Тема: «Україна – єдина країна» (3 клас)
Мета: поглибити в учнів уявлення про Україну як Батьківщину кожного з нас; довести невід’ємність історії кожної родини від історії Батьківщини; пробуджувати національну свідомість, розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, пам'ять, мислення та мовлення учнів; виховувати патріотів рідної країни, повагу до її національних символів, потребу глибоко вивчати цю історію та зростати гідними людьми як своєї родини, так і України.
Обладнання. Карта України, букви «У» «К» «Р» «А» «Ї» «Н» «А», квіточки, завдання - прислів’я, комп’ютер, фонограми пісень.
Тип уроку: урок-презентація.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
1. Привітання вчителя.
Вранці сонце пробудилось,
В росяній траві умилось.
Перегорнуло календар –
Ось і вересень настав…
2. Інтерактивна вправа «Привітайся з сусідом; із сонечком; із вітром…».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Епіграф до уроку: «Виростай, дитино, й пам’ятай: Батьківщина – то найкращий край»
- Діти! Сьогодні на уроці ми будемо говорити про чарівну землю, багату і щедру, співочу, сповнену краси, землю, прекраснішої від якої немає в світі.
… Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься … Україна. (Л.Костенко)
Кожна людина з великою любов’ю і душевним трепетом згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її дитинство, дитинство з дивосвітом-казкою, з материнською ласкою у затишній батьківській оселі. То родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини, то її велике «Я», з якого починається людина, родина, батьківщина і вся наша велична й неповторна у світі Україна.
- Ми з вами всі - український народ, який складається з родин малих і великих, дружних і працьовитих.
І якщо складемо всі родини — це весь український народ, вся Україна. Найдорожчий, безцінний скарб, що має людина – це здоров’я. Без нього немає повноцінного, радісного, щасливого життя. То нехай же річка буде повноводною, а родина наша українська – красивою, щасливою і здоровою.
Міцна, здорова родина здатна зрощувати плоди любові і злагоди, що є запорукою розквіту міцної, успішної, багатої держави – Україна. Бо сильна сім'я, родина, рід — це міцна держава.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
- Діти, а що для вас Україна?
( це рідний край, де я народився, живу, де живуть і працюють мої батьки; це земля, на якій народився видатний український поет і художник Т.Г.Шевченко; це ліси та парки, гори, ріки і степи; це вулиця, на якій я живу, школа, мої друзі; це моя родина: тато, мама, сестричка, бабуся, дідусь, рідна домівка)
- Які слова спадають вам на думку, коли ви промовляєте слово Україна? (Діти говорять: рідна, найдорожча, квітуча, прекрасна, привітна, щедра,хлібосольна.)
Щедра Квітуча
Рідний край Рідна мова Т.Г.Шевченко
Україна
Родина Ліси, парки
Гори, ріки Пісня
Хлібна Найдорожча
2. Подорож по Україні.
- Сьогодні ми подорожуватиме нашою краъною
I зупинка «Україна – незалежна держава»
Пісня О.Злотника «Розкажи про Україну»
- Така країна варта, щоб її поважали, цінували й любили.
Довідкове бюро:Україна - одна з найбільших держав у Європі. В енциклопедії сказано: «Україна - держава у Схiднiй Європі, територія якої простягається iз заходу на схід на 1 316 км. На її території проживає 48 млн. людей». Наша Україна - незалежна держава.
- Як ви розумієте слово «незалежна»? - Коли вона стала незалежною? (24 серпня 1991 року Верховна Рада України проголосила Акт незалежності та створення самостійної держави).
- Подивіться уважно на карту України. Простір землі, яку заселяють українці, є такий великий, що аби перетнути його пішки з заходу на схід, треба йти 90 днів, долаючи щодня 30 км. За площею серед Європейських держав вона поступається лише Росії.
Найбільші міста в Україні – це Київ, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса, Запоріжжя, Львів, Кривий Ріг, Миколаїв. В Україні живуть різні народи. Близько 77% населення нашої держави складають українці. Крім українців, тут вільно живуть люди інших національностей: росіяни, білоруси, поляки, чехи, молдовани, греки, татари, румуни та інші. На території України проживає понад 110 національностей. І всі вони знайшли в нашому краї свою Батьківщину.
II зупинка «Київ – столиця України»
- Яке велике місто розкинулося на берегах Дніпра?
- Як називається центральна вулиця Києва?
Київ названий одним з найзеленіших міст нашої країни. Особливо красиві його вулиці навесні.
- Як ви вважаєте, чому саме навесні?
- Яке дерево є символом міста i його листок зображено на гербі Києва?
- Як виник Київ?
(Діти розповідають легенду про заснування Києва)
IІІ зупинка «Державні символи України»
- Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої державні символи. (Символ – це умовне позначення будь-якого предмета чи явища.)
- Які символи України ви знаєте?
Фізкультхвилинка
ІV зупинка «Літературна».
- Давайте спробуємо підібрати риму до
вірша про Україну.
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна найкраща у …. (світі!)
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні … (джерельця.)
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і річки… (глибокі.)
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже …(сучасні.)
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня … (весела.)
Це щира, багата, як світ її мова,
Крилата така, мелодійна … (чудова.)
Її обереги верба і калина,
Найкраща у світі – …( моя Україна.)
Бо нам найрідніші Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!
Моя Україна – козацькая слава!
Така волелюбна й мирна … (держава.)
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, … (відкрила.)
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі – … (єдина.)
- Без яких народних символів ми не уявляємо Україну? (Верби і калини) –
2. Робота з прислів’ями.
Існує багато прислів’їв, приказок про нашу рідну землю. Що саме говорить народ про рідну Батьківщину ми зараз дізнаємося попрацювавши в групах.
Робота в групах (завдання: утворити прислів’я з поданих слів):
– За рідний край життя віддай.
- Де не є добре, а вдома краще.
- Людина без Вітчизни, що соловей без пісні.
- Добре тому, хто в своєму домі.
- Батьківщина-мати, умій за неї постояти.
- За морем тепліше, а вдома миліше.
- Без верби і калини нема України.
3. Бліц – турнір «Моя Батьківщина».
- А тепер проведемо змагання між рядами: Бліц - турнір «Моя Батьківщина». В якому ж ряду діти були уважнішими, спостережливішими, ми дізнаємось, коли отримаємо відповіді на поставлені запитання.
1. Скільки кольорів має прапор України?
(Два.)
2. Як співають і слухають Гімн? (Стоячи.)
3. Синонім до слова «держава»? (Країна.)
4. Що зображено на державному Гербі? (Тризуб.)
5. Яка головна річка України? (Дніпро.)
6. Які моря є в Україні? (Чорне й Азовське)
7. Коли святкується День Незалежності України? (24 серпня)
8. Хто є Президентом нашої держави? (Петро Порошенко)
9. З якою державою Україна межує на сході? ( З Росією.)
10. Як називають людину, що любить свою Батьківщину? (Патріот.)
11. Закінчить прислів’я: «Нема без кореня рослини, а нас людей без …(Батьківщини.)
12. Хто був, є і залишається в серцях українців Кобзарем? (Т. Шевченко.)
Перемогу отримує той ряд, який виборов найбільше фішек за правильні відповіді. Рахуються фішки і підводиться підсумок змагання.
IY. Підсумок уроку.
1. Бесіда за віршем -слайд8
- Прекрасна наша українська земля, щедра, багатобарвна, рідна, єдина. Але, щоб наша держава була завжди вільною, незалежною, а її громадяни, незалежно від національності, - щасливими, потрібно наполегливо працювати кожному з нас, лишати після себе хороший слід на Землі, творити добро, вірити в щасливе майбутнє нашої країни, любити свою Батьківщину.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов'їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна!