learningapps.org/watch?v=padiiodea19

або

Продовжити речення:

1. На сьогоднішньому уроці, я дізнався нового

2. На сьогоднішньому уроці, я відчув…..

3. На сьогоднішньому уроці, я запам’ятав….

4. Після сьогоднішнього уроку, я зможу…..

Учні по QR коду самостійно виконують вправу

 

 

 

Учні відповідають на питання вчителя

 

VІІІ. Підбиття підсумків уроку.

За допомогою додатка Google Jamboard на стікерах учні пишуть одним реченням, словосполученням чи словом відповідь на запитання: «У чому ви вбачаєте важливість проведеного уроку?».

Отже, Сармати досі залишаються загадковим народом, адже не залишили ні письмових джерел, ні будівель. Всі відомості про них здобуті або при розкопках поховань, або почерпнуті у старогрецького історика Геродота.

 

Вчитель аналізує роботу учнів словесно, не конкретизуючи нікого, в загальних рисах.

Виставлення вчителем оцінок учням (озвучує індивідуально після уроку)

Учні роблять свої висновки (підсумки) уроку за допомогою додатка Google Jamboard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні усвідомлюють отримані оцінки

 

ІХ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Опрацювати 42 параграф підручника.

Завершити завдання в контурній карті ст.8

Учні записують домашнє завдання в щоденники

 

docx
Додано
18 лютого 2021
Переглядів
8801
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку