Усний журнал, присвячений пам'яті Лесі Українки, ознайомлює учнів із життям і творчістю поетеси , дає можливість
вдосконалювати техніку виразного читання , розвиває зв'язне мовлення учнів і виховує любов до слова, до природи .
УСНИЙ ЖУРНАЛ
ОСПІВАНА
ФАНТАЗІЯ...
Лесі Українці присвячується. . .
Бруженяк – Щобак Т.М.
Мета : ознайомити учнів із життям і творчістю поетеси ;
вдосконалювати техніку виразного читання , розвивати
зв’язне мовлення учнів; виховувати любов до природи .
Обладнання : портрет Лесі Українки , книжки з її творами ,
дитячі малюнки до творів поетеси , епіграф .
Хід уроку
1. Організація учнів до уроку .
На дошці портрет Лесі Українки , під ним запис :
„ Ні ! Я жива ! Я буду вічно жити !
Я в серці маю те , що не вмирає ...”.
Леся Українка
2.Мотивація навчальної діяльності учнів .
- На Волині , в місті Новгород – Волинську , 25 лютого 1871 року народилася Лариса Петрівна Косач .яка ввійшла в історію літератури як Леся Українка .
- Хто її батьки ?
- Де жила Леся Українка ?
- Які вірші писала ?
3. Оголошення теми і мети уроку .
- Сьогодні ми повинні знайти відповіді на всі ці запитання . А допоможе нам „ Усний журнал ” , який підготували наші учні .
Леся Українка – це дівчина з України , яка народилася на Волині. Її справжнє ім.`я і прізвище – Лариса Петрівна Косач.
Батько її був юристом, а мати – українською письменницею. Лесина мати – Олена Пілка – писала твори для дорослих і дітей, вона була першою Лесиною вчителькою. Вона вчила свою доньку української мови, літератури, історії , співала їй українських пісень , розповідала цікаві казки і легенди .
Адже Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки , не бігала з ровесниками гучними коридорами .Її життя багато чим відрізнялося від життя її ровесників.
В сім`ї Косачів, де жила Леся, було шестеро дітей: Ольга, Оксана, Микола, Ізидора, Михайло і Леся, яка була другою дитиною в сім`ї Олени Петрівни і Петра Антоновича Косачів .
Із всіх дітей Леся найбільше була подібна до свого батька :і вродою , і вдачею. Вони обоє однаково були лагідні та добрі, стримані та терплячі.
З своїх братиків і сестричок Леся особливо любила брата Михайла .Вони скрізь були разом , їх навіть називали одним ім.`ям – „Мишолосія”. Вони вигадували різні забави, фантастичні пригоди. Ларису по – домашньому кликали Лося, а в 5 років вона попросила , щоб її називали Лесею. Леся в 4 роки добре читала, а в 5 років уже написала досить змістовного листа своєму дядькові М. Драгоманову .
Дівчинка зовсім маленькою у 6 років навчилася вишивати, а коли їй подарували голки і нитки, то вона їх дуже берегла .І тоді вже задумала вишити батькові сорочку. На іменини мамі, батькові і Михайлові Леся щороку дарувала свої чудові вишивки.
2 – га сторінка
Книги Лесі Українки
Леся була мужньою протягом усього життя. Цієї мужності вчилася вона у Тараса Григоровича Шевченка.
Тут, на Волині, серед розкішної природи, разом з сільською малечею бігала дівчинка влітку в поле, пасла корів. Любила вечорами стрічати череду корів, що поверталися з пасовиська, і нічим не виділялася серед сільських дітей: ні одягом, ні поведінкою.
Таємнича природа і багаті фольклорні традиції волинського краю щедро напували багатющу уяву Лесі. Почувши від матері про лісову мавку, дівчинка так повірила в неї, що одного разу посеред ночі втекла в ліс, перемагаючи страх, усюди шукала цю предивну істоту.
Літературну діяльність Леся почала рано. У 9 років написала перший вірш „Надія”, присвячений тітці „Елі”(О. Косач), котра була заслана у Сибір за політичні погляди. Коли дівчинці було 13 років, появився перший друкований вірш „Конвалія”.
Росла в гаю конвалія
під дубом високим,
захищалась від негоди
під віттям широким.
Та недовго навтішалась
конвалія біла –
і її рука чоловіча
віку вкоротила.
Передбачлива мати, відсилаючи вірш тринадцятирічної доньки до друку в Галичину, підписувала їх псевдонімом „Леся Українка” (здрібніле ім`я „Леся ”, бо дівчинка ще була малою, а „Українка” – значить дівчина з України). Олена Пілка назавжди поєднала долю Лесі з долею України.
З дитинства вона була старанною і здібною дитиною. Вона знала понад 10 іноземних мов, любила музику і грала на фортепіано, проявляла інтерес до малювання (батько навіть запросив художника з Ковеля, який учив її малювати з натури).
У сім`ї Косачів була хороша традиція – влаштовувати родинні літературні і народні свята. Душею цих свят була Леся. Вона була і сценаристом, і режисером, і костюмером. Декламувала дівчинка дуже зворушливо, улюбленими творами стали вірші Т. Шевченка.
А ще була вона ніжною у своїх поезіях , казках, поемах . Цього вона вчилася у рідного українського народу – з його казок , пісень, та колисанок .
Сім струн я торкаю , струна по струні ,
Нехай мої струни лунають ,
Нехай мої співи літають
По рідній , коханій моїй стороні .
І може , де кобза знайдеться ,
Що гучно на струни озветься ,
На струни , на співи мої негучні .
В 11 років Леся захворіла на туберкульоз кісток . Ця хвороба не залишала її протягом 30 років . Згасало її здоров`я , та не згас її дух .Вона написала вірші , в яких закликала любити свій край , волю, життя, народ .
Соловейковий спів
Соловейковий спів навесні
Ллється в гаю , в зеленім розмаю,
Та пісень тих я чуть не здолаю ,
І весняні квітки запашні
Не для мене розквітли в гаю .
Тиша в морі
Тиша в морі ... ледве – ледве
Колихає море хвилі .
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
З тихим плескотом на берег
Рине хвилечка перлиста ,
Править хтось малим човенцем ,
В`ється стежка золотиста.
Як дитиною бувало ...
Як дитиною бувало
Упаду собі на лихо ,
Та хоч в серце біль доходив ,
Я собі вставала тихо .
„Що болить? – мене питали :
Але я не признавалась ,
Я була малою горда ,
Щоб не плакать , я сміялась.
Ой , вишеньки – черешеньки
Ой , вишеньки – черешеньки ,
Червонії , спілі ,
Чого ж бо ви так високо
Виросли на гіллі ?
Якби зросли низесенько ,
Чи то ж би доспіли ?
Красо України , Подолля
Красо України , Подолля,
Розкинулось мило , недбало ,
Здається , що зроду недоля,
Що горе тебе не знавало.
Онде балочка весела ,
В ній хороші красні села,
Там хатки садками вкриті ,
Коло сіл стоять тополі ,
Розмовляють з вітром в полі.
Доля розпорядилося так, що наділила Лесю дивовижними здібностями і в той же час заставила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях.
Під час свята Водохреща в Луцьку дівчинка так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, потім нога. Діагноз – туберкульоз кісток, а потім і легенів, нирок. Та ще в дитинстві поетеса засвоїла правило : щоб не плакати, треба сміятись. Отак і змагалась з важкою недугою все життя. Іноді цілий місяць приходить лежати в гіпсі, в „липучих кайданах”, як казала вона сама. Часто їй доводилося їздити на лікування в Крим, на Кавказ. Перша подорож до Одеси відбулася , коли Лесі було 17 років.
Прожила Леся Українка всього лише 42 роки і 33 із них плідно працювала на літературній ниві . Рано обірвалася її пісня .
19 липня 1913 року Леся згасла на руках у матері . Пішла від нас велика дочка українського народу , та не пішли її думки, її поезія .
3 – тя сторінка
В дитячому крузі
Під таким заголовком надруковані дитячі вірші Лесі Українки. Дітей любила Леся по – особливому. Для молодших вона робила із клаптиків тканини і кольорових папірців власні іграшки. А коли згодом поетеса писала листи, адресовані дорослим, вона ніколи не забувала про дітей, називала їх ласкавими іменами. Діти віддячували їй такою ж любов`ю. У Колодязному, де не було школи, вона вчила дітей читати й писати .
1. Хвилинка поезії. Декламування учнями віршів .
2. Конкурс „Назвати назву твору”.
- Промовила конвалія : „Прощай, гаю милий !”. ( „Конвалія ”)
- Я була малою горда, щоб не плакать, я сміялась.(„Як дитиною бувало .”)
- Ні долі, ні волі у мене нема, зосталася тільки надія одна . („ Надія”.)
- Якби зросли низесенько, чи то ж би доспіли ? („Ой, вишеньки- черешеньки”.)
- З тихим плескотом на берег рине хвилечка перлиста . („ Тиша в морі”.)
- Рученьки терпнуть, зліпаються віченьки , Боже, чи довго тягти? („ Швачка”.)
- Я знала Лесю Українку, живу тривожну, молоду. (О. Журлива „Я знала Лесю Українку”.)
- І почались вони битись. Та так б`ються, та так скубуться, аж догори скачуть. (”Біда навчить”.)
4 - сторінка
Сторінка – веселинка
1.Інсценізація уривку казки Лесі Українки „ Біда навчить”.
2. Реклама до вірша „Конвалія”.
3. Декламування вірша Романа Завадовича „ Перший вірш ”.
Перший вірш
Сиділа за столиком Леся мала ,
Вдивлялась у книжку , що мати дала.
Дівчатко читало чудові казки ,
І очі горіли , мов срібні зірки .
Застукав хтось у двері...То сивий поштар
Приніс , як звичайно , із пошти листа.
Узяв листа батько, коверту роздер,
Поглянув , поблід і неначе завмер.
Без слова він мамі подав – і вона,
Читаючи, стала бліда, мов стіна.
„ Вони ... на Сибір ... засудили її ...”
І втерла заплакані очі свої.
„Кого засудили ? Скажіть !”- від стола
Спитала стурбовано Леся мала.
„ Ох , тітку Олену, дитиночка, знай,
За те, що так палко кохає свій край...
Московські жандарми її повезуть
На Сибір, де сніги, де морози і лють”.
І Леся такі проказала слова :
„Жандарми ... заслання ... усе це дарма !
Такої любові не зломить тюрма !
І я б ворогам не скорилась повік -
Надію у серці носила, мов лік”.
Всміхнулася мама тоді до дочки,
І батько погладив шовкові кіски,
А Леся схилилася знов до листа
І перший писати свій вірш почала.
А тітка вважалась, неначе жива,
Й такі їй до серця шептала слова:
„ Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна”.
/ Лесі Українці присвячується ... /
Як умру , на світі запалає
Покинутий вогонь моїх пісень ,
І стримуваний промінь засяє ,
Вночі запалений , горітиме удень .
Похована Леся Українка в Києві на Байковому кладовищі між могилами батька і брата Михайла .
Леся , котра стільки зробила для розвою рідної культури , була і залишається нашою національною гордістю .
IV. Підсумок уроку.
- По всьому світі лунає поезія поетеси , будить від сну людські душі . Наповнює серця добром . Нехай і у ваших серцях вічно горить вогник Лесиної поезії і зігріває душу .