Тема уроку: Швидкість реакції. Залежність швидкості реакції від
різних чинників
Мета уроку: сформувати поняття про швидкість хімічних реакцій;
визначити фактори, що впливають на швидкість хімічних
реакцій, вивчити їхній вплив на перебіг реакцій; продовжити
формування навичок експериментальної роботи та вміння
аналізувати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові
зв’язки між явищами, робити висновки; сприяти вихованню
колективізму та відповідальності учнів.
Хід уроку
І.Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
Al + Br2 =
Fe(OH)3 + HCl =
N2O5 + H2O =
Cr(OH)3 =
Zn + HCl =
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
а/ необхідність продуктів хімічної промисловості у сучасному світі;
б/ багатогранність хімічного виробництва;
в/ закономірності перебігу хімічних процесів.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1 група. Залежність швидкості реакції від ступеня подрібнення речовини (площі поверхні стикання).
В одну пробірку покладіть шматочок крейди, а в іншу насипте порошку крейди, що має таку саму масу. У обидві пробірки налийте по 2 мл розчину хлоридної кислоти (обережно!).
Що спостерігаєте? У якій пробірці реакція відбувається інтенсивніше? Зробіть висновок чому?
Складіть рівняння реакції.
2 група. Залежність швидкості хімічної реакції від температури.
У дві пробірки насипте однакову кількість порошку купрум (ІІ) оксиду та налийте по 2 мл розчину нітратної кислоти (обережно!). Одну пробірку ледь нагрійте (обережно!), а другу залиште для порівняння.
Що спостерігаєте? У якій пробірці реакція відбувається інтенсивніше? Зробіть висновок чому?
Складіть рівняння реакції.
3 група. Залежність швидкості хімічної реакції від концентрації реагуючих речовин.
У дві пробірки помістіть по гранулі цинку. В одну пробірку налийте 1 мл розбавленого розчину хлоридної кислоти, а в іншу – таку ж кількість концентрованого розчину хлоридної кислоти (обережно!).
Що спостерігаєте? У якій пробірці реакція відбувається інтенсивніше? Зробіть висновок чому?
Складіть рівняння реакції.
4 група. Залежність швидкості хімічної реакції від природи реагуючих речовин.
У одну пробірку покладіть порошок магнію, у іншу порошок заліза. У обидві пробірки долийте по 1 мл розчину хлоридної кислоти (обережно!)
Що спостерігаєте? У якій пробірці реакція відбувається інтенсивніше? Зробіть висновок чому?
Складіть рівняння реакції.
5 група. Залежність швидкості хімічної реакції від каталізатора.
У дві пробірки налити по 2 мл 3% розчину гідроген пероксиду Н2О2. У одну пробірку добавити на кінчику шпателя манган (ІV) оксид MnO2. Розклад відбувається за рівнянням 2Н2О2 = 2Н2О + О2. Тліючою скіпкою перевірте газ, що виділяється. Зверніть увагу, що манган (ІV) оксид на кінець реакції залишається без змін.
Учитель консультує учнів, що працюють з інструктивними картками, проводять експерименти. По завершенню роботи в групах узагальнює матеріал, коригує складання опорного конспекту.
V. Закріплення знань.
Кожній групі пропонується подумати 1 хв і дати відповідь на питання:
,,Спікер'' від кожної групи озвучує відповідь, її можуть доповнити скоригувати інші групи
VI. Рефлексія.
Чи мають значення одержані знання в вашому житті?
Що виявилось найскладнішим для розуміння?
VІІ. Домашнє завдання.
Додаток 1.
Дослід |
Спостереження |
Висновки |
|
1
|
1 пр. шматок крейди + HCl
2 пр. порошок крейди + HCl
|
|
|
2 |
1 пр. CuO + HNO3 нагрів.
2 пр. CuO + HNO3
|
|
|
3 |
1 пр. Zn + HCl розбавл.
2 пр. Zn + HCl концентров.
|
|
|
4 |
1 пр. Mg + HCl
2 пр. Fe + HCl
|
|
|
5 |
1 пр. Н2О2
2 пр. Н2О2 з MnO2
|
|
|
Висновок. Отже, швидкість реакції залежить від …