Урок-семінар "Степова природна зона"

Про матеріал
розробка уроку з теми "Степова природна зона" стане в нагоді вчителю, допоможе актуалізувати етапи уроку, розподіл завдань Велика увага приділяється підготовчому етапу
Перегляд файлу

Степова природна зона

 

Мета: формувати в учнів знання про географічне положення зони степу; закласти поняття про взаємозв'язки між компонентами природи в зоні степу; показати особливості зони, порівняно з інгими природними зонами; на конкретних прикладах продемонструвати результати впливу господарської діяльності людини на природні особливості зони степу; удосконалювати навички щодо комплексної характеристики зони; продовжити формувати вмінняпрацювати з картографічними матеріалами, зокрема з тематичними картами рельєфу, клімату; продовжити формувати вміння працювати з різними джерелами інформації; формувати навички порівняння природних комплексів.

 

Обладнання: підручник, атлас, карти України: фізична, грунтів.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Географічна номенклатура: фізико-географічніпідзони, краї та області зони; об'єкти рельєфу, гідрографії, адміністративні області.

 

Очікувані результати:

  • порівнювати зональні особливості степу з іншими природними зонами України;
  • характеризувати взаємозв'язки між компонентами природи у природній зоні степу;
  • наводити приклади природоохоронних територій у межах степової зони;
  • розпізнавати географічне положення, межі зони, підзони;
  • оцінювати вплив господарської діяльності людини на природні особливості зони степу.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опрних знань учнів

 

  • “Географічна розминка”

 

- дайте визначення термінів : ландшафт, природна зона, природний комплекс;

- на карті покажіть межу між лісостеповою і зоною мішаних і широколистяних лісів;

- на карті покажіть природоохоронні території цих природних зон.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

 

  • прослухайте віршовані рядки Б.Мозолевського.
  • Які емоції викликали у вас ці слова?

 

Степе широкий наш, батьку наш сивий!

Скіфи та половці, та чумаки.

Сіллю сіваською шлях притрусили

Та й опосили в могилах віки.

Де твої межі і де твій початок?

В чим твоя велич і в чим таїна?

Мчить над житами нестримна тачанка -

Наше безсмертя і наша весна.

Степе широкий наш, рідний наш брате,

Трунку, настояний на полині!

Поки ти світиш нам — нас не здолати:

Наше коріння в твоїй глибині!

 

Б.Мозолевський                   

 

  • пригадайте, хто такі скіфи, половці, чумаки.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  • “Картографічний практикум”

За картами атласу учні з'ясовують географічне положення і межі степової зони.

 

  • “Географічна експедиція”

Учні об'єднуються в експедеційні групи. Кожна група отримує маршрутний лист, у якому прописані етапи експедеційного дослідження.

Учні, користуючись різними джерелами інформації, проводять географічне дослідження щодо характеристики зони степу.

 

Група

Маршрутний лист

геоморфологи

- дослідіть види рельєфу, виокремте серед них рівнини, височини, гори, кряжі, знайдіть їх на карті;

- назвіть корисні копалини в межах природної зони.

кліматологи

- визначити тип клімату;

- встановіть температуру повітря: середню влітку та взимку, амплітуду коливань.

- визначте кількість опадів та їх територіальний розподіл.

гідрологи

- назвіть річки та їх розташування;

- визначте тип живлення річок;

- визначте режим та характер течії річок.

грунтознавці

- визначте типи грунтів природної зони;

- втановіть методи меліорації, характерні для природної зони степу.

біологи

- поясніть особливості рослинного світу цієї природної зони;

- визначте пристосованість представників тваринного світу до умов природної зони.

екологи

- знайдіть на карті природоохоронні території, що розташовані в межах природної зони;

- поясніть, як використовують природу цієїприродної зони в господарській діяльності людини.

 

Кожна група висуває свого представника, який доповідає про результати дослідження.

Висновок: за фізико-географічний районуванням степова природна зона поділяється на підзони, а ті, в свою чергу, поділяються на провінції.

Північностепова: Дністровсько-Дніпровська, Лівобережно-Дніпровсько-Приазовська, Донецька, Задонецько-Донська.

Середньостепова: Причорноморська, Південностепова (сухостепова), Причорноморсько-Приазовська, Кримська.

 

? Виявіть головний чинник у виділенні провінцій (країв) в межах природної зони степу?

 

  • “Картографічний практикум”

На контурну карту нанести провінції степової зони.

 

  • “Самостійна робота”

Застосовуючи різноманітні джерела інформації учні знаходять відомості про деякі природоохоронні території степу (Дунайський біосферний заповідник, Чорноморський біосферний заповідник, Єланецький степ, Асканія-Нова).

 

  • Географічний кінозал”
  • Пропонуємо вашій увазі проект, виконаний ученицею восьмого класу, головна мета якого — дослідити природний комплекс балки в нашому селі. Класифікуйте цю територію за одиницями фізико-географічного районування.
  •  
  1. Закріплення вивченого матеріалу

“Бесіда”

Назвіть природні зони, які виділяють у межах території України?

Перелічіть заходи, що вжито з метою збереження природних ландшафтів.

  

 “ Бліц-тест”

Учні виконують тестові завдання (самоперевірка)

  1. Природна степова зона займає   ...  території україни.

а) 58%

б)27%

в) 40%

  1. Миколаївська область розташована в... провінції.

а)Причорноморсько-Приазовській сухостеповій;

б)Дністровсько-Дніпровській північностеповій;

в)Причорноморській середньостеповій.

  1. В степовій природній зоні розорано  ...  території.

а) 1/4

б) 2/3

в) 1/2

  1.  Несприятливими природними явищами у степу є ...

а) посухи та заболочення грунтів;

б) суховії та засолення грунтів;

в) посухи.

  1. Заповідник “Асканія-Нова” заснував...

а) В.Докучаєв;

б) К.Геренчук;

в) Ф.Фальц-Фейн.

 

 

 

  1.                     Підсумок уроку

- скласти синквейн  “Степ”;

- оцініть свою роботу на уроці

 

  1.                  Домашнє завдання

- опрацювати матеріал підручника;

- повторити географічну номенклатуру;

- заповнити таблицю в робочому зошиті.

 

                                           

doc
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
384
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку