Урок "Сила тяжіння" 7 клас

Про матеріал
Даний матеріал може бути використаний при проведенні уроку з фізики у 7 класі. Мета розробки: дати учням поняття про силу тяжіння; познайомити із законом Всесвітнього тяжіння; вчити застосовувати теоретичний матеріал при розв’язуванні задач; розвивати інтерес до предмету, логічне мислення, просторову уяву, інтелектуальні та творчі здібності, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес до виконання нових завдань, самостійність, вміння висловлювати свою думку та вміння спілкуватися, культуру оформлення розв’язку задачі.
Перегляд файлу

Фізика

7  клас

Тема: Сила тяжіння.

Мета:

навчальна: дати учням поняття про силу тяжіння; познайомити із законом Всесвітнього тяжіння; вчити застосовувати теоретичний матеріал при розв’язуванні задач.

 розвивальна: розвивати інтерес до предмету, логічне мислення, просторову уяву, інтелектуальні та творчі здібності, вміння аналізувати, робити висновки;

виховна: виховувати пізнавальний інтерес до виконання нових завдань, самостійність, вміння висловлювати свою думку та вміння спілкуватися, культуру оформлення розв’язку задачі.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу

Форма: словесно-наочна

Обладнання: інтерактивна дошка, яблука, кольорова крейда

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учень розв’язує задачу на дошці

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Снігова куля»

Оскільки за вікном зима – я пропоную вам зіграти у звичну для вас у цю пору року гру. Завдання – впіймати кульку і відповісти на питання, яке ви на ній бачите.

Питання на кульці:

Як називають прилад, яким вимірюють силу?

Як позначають та в яких одиницях вимірюють силу?

Що таке пружна деформація?

Сформулюйте закон Гука.

Якою буквою позначають  та в яких одиницях вимірюють коефіцієнт жорсткості?

Назвати види деформації.

Що таке пластична деформація?

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Вчитель:

- Погляньте на корзину з яблуками, яка стоїть перед вами. Чи любите ви яблука? І, якщо так, то чому?

- Як ви вже здогадалися, яблука тут сьогодні не просто так. Виявляється,  що цей звичний для нас фрукт не тільки неймовірно смачний і корисний, а ще й допоміг у відкритті одного з найфундаментальніших законів фізики. Про це і не тільки ви дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці. Отож, починаймо.

Учні записують тему уроку в зошити.

V.  Пояснення нового матеріалу.

Чому будь-яке тіло: м’яч, дощ, яблука з дерева, олівець, рюкзак  — прямує донизу?

Чому м’яч, який кинуто горизонтально падає на землю?

Чому Місяць рухається навколо Землі?

 

Причина всіх цих явищ полягає в тому, що Земля притягує до себе всі тіла.

          

Усі тіла також притягують до себе Землю.

Наприклад, притягання Місяця спричиняє на Землі приплив, а завдяки притяганню Сонця наша планета й усі інші планети Сонячної системи рухаються навколо Сонця по певних орбітах.

https://i.ytimg.com/vi/LAhjIL7L0vQ/maxresdefault.jpg

 

Цю взаємодію називають гравітаційною, а силу, з якою взаємодіють тіла, називають гравітаційною силою.

За легендою,  коли  Ісаак Ньютон одного разу сидів у саду під яблунею – йому на голову впало яблуко. І саме це спонукало його до відкриття закону Всесвітнього тяжіння. Згідно цього закону, між усіма тілами Всесвіту існує взаємне притягання. Притягуються два яблука, які лежать на столі, двоє учнів, які сидять за партами і т.д..

 Проводячи численні дослідження, Ньютон дійшов висновку, що сила притягання між тілами збільшується, зі збільшенням мас тіл, які взаємодіють.

Саме тому легко переконатися, що нас притягує Земля, але ми зовсім не відчуваємо притягання нашого сусіда по парті.

Перегляд відео «Сила тяжіння»

У фізиці силу, з якою Земля притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї називають силою тяжіння( ).

Саме завдяки силі тяжіння ми можемо вільно ходити і не падати по поверхні Землі, хоч вона має круглу форму і постійно обертається.

Сила тяжіння прикладена до центра тіла яке притягується Землею, і напрямлена вертикально вниз.

 

 

Одиницею сили тяжіння в СІ є H (ньютон)

— маса тіла

— прискоренням вільного падіння

Значення прискорення вільного падання залежить від географічного розташування об’єкта. З уроків природознавства ви знаєте, що наша Земля має форму не ідеальної кулі, а є сплюснутою біля полюсів, тобто є геоїдом. Саме тому на полюсах
 

а на екваторі

 

Часто в задачах для спрощення обчислень приймають
 

 

Перегляд відео «Припливи та відпливи»

Коротенька інформація про Ісаака Ньютона (випереджувальне завдання учня)

  • То, чому я принесла на сьогоднішній урок корзину з яблуками?

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Розв’язування задач.

Розв’язування задач

  1. Обчисліть силу тяжіння, що діє на людину масою 75кг.

 

Дано:

Розв’язання

 

 

 

 

 

Відповідь:

 

 

  1. Створення інтелект-карти  з коренем «Сила тяжіння»

Учитель на дошці записує корінь інтелект-карти, а учні пропонують варіанти підпису гілочок.

Наприклад, Сила тяжіння1)гілочкаприкладенадо центра тіла;

                                               2) гілочкаучений-дослідникІсаак Ньютон;

                                               3) гілочказалежить від1) маси тіла

                                                                                             2) прискорення вільного падіння

              і т.д. Щоб було цікавіше – можна використати кольорову крейду.

VII. Рефлексія

Прийом «Підіб’ємо підсумки»

На уроці я...

  • дізнався...    
  • зрозумів...    
  • навчився...
  • я не вмів, а тепер умію... 

Оцінювання учнів 

  

VIII. Домашнє завдання.

        Опрацювати параграф 20 (п.1-2).

Обчислити силу тяжіння, яка діятиме на вас на екваторі та на полюсі і порівняти ці значення.

ІХ. Фідбек.                                                                                                      

Фідбек проводиться у формі «3 яблука». Учням пропонується зображення 3-х різних яблук (ціле, надкушене, огризок). Виходячи з класу, кожен учень кидає в корзину обране ним одне з трьох яблук: якщо на уроці все зрозумів – ціле, якщо трохи зрозумів, а трохи не зрозумів – надкушене, і, якщо на уроці нічого не зрозумів – огризок. 

Після уроку учитель, розбираючи цю корзину, робить висновок про те, наскільки вдалим і, головне, доступним був урок.

Підручник: Фізика 7 клас за ред.. В.Г.Бар’яхтара, С.О.Довгого

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

Ісаак Ньютон цікаві факти

Ісаак Ньютон, син дрібного, але заможного фермера. Батько його не дожив до народження сина. Хлопчик народився хворобливим, тиждень його життя висіло на волоску. Він вижив, був похрещений (1 січня) і названий Ісааком на честь покійного батька. У 1655 році Ньютона віддали вчитися в розташовану неподалік школу в Грентемі. Ще в шкільні роки Ньютон та його друзі затіяли змагання зі стрибків у довжину. Помітивши, що стрибати краще за вітром, ніж проти нього, Ісаак стрибнув далі від усіх суперників. Пізніше він зайнявся дослідами: записав, на скільки футів вдається стрибнути за вітром, на скільки — проти нього і як далеко він може стрибнути у безвітряний день. Так він отримав уявлення про силу вітру, виражену в футах. Особливу заздрість однокласників викликали іграшки, які робив Ньютон. Він побудував мініатюрний вітряний млин, що викликав захоплення не тільки у дітей, але і у дорослих. У чотирнадцять років він змайстрував водяний годинник і своєрідний самокат. Годинники були настільки точні, що ними користувалося все сімейство Кларк. Ісаак Ньютон, як відомо, був членом Палати лордів. Засідання він відвідував регулярно. Однак протягом багатьох років Ньютон не сказав ні слова на засіданнях. Одного разу він все-таки попросив надати йому слово, всі присутн завмерли від очікування, але промова його була така: «Панове, я прошу закрити вікно, інакше я можу застудитися!». В останні роки свого життя Ісаак Ньютон серйозно взявся за богослов’я та під великим секретом писав власну книгу, про яку висловлювався як про найвеличнішу і найважливішу свою працю. Він вважав, що ця праця повинна рішучим чином змінити життя людей, але з вини улюбленої собаки Ньютона, яка перекинула лампу, сталася пожежа. У результаті, крім самого будинку і всього майна Ньютона, згорів великий рукопис. Хоча багатобарвний спектр веселки безперервний, за традицією в ньому виділяють сім кольорів. Вважається, що першим вибрав число сім Ісаак Ньютон. Причому спочатку, він розрізняв тільки п’ять кольорів – червоний, жовтий, зелений, блакитний і фіолетовий, про що і написав у своїй ” Оптиці ”. Але згодом, прагнучи створити відповідність між числом кольорів спектру і числом основних тонів музичної гами, він додав ще два кольори. Ньютон сформулював основні закони класичної механіки, відкрив закон всесвітнього тяжіння, дисперсію світла, розвив корпускулярну теорію світла, розробив диференціальне та інтегральне числення. Ньютон встановив закон опору й основний закон внутрішнього тертя в рідинах і газах, дав формулу для швидкості поширення звукових хвиль. 1725 року здоров’я Ньютона почало помітно погіршуватися, він переселився в Кенсінгтон неподалік від Лондона, де помер уночі, у сні, 31 березня 1727 року. Указом короля Ньютона поховали у Вестмінстерському абатстві.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/isaak-nyuton-tsikavi-fakti/

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку