Урок "Серцевий цикл. Робота серця"

Про матеріал
Комбінований урок, метою якого є поглибити знання учнів про будову серця, сформувати поняття про серцевий цикл, його фази, нервову і гуморальну регуляцію діяльності серця, взаємозв’язок будови і функцій серця, удосконалювати уміння і навички роботи з малюнками та підручником.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Серце – ось справжній рушій усього великого

Людвиг ван Бетховен

 

 

 

 

 

 

Серцевий цикл. Робота серця

(комбінований урок)

 

 

 

Вчитель  біології

Доброводівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Барановська Тетяна Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Серцевий цикл. Робота серця.

 

Мета: Поглибити знання учнів про будову, автоматію серця, сформувати

            поняття про серцевий цикл, його фази, нервову і гуморальну регуляцію

            діяльності серця, взаємозв’язок будови і функцій серця, удосконалювати

             уміння і навички роботи з малюнками та підручниками.

           

Основні поняття і терміни: діастола, систола, систолічний об’єм, частота

                                                   серцевих скорочень, хвилинний об’єм крові,

                                                   саморегуляція серця, нервова і гуморальна

                                                   регуляція роботи серця.

Обладнання: муляж серця, таблиці «Будова серця», «Цикл скорочення

                         серця».

Тип уроку: комбінований

 

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань.

              Вправа «Схема – це класно і ясно»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання:

І варіант: Розглянути схему будови серця і виписати за номерами назви його камер та клапанів. Яка будова та роль клапанів серця у кровообігу?

ІІ варіант: Якими судинами кров надходить до серця і виходить з нього? Показати напрям руху крові у серці та по судинах.

ІІ. Постановка проблеми.

«Серце – дивовижний і надійний мотор-насос, який працює упродовж всього жтття без зупинки і ремонту. У чому ж причина такої працездатності серця?»

(повідомлення теми, мети та завдань уроку)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Серцевий цикл : систола, діастола (пояснення вчителя з використанням таблиці «Цикл скорочення серця»).
  2. Фази серцевого циклу.

Вправа «Передай естафету» (індивідуальна робота)

Завдання:

Використовуючи текст підручника на сторінці 93 та мал. 77 заповнити таблицю «Фази серцевого циклу» (однин учень характеризує 1 фазу, далі другий учень, потім - третій)

Відділи серця

І фаза

ІІ фаза

ІІІ фаза

Що відбувається

Тривалість (с)

Що відбувається

Тривалість (с)

Що відбувається

Тривалість (с)

Передсердя

 

 

 

 

 

 

Шлуночки

 

 

 

 

 

 

Стулкові клапани

 

 

 

 

 

 

Півмісяцеві клапани

 

 

 

 

 

 

Формулювання висновку: У чому ж причина працездатності серця?

У ритмічному поєднанні скорочення і розслаблення , розслаблення серця – джерело його працездатності. (Розслаблюючись серце відпочиває)

 

  1. Робота серця.

(повідомлення учня)

 Людина ще не створила таку машину, яка могла б працювати безперервно 70-80 і більше років. За добу серце робить 100 тисяч скорочень, за рік – майже 40 мільйонів. Фізіологи визначають роботу серця за формулою (М – маса крові (в кг.), яка виштовхується за одне скорочення, Т – тиск крові в аорті, С – число скорочень за хвилину). При даних М=0,07; Т=2, С=72 робота лівого шлуночка 100 Дж, правого в 3 рази менше 33,5 Дж. Загальна робота шлуночків за хвилину 133,5 Дж, а за добу 192 240 Дж. Вона достатня, щоб підняти людину масою 64 кг на 300м. Вражає витривалість серця. Тренована людина за 2 год може піднятися на декілька кілометрів вгору або пропливти десятки кілометрів. При більшому навантаженні серце збільшує роботу. Якщо за одне скорочення в середньому серце виштовхує 60 см3 крові, то при фізичній роботі – 200 см3. Серце  може працювати в 6-8 раз сильніше ніж у спокої і за годину перекачувати до 35 л крові. За 8,5 годин лижного пробігу на 100 км серце спортсмена перекачує 35 т крові – залізнодорожну цистерну.

 Робота серця головним чином залежить від активності обміну речовин, особливостей руху, стану нервової системи, температури навколишнього середовища.

  1. Регуляція роботи серця.

Вправа «Спільний проект» (робота в групах)

Завдання для І групи

Опрацюйте інформацію підручника на стор 94 про саморегуляцію роботи серця.

Завдання для ІІ групи .

Опрацюйте інформацію підручника про гуморальну регуляцію серця.

Завдання ІІІ групи.

Опрацюйте інформацію підручника про нервову регуляцію серця.

Виконавши завдання, групи заповнюють таблицю «Регуляція роботи серця»

 

 

Спосіб впливу

Результат

Саморегуляція

Автоматія серцевого м’яза

 

Нервова регуляція (центр регуляції розташований в довгастому мозку)

а) симпатична нервова система

б) парасмпатична нервова система

 

Гуморальна регуляція

а) адреналін

норадреналін

іони кальцію

б) ацетилхолін

іони кальцію

 

IV. Закріплення знань учнів.

  1. Вправа «Поясни схему»

Завдання: Які фази серцевого циклу зображені на схемах, яка їх тривалість?

 

 

 

 

 

 

 

  1. Розв’яжи задачу
  1. Скільки років працювали м’язи шлуночків і передсердь, а стулкові клапани серця були закритими у людини, яка прожила 80 років.
  2. Скільки літрів крові перекачує серце людини за 1 год, якщо воно скорочується 70 разів за 1 хвилину і при кожному скороченні виштовхує з двох шлуночків 150 см3 крові.

 

V. Домашнє завдання:

1) Вивчити § підручника.

2) Усно дати відповіді на питання після параграфа.

3) Підготувати повідомлення про типи кровоносних систем у тваринному світі.

 

1

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
14 січня 2021
Переглядів
1230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку