УРОК-СЕМІНАР
Най частіше використовують семінари, на яких узагальнюють та систематизують знання, уміння і навички з великої теми чи кількох тем. План підготовки до семінару вчитель повідомляє на початку вивчення теми.
У планах підготовки більшості семінарів доцільно передбачати такі завдання: знати (означення, теореми, алгоритми); вміти (доводити теореми, розв’язувати конкретні задачі); підготувати реферати; виготовити таблиці, моделі; підібрати і розв’язати задачі практичного характеру тощо. Перші два завдання є обов’язковими для всіх учнів. З решти завдань одне вибирається за бажанням самого учня або за рекомендацією вчителя. При цьому враховуються інтереси та здібності кожного учня.
Семінарське заняття з математики має передбачати обов’язкову самоосвітню діяльність кожного учня і колективне обговорення й оцінку її результатів. При підготовці до семінарів можна створити групи по 3-4 учні, які працюватимуть над одним питанням. Вони самостійно визначають доповідача та співдоповідача з даного питання. На семінарських заняттях учні виступають з короткими повідомленнями, які є результатом індивідуальної та групової роботи.
Досвід проведення семінарів дозволяє виділити характерні форми діяльності учнів на самому заняті. Часто семінари розпочинаються з розминки – учні розв’язують усні вправи, що вимагають глибокого розуміння теорії. Цю частину занять можна організувати в ігровій, загальній формі. Реферати на історичні теми учні пишуть невеликі, а на занятті виступають з усними короткими повідомленнями. У кінці уроку-семінару вчитель разом з учнями визначає найцікавіше повідомлення.
На кожному занятті 1-2 учні повинні виступити з серйозними математичними повідомленнями, які носять теоретичний чи світоглядний характер. Такі повідомлення доречно прослухати самому вчителю перед самим семінаром. Якщо учні виготовляли на семінар моделі, прилади, то вони захищають свою роботу, тобто розкривають технологію виготовлення моделі, її особливості та застосування.
На семінарі потрібно вислухати відповіді з основних питань і завдань. При цьому продумати такі форми роботи, щоб учні не були пасивними слухачами, а брали активну участь у роботі. Слід заохочувати таку діяльність учнів як постановка запитань до доповідача, висловлення зауважень, доповнення, пропозиції інших способів розв’язування задачі, уточнення після відповіді, оцінювання результатів роботи тощо.
Тема. ПЛОЩІ МНОГОКУТНИКІВ
Мета. Ознайомити учнів з формулами обчислення площ трикутника, паралелограма, розглянути часткові випадки. Розвивати логічне мислення культуру мовлення, уважність, терпіння.
Обладнання. Таблиця.
Хід уроку.
І. Розминка.
Розв’язування задач за малюнками.
1). S=12см2 2). S-? 3). S-?
а - ?
а 20 4
ІІ. Повідомлення.
ІІІ. Звіт групи учнів, які працювали над завданням.
1.Виготовлення таблиць