Урок "Серце,його будова"

Про матеріал
Урок вивчення матеріалу про будову серця, взаємозв’язок його будови з функціями, на уроці формується поняття автоматії серця, розвивається системність мислення, вміння складати схеми, таблиці і на їх основі систематизувати набуті знання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Твоє ніжне серце — не з каменю.

Альбій Тібулл

 

 

 

 

Органи кровообігу.

Серце, його будова

(урок засвоєння нових знань)

 

 

 

Вчитель  біології

Доброводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

 

Барановська Тетяна Іванівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Органи кровообігу. Серце, його будова.

Мета: Поглибити знання учнів про будову і функції крові, розкрити значення

            руху крові в організмі, вивчити будову серця, показати взаємозв’язок

            його будови з функціями, сформувати поняття автоматія серця,

            розвивати системність мислення, вміння складати схеми, таблиці, на їх

            основі систематизувати свої знання.

Основні поняття і терміни: ендокард, міокард, перикард, епікард, передсердя,

                                                  шлуночок, клапани стулкові та півмісяцеві,

                                                  збудливість, провідність, електрокардіограф,

                                                  електрокардіограма, автоматія серця.

Обладнання: таблиця «Будова серця», муляж серця, муляж торса людини.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

 

ХІД УРОКУ.

І. Розминка.

Учитель: Найдивовижнішою тканиною нашого організму є кров. У давні часи кров вважали магічною рідиною, наділяли її могутньою силою: кров’ю скріплювали клятви; жерці заставляли своїх дерев’яних ідолів «плакати кров’ю»; древні греки приносили кров в жертву своїм богам. Єгиптяни вважали кров ліками від усіх хвороб.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

«Мозковий штурм».

Запитання.

  1. Назвіть основні функції крові.
  2. У чому полягає дихальна функція крові?
  3. Охарактеризуйте поживну функцію крові.
  4. У чому полягає видільна функція крові?
  5. Як здійснюється регуляторна функція крові?
  6. При якій умові кров виконує свої функції?

 

ІІІ. Постановка проблеми.

Чому кров перебуває у постійному русі?

«Жодна тварина, яка має кров не може не мати серця. Цей сильний потужний двигун не тільки викидає поживні соки, а й посилає їх швидко і далеко», писав англійський учений Вільям Гарвей.

 

(Оголошення теми та мети уроку)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Значення кровообігу. Органи кровообігу. (коротка інформація вчителя).

1). Повідомлення учнів (попереднє завдання – підготувати повідомлення про еволюцію органів кровообігу у хребетних).

 

Кровоносна система риб має одне коло кровообігу. У серці тільки венозна кров. Серце у риб двокамерне. Складається з шлуночка і передсердя.

У земноводних серце має три камери: два передсердя і шлуночок, у них є ніби три кола кровообігу. Третє коло починається з шкірної артерії, яка відходить від легеневої. Окислена у шкірі кров через шкірну вену тече в праве передсердя, тобто шкірне коло кровообігу починається як і мале, а закінчується, як велике. Третє коло з’єднує велике і мале кола кровообігу.

У плазунів серце трикамерне, але у шлуночку серця є неповна перегородка. У плазунів є два кола кровообігу, але відділені вони не повністю, через що кров частково змішується.

У птахів розділена артеріальна і венозна течії крові, є два самостійних кола кровообігу.

У ссавців серце складається з чотирьох камер: двох передсердь і двох шлуночків, кров рухається по двох колах кровообігу.

 

2). Завдання: Заповнити таблицю про еволюцію кровоносної системи в хребетних.

        № п/п

Клас

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Риби

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Земноводні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Плазуни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Птахи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ссавці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Серце двокамерне.
  2. Серце трикамерне.
  3. Серце трикамерне, в шлуночку є неповна перегородка.
  4. По великому колу кровообігу рухається змішана кров.
  5. Серце чотирикамерне.
  6. Мають одне коло кровообігу.
  7. Мають два кола кровообігу.
  8. У велике коло кровообігу надходить артеріальна кров.
  9. Мають сталу температуру тіла.
  10. Температура тіла нестала.

 

  1. Розміщення та параметри серця людини.

 

Вправа-змагання «Хто швидше». (робота в парах)

Завдання: Опрацюйте текст підручника на стор. 89, з’ясуйте розміщення серця в організмі, вагу серця, довжину, товщину стінок.

 

  1. Будова серця.

 

«Спільний проект» (робота в групах, опрацювання інформації).

 

Завдання для групи 1.

Назвіть оболонки серця, охарактеризуйте їх. Складіть схему.

 

 

Завдання для групи 2.

З’ясуйте які камери має серце. У яких камерах і судинах міститься венозна кров, а у яких – артеріальна. Складіть схему.

 

Завдання для групи 3.

Які є клапани серця, їх будова, значення. Як рухається кров у серці. Доповніть схему групи 2.

 

Завдання для групи 4.

З’ясуйте якими судинами кров надходить до серця і виходить з нього. Покажіть на схемі напрям руху крові.

 

 

Виконавши завдання групи складають і аналізують схеми.

 

Схема 1.

 

Схеми 2,3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: Серце – порожнистий м’язовий орган, який має чотири камери, стінки серця складаються з трьох шарів, клапани серця забезпечують рух крові в одному напрямку: від передсердя до шлуночків, від шлуночків до судин.

 

  1. Властивості серцевого м’яза: збудливість і провідність, автоматія серця (пояснення вчителя).

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

 

  1. Вправа «Встав пропущене слово».

 

Серце має два передсердя і два _______________ . Воно поділяється на дві частини: _______________ і _________________. Рух крові в одному напрямку крізь серце забезпечують ________________. Стулкові клапани є між ____________ і шлуночками. У лівій частині серця клапан має ___________ стулки, у правій частині серця _____________ стулки. Півмісяцеві клапани є на виході ___________ з лівого шлуночка, а легеневої артерій з _______________   _________________. Серце складається з особливої ________________ тканини, що забезпечує його роботу в організмі цілодобово. Стінки серця створенні трьома оболонками: : внутрішньою - ______________, середньо м’язовою ­­­­­­­­­- ___________________, зовнішньо сполучнотканинною _____________________. Ззовні серце оточене _________________ - еластичною навколосерцевою сумкою.

 

  1. Вправа «Закінчи речення».

Автоматія серця – це _______________________________________________

_________________________________________________________________.

Збудливість серця – це ______________________________________________

_________________________________________________________________.

Провідність серця – це ______________________________________________

_________________________________________________________________.

 

VI. Домашнє завдання:

  1. Вивчити § підручника.
  2. Поповнити словник біологічних термінів.
  3. Творче завдання: написати твір на тему «Серце».

1

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
27 грудня 2020
Переглядів
1565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку