Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти – 5 клас
Тема: Що називають речовим джерелом?
Мета:
навчальна –охарактеризувати поняття «речові джерела», «археологічні пам'ятки»;
розвивальна – удосконалювати вміння працювати з підручником, читати, коментувати текст підручника, відповідати на запитання; на основі отриманих фактів, складати схеми; формувати вміння аналізувати історичні події та факти; розкривати зміст історичних понять;
виховна – виховувати бережне ставлення до пам’яток культури та історії.
Очікувані результати:
- розрізняє історичні джерела за видами ;
- розуміє різницю між археологічною пам’яткою, культурним шаром та археологічною культурою;
- наводить приклади речових джерел; за допомогою вчителя використовує пошукові системи та добирає інформацію/інформаційні джерела на історичну тематику за заданими критеріями;
- за допомогою пам’ятки здійснює простий аналіз історичного джерела;
- називає характерні риси речового джерела.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Метод «Мікрофон».
- Що таке історія?
- Кого називають істориками?
ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Історія людства бере початок із давніх часів. Вони є найбільш складними для вивчення та оповиті таємницями. Адже від стародавніх часів лишилося найменше свідчень. Писемності тоді ще не було, тож інформацію про ці часи історикам дають різноманітні речі — творіння рук давніх людей. Це й залишки будівель і споруд: фортечних укріплень, палаців, храмів, і давні предмети мистецтва: ювелірні прикраси, скульптури, малюнки й зображення. А найбільше — предмети для повсякденного життя людей: зброя, знаряддя праці, монети, посуд, меблі тощо. Історики називають такі залишки минулого речовими джерелами.
-Дізнаємось докладніше про роботу археологів з речовими джерелами.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Розповідь вчителя
Речові джерела - матеріальні залишки людської діяльності, що збереглися на поверхні землі, під землею або під водою, які висвітлюють минуле людського суспільства.
Речових джерел зі стародавніх часів лишилося мало. Виготовлені з крихких матеріалів знищили час і природа, а ті, що вціліли — опинилися переважно під землею у невідомих нам місцях. Виявленням і дослідженням речових джерел займається спеціальна історична дисципліна — археологія.
Археологія (походить від грецьких слів: «архео» — стародавній і «логос» — слово, учення) — спеціальна історична дисципліна, яка вивчає минуле на основі дослідження речових історичних джерел.
Робота з зображеннями речових джерел.
Про що можуть свідчити дані речові джерела?
Розповідь вчителя
Головним методом виявлення речових джерел є розкопки. Але спочатку треба встановити місце, де можна знайти вироблені у давнину речі. Тому археологи мають чіткі правила пошуку давніх пам’яток та організації розкопок. Іноді можливі місця розкопок можна відшукати за інформацією словесних джерел. Так, наприклад, у поемі давньогрецького поета VIII ст. до н. е. Гомера «Іліада» розповідається про облогу міста Троя. Довго це вважалося вигадкою, поки в ХІХ ст. німецький археолог Генріх Шліман не знайшов залишки Трої на території сучасної Туреччини, скориставшись підказками Гомера. Попередньо здійснюється археологічна розвідка — вивчення місця майбутніх розкопок. Застосовується навіть аерофотозйомка, яка дає змогу побачити контури давніх споруд з літака або супутника. Якщо пам’ятка міститься під водою, на допомогу приходять засоби підводної археології. Потім робиться пробний розкоп — вузька траншея, що має показати, чи є в ґрунті цікаві для археолога предмети людської діяльності. І тільки якщо знаходять щось варте уваги, то починають розкопки.
3.Практична хвилинка. Працюємо з підручником.
Виконати завдання в підручнику с.77 «Практична хвилинка»
4.Робота з підручником. Коментоване читання про те, як працюють археологи. (с.77)
5. Допоміжні історичні дисципліни
Розповідь вчителя
Досліджує монети окрема дисципліна — нумізматика. Найчастіше давні монети знаходять археологи в монетних скарбах. Серед нумізматів скарбом вважається будь-яка кількість монет. Проте історичним джерелом є кожна монета, яку вдалося знайти і дослідити.
Науку, що вивчає герби, називають геральдикою. Здавна закладалися правила, за якими створювали герби. Так, наприклад, головною частиною герба, що визначає його форму, є щит. За формою щита визначають країну, у якій жив власник герба, час його створення. У геральдиці застосовують тільки певні кольори: червоний, синій, зелений, чорний, які в різні часи мали різне символічне значення.
Важливим історичним джерелом і символом є прапори. Протягом історії вони бували військовою відзнакою, символом володаря, а згодом стали державним символом. Кожна держава має свій державний прапор. Кольори цих прапорів називають національними. Прапор — символ незалежності держави. Історію та символіку прапорів вивчає історична дисципліна — вексилологія
Речові джерела досліджують також такі спеціальні історичні дисципліни: Сфрагістика — вивчає стародавні печатки та штемпелі. Боністика — досліджує паперові грошові знаки й цінні папери. Епіграфіка — займається стародавніми написами, які вирізьблені на твердій поверхні.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ.
Завдання. Серед запропонованих малюнків, виберіть речові історичні джерела.
VІ.ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
- Опрацювати параграф 14 с.75-82, виконати творче завдання ІІІ с.82