20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок "Що означає бути мужнім"

Про матеріал
Розробка уроку уроку зарубіжної літератури ддля 6 класу із використанням елементів компаративного аналізу. Урок побудовано з використанням методу групової роботи.
Перегляд файлу

 

Слов’яносербська гімназія

 

 

 

 

 

Що означає бути мужнім.

Уславлення людської гідності,

самоповаги та рішучості; засудження приниження й внутрішнього рабства

у вірші Шандора Петефі

«Коли ти мужбудь мужнім…»

 

 

 

 

 

Урок зарубіжної літератури

в 6-В класі

Учитель І кваліфікаційної категорії

Ігнатович Ольга Анатоліївна

 

 

 

 

 

 

 

 

Слов’яносербськ

2007


Доки людина бореться, вона сильніша за власну долю.

Е.-М.Ремарк

Мета: зацікавити учнів особистістю Шандора Петефі, ознайомити з його поезією «Коли ти муж – будь мужнім…», дати поняття про анафору, поглибити знання про лірику та художні засоби; розвивати вміння аналізувати ліричний твір; виховувати прагнення набувати справжні людські чесноти.

Обладнання: портрети Ш.Петефі, Т.Шевченка, пам’ятки про роботу в малих групах

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань.

   Вступне слово вчителя. Сьогодні ми поговоримо про мужність. Скажіть, чи відоме вам значення даного слова?

   Асоціативна зарядка. Складіть асоціативний ряд до слова «мужність», запишіть його на дошці:

Мужність – подвиг, відвага, рішучість, сміливість, розум…

   Учитель. У кожного народу є герої, для характеристики яких використовують слова, що записані нами під час асоціативної зарядки: відважний, рішучий, сміливий… Це люди, які зробили для захисту народу, для торжества справедливості надзвичайно багато. До них українці відносять Тараса Шевченка.(Презентація портрета Тараса Шевченка). Життя угорського поета Шандора Петефі стало зразком служіння народу, батьківщині, взірцем мужності.(Презентація портрета Шандора Петефі).

ІІ. Робота над новою темою.

1.Презентація теми, мети уроку. Звернути увагу учнів на епіграф.

2.Робота з підручником. Колективне читання статті підручника про Шандора Петефі.

3.Бесіда за прочитаним.

- Що об’єднує Тараса Шевченка і Шандора Петефі?

- Чому цих поетів називають «пророками»?

- Що вам стало відомо про родину Шандора Петефі?

- Ким вважав себе Петефі?

- Зверніть увагу, як образно Петефі говорить про свою музу: «Музу мою, як зачаровану принцесу на острові в океані, стережуть чудовиська й дикі звірі…» Чому, маючи таку ліричну, тонку душу, Шандор Петефі стає ворогом номер один величезної Австрійської імперії?

   Слово вчителя. Угорщина за часів життя поета перебувала під п’ятою австрійської монархії. Угорський народ був позбавлений прав на рідну мову, культуру, національний розвиток. Рідної мови Шандор навчився від няні-мадярки, від неї почув народні пісні, казки, легенди. Згодом дослідники не зможуть відрізнити його вірші від народних пісень. У його поезіях немає жодного не пережитого ним рядка.

У 1849 році під Шегешваром у зіткненні з російськими козаками армії генерала Паскевича загинув видатний угорський поет Шандор Петефі. Місце його поховання не було знайдено. На будинку, де Петефі провів останню ніч свого життя, вирізьблено слова: «Тут він був ще людиною, звідси вийшов у свій великий шлях, щоб стати зорею. Сяйво її вічне».

4.Виразне читання вчителем вірша «Коли ти муж – будь мужнім…»

5.Бесіда за запитаннями.

- Яке враження справила на вас поезія Шандора Петефі «Коли ти муж – будь мужнім…»?

- Чи можна назвати цей вірш автобіографічним?

6.Словникова робота. Виступає мікрогрупа «Інформаторів»:

Мужній – 1.Який виявляє стійкість, хоробрість, рішучість.

2.Який виражає мужність.

Мужність – риса характеру людини, в якій поєднуються хоробрість,

рішучість, витримка тощо.

Недолугий – безсилий, слабкий, кволий фізично (про людину і тварину),

недолугий щодо сили і впливу.

Навісний – 1.Який виходить за межі чого-небудь, дуже сильний,

несамовитий, шалений.

2.Противний, ненависний.

3.Неврівноважений.

Демосфен – грецький оратор і політичний діяч. Народився в сім’ї майстра-

зброяра в грецькому місті Пеанія. Здолав мовленнєві недоліки: слабкий голос, картавість. Виступав із блискучими судовими і політичними промовами. Існує легенда, що стоячи на березі моря, годинами декламував вірші, тримаючи камінці за щоками. Звуками свого голосу він заглушав шум хвиль. Став на бік прихильників незалежності Афін. Громадяни цього міста удостоїли Демосфена почесним золотим вінком. Коли вороги схопили оратора, він попросив, щоб йому дали час написати листа друзям, узяв папірус, задумливо підніс до губ перо з очерету і прикусив його. Через декілька секунд був мертвим – в очеретині була схована швидкодіюча отрута.

7.Робота над змістом поезії.(Бесіда за запитаннями).

- Як ви розумієте слова Шандора Петефі?

Будь дубом, котрий буря

З корінням вирива,

Але який не гнеться

Під вітром, як трава!

 

Хто продається – гине

В зневазі і ганьбі.

 

Найкращий з Демос фенів –

Меч у твоїх руках.

 

А лялькою на шворках

В руках судьби не будь.

- Відомий український кінорежисер, письменник Олександр Довженко вважав: «Краще вмерти – загинути героєм, ніж жити рабом». Знайдіть в поезії Шандора Петефі рядки, які підтверджують цю думку.

- Як ви розумієте вислів «голодний, але вільний»? Чи згодні ви взяти його собі за девіз?

- Як ви гадаєте, чи знайшли б спільну мову (коли б змогли зустрітися) автор вірша «Чесна бідність» Роберт Бернс та Шандор Петефі?

8. Мотивація навчальної діяльності.

   Учитель. Із проблемою вибору життєвих цінностей людина стикається щодня. Центральним персонажем поезії Шандора Петефі став сам творець, його внутрішній світ. Показуючи складні пориви душі, поет відкриває нам смисл прагнень людства, змушує уважніше спостерігати за навколишнім світом. У чому ж секрет даної поезії Петефі? Спробуймо дослідити.

9.Аналіз поезії.

Виступ мікрогрупи «Літературознавців»:

Антитеза – протиставлення протилежних життєвих явищ, понять, почуттів,

думок, характерів.

Епітет – художнє означення, яке виділяє в зображуваному характерну рису

чи ознаку.

Алегорія – інакомовлення, в якому узагальнене поняття передається за

допомогою іншого, конкретного образу (наприклад, зображення у байках людей в образі тварин).

Метафора – один із різновидів тропів, який переносить ознаки одного

предмета чи явища на інші на основі подібності чи контрасту. При цьому використовується як пряме, так і переносне значення слова.

   Учитель. Сьогодні ми поповнимо ваші знання з теорії літератури, ще одним поняттям. Скажіть, який рядок повторюється декілька разів у поезії Шандора Петефі? («Коли ти муж – будь мужнім…»)

   Це анафора. Давайте спробуємо самостійно дати визначення, що таке анафора.(Учні дають визначення анафори)

   Учитель. Так, анафора – це єдинопочаток, повторення однакових слів чи речень на початку віршованих рядків чи строф.

   А для чого Петефі використав у своєму вірші анафору?

Дослідницька робота в групах (по 4 учні).

Завдання для роботи в групах.

1.Визначте тему поезії, головну думку (ідею).

2.Наведіть приклади використання антитези у творі.

(Мужність – боягузтво, рабство – свобода, самостійний вибір життєвого шляху – покора долі).

3.Знайдіть у творі алегорії та поясніть їхнє значення.

4.Знайдіть у творі метафори, поясніть їхнє значення.

5.Заповніть схему «Що означає бути мужнім…»

 Звіт груп про роботу.

ІІІ. Підбиття підсумків уроку.

1.Підсумкова бесіда за запитаннями («Мікрофон»).

- Чому Петефі часто називають угорським Шевченком?

- Чи згодні ви з висловом, який є епіграфом до уроку?

- Як стати мужнім?

2.Оцінювання роботи окремих учнів та груп.

Очікувані результати:

  • Учень висловлює судження про проблеми життєвих цінностей і пріоритетів, вибір альтернатив «мужність – боягузтво», «свобода – рабство», «самостійний вибір життєвого шляху – покора долі», порушених у вірші Шандора Петефі;
  • аналізує поезію Шандора Петефі;
  • дає визначення поняття «анафора», пояснює її роль у вірші.

Домашнє завдання. Вивчити напам’ять уривок з поезії Шандора Петефі «Коли ти муж – будь мужнім…» на сторінці 205; підготувати усну відповідь на питання «Навіщо бути мужнім?».


Пам’ятка

«Як працювати в малих групах»

 

1.Швидко розподіліть ролі в групі. Визначтесь, хто буде головуючим (спікером), посередником, секретарем, доповідачем.

 

Головуючий (спікер):

  • зачитує завдання групи;
  • організовує порядок виконання;
  • пропонує учасникам групи висловитись по черзі;
  • заохочує групу до роботи;
  • підбиває підсумки роботи;
  • за згодою групи визначає доповідача.

 

Секретар:

  • веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи;
  • як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідачеві.

 

Посередник:

  • стежить за часом;
  • заохочує групу до роботи.

 

Доповідач:

  • чітко висловлює думку, до якої дійшла група;
  • доповідає про результати роботи групи.

 

2.Починайте висловлюватись спочатку за бажанням, а потім по черзі.

3.Дотримуйтесь правил активного слухання, головне – не перебивайте один одного.

4.Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.

5.Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.

6.Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.

1

 

doc
Додано
21 квітня
Переглядів
49
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку