Тема. «Казка - вигадка, та в ній щось повчальне розумій. Шотландська народна казка «Лисиця і яструб»»
Мета:
формування ключових компетентностей:
Обладнання: презентація Microsoft PowerPoint, зображення героїв казки, фотокартки Шотландії і шотландців.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна, природнича.
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА.
1. Організаційний момент.
Добрий день, малята,
Любі хлопчики й дівчата!
З давніх пір і понині
Кажуть всі в Україні:
«Здоровенькі були!».
2. Психологічна настанова на урок.
- Любі діти, запрошую вас на урок читання. Бажаю всім гарного настрою і впевненості в собі, щоб ви завжди досягали певних успіхів. ( слайд зі смайликом).
- Яким ви бачите наш урок?....
- Так, він буде цікавим, веселим і пізнавальним, а зробити його таким можемо ми самі. Тож вперед!
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.
1. Артикуляційні вправи.
1) Гімнастика для губ і язичка.
- А починаємо з гімнастики для губ і язичка. Давайте прочитаємо повільно, протягуючи кожний звук:
І – Е – И – У – О – А
А – Е – О – І – У – И
- Тепер прочитаємо склади:
БІ – БИ – БЕ – БУ – БО - БА
ШІ – ШИ - ШЕ – ШУ – ШО – ША
- Прочитаємо окремо в парах кожен звук:
Б - П, В – Ф, Д – Т, Ж – Ш, З -С, ДЖ – Ч, ДЗ – Ц.
- Молодці.
2) Робота над скоромовкою.
- А зараз попрацюємо над скоромовкою:
Лисеня і вовченя
Їли ласощі щодня.
Кожен мав велику ложку,
Горщик пирожків потрошку.
- Як правильно вимовляти звуки, що позначає буква «ща»?
- Вимовте чітко і швидко ( шч ).
- Читаючи скоромовку, правильно вимовляйте ці звуки.( читаємо ще раз скоромовку). Молодці.
2. Вправа «Не розгубись»
- Прочитайте слова з максимальною швидкістю в порядку зростання номерів.
6 2 5 3 8 1 4 7
щось вигадка ній та розумій Казка в повчальне
- Яке речення утворилося? ( «Казка вигадка, та в ній щось повчальне розумій»). Це і буде девізом сьогоднішнього уроку.( слайд)
3. Мотивація навчальної діяльності.
Казка — вигадка, всяк знає,
Але казка — дивина.
В ній усе не так буває
І потрібна нам вона!
Нас вона навчає жити
І поради нам дає.
Все в ній вміє говорити
І у казці — правда є.
До роботи нас привчає
І гостинності нас вчить.
Той, хто казочки читає,
Потім буде добре жить.
Бо умітиме радіти
І сміятись в добрий час.
Вмітиме добро творити.
Казка мудрим робить нас.(слайд)
4. Актуалізація опорних фонових знань.
- З чим у вас асоціюється слово казка?
-Так, казка-
5.Бесіда
- Казка народилася дуже давно. Так давно, що люди ще не вміли писати, тому переказували їх одне одному. Під час переказування ці казки дещо змінювались, ім’я автора забувалося.
- Пригадайте, як називаються такі твори?
- Правильно, це народні казки.
- Саме казка дала нам перші уроки життя, формувала наше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність і підступність.
- У казках відбуваються дивовижні події: тварини, рослини, навіть предмети поводяться, як люди – розмовляють, співають, переживають, хвилюються.
6. Повідомлення теми та завдань уроку.
- Ви читали українські казки, а сьогодні ми завітаємо до Шотландії, розташованої на півночі острова Великобританія, яка є частиною держави Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії. ( фотокартки Шотландії, шотландців ). Люди, які мешкають у цій країні, - шотландці, тому й казка , з якою ми сьогодні познайомимось, – шотландська народна.
- Щоб дізнатись назву цієї казки, знайдіть і прочитайте два слова у наступному ланцюжку букв:
ОКЯСТРУБОРФЛИСИЦЯХОФА
-Так, це шотландська народна казка «Лисиця і яструб».
7. Робота над текстом казки «Лисиця і яструб».
1) Підготовка учнів до сприймання змісту тексту.
- Давайте прочитаємо правильно слова:
Яструб, розтулила, завбільшки, пощастило.
Справ – жні – сінь – кий----------------- справжнісінький.
- Що означає слово «розтулила»? ( Розтуляти - це те ж саме, що і розтискати, розмикати що-небудь стиснуте, зімкнуте.
2) Виразне читання казки вчителем.
- Послухайте, будь ласка, казку:
(Шотландська народна казка)
ЛИСИЦЯ I ЯСТРУБ
Сiв якось яструб на березi рiчки i задрiмав на теплому вiд сонця каменi. Пiдбiгла до яструба хитра лисиця i вхопила його своїми гострими зубами.
- Ой, не їж мене! - заблагав її яструб.- Вiдпусти мене на волю, а я за те знесу тобi яйце завбiльшки з твою голову.
"Ох, i пощастило ж менi! - подумала лисиця.- Такого птаха впiймати! Справжнiсiнький скарб!"
Розтулила вона зуби i випустила яструба. А яструб сiв на гiлцi дерева i почав дражнити дурну лисицю:
- Не знесу я тобi яйця завбiльшки з твою голову,- сказав вiн.- Не знесу через те, що не можу. Зате дам тобi три поради. Ось вони. Перша порада: нiколи не вiр абикому. Друга порада: не засмучуйся через дрiбницi. I третя порада...- Тут яструб подивився на голодну лисицю й помовчав.- Третя порада така: що впiймала, те тримай мiцно.
3) Перевірка сприймання змісту твору.
- Скажіть, будь ласка, де відбувалися події, описані в казці?( Правильно. Події відбувалися на березі річки.)
- Які поради дав яструб лисиці? ( «Ніколи не вір абикому» , «Не засмучуйся через дрібниці», «Що впіймала, те тримай».)
8. Фізкультхвилинка.
9. Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.
1. Вправа «Щоб речення зрозуміти, слова потрібно розділити»
-Кожна казка чомусь навчає.
- Роз’єднайте, будь ласка, слова і прочитайте вислів.
ХОЧЕШЇСТИКАЛАЧІ-НЕСИДИНАПЕЧІ
«Хочеш їсти калачі – не сиди на печі»
- Як називається вислів, який ви прочитали? ( Прислів’я).
- Як ви розумієте зміст цього прислів’я? ( Вірно, щоб досягти успіху, треба багато працювати.).
- Чи може це прислів’я бути заголовком до прочитаної казки? (Так, може.)
ІІІ. Заключна частина
1. Хвилинка – цікавинка.
-А зараз хвилинка – цікавинка.
- А чи знаєте ви, що під час полювання, яструби можуть літати зі швидкістю 240 км на годину. Вони здатні зловити здобич, як у повітрі так і на землі. У світі існує 270 видів яструбів. Живуть яструби 13-20 років.
2. Рефлексія
Інтерактивний прийом «Незакінчене речення»
- А зараз пограємо в гру. Вам потрібно продовжити незакінчене речення.
- Сьогодні на уроці я намагався ( лася)…
- Найкраще мені вдалося…
- Казка мене навчила…
- Молодці.
– Оцініть свою роботу на уроці. Якщо ви вважаєте, що могли б попрацювати краще, підійміть руки вгору. Якщо ви працювали добре – потисніть свої долоньки. Якщо ви працювали чудово і слухали уважно – поаплодуйте собі.(малюнки на екран)
- Діти, читайте казки! Переказуйте! Складайте! Нехай вони вчать вас, як треба по правді жити.