Урок "Селянська реформа в Наддніпрянській Україні"

Про матеріал
Матеріали містять розробку уроку з історії України в 9 класі, характеризують модернізаційні процеси в українських землях; визначають суть селянської реформи 1861 р. та особливості її проведення в Україні.
Перегляд файлу

Тема: Селянська реформа в Наддніпрянській Україні

Мета: охарактеризувати соціально-економічне становище українських земель у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст., а також більш детально зупинитися на проведенні селянської реформи в Україні; розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки під час аналізу історичних подій, працювати з історичними джерелами, зіставляти різні погляди з однієї проблеми і висловлювати свою точку зору, аналізувати матеріал, робити висновки; сприяти патріотичному та правовому вихованню учнів.

Основні поняття: криза кріпосницької системи господарювання, реформа, «викупна угода».

Обладнання: карта, історичні документи, схеми, таблиці, ілюстрації, документальний фільм "Неповна воля", презентація "Селянська реформа в Надніпрянській Україні"

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Епіграф:

"Бо де нема святої волі,

не буде там добра ніколи.

Людина доти не знайде собі щастя,

доти не стане вільною"

Т.Г.Шевченко

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• описувати й характеризувати модернізаційні процеси в українських землях;

• визначати суть селянської реформи 1861 р. та особливості її проведення в Україні.

• на основі аналізу різних джерел інформації:

- описувати явища й наводити статистичні дані щодо соціальних та економічних зрушень в українських земля;

- доводити закономірність процесів модернізації у розвитку українських земель даного періоду;

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

"Психологічна настанова:

 "До успіху"

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

ІІ . Мотивація навчальної діяльності

Чи задумувалися Ви , що для людини є найціннішим?

Загальна декларація прав людини стаття 1 "Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах", Конституція України стаття 21.

          Але чи завжди так було в історії українського народу?...

Вчитель:  Причина всіх бід людських насильство, поневолення одного іншим. Т.Г.Шевченко  у вірші "Царі" пише :

          "Бо де нема святої волі, не буде там добра ніколи. Людина доти не знайде собі щастя, доти не стане вільною" Т.Г.Шевченко

ІІІ . Повідомлення теми , мети і завдання уроку

 Сьогодні ми поведемо мову про те як селянство Наддніпрянської України  отримало довгоочікувану свободу.

План уроку:

1. Реформа 1861 року

2. Причини проведення реформи

3. Особисте звільнення селян

4. Селянські наділи

5. Викупна операція

6. Державні селяни

7.Наслідки селянської реформи

Для плідної роботи на уроці ви отримуєте інформаційні картки, роздруківки документів з якими ми будемо працювати.

ІV . Актуалізація опорних знань учнів

Комп’ютерне тестування

V. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

          1.Робота з документом Обгрунтування необхідності скасування кріпосного права поміщиком  О. Кошелевим.

Поміркуйте:

1. Чому автор вважає кріпосного стану необхідним для подальшого соціально - економічного розвитку імперії?

          2. Робота з документом Звернення Олександра ІІ до дворян.

Поміркуйте:

1. Чому , на вашу думку, Олександр ІІ визнає, що кріпосне право рано чи пізно треба скасувати?

          3.Робота зі схемою

Опрацювання схеми відбувається шляхом поєднання розповіді вчителя і роботи учнів, які повинні самі дійти висновку, що проведення селянської реформи та реформ адміністративно-політичного управління було зумовлено об’єктивною необхідністю тогочасного російського суспільства.

Вчитель: У середині ХІХ ст. різке загострення кризи , кріпосницької системи все частіше давалося взнаки. Вона більше не могла забезпечувати не лише зростання виробництва, а й навіть збереження достатнього рівня.

Кримська війна продемонструвала безсилля імперії, десятки тисяч українців у складі російської влади і флоту воювали проти Туреччини, на плечі українського населення були покладені обов’язки постачання фронту всього необхідного. Війна викликала посилення селянського руху. Вона показала, що Росія відстає від  Європи у розвитку економіки на 90 років.

Сенсація: Росія програла а селяни виграли, Кримська війна поклала початок звільнення від кріпацтва

                     Перегляд фрагменту фільму  "Неповна воля"(3.10-6.40)

Після перегляду фільму «Неповна воля»:

·       Який орган було створено для підготовки реформи?

·       Які були підходи до розв’язання аграрного питання дворянськими комітетами України?

·       Коли було проголошено про скасування кріпосного права?

·        Які соціальні групи Російської імперії були залучені до розробки проектів селянської реформи? Чому до цього не допускалися представники кріпосного селянства?

 

 

Вчитель:

1.    Шляхи проведення селянської реформи

2.    Мета селянської реформи зміцнити монархічну владу, зберегти панування на селі її опори панування поміщиків.

 

У 1857 році створений таємний комітет з підготовки реформи. Таємний комітет займався розробкою реформи. Селянські питання повинні були вирішувати дворяни, до комітету ввійшли дворяни з України Григорій Галаган та Василь Тарнавський. Але через те , що реформа проводилася поміщиками, захищалися вперш за все інтереси поміщиків. Окремі поміщики відстоювали звільнення селян з землею, але більшість хотіли звільнити без землі. На Україні кращі землі, тому поміщики не хотіли втрачати свої прибутки від землі.

          6. Самостійна робота творчих  груп

Дослідження події

І етап

І група:Працює зі схемою «Суть селянської реформи»

·       Визначити умови на яких відбувалося особисте звільнення селян?

·       Форма проведення реформи?

·       Мета селянської реформи?

ІІ група: Робота з документом «Маніфест 19 лютого1861 року», селянські наділи, викупна операція.

·       Яким був порядок звільнення від кріпацтва?

ІІ етап

І група : Визначає наслідки та значення селянської реформи. Робота з підручником п. 6 ст.169

·       Визначити позитивні наслідки селянської реформи?

 

ІІгрупа :Визначає наслідки та значення селянської реформи. Робота з підручником п.8 ст.171

·       Визначити негативні наслідки селянської реформи?

Маніфест 19 лютого 1861 р.(ІІ група)

«Поміщики, зберігаючи право власності на всі належні їм землі, надають селянам за встановлені повинності в постійне користування… для забезпечення побуту і виконання обов’язків їх перед урядом визначену в Положеннях кількість польової землі та іншихугідь.Користуючись цим поземельним наділом, селяни зобов’язані виконувати на користь поміщиків визначені в Положеннях повинності. У цьому стані, який є перехідним, селяни іменуються тимчасовозобов’язаними.Разом із тим їм надається право викупляти присадибну їх осілість, за згодою поміщиків вони можуть купувати у власність польові землі та інші угіддя, відведені їм на постійне користування. З таким придбанням у власність визначеної кількості землі селяни звільняються від обов’язків щодо поміщиків за викуплену землю і вступлять у стан вільних селян-власників.Окремим Положенням про дворових людей визначається для них перехідний стан, пристосований до їхніх занять і потреб; по закінченні дворічного терміну видання цього Положення вони одержать повне визволення і термінові пільги». (Сарбей В. Г. ІсторіяУкраїни ХІХ — поч. ХХ ст. — К.: Ґенеза, 1996. — С. 114)

Робота схемою Суть селянської реформи( робота І групи)

Суть селянської реформи

1. Селяни отримали:

1) особисті права (поміщик не мав права їх купувати, дарувати, обмінювати, селяни могли брати шлюб без дозволу поміщика, йти на службу, вступати до навчальних закладів, переходити до інших станів);

2) майнові права (укладати договори, займатися промислами чи торгівлею, володіти власністю);

3) право на власну землю. Розмір наділу визначався відповідно до закону і за згодою поміщика.

2. Понаднормова земля вилучалась у селянина на користь поміщика як «відрізок».

3. Селянин укладав «викупну угоду» і мав сплатити за землю 20 % вартості одразу, а 80 % з відсотками — протягом 49 років, взявши позику у держави (ціна на землю в 4 рази перевищувала ринкову).

4. До укладання «викупної угоди» селяни вважалися тимчасовозобов’язаними

          Виступ творчих груп супроводжується слайдовою презентацією

Робота з ілюстрацією карикатури на реформу

«Читання Маніфесту 19 лютого 1861 року» та карикатурами, що відображають ставлення українського селянства до їх «звільнення».

Завдання

1. Чому Маніфест царя асоціювався у селян з «подарунком» вовка вівцям?

( Реформа проводилася Маніфестом царя і звичайно покликана була максимально врахувати інтереси поміщиків.  Невипадково у карикатурах того часу виникла асоціація з подарунком вовка вівцям)

2. Чому після реформи життя видавалося багатьом селянам стрибком у вир?

(Стрибок у ви видавався менш ініціативній частині селянства нове невідоме життя, яке починається після реформ. Багатьох селян лякала свобода, яка не лише відкривала перед ними нові можливості, але й вимагала ініціативи і відповідальності за кожен свій крок)

3. Прокоментуйте вислів « Дожились до того що хоч серед хати ори»

VІ. Узагальнення та систематизація знань

·       Проблемне завдання: Чому  документальний фільм  про селянську реформу отримав назву "Неповна воля"?

·       Дискусія: Чи  можна стверджувати,  що реформа не дала повної волі селянам?(учні надають аргументи , або спростовують вислів)

·       Як повязаний епіграф з темою нашого уроку?

Коло ідей:

1. Як би ви жили у ХІХ ст і проводили реформи що б ви змінили у житті селян?

·       Обговорення епіграфу уроку. Відповідь учнів на проблемне питання.

VІІ. Рефлексивно - оцінювальний етап

Вчитель:

 «Наша Земля - матінка, Земля - годувальниця – так називає її народ України. Сьогодні ми живемо в незалежній державі, де реформа землі відбувалася на протязі 10 років . Наші селяни стали сьогодні успішними фермерами, ми отримали нарешті те , про що мріяли багато поколінь до нас.

Виставлення оцінок в групах.

Виставлення фактичної оцінки.

 

ІХ. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника

2.Диференційоване завдання

 Рівень 3- 4 - Порівняти селянські реформи в Австрійській імперії (1848) та в Російській імперії (1861) за планом:

1) причини;  2) мета; 3) форма проведення; 4) зміст; 5) наслідки.

 

docx
Додано
26 березня
Переглядів
325
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку