Урок "Що продається на ринку праці?"

Про матеріал
Тема. Що продається на ринку праці? Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії, спеціальності, кваліфікації працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника. Мета: з’ясувати значення поняття «ринок праці»; дослідити попит і пропозицію на ринку праці; визначити власні потреби у професійній підготовці; визначати розмір заробітної плати; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з підручником та Інтернет-ресурсами; вміння співпрацювати в парах та малих групах; формувати інтерес до вивчення теми.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з громадянської освіти

для 10-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Що продається на ринку праці?

Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії, спеціальності, кваліфікації працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника.

Мета: з’ясувати значення поняття «ринок праці»; дослідити попит і пропозицію на ринку праці; визначити власні потреби у професійній підготовці; визначати розмір заробітної плати; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з підручником та Інтернет-ресурсами; вміння співпрацювати в парах та малих групах; формувати інтерес до вивчення теми.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
  • аналізувати попит і пропозицію на ринку праці;
  • визначати власні потреби у професійній підготовці;
  • визначати розмір заробітної плати.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, Інтернет-ресурси, мультимедійна презентація, проектор.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Тестування «Так – ні».
  • Розгляньте твердження.
  • Перейдіть за посиланням та пройдіть тестування.

F:\02.04 - 05.04\7. Що продається на ринку праці\Так-ні.png

  1. Бізнесменом може стати людина з будь-якою освітою та професійною підготовкою. +
  2. Поняття бізнесмен та підприємець є тотожними. +
  3. За даними соціологів та економістів, підприємливість властива майже для 85 % населення. –
  4. Державна реєстрація приватного підприємства не є обов’язковою. –
  5. Прибуток – це усі, отримані від продажу кошти. –
  6. Поняття прибуток та дохід є рівнозначними. –
  7. Ліцензія необхідна лише для певних видів діяльності (виробництво зброї, алкоголю, державних знаків і т.д.) +
  8. Підприємство має право самостійно здійснювати найм працівників та зовнішньоекономічні зв’язки. +
  9. Підприємство має право вести фінансовий облік та сплачувати податки. –
  10.                      Військовослужбовцям заборонено здійснювати підприємницьку діяльність. +
  11.                      Для позначення людини як учасника правових відносин використовують термін юридична особа. –
  12.                      Окрема людина може стати підприємцем. +
  1. Взаємоперевірка.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Анаграми.
  • Розшифруйте анаграми.

АРЧОНГ – гончар

ОЛЬКВА – коваль

ШЕЦЬВ – швець

ДРАНБО – бондар

ЙІЛДООК – колодій


  • Поясніть, що означають слова-відгадки. (Професії)
  • Чи можуть вони мати інше значення? Яке саме? (Прізвища)
  • Про що це свідчить?
  • Об’єднайтеся в пари та складіть топ 10-ти професій, які, на ваш погляд, є престижними сьогодні. Обґрунтуйте своє рішення.
  • Сьогодні ми з’ясуємо значення поняття «ринок праці», дослідимо попит і пропозицію на ринку праці, визначимо ваші власні потреби у професійній підготовці та навчимося визначати розмір заробітної плати.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Словникова робота.
  • Прочитайте визначення.

Ринок праці – це система суспільних відносин, пов’язаних із наймом і пропозицією праці, а також це – економічний простір, де взаємодіють покупці та продавці послуг праці.

  • Висловіть припущення, кого називають покупцями та продавцями на ринку праці.  (Домогосподарства – продавці, підприємства – покупці)
  • Що є головним товаром на ринку праці? (Індивідуальна робоча сила)
  • Спробуйте сформулювати вимоги до продавців послуг праці. (працездатні особи від 15 – до 70-ти років, що мають певну освіту і професійну підготовку)
  • Що саме пропонують продавці на ринку праці? (Вакансії)
  1. Робота в малих групах.
  • F:\02.04 - 05.04\7. Що продається на ринку праці\харківський центр зайнятості.pngПерейдіть за посиланням.
  • Опрацюйте додаткову інформацію та обговоріть, які особливості попиту і пропозиції послуг на ринку праці спостерігаються у нашому регіоні. У чому, на вашу думку, полягають причини такого становища?
  1. Кероване читання.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 149.
  • Визначте, що є ціною на ринку праці. (Заробітна плата)
  • У яких випадках заробітна плата буде влаштовувати і покупців і продавців?
  • Чи може покупець самостійно змінити ставку заробітної плати, щоб врівноважила і роботодавця і найманого працівника?
  • Опрацюйте додаткову інформацію та визначте, які саме причини заважають це зробити?

Додаткова інформація:

  • ринки праці є регульованими державою, оскільки усі виробничі відносини законодавчо затверджені в Трудовому кодексі та інших державних актах (наприклад, держава встановлює мінімальний рівень заробітної плати, менше від якої не можна оплачувати роботу навіть некваліфікованому працівнику);
  • ринки праці часто бувають монополізовані, наприклад, місто утворююче підприємство є єдиним покупцем послуг праці для мешканців;
  • працівники пивних професій об’єднуються у професійні спілки для захисту своїх інтересів і можуть спільно вимагати підняття ставок зарплати, надбавок, зміни умов праці тощо.
  1. Робота з таблицею.
  • Опрацюйте таблицю.
  • Які форми оплати виокремлюють? (погодинну та відрядну)

Погодинна

Відрядна

Сума зарплати обчислюється залежно від кваліфікації і фактично відпрацьованого часу

Сума зарплати залежить від обсягів виготовленої продукції

СЗП = ставка зарплати за одну годину * відпрацьований час

СЗП = нормативна ставка зарплати * обсяг виготовленої продукції

Ставка зарплати встановлюється за одну годину

Ставка зарплати встановлюється у вигляді норми плати за певну кількість продукції

  • Наведіть приклади підприємств, на яких використовують ту чи іншу форму оплати.
  1. Робота в парах.
  • Крім заробітної плати, підприємства можуть пропонувати  також соціальний пакет.
  • Користуючись Інтернет, заповніть таблицю «Соціальний пакет».

Базовий соціальний пакет

Мотиваційний соціальний пакет

Компенсаційний соціальний пакет

  • забезпечення необхідних для виконання роботи умов праці, передбачених законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін;
  • загальнообов’язкове державне соціальне страхування;
  • виплата в повному обсязі належної працівнику заробітної плати;
  • надання соціальних пільг і гарантій, передбачених колективним договором, угодою
  • забезпечення здоров’я (оплата особистої медичної страховки або лікування);
  • розвиток корпоративної культури (оплата дрес-коду, представницькі витрати);
  • навчання, підвищення кваліфікації;
  • відпочинок та розваги;
  • мотивація праці (премії, бонуси тощо).
  • охоплює відшкодування особистих затрат, пов’язаних з роботою: на мобільний зв'язок, на транспорт, оренду чи придбання житла в іншому місці та ін.
  1. Кероване читання.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 149 – 150.
  • Визначте, яке поняття є ширшим: кваліфікація, професія чи спеціальність?Який показник найбільше впливає на ціну робочої сили?
  • Наведіть приклади представників різних кваліфікаційних груп.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Робота в парах.
  • Нарахуйте основну зарплату двом працівникам швейної фабрики, якщо вам відомі ставки оплати праці та обсяг пошитих за місяць футболок.

 

Тарифний розряд

Ставка оплати праці за 100 виробів

Обсяг пошитих футболок за місяць

Сума зарплати

Бойко Ірина

5

2500,00 грн

500

12500,00 грн

Іванець Дарина

7

3500,00 грн

200

7000,00 грн

  • Поясніть, чому сума зарплати може бути різною у таких працівників:
  • співак у ресторані і відомий співак;
  • учитель із тривалим стажем роботи та молодий учитель, що працюють в одній школі;
  • будівельник в районному центрі і в Києві;
  • шахтар і водій таксі.
  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Займи позицію».
  • Займіть позицію щодо твердження: «Багате те суспільство, у якому матеріальні блага… дешеві, а люди – дорогі» (Річард Тоні). Свою думку обґрунтуйте.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати с. 149 – 150 підручника та конспект.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Срібняк Олена Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 травня 2019
Переглядів
6471
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку