« Мотивація пізнавальної діяльності учнів на уроках історії та правознавства»
Слайд 1.
Мотивація – цей простий термін, і водночас складний не тільки для учня, як і для вчителя.
Причин зниження мотивації до навчання в учнів – безліч, тому, щоб вирішити цю проблему кожен вчитель по - своєму занурюється в педагогічну методику і наполегливо намагається вирішити це питання .
Думаю, що формування мотивації пізнавальної діяльності учнів здебільшого стосується вчителя: як він підготує урок, так урок і пройде, такі й будуть результати діяльності вчителя. А прагнення «увійти в мотивацію» - це завдання учнів.
Слайд 2.
Є така гарна фраза « Вчити вчитися».
На даних двох слайдах звертаю вашу увагу на виконанні учнями робіт щодо вивчення певних історичних моментів, подій, термінів. Тут представлені зразки адаптованих інтерактивних прийомів засвоєння отриманих знань.
У роботах моїх учнів:
ПАНКБУК – це маленька книжечка – кишенька в зошиті як результат самостійної роботи з текстами підручників, довідників для формування висновків.
Слайд 3.
У роботах моїх учнів:
ІНФОГРАФІКА – це графічна візуалізація інформації з метою полегшення її сприйняття та розуміння .
У роботах моїх учнів:
КВАДРАТ- СХЕМА вивчення нового терміну – це геометричне відображення назви терміну, його пояснення, короткий опис, висновки , також можуть бути в «квадратиках - віконцях» певні замальовки щодо цього терміну, або інша інформація ( н-д, імена лідерів , тощо).
Слайд 4.
Вважаю, що одна із головних дій вчителя - це забезпечення постійних мотиваційних дій учнів на всіх етапах уроку ( по можливості), головні дії учнів – це сприйняти, застосувати мотивацію як розуміння неюбхідності вчитися, тобто навчання заради успіху, навчання для запобігання невдач. Це, ніби, своєрідна передумова вироблення в учнів навичок і звичок самостійно створювати свою мотивацію в подальшому житті.
І тут дані навички зосереджують процес навчання вже на дільності учня, а не вчителя.
Слайд 5.
Отже, крім зазначених вище мотиваційних елементів, продемонструю й інші мої практичні напрацювання щодо мотивації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії та правознавства .
Цікавий мені такий методичний прийом, який більше всього використовують на уроках літератури, але іноді можна запозичити в колег – це технологія « кроссенс» .
Візуальний асоціативний ланцюжок складається з різних картинок
( фото) , які в результаті розкривають певне поняття, явище чи факт, або, як показано на даному слайді, спонукають учнів поміркувати, яка ж форма спільної роботи буде сьогодні проведена.
Слайд 6.
Відомий мотиваційний прийом із використанням ребусів .
Комбінація малюнків з літерами чи іншими знаками ефективно розкриває тему уроку. Іноді учні і самі, як випереджувальне завдання, створюють такі своєрідні загадки.
Слайд 7.
Зацікавити учнів процесом навчання можна і через прийом парадоксу, проблемно- пошукову інформацію.
Слайди 8-9.
Наступні слайди пов'язані із застосуванням методу емоційного стимулювання у поєднанні із словесним методом. Це своєрідна аналогія поєднання уривків із художньої літератури, споглядання видів образотворчого мистецтва з історичними фактами, діяьністю видатних науковців, громадських діячів, ватажків народних повстань тощо.
Слайд 10.
До речі, щодо уроків предмету « Основи правознавства».
Збагачують проведення навчальних занять проблемні питання літературних класиків для створення ситуації новизни, пошуку аналогів у повсякденному житті.
Слайд 11.
А для того, щоб сприяти активній самореалізації здобувачів освіти при вивченні історичного чи правознавчого матеріалу, зазвичай, з першої хвилини уроку намагаюсь включити учнів в активну освітню діяльність через т.зв. розминки психо- емоційного налаштування, яких у початковій школі є багато варіантів, а для учнів старшої школи їх можна дещо змінити, переробити, удосконалити для створення атмосфери відвертого спілкування , комфорту, впевненості, покращення психологічного стану.
Слайд 12.
Також , насамкінець, звертаю вашу увагу, на використання із великого набору вправ зворотнього зв’язку , техніку « Однохвилинне есе».
Дана техніка використовується як зворотній зв'язок про вивчене з теми.
Для написання /обговорення есе вчитель може поставити такі запитання.
Слайд 13.
Для створення робочих мотиваційних моментів, дарую такі ось
« Вузлики на пам'ять» :
Слайд 14.
Отже, мотивуйте себе для себе, мотивуйте учнів для їхнього майбутнього.
Дякую за увагу!