29 травня о 18:00Вебінар: Фізика для сучасного школяра: традиції, інновації, STEM

Урок "Швидкість хімічної реакції. Залежність швидкості реакції від різних чинників "

Про матеріал
Чинники, що впливають на швидкість реакції, учні визначають у ході експерименту, доповідають про свої дослідження, узагальнюють отримані знання та переконуються у необхідності цих знань у житті
Перегляд файлу

Тема уроку: Швидкість реакції. Залежність швидкості реакції від 

                         різних чинників

 

Мета уроку:   сформувати поняття про швидкість хімічних реакцій;

                         визначити фактори, що впливають на швидкість хімічних

                         реакцій, вивчити їхній вплив на перебіг реакцій; продовжити

                         формування навичок експериментальної роботи та вміння

                         аналізувати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові

                         зв’язки між явищами, робити висновки; сприяти вихованню

                         колективізму та відповідальності учнів.

Хід уроку

 

І.Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Бесіда

  1. Хімічна реакція.
  2. Ознаки хімічної реакції
  3. Дописати рівняння реакцій, визначити тип реакції

Al + Br2 =

Fe(OH)3 + HCl =

N2O5 + H2O =

Cr(OH)3 =

Zn + HCl =

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    а/ необхідність продуктів хімічної промисловості у сучасному світі;

    б/ багатогранність хімічного виробництва;

    в/ закономірності перебігу хімічних процесів.

 

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Що таке швидкість хімічної реакції (міні-лекція).
  2. Дослідження чинників, що впливають на швидкість реакцій. Робота проводиться в групах за інструкціями. Обов'язково проводиться інструктаж із БЖД. Свої спостереження та рівняння реакцій учні записують у таблицю-опорну схему (Додаток 1).

 

1 група. Залежність швидкості реакції від ступеня подрібнення речовини (площі поверхні стикання).

 В одну пробірку покладіть шматочок крейди, а в іншу насипте порошку крейди, що має таку саму масу. У обидві пробірки налийте по 2 мл розчину хлоридної кислоти (обережно!).

 Що спостерігаєте? У якій пробірці реакція відбувається інтенсивніше? Зробіть висновок чому?

Складіть рівняння реакції.

 

 2 група.      Залежність швидкості хімічної реакції від температури.

 У дві пробірки насипте однакову кількість порошку купрум (ІІ) оксиду та налийте по 2 мл розчину нітратної кислоти (обережно!). Одну пробірку ледь нагрійте (обережно!), а  другу залиште для порівняння.

 Що спостерігаєте? У якій пробірці реакція відбувається інтенсивніше? Зробіть висновок чому?

Складіть рівняння реакції.

 

 

 

 

 

 

3 група. Залежність швидкості хімічної реакції від концентрації реагуючих речовин.

 У дві пробірки помістіть по гранулі цинку. В одну пробірку налийте 1 мл розбавленого розчину хлоридної кислоти, а в іншу – таку ж кількість концентрованого розчину хлоридної кислоти (обережно!).

 Що спостерігаєте? У якій пробірці реакція відбувається інтенсивніше? Зробіть висновок чому?

Складіть рівняння реакції.

 

4 група.    Залежність швидкості хімічної реакції від природи реагуючих речовин.

 У одну пробірку покладіть порошок магнію, у іншу порошок заліза. У обидві пробірки долийте по 1 мл розчину хлоридної кислоти (обережно!)

 Що спостерігаєте? У якій пробірці реакція відбувається інтенсивніше? Зробіть висновок чому?

Складіть рівняння реакції.

 

5 група. Залежність швидкості хімічної реакції від каталізатора.

 У дві пробірки налити по 2 мл 3% розчину гідроген пероксиду Н2О2. У одну пробірку добавити на кінчику шпателя манган (ІV) оксид MnO2. Розклад відбувається за рівнянням  2О2 = 2Н2О + О2. Тліючою скіпкою перевірте газ, що виділяється. Зверніть увагу, що манган (ІV) оксид на кінець реакції залишається без змін.

 

 Учитель консультує учнів, що працюють з інструктивними картками, проводять експерименти. По завершенню роботи в групах узагальнює матеріал, коригує складання опорного конспекту.

 

 

 

V. Закріплення знань.

 Кожній групі пропонується подумати 1 хв і дати відповідь на питання:

  1. Як пояснити той факт, що розжарена вуглинка жевріє на повітрі й яскраво спалахує в кисні?
  2. Металічний натрій та калій реагують з водою. Останній загоряється на поверхні води. Як пояснити це явище?
  3. Чому мінерал пірит, перед подачею його в піч для випалювання, попередньо подрібнюють?
  4. Як пояснити те, що в промисловості замість повітря застосовують чистий кисень?
  5. Чому ліки і продукти треба зберігати в прохолодному, захищеному від сонячних променів місці?

,,Спікер'' від кожної групи озвучує відповідь, її можуть доповнити скоригувати інші групи

 

VI. Рефлексія.

 Чи мають значення одержані знання в вашому житті?

 Що виявилось найскладнішим для розуміння?

 

VІІ. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

 

Дослід

Спостереження

Висновки

 

1

 

 

1 пр. шматок крейди + HCl

 

2 пр. порошок крейди + HCl

 

 

 

 

2

1 пр.  CuO + HNO3  нагрів.

 

2 пр. CuO + HNO3

 

 

 

 

3

1 пр. Zn + HCl розбавл.

 

2 пр. Zn + HCl концентров.

 

 

 

 

4

1 пр. Mg + HCl

 

2 пр. Fe + HCl

 

 

 

 

5

1 пр. Н2О2

 

2 пр. Н2О2 з MnO2

 

 

 

 

Висновок. Отже, швидкість реакції залежить від …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
30 жовтня 2019
Переглядів
193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку