Урок "Що із загубленого не повертається. А. Костецький «Бюро знахідок»."

Про матеріал

За допомогою даної розробки ви зможете: з'ясувати важливість морально-етичних проблем, які вирішує в своїй поезії А.Костецький; формувати вміння визначати важливі питання твору та підтверджувати їх текстом; удосконалювати навички читання віршованих творів; сприяти вихованню високої людської моральності кожної особистості.

Перегляд файлу

Тема. Що із загубленого не повертається. А. Костецький «Бюро знахідок».

Мета: з’ясувати важливість морально-етичних проблем, які вирішує в своїй поезії А.Костецький;  формувати вміння  визначати важливі питання  твору та підтверджувати їх текстом; удосконалювати навички читання віршованих творів; сприяти вихованню високої людської моральності кожної особистості.

Обладнання. Картки із завданнями, тлумачні словники, плакати з                            прислів’ями.

Тип уроку : комбінований

 

                                                 Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

 - А зараз ми  перевіримо, як  ви  прочитали  вірш вдома.

 - Куди прийшли діти ? Чому  вони прийшли у  гості  до Віті?

- З яким  настроєм прийшли  діти на  день народження?

- Хто їх зустрів  біля  дверей?

- Якою за  віком була  Вітіна  сестричка?

- Якими  словами  зустрічала  гостей?

- Від чого їх застерігала? Чого повчала?

- Чому  діти не  слухали  дівчинку?  Що вони зробили?

- Поясніть вислів « помчали  геть щодуху»

- Чи сподобалась дітям  гостинність дівчинки? Чому?

- Знайдіть слово гостинність у вірші. Прочитайте  речення , в якому  воно вжите.

- А як ви  розумієте  гостинність?

 

ІІІ. Вивчення  нового матеріалу

1. Вступна  бесіда

  • Сьогодні  А.Костецький запрошує нас до цієї дивної споруди.(слайд 1)

Але щоб потрапити туди, нам потрібно прочитати прислів’я.  Щоб  це зробити, треба скористатися ключем-підказкою.

2 .Робота у групах.

Завдання у конвертах .

Скласти прислів’я. 1 група.

 

 

 

Ключ :

 

 

 

Совість – найкращий порадник.

 

2група.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ключ:

 

 

 

 

 

Хто чисту совість має, спокійно спати лягає.

 

3 група.

 

 

 

 

Ключ:

 

 

 

Згаяного часу і конем не доженеш.

Презентація (слайд 2)

  • Як ви розумієте ці прислів’я?
  • Чи завжди ви лягаєте спокійно спати?

ІV. Опрацювання вірша А.Костецького «Бюро знахідок»

1.Робота над заголовком.(слайд3)

- Сьогодні ми прочитаємо вірш А.Костецького  про незвичайне місце, де зберігаються загублена совість і згаяний час.

- Прочитайте назву цього вірша (с.51). подумайте, про що у ньому може розповідатися.

- Чи можете пояснити слово «бюро»?

2. Робота із тлумачним словником.

Слово «бюро» походить з французької мови. Прочитайте , що воно може означати.(слайд4)

3.Слухання вірша.

Читання вчителем та помічниками.

- Від чийого імені ведеться розповідь у вірші?

- Чи правильно ми встановили значення слова «бюро»?(слайд 4)

4.Словникова робота.

А) читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом.

шукай                                                    гублена

заходь           те            за                        гинути          в         ти                шком

знаходь                         йшов                      ни

                                                             бу

-  Знайдіть пару слів - антонімів.

- До слів заходьте , загублена, зайшов, забув доберіть антоніми (слайд 5).

- Поясніть вислів «тишком-нишком».

5. Повторне читання вірша.

1) читання першої  частини.

- До чого спонукає нас автор?

2) Читання вірша учнями. Гра «Небо і земля».

- Чи можна це бюро назвати чарівним?

 - Що в ньому зберігається незвичайного?

6. Аналіз змісту вірша. Вибіркове  читання.

- Що першим показали відвідувачам?

- Чому господар бюро вважав, що загублена совість у нього тимчасово?

- Прочитайте, про якого хлопчика автор пише, що у нього загублена совість.

- Що ще було в бюро знахідок? Коли говорять «ловити ґави» ? Як про це говорить  автор?

- Що було на великій купі? Який час погубили? Хто, на вашу думку,загубив цю кучу часу?

- Яка знахідка «лежить і страждає»? Чому? Що з чемністю може трапитись, якщо її не візьмуть?

- А яку знахідку повернути не можна? Чому?

- З яким закликом звертається господар бюро до людей? Прочитайте.

Фізхвилинка

7. Вправи на розвиток швидкості читання.

1) Гра «Дочитай речення»

« Отут…», «Ну от…», « Тут…»,  «Там…», « Ось…»,  « Напевно…», « А онде…»

2) Гра « Чи були такі речення і вірші?»

Учитель демонструє речення, діти відшукують їх у тексті.( слайд 6)

« Я все покажу вам, що є на полицях» (Є.)

«Отут перед вами загублена совість» (Ні.)

« Гадаю до нас завітає він скоро» (Ні.)

«Боюся, що й місця не вистачить в нас» (Є.)

« І все, що вам треба – беріть поскоріш» ( Ні).

V.Підсумок уроку.

1. Підсумкова  бесіда

  • Чого автор хотів нас навчити?
  • Ви сьогодні ще раз переконалися, що твори А.Костецького надзвичайно чудові, повчальні. Ви зможете визначити до чого закликає нас автор, прочитавши запис на аркуші.
  • Для цього вам треба закреслити всі літери «у» та прочитати.

ЧИУТАУЙТЕУ, НАУВЧАУЙТУЕСЬ ТУА ЗРУОСТУАЙТЕ УСПУРАУВЖНУІМИУ ЛЮУДЬМУИ.( слайд 7)

2. Домашнє завдання

3. Оцінювання

 

 

Урок 2. Українська мова

Тема. Аналіз К\р.Загальне поняття про прикметник (питання, значення, роль у реченні).

Мета: розширити знання учнів про прикметник і його значення у мовленні; вчити визначати прикметник у реченні; розвивати вміння порівнювати мовні явища; виробляти навички каліграфічного письма; розвивати увагу та спостережливість; збагачувати мовлення учнів;виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: підручник, словникові зошити,.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1.Перевірка готовності до уроку.

II.Актуалізація опорних знань.

1. Аналіз контрольної роботи.

2.Каліграфічна хвилинка.

Оо

Ознака

- Слова якої частини мови означають ознаку предмета?

- Як ви вважаєте, якою може бути тема нашого уроку?

Тема уроку …

-         Для чого нам вивчати прикметник?

3.Фронтальне опитування.

-Що таке прикметник?

-На які питання відповідають прикметники?

-Яке їх значення в нашій мові?

4.Словниковий диктант.

Апельсин, бензин, вокзал, директор, кишеня, коридор, радіо, очерет, верба, зима.

III.Вивчення нового матеріалу.

1.Робота над правилом.


Прикметник

Що прикметник означає?

Він прикмети називає —

всі ознаки визначає.

Розуміється на всьому:

на великому й малому,

який смак в кого буває,

і за кольором впізнає,

і за розміром, і віком,

яким стане чоловіком,

почуття він розпізнає,

про характер думку має,

про красу і про вроду,

про навколишню природу,

і про місяць, і про сонце,

ще й загляне у віконце.

Всі ознаки добре знає,

слово точне добирає —

їх багато дуже має.

Коли хтось про щось спитає,

тут же він відповідає:

 Яка мама? — Добра, щира,

і привітна, співчутлива ...

 Який тато? — Сильний, мужній,

гарний, чуйний, дужий...

Всіх ознак не перелічиш.

Перевір, якщо лиш хочеш.

 


 Прочитайте речення, записані на дошці.

- Як ви вважаєте, що потрібно зробити, щоб речення  стали гарнішими та цікавішими?

- Вірно. Речення потрібно поширити, використовуючи прикметники.

- А що таке прикметники?

2.Робота над вправою 82.( усно)

3. Робота над вправою83.( письмово)

4.Фізкультхвилинка.

5. Робота над вправою 84( виписати прикметники з іменниками , ставити питання)

V.Підсумок уроку.

1. Домашнє завдання

Вправа 86, ст. 39, вивчити правило ст. 35 словникових слів.

 

Урок 3. Я і Україна (природознавство)

 

Тема.Живлення тварин. Ланцюги живлення у природі.

Мета:продовжити формувати поняття «тварини — живі організми»; сформувати поняття «тварини рослиноїдні», «тварини хижі», «тварини всеїдні», вміння розрізняти ці групи; формувати уявлення про ланцюги живлення,вміння складати їх і аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: ілюстрації тварин різних класів і різних груп за способом живлення, динамічні малюнки до магнітної дошки «Ланцюги живлення».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І.Організація класу.

II.Актуалізація опорних знань.

1)Бесіда.

 Чим живлять різні тварини?

 Чим живляться твоя кішка, твої рибки, твій собака, хом’ячок?

2)Фронтальне опитування.

 Назвіть основні групи, на які вчені поділяють усіх тварин на Землі.

 За яким принципом окремі види тварин об’єднуються в ці групи?

 Розкажіть про свою улюблену тварину, про її істотні ознаки. До якої групи вона належить?

III.Мотивація навчальної діяльності  повідомлення теми і мети уроку. 

1)Створення проблемної ситуації.

 Робота з малюнками на с. 138.

-Розгляньте малюнки, назвіть тварин, які зображені під циф рами 1, 2, 3.

-Назвіть групу тварин, до якої вони належать за своїми істот ними ознаками. (Звірі.)

-А тепер розгляньте їжу, якою вони живляться, перелічіті., чим живляться миша, видра, ведмідь.

2)Проблемне запитання

- Чи можна об’єднувати цих тварин в одну групу, якщо вони так по-різному живляться?

Вислуховування здогадок, припущень учнів, обговорення цього запитання.

V.Усвідомлення нового матеріалу.

1.Пошукова робота з наочністю з метою розв’язання проблеми.

1)Розгляньте малюнки, таблиці, фотознімки і розкажіть, чим живляться: заєць (влітку і взимку), козуля, лось, омелюх, снігур, шишкар, лебеді, гуси, качки, короп, колорадський жук, яблунева плодожерка, черепаха.

 До яких груп належать ці тварини?

 А чи можна всіх цих тварин, які мають різні істотні ознаки і належать до різних груп (звірі, птахи, риби, комахи, плазуни), об’єднати в одну групу, якщо вони всі живляться тільки рослинами?

 Як називається група тварин, які живляться тільки рослинами?

2)Розгляньте малюнки, таблиці, фотознімки і розкажіть, чим живляться видра, вовк, рись, ласка, куниця, сова, орел, лелека, ящірка, вуж, черепаха болотяна, жаба, щука, сонечко, жук-олень.

 До яких груп належать ці тварини?

 А чи можна і цих, таких різних тварин, що належать до різних груп (звірі, птахи, плазуни, земноводні, риби, комахи), об’єднати в одну групу, якщо вони живляться тільки іншими тваринами?

 Як назвати групу тварин, якщо кормом для них є тільки інші тварини?

3)Розгляньте малюнки, таблиці, фотознімки білки, ведмедя, борсука, лисиці, кабана, їжака, синиці, грака, горобця, карася, мурашки.

 До яких груп належать ці тварини?

 А чи можна і цих різних тварин із різних груп об’єднати в одну групу, якщо вони живляться в природі і рослинами, і тваринами?

 

 Як же назвати групу тварин, якщо кормом для них є рослини і тварини, тобто вони їдять все?

 А тепер повернемося до нашого запитання: чи можна об’єднати в одну групу мишу, видру, бурого ведмедя, якщо мати на увазі їх живлення? Чому ні? До яких трьох груп вони належать?

2.Розповідь учителя.

План розповіді

1)Розподіл тварин за способом живлення на три групи: рослиноїдні, хижі, всеїдні. Серед хижих тварин виділяються окремо комахоїдні, які пристосовані  до живлення переважно комахами: кроти, землерийки (бурозубки, білозубки), кажани, інші летючі миші (вечірниці,нічниці, широковух, підковоніс, нетопир), а також всім вам відомі птахи: ластівка, серпокрилець, зозуля, повзик, дятел, синичка-ремез. Групи тварин за способом живлення можна представити у вигляді діаграми.

2)У кожній групі, на які поділені всі тварини за істотними ознаками, обов’язково є хижі тварини. Тому і говорять: хижі звірі, хижі птахи, хижі плазуни, хижі земноводні, хижі риби, хижі комахи.

3)Ланцюги живлення в природі — кормові зв’язки, живлення одних живих організмів іншими; вчитель демонструє на таблиці або малює схематично на дошці один-два ланцюжки живлення.

При складанні ланцюжків живлення на дошці вчитель інструктує учнів, як можна по-різному зображати ланки в цих ланцюжках, якщо немає малюнків: малювати кружечки, або так, як у підручнику на с. 139, або отак, як у зошиті на с. 46. Але завжди першою ланкою в ланцюзі живлення є рослина, другою — рослиноїдна тварина, а третьою і четвертою — хижі тварини. Замість малюнків ланки можна зобразити словами, а зв’язки між ними показати стрілочками.

VI.Закріплення знань.

1.Робота над прислів’ями, приказками, загадками.

Прослухайте і поясніть, хто як живиться і до якої групи за способом живлення належить.

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має,

А як вийде полювати,

Бережись, мишва хвостата! (Лисиця.)

До меду тягнути ведмедя за вухо, а від меду — за хвіст.

Ведмедя пасічником зробили.

Ревів ведмідь не того,

 що бджоли покусали,

а того, що меду не дали.

Вовк лисиці не родня,

та повадка одна.

Заєць поле любить.

Зайця ноги носять,

вовка зуби годують.

Де звіру живеться,

там він і ведеться.

2.Вікторина «Відгадай, хто цей звір».

-До якої групи за способом живлення він належить?

-Любить поласувати соковитою травичкою, а коли її немає, то обгризає кору на деревах і кущах. (Заєць.)

-Гризе все: шишки, горіхи, корінці, гриби, ягоди. Але може нападати на гнізда лісових пташок, поїдати яйця та пташенят. (Білка.)

-Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрінеться йому бджолине дупло або кущ малини — не омине, обов’язково поласує. (Ведмідь.)

-Живиться цей звір надземними і підземними частинами рослин (цибулинами, бульбами, молодим корінням) та плодами дерев, кущів. Особливо полюбляє жолуді. Із тваринної їжі живиться слимаками, дощовими черв’яками, комахами та їх личинками. Поїдає і ящірок, змій, жаб, риб, мишей, яйця птахів, які будують свої гнізда на землі. Якщо в лісі загине якийсь великий звір, то його рештки теж стануть поживою для цієї тварини. (Кабан.)

-Поживою для цих тварин є трав’яниста і дерев’яниста рослинність, чагарники, гриби та лишайники. Взимку вони поїдають лише пагони дерев та сухі трави. Часом виходять на поля поласувати зеленою озиминою або ж сіном, яке спеціально заготовляють для них у мисливських господарствах. (Козуля, лань, олень, лось.)

-А цього звіра часто малюють з яблуками і грибами на спині, хоча він живиться переважно комахами, слимаками, черв’яками, інколи ловить мишей, змій, і тільки зрідка їсть плоди. Це тому його так малюють, що жуків, личинок, черв’яків він часто шукає під плодовими деревами саду або в лісі. І яблука, що впали на нього, і гриби, які він зачепив у лісі, довго тримаються на ньому. Деякі зоологи навіть вважають, що цей звір навмисно чіпляє плоди, з яких поступово витікає кислий сік на спину і виганяє паразитів, особливо кліщів. (їжак.)

3.Робота з підручником. Практичне завдання на с. 140.

4.Робота в зошиті. Виконання завдань на с. 45—46.

VII.Підсумок уроку.

1.Опрацювати статті підручника «Чим живляться тварини», «Ланцюги живлення» (с. 138—140).

 


 

Урок 4. Фізкультура

 

Частина уроку та зміст

 

Дозування

 

Організаційна методика. Примітка

І. Підготовча частина

15 хв.

 

  1. Організація класу.
  • Клас шикуйсь, рівняйсь, струнко!
  • Розрахунок по порядку номерів.

3. Повторити техніку безпеки

  • При роботі з мячем необхідно бути уважним,слідкувати за м’ячем сусіда.
  • Без потреби мяч не брати.

3. Повороти на місці.

  • Ліву руку затискаємо в кулак. Пам’ятаємо,що команда кругом виконується через ліве плече.
  • на право! Раз, два.
  • на ліво! Раз, два.
  • кругом! Раз, два.
  • За направляючим наліво в обхід по залу кроком руш!

4. Ходьба та її різновиди:

  • Звичайна ходьба,лівою, лівою, раз, два, три!
  • на носках.
  • на пятах.
  • на внутрішній стороні стопи.
  • на зовнішній стороні стопи.
  • напівприсядки.
  • повний присід.
  • Кроком руш!

5. Біг та його різновиди:

  • повільний біг,руш.
  • біг з високим підійманням стегна.
  • з закидом гомілки.
  • приставним кроком лівим боком.
  • приставним кроком правим боком.
  • спиною вперед.

 

6. Перехід на ходьбу.

  • Клас, кроком руш. Направляючий на місці стій! На ліво, раз, два!

7. Перешикування з 1 колони в колону по 3.

  • Клас,наліво в колону по троє руш.
  • Клас,ліворуч ,розімкнулись на відстань розімкнутих рук!

 

9. Комплекс ЗРВ на місці.

1.  В. п. ноги на ширині плечей, руки на поясі.

1 – нахил голови вперед

2 – назад

3 – вліво

4 – вправо

- В. п. прийнять. Вправу починай.

2.  В. п. теж саме.

1–4 – колові рухи головою в ліву сторону,

5-8 – в праву сторону.

3.  В. п. ноги на ширині плечей, руки до плечей. Колові рухи плечима:

1-4 – вперед

5-8 – назад

4.  В. п. стійка ноги нарізно,ноги перед грудьми

1- відведення зігнутих рук назад

2 – поворот вліво,відведення прямих рук назад

3-4  - теж саме з поворотом в праву сторону

5 . В. п. ноги нарізно. Руки на поясі.

1 – нахил до лівої ноги

2 – нахил

3- до правої ноги

4 – в. п.

 

6.  В. п. ноги разом, руки на поясі.

1-4 – стрибки на лівій нозі

5-8 – на правій нозі

9-12 – на обох ногах.

1 хв

 

 

30с

 

 

   1хв

 

 

 

 

 

 

 

2хв

 

10м

10м

10м

10м

10м

10м

10м

 

4хв

10м

10м

10м

10м

10м

10м

 

 

30сек

 

1 хв

 

 

 

 

 5хв.

 

4р.

 

 

 

 

 

4р.

 

 

4р.

 

 

 

   4р.

 

 

 

4р.

 

 

 

 

 

4р.

 

Простежити за правильним шикуванням.

 

 

 

 

 

 

 

Нагадати через яке плече слід виконувати повороти. Руки під час поворотів притиснуті до стегон. Слідкувати за поставою.

 

 

 

Руки на поясі.

Руки за голову.

Руки на поясі.

Руки на поясі.

 

Руки за спину.

Руки на коліна.

 

 

Руки зігнуті в ліктях.

Руки на поясі.

Руки на поясі.

Руки на поясі.

 

Нагадати через яке плече дивимось!

                      000000

 

 

 

 

 

 

 

 

Слідкувати за правильністю

виконання.

 

 

 

Слідкувати за поставою.

 

 

 

Руки прямі.

 

 

 

Слідкувати за правильністю виконання.

 

 

 

 

Рухи виконувати одночасно. Коліна прямі.

 

 

 

Руки прямі. Коліна не згинати.

 

 

 

 

ІІ. Основна частина

25хв.

 

Естафети з веденням м’яча

1.Ведення мяча.

  • Направляючий виконує ведення мяча правою рукою, доходить до фішки обводить,таким же чином повертається назад та передає естафету наступному направляючому.
  • Те ж саме лівою стороною.

 

2.Техніка передачі м’яча двома руками від грудей

- Направляючий виконує ведення м’яча до лінії, зупиняється, повертається і виконує передачу м’яча двома руками від грудей, при цьому м’яч тримає обома руками перед грудьми і робить руками коло у перед та виправляючи руки кидає м’яч від грудей

 наступному направляючому і біжить в кінець своєї колони.

  • Те ж саме виконують гравці інших колон.

 

3. Техніка виконання елементів: введення м’яча правою рукою з перешкодою

 - Направляючий виконує ведення м’яча правою рукою, тримаючи її у напівзігнутому стані, пальці руки зібрані у кошик, обводить фішку, повертається і передає м’яч наступному гравцю своєї команди, той виконує теж саме.

3. Теж саме лівою рукою.                                                                                                        

 

4.Естафети з баскетбольним м’ячем

  • капітани передають м’яч над головою гравцям, які стоять позаду , і ті передають далі. М’яч передається до кінця колони, і останні гравці, отримавши м’яч, оббігають з правого боку свою колону, стають першими і передають м’яч над головою. Коли капітан, який починав гру, буде останнім і отримає м’яч, він біжить, стає попереду своєї команди та піднімає м’яч.

 

 

 

 5хв.

 

 

 

 

 

  5хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  4хв

 

 

 

 

 

 4хв

 

 

 7хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слідкувати за правильністю ведення мяча.

 

 

 

 

 

 

 

 

Слідкувати за поставою і кидком мяча.

 

 

 

 

 

Слідкувати за правильністю виконання вправи.

 

 

 

 

 

Слідкувати за правильністю виконання вправи та технікою безпеки.

 

 

 

Слідкувати за дотриманням правил гри.

 

ІІІ. Заключна частина

5хв.

 

1. Шикування в шеренгу.

  • Клас, в одну шеренгу шикуйсь!

2.Врава на відновлення.

  • За направляючим направо в обхід по залу кроком руш!
  • Руки вгору, робимо вдих, руки вниз, робимо видих.
  • Направляючий на місці. На місці стій раз, два. Направо, раз, два.

3. Підведення підсумків

  • Діти ви сьогодні були активними, уважними і слухняними і мені дуже приємно що я провела урок саме у вашому класі.
  • Клас рівняйсь, струнко!

 

  • До побачення! Урок закінчено.

 

1хв.

 

2хв.

 

 

 

 

 

 

1хв.

 

 

 

 

 

Слідкування за правильним виконанням(вдих -  через нос, видих – через рот)

 

 

 

Урок 5. Я і Україна (громадянська освіта)

 

Тема. Великий дім – держава, лад у ньому – закон.                                                 

Мета:  Допомогти дітям усвідомити смисл поняття «держава»,  «конституція», «права і обов язки»; дати загальне поняття про моральні норми, загальнолюдські цінності; сприяти формуванню правової свідомості молодших школярів; учити аналізувати, узагальнювати, виділяти головне.

Розвивати вміння критично мислити, висловлювати свою думку.

 Виховувати почуття поваги до Української держави, конституційних прав і обов´язків кожного громадянина.

Обладнання: Конституція України, ілюстрований матеріал до теми,  презентація,  відеофільм.

«Декларація про права дитини», чарівна скринька з люстерком.

                                                               ХІД  УРОКУ

І.Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

   1.Вправа «Уяви себе»   

 -Так, кожен з нас неповторний, унікальний, єдиний.

- Уявіть собі, що ви опинились на острові, де ніхто не живе. Ви на ньому  одні.

- Чого вам бракуватиме над усе? (Телевізора, їжі, друзів, спілкування…)

- Більшості бракує друзів, спілкування, тому що ми з вами – люди, й живемо серед нам подібних. А робить нас людьми не народження,не країна, в якій ми народилися, а те, що ми живемо зростаємо в людській спільноті.

- Та кожна людина має свої почуття, здібності, характер. Як же зробити, щоб

такі різні, несхожі між собою люди жили в мирі та злагоді?

- Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу.

 А тепер наші гості хочуть перевірити що ви знаєте про наш рідний край.

 - Діти в якому місті ми з вами живемо?

 - А в якій області?

 - А чи знаєте ви щось про водойми нашого краю? Які в нас є річки, озера?

2.  Вправа  «Мозковий штурм»:  

- З якими правилами людського співжиття ви уже познайомилися?

Ви прийшли до школи і зразу познайомились із правилами для учнів, щоб легше було вчителям навчати, а вам – вчитися.

    Сідаєш у трамвай, автобус чи поїзд – перед тобою інші правила – правила для пасажирів.

Заходиш у кінотеатр – і тут свої правила, яких повинні дотримуватись глядачі.

Коли ти йдеш вулицею, ти – пішохід, і зобов’язаний виконувати правила дорожнього руху.

- Але є й такі правила, які обов’язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були – дорослі чи діти, вчителі чи учні, люди різних професій, різного мате -ріального достатку, і якщо цих правил всі дотримуються, тоді в такій державі все до ладу.

-    Народна мудрість  говорить:

                                     Що країна,то родина.

                                     Що край - то звичай.

                                     Де згода панує, там і горе танцює.

                                     Згода будує, а незгода руйнує.

                                     В товаристві лад – усяк тому рад.

-А що значить лад? (Відповіді учнів).

Лад-це стан, коли все робиться, виконується,як слід, відповідно до певних вимог; згода, злагода у стосунках, у взаєминах. Коли в домі лад, то родина живе  дружно, радісно і щасливо. А якщо дім великий – превеликий, на цілу країну?

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу:

1. Вправа «Хто я?»  

- В цьому завданні, яке вам принесли наші гості, вам потрібно буде знайти пару до слів:

дитина         сім’я                всесвіт         жива  істота

          учень            школа              діти                 держава           громадянин

                                                  друг

-В якій державі ми живемо?

- Хто ми за національністю?

- Яка наша рідна мова?

- Про що говорить дата 24 серпня?

2.  Бесіда:

   -Ми  з вами  живемо у вільній Україні. Україну знають у всьому світі як миролюбну, працьовиту і  незалежну державу. А кожна держава має один найголовніший закон, Конституцію, що визначає правила співжиття  громадян у  цій країні. У також нас є такий Основний закон. Він називається Конституція України.Вона була прийнята Верховною Радою 28 червня 1996 року. (Вчитель показує Конституцію України).

-А що таке Конституція? (Слайд 9)

-Звернемося до словничка термінів.

- КОНСТИТУЦІЯ - Основний закон. У її статтях записано всі права і обов'язки громадян, за якими ми живемо.  Слово «конституція»  походить із латинської мови, означає  «устрій», тобто будь-яка конституція визначає суспільний і державний лад, основні права і обов´язки громадян.Вчитель: Кожен, хто хоче, щоб у спільному домі - державі всі жили щасливо, повинен добре знати Конституцію  своєї держави, розуміти її, виконувати і боронити.

3. Робота за підручником: с. 52-54

- Відкриваємо підручники на сторінці 52 та починаємо читати текст ланцюжком.

4. Бесіда за змістом прочитаного:

- Як називається Основний Закон нашої країни?

- Про що говориться в Конституції України? ( Прочитайте, як про це сказано в тексті)

-Прочитайте, що записано у статті 68 Конституції?

- А як ви розумієте  значення слова «право»? (Можливість робити щось у

результаті якоїсь дії, яка дозволена законом).

-А що ж означає в даному випадку слово «закон»? Звернемося до словничка

термінів: Закон – постанова державної влади, що має найвищу юридичну силу.

 - Що ще, окрім прав, записано в Конституції? Як ви розумієте значення слова

«обов´язок»? (Обов´язок - це те, що ми повинні виконувати, щоб бути корисним собі та оточуючим).

- Яких моральних заповідей слід дотримуватися, щоб не  стати на стежку злочину? (В разі потреби діти користуються підручником).

- Хто може захистити інтереси і права людини, якщо вона не знає якогось закону? (Знавці закону - адвокати, юристи).

5.Фізкультхвилинка   

6. Гра«Права чи обов´язки»:

 - Давайте зазирнемо в наступний конверт від наших гостів. Тут в нас гра «Права чи обовязки»

- Я називаю перелік прав і обов’язків. Коли називаю  права, ви

плескаєте в долоні. Коли називаю обов’язки -   не плескаєте.

Берегти шкільне майно.

Лікуватися.

Відпочивати.

Старанно вчитися.

Допомагати рідним.

Жити у сім’ї.

Безкоштовно навчатися.

7. Формування  уявлень про Декларацію прав дитини

Розповідь вчителя:

- За допомогою Конституції держава піклується про  своїх громадян. Але в

усіх малих громадян є ще своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини».

Декларація прав дитини дуже важливий документ, в якому визначені права дитини. Вона була проголошена 20 листопада  1957 року Генеральною Асамблеєю ООН, а прийнята аж у 1959 році.  Цей закон  повинні виконувати  люди всієї нашої Землі.Конвенція ООН про права дитини набула чинності в  Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства.

- Що ж означають слова «декларація» та «конвенція»?

 ДЕКЛАРАЦІЯ - це слово латинське, у перекладі означає заява, оголошення.

Це документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей.

КОНВЕНЦІЯ – це угода, міжнародний договір із певних питань.

КОНВЕНЦІЯ  про права дитини  допоможе отримати відповіді на багато питань, які цікавлять і можуть цікавити дітей.

 8. Перегляд навчального відеофільму «Декларація про права дитини»

 - Тепер ми переглянемо з вами відеоматеріал, щоб краще засвоїти знання.

9. Презентація «Обов’язки дитини»

- Окрім прав, діти мають і обов´язки. Деякі з них тісно пов´язані з правами.

Подивіться на екран. Кожен з вас буде зачитувати по одному обовязку.

 ІV. Закріплення  вивченого матеріалу:  

 - Пограймо в гру, яку пропонують наші  гості.

1. Гра «Так чи ні!»  

 1. Усі діти мають право на любов і піклування. (Так)

2. Кожна дитина має право їсти цукерки, чіпси.(Ні)

3. Усі діти рівні в своїх правах.(Так)

4. Жодна дитина не повинна мити посуд.(Ні)

5. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.(Так)

6. Кожна дитина має право відмовитись від обіду.(Ні)

7. Усі діти мають право на повноцінне харчування.(Так)

8. Усі діти мають право на освіту.(Так)

9. Жодна дитина не повинна прибирати свою кімнату.(Ні)

10.Жодна дитина не повинна стати жертвою насильства.(Так)

- Діти, я бажаю вам, щоб ви в своєму житті як можна менше  бачили

несправедливість і ваші права не порушувались. Ну, а, якщо це все-таки станеться,  потрібно звертатись до:

- вчителя і адміністрації школи (завучів, директора);

- у службу у справах дітей;

- всеукраїнська дитяча лінія „Телефон Довіри” тел.  8 800 500 21 80;

- міліцію по тел. 102

V. Підсумок уроку:

1.Вправа  «Незакінчене речення»  

- Вам потрібно буде закінчити речення, згідно з вивченою темою.

«Щоб  життя моїх близьких і друзів стало кращим, а країна, в якій ми народилися і живемо, стала багатою і процвітаючою, щоб  у нашій державі постійно був добробут і порядок, необхідно...»

(Дотримуватись законів, певних правил дорожнього руху, правил пішоходів, поведінки у громадських місцях, у гостях, удома, школі;  усі повинні виконувати свої обов’язки на роботі, у сім’ї. Люди повинні користуватися своїми правами.)

-Потрібні, насамперед, зусилля кожного з нас  – громадян держави-Україна. І від того, як ви навчитеся бути її добрими громадянами, залежить і ваше майбутнє. 

 2. Читання вірша:

Друзі мої!  Права дитини

Ми мусим вивчити сумлінно!

Щоб знати добре в наші дні:

Коли з тобою справедливо

Вчиняють, а коли і ні.

То ж прочитай, завчи напам ять

Порадь і друзям прочитать.

Хай прочитають тато й мама –

Закони всім потрібно знать!

Будь добрим сином чи дочкою,

Поганим вчинком не зганьби

Ти роду власного ніколи

Люби свою сім ю і школу

Свою Україну люби!

3. Підведення підсумків уроку:

Я знав…

Я дізнався…

Я візьму з собою із сьогоднішнього уроку в майбутнє…

4.  Домашнє завдання:

- Домашнім завданням буде доопрацювати текст підручника на сторінках 52-54.

5. Оцінювання.

6. Прощання:

- До побачення!

 

doc
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
1122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку