Серце – ось справжній рушій усього великого
Людвиг ван Бетховен
Серцевий цикл. Робота серця
(комбінований урок)
Вчитель біології
Доброводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Барановська Тетяна Іванівна
Тема: Серцевий цикл. Робота серця.
Мета: Поглибити знання учнів про будову, автоматію серця, сформувати
поняття про серцевий цикл, його фази, нервову і гуморальну регуляцію
діяльності серця, взаємозв’язок будови і функцій серця, удосконалювати
уміння і навички роботи з малюнками та підручниками.
Основні поняття і терміни: діастола, систола, систолічний об’єм, частота
серцевих скорочень, хвилинний об’єм крові,
саморегуляція серця, нервова і гуморальна
регуляція роботи серця.
Обладнання: муляж серця, таблиці «Будова серця», «Цикл скорочення
серця».
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Схема – це класно і ясно»
Завдання:
І варіант: Розглянути схему будови серця і виписати за номерами назви його камер та клапанів. Яка будова та роль клапанів серця у кровообігу?
ІІ варіант: Якими судинами кров надходить до серця і виходить з нього? Показати напрям руху крові у серці та по судинах.
ІІ. Постановка проблеми.
«Серце – дивовижний і надійний мотор-насос, який працює упродовж всього жтття без зупинки і ремонту. У чому ж причина такої працездатності серця?»
(повідомлення теми, мети та завдань уроку)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вправа «Передай естафету» (індивідуальна робота)
Завдання:
Використовуючи текст підручника на сторінці 93 та мал. 77 заповнити таблицю «Фази серцевого циклу» (однин учень характеризує 1 фазу, далі другий учень, потім - третій)
Відділи серця |
І фаза |
ІІ фаза |
ІІІ фаза |
|||
Що відбувається |
Тривалість (с) |
Що відбувається |
Тривалість (с) |
Що відбувається |
Тривалість (с) |
|
Передсердя |
|
|
|
|
|
|
Шлуночки |
|
|
|
|
|
|
Стулкові клапани |
|
|
|
|
|
|
Півмісяцеві клапани |
|
|
|
|
|
|
Формулювання висновку: У чому ж причина працездатності серця?
У ритмічному поєднанні скорочення і розслаблення , розслаблення серця – джерело його працездатності. (Розслаблюючись серце відпочиває)
(повідомлення учня)
Людина ще не створила таку машину, яка могла б працювати безперервно 70-80 і більше років. За добу серце робить 100 тисяч скорочень, за рік – майже 40 мільйонів. Фізіологи визначають роботу серця за формулою (М – маса крові (в кг.), яка виштовхується за одне скорочення, Т – тиск крові в аорті, С – число скорочень за хвилину). При даних М=0,07; Т=2, С=72 робота лівого шлуночка ≈ 100 Дж, правого в 3 рази менше ≈ 33,5 Дж. Загальна робота шлуночків за хвилину 133,5 Дж, а за добу 192 240 Дж. Вона достатня, щоб підняти людину масою 64 кг на 300м. Вражає витривалість серця. Тренована людина за 2 год може піднятися на декілька кілометрів вгору або пропливти десятки кілометрів. При більшому навантаженні серце збільшує роботу. Якщо за одне скорочення в середньому серце виштовхує 60 см3 крові, то при фізичній роботі – 200 см3. Серце може працювати в 6-8 раз сильніше ніж у спокої і за годину перекачувати до 35 л крові. За 8,5 годин лижного пробігу на 100 км серце спортсмена перекачує 35 т крові – залізнодорожну цистерну.
Робота серця головним чином залежить від активності обміну речовин, особливостей руху, стану нервової системи, температури навколишнього середовища.
Вправа «Спільний проект» (робота в групах)
Завдання для І групи
Опрацюйте інформацію підручника на стор 94 про саморегуляцію роботи серця.
Завдання для ІІ групи .
Опрацюйте інформацію підручника про гуморальну регуляцію серця.
Завдання ІІІ групи.
Опрацюйте інформацію підручника про нервову регуляцію серця.
Виконавши завдання, групи заповнюють таблицю «Регуляція роботи серця»
Спосіб впливу |
Результат |
Саморегуляція Автоматія серцевого м’яза |
|
Нервова регуляція (центр регуляції розташований в довгастому мозку) а) симпатична нервова система б) парасмпатична нервова система |
|
Гуморальна регуляція а) адреналін норадреналін іони кальцію б) ацетилхолін іони кальцію |
|
IV. Закріплення знань учнів.
Завдання: Які фази серцевого циклу зображені на схемах, яка їх тривалість?
V. Домашнє завдання:
1) Вивчити § підручника.
2) Усно дати відповіді на питання після параграфа.
3) Підготувати повідомлення про типи кровоносних систем у тваринному світі.
1