урок "Сільське господарство світу"

Про матеріал
В данній розробці уроку представлений матеріал про загальні аспекти сільського господарства світу. Матеріал викладений за допомогою логічних схем. Використовуються різні методи повторення, навчання та закріплення матеріалу.
Перегляд файлу

                                                   Урок географії   9 клас

Тема : Сільське господарство світу

Мета: ознайомити з сутністю та значенням с\г в світі та Україні; зясувати особливості країн з переважанням аграрної складової в господарстві; визначити особливості аграрного виробництва залежно від рівня розвитку держави; навчити визначати та аналізувати природні та суспільні чинники формування видів с\г угідь, розміщення та напрями аграрного виробництва, рівень землезабезпеченості; удосконалювати навички аналізу діаграм,тематичних карт.

Обладнання : атласи, підручники, зошити, стінна карта «Світове сільське господарство»

 

 

                                                                 ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Сільське господарство – найдавніший вид виробничої діяльності людини. Першими примітивними його виявами були рибальство, полювання і збиральництво. Справжнє сільське господарство зявилося понад 10 тис. років тому внаслідок так званої неолітичної революції, коли люди окультурили дикорослі рослини і приручили диких тварин. Поширилося воно по світу з кількох осередків, розташованих в Азії, Африці, Середземноморї, Америці.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Прийом «Асоціації»

Кожен швидко одне за одним назвіть асоціацію, що викликає поняття «сільське господарство»

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Складники с\г

- у ньому зайнято близько 20% ЕАН світу: - 40-50% і більше - країни, що розвиваються;

                                                                          - 2-5% - розвинені країни.

Сільське господарствовид матеріального виробництва,що займається вирощуванням культурних рослин та розведенням домашніх тварин. Воно забезпечує населення продуктами харчування, а промисловість – сировиною.

                                   Сільське господарство

     Тваринництво                                                      рослинництво (переважає в світі)

 

Потужними виробниками валової с\г продукції є: Китай,Індія, США, Індонезія, Бразилія, Нігерія, Мексика, Японія, Росія, Франція. (робота з картою)

Самостійна робота з підручником

2. Визначте чинники розміщення сільськогосподарського виробництва.

  1. Природно-географічні: - земельно-грунтові(обсяги й структура земельного фонду,

                                                       типи грунтів)

                                     - агрокліматичні ресурси ( тепло й волога) –зональна   

                                          спеціалізація,  с\г пояси світу.

2. соціально – економічні: - аграрні відносини, форми земельної власності,

                                                    характер землекористування, рівень розвитку агрокультури,

                                                    аграрна політика держави тощо.)

вправа «Пригадаймо»

бесіда:

  • Чим відрізняються інтенсивний і екстенсивний методи господарювання?
  • Який метод є прогресивнішим?
  • Чому перехід до інтенсивного є неминучим?

 

 

 

                                     Шляхи розвитку С\Г

 

інтенсивний                                                            екстенсивний

 

 

екон. розв. кр.                                                          Країни, що розвив.

Постсоц. Цн. Євр.

НІК Сх. Азії

 

 

Рівень енергоозброєності,                                       за рахунок збільшення площ та кількості

Технічного оснащення,                                             (давно вичерпав  можливості)

Хімізація С\Г, впровадження                                     

Наукових досягнень.                                                Значна кількість н-ня голодує чи

                                                                                     перебуває на межі голоду

 

3. ЗЕМЕЛЬНІ РЕСУРСИ – це землі, що їх систематично використовують або придатні до використання для певних господарських потреб. Вони необхідні для життя людей і функціонування всіх секторів господарства.

 

Завдання : За картою «Земельні ресурси світу» в атласі та мал..31 в підручнику визначте, які регіони світу найкраще забезпечені С\Г угіддями.

 

Розміри та структура  світового земельного фонду (13.4 млрд.га.):

 

Землі, що обробляються: орні землі (рілля),

Багаторічні насадження (сади, виноградники)

        11 %

Пасовища й сіножаті

       24%

Ліси й чагарники

       31%

малопродуктивні землі та непродуктивні землі (болота, пустелі, льодовики тощо)

       3%

Населені пункти, промислові та

транспортні об’єкти

       31%

Найбільш розорені території :

  • Бангладеш, України (70%)
  • Данії, Угорщини (60%)

Сіножаті й пасовища:

  • Австралія, Нова Зеландія, Аргентина (50%)

Пояснення вчителя з елементами бесіди

4. АГРАРНІ ВІДНОСИНИ – це економічні відносини, що виникають у с\г щодо володіння й використання землі, виробництва, розподілу, обміну й споживання с\г продукції та послуг.

  • Що є головним засобом виробництва в с\г?
  • Хто може бути власником землі в різних країнах світу? В Україні?

У світі склалися чотири основні форми аграрних відносин:

- общинне землеволодіння й землекористування;

- велике землеволодіння і невелике землекористування (напівфеодальні);

- дрібнотоварне селянське господарство (напівкапіталістичні);

- сімейна ферма та тривала оренда (капіталістичні).

Прийом «Плюс – мінус»

Зазначте позитивні і негативні наслідки кожного з видів аграрних відносин. До яких з них належить радянська колгоспна система? Які відносини, на вашу думку, слід розвивати в Україні та чому?

 

Рівень економічного розвитку, ступінь забезпечення країн с\г угіддями й агрокліматичними ресурсами зумовлюють формування головних типів сільського господарства: споживчого і товарного.

Робота з мал.32, ст. 63

 

5. РЕВОЛЮЦІЇ В С\Г.

Прийом «Робота з підручником»,

- Які «кольорові» революції ознаменували розвиток світового сільського господарства?

«Робота в групах»

  1. група – «Зелена революція»
  2. група -  «Біла революція»
  3. група -  «Коричнева революція»
  4. група – «Біотехнологічна революція»

висновок – Чим  пов’язані ці «кольорові революції» між собою?

 

V.Закріплення вивченого матеріалу.

1. Які види діяльності охоплює с\г?

2. назвіть види с\г угідь. Як людство забезпечене орними землями йбагаторічними насадженнями?

3. Який вид с\г прогресивніший: товарний чи споживчий?

 

VІ. Підсумки уроку.

Прийом «Роблю висновок»

  • ви переконалися, наскільки різнорідне с\г  у світі.
  • Успішний розвиток с\г залежить від природних умов та соціально – економічних причин.

 

 

VІІ. Домашнє завдання

- опрацювати § 11

 

 

 

 

docx
До підручника
Географія 9 клас (Бойко В.М., Дітчук І.Л., Заставецька Л.Б., Гринюк Т. А., Смаль І. В., Харенко І. М.)
Додано
15 жовтня
Переглядів
453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку