Година спілкування
«Подорож до
Країни Довкілля»
Мета. Розширювати і збагачувати знання учнів про природу; виховувати почуття прекрасного, любов до природи рідного краю та шанобливе ставлення до неї; формувати вміння встановлювати взаємозв’язок між природними об’єктами.
Обладнання: плакати, малюнки із зображенням природи рідного краю, Червона книга України, назви екологічних стежин.
Хід заходу
Вчитель. Сьогодні ми з вами будемо подорожувати екологічними стежками по Країні Довкілля.
Йдемо в гості до природи,
Є в ній різна дивина:
В небі- зорі, в ріках-води,
В полі квіточка ясна.
А зимою є сніжинка.
Літо дощик принесе.
Є метелик і пташинка-
І таке цікаве все!
Перша стежина – має назву «Пізнавальна».
Вчитель. Росла собі людина і поступово пізнавала дивовижний і чарівний світ. Брала від природи все: повітря- щоб дихати, водичку- щоб пити, а рослини-щоб їсти. Людина була дуже спостережлива і навчилася багато чого від рослин і тварин, та й сама почала вдосконалювати свій світ. Вона навчилася добувати вогонь, приручила тварин, навчилася захищатися від хижих звірів і полювати, будувати житло, знаходити і готувати собі їжу.
І чим краще людина пізнавала свій світ, тим більше будувала будинків, мостів, доріг, змінюючи у такий спосіб природне середовище, своє довкілля. І нині вона живе у гарних будинках, що захищають її від холоду, вітру, дощу, а під рукою в неї –світло, вода, тепло. А ще дюдину оточують розумні речі- це радіо, телефон, телевізор, магнітофон, комп’ютер, газова та електрична плити, пральна машина і т. д. І все це навколишнє середовище, серед якого ми живемо. Тепер це наше довкілля.
-А що таке довкілля?
Учень.
Все, що є навколо тебе:
Сонечко, хмаринка, небо,
І пісок, каміння, води,
Й люди – часточка природи.
Поле, гори і травичка,
Ліс, повітря і водичка,
Бджілка, пташечка і зорі,
Вільний вітер на просторі,
Квіточки і різне зілля –
Це, діточки, й є довкілля!
Гра «Павутинка».
Вчитель. Щоб переконатися, що у природі існує взаємозв’язок, давайте пограймо в гру, яка називається «Павутинка».
(Учні стають у коло, один з них тримає клубок ниток і розпочинає гру).
( Після того, як всі учасники будуть зв’язані ниткою, запропонуйте комусь з дітей класу потягти за нитку чи спробувати вивести когось із учасників гри.)
- Діти, давайте спробуємо вивести когось із учасників гри. Що сталося з іншими? Чому? ( Бо всі пов’язані між собою.)
Отак і в природі все взаємопов’язане між собою. Існуючі у природі
взаємозв’язки вивчає наука екологія. Вчені-екологи вважають головним збереження нашої планети Земля і життя на ній, а для цього треба знати і вивчати природу, підтримувати існуючу в ній рівновагу.
Вчитель. Все візьмемо до уваги –
Не порушимо рівноваги!
-Зараз помандруємо стежиною під назвою «Охороняй та зберігай!»
Вчитель. З кожним роком під впливом діяльності людини все більше тварин і рослин зникає з лиця землі. Тому постала необхідність скласти списки таких видів, яких залишилося дуже мало. У 1980 р. було створено Червону книгу України.
- А чи знаєте ви, що таке Червона книга?
Учень. Червона книга – не зовсім звичайна книга. У ній записано назви тварин і рослин, яких залишилося мало, або вони вже зовсім зникають. Наша країна також дбає про збереження рослин і тварин, тому і в нас створили Червону книгу України. До неї занесені 923 види рослин, тварин, грибів та інших рідкісних організмів.
Вчитель. Увага! Давайте пригадаємо, які рослини та тварини занесені до Червоної книги України. ( Вчитель показує малюнок, а діти дають назву рослині чи тварині.)
-Червоний колір – це попередження, сигнал тривоги: бережіть рослини і тварин, не допустіть їхнього зникнення. Ми повинні оберігати і прикрашати нашу землю для нинішнього і майбутніх поколінь.
Гра «Можна - не можна»
Вчитель називає дію, і діти відповідають «можна» чи «не можна».
МОЖНА
- Саджати квіти, рослини.
НЕ МОЖНА
- Ламати гілочки дерев, кущів.
Вчитель. Ми наблизилися до самої красивої та гарної стежини –
«Квіткової».
Яке було б сумне довкілля без рослин! Рослини не тільки приваблюють зір, вони ще й очищують повітря та воду. Недаремно ж їх називають легенями Землі. Чим більше ми посадимо рослин: лісів, гаїв, дібров – тим красивіше і чистіше буде довкілля, в якому ми живемо. Пам’ятай це!
А чи знаєте ви квіти?
Розгадування загадок
На городі в нас росте
Сонце ясне, золоте,
Жовте око, жовті вії,
Та чомусь воно не гріє. (Соняшник)
* * *
Сонечко в травах зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло (Кульбаба)
* * *
Стоять красуні на водІ,
Вінки в них білі й золоті. (Водяні лілії)
* * *
Запалали в чистім полі
Квіти гарні, всі червоні.
То палає влітку так
Польовий червоний … (Мак)
* * *
Наче сонця серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку … (Ромашка)
* * *
Що за квіточка пахуча:
І червона, і колюча? (Троянда)
* * *
Дуже скромна і тендітна,
Серед квітів непримітна.
Та, якщо в руці пом’яти,
То умить впізнаєш .. (М’ята)
* * *
Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю,
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)
* * *
Перша квіточка весняна
тихо під сніжком куняла.
Дмухнув вітерець тепленький,
і з’явився цвіт біленький. (Підсніжник)
* * *
Виростає з цибулинки,
Різні має він відтінки.
Сам поважний, наче пан,
Із чужих країв – … (Тюльпан)
* * *
Дзвіночки в лісі ніжні – ніжні,
Немов сніжинки білосніжні.
В зеленім листі спочивають,
П’янкий весняний запах мають. (Конвалія)
* * *
Немов дрібнесенькі зірки,
В суцвіття зібрані квітки.
Весною підемо в гайок,
Де запашний цвіте … (Бузок)
Ведучий. В народі вінок, квіти - обов'язкові атрибути народних обрядів, звичаїв. Про них є чимало легенд, переказів, послухаємо їх.
(Кілька учнів з «Довідкового бюро» розповідають легенди).
Легенда про волошку
Красивий юнак Ціанус так захопився польовими квітами, що ходив полями і плів з них вінки. Якось богиня Флора знайшла його мертвим. Тоді вона перетворила його на волошку. Ціанус — означає синій.
Легенда про грицики
Колись сільський пастушок Грицько пошкодив ногу. Що робити? Кров струмком біжить, не зупинити. Тоді зірвав він жмут невідомої трави, приклав до рани, і кровотеча вщухла. Відтоді вдячні нащадки і назвали непоказні квіти - грициками.
Легенда про чорнобривці
Назва чорнобривців пов'язана зі старовинною легендою про майстрів-чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові: жіночі чобітки, що мали яскраво-червоні халяви та чорні
голівки - чорнобривці.
Легенда про калину
Було це давно, коли татарські орди нападали на нашу рідну землю.
Жила в одному селі дуже гарна дівчина. Помітив її якось воєвода, вирішив продати, щоб мати великі гроші. Але дівчина була дуже швидкою, і була б утекла, якби не зачепилася своїм намистом за кущ калини. Розсипалося намисто. Дівчину було спіймано, так і загинула вона в неволі. А на тому місці виросли кущі з криваво-червоними плодами. Це була калина.
Учні класу виконують хоровод «Ой є в лісі калина»
Гра « Як зберегти природу?»
(Всі встають і роблять те, що скаже вчитель.)
- Якщо ти не збираєш великих букетів, сплесни у долоні над головою.
- якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки – тупни ногою.
- якщо ти хочеш більше знати про природу навколо тебе, то підніми руку.
- якщо ти підібрав приблудне кошеня, собачку, або допоміг іншим чином якійсь тварині- простягни руку вперед.
- якщо ти переконаний, що треба кожній людині пуклуватися про природу, все живе – простягни руки своїм сусідам, візьми їх за руки.
- Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагнені зберегти нашу природу.)
4 стежина «Підсумкова»
Вчитель. Давайте скажемо компліменти, щодо збереження природи, нашій планеті Земля і уквітчаємо її квітами.
Вчитель. Ось і пройшли ми 4 стежини по Країні Довкілля. Багато дізналися для себе нового, щось пригадали із раніше вивченого. Але ця країна ще досить велика і ми з вами й надалі будемо знайомитися з її мешканцями. Тож давайте ще раз розповімо, що таке довкілля.
-Що таке довкілля?
Учні.
1. Це Сонце і Місяць
І блискавка й грім.
І хмарки, що з неба
Привіти шлють всім.
2. Струмочок маленький,
Що швидко біжить.
Це батько і ненька –
Без них не прожить.
3. Земля, де ми ходим,
Вода, що ми п’єм,
Будинок рідненький,
В якому живем.
4. І друзі і школа,
І все, що довкола.
Що любим, шануєм,
Завжди бережем,
Словом єдиним-
Довкілля – назвем!
Пісня «Кольорвий світ»
Вчитель. Ось і завершився виховний захід. До побачення, до нової зустрічі у Країні Довкілля.
1