Урок: "Сім чудес світу"

Про матеріал
В данній розробці розкрито багато учбових матеріалів та цікавих завдань для розвитку учнів.
Перегляд файлу

СІМ ПРИРОДНИХ ЧУДЕС УКРАЇНИ

(Рослинні та тваринні символи України)

ШПУНЯР Марина В’ячеславівна, вчитель початкових класів Одеської ЗОШ №65

Тема:СІМ ПРИРОДНИХ ЧУДЕС УКРАЇНИ

Мета:учити дітей сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати у дітей правильне ставлення до таких понять, як «друг», «дружба»; розвивати в учнів любов до природи. Продовжувати знайомство з культурною спадщиною українського народу; показати ексклюзивні презентації семи чудес України; створити туристичний маршрут – своєрідну візитну картку нашої країни; визначити риси національного українського характеру; вдосконалювати навички самостійної роботи учнів за індивідуальною програмою, вміння працювати у складі творчої групи; розвивати естетичні смаки учнів; виховувати в дітей патріотичні почуття, гордість за свою Батьківщину; розширювати світогляд учнів, знайомлячи їх з розмаїттям природного ландшафту, багатовіковою історією та самобутніми культурним пам’ятками України.

 Обладнання: телевізор, комп’ютер, таблиці, ілюстративний матеріал,емблеми Семи чудес України, презентація «Сім чудес України»,відео-фрагмент «Софіївка».

Тип уроку:комбінований урок

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
Уже дзвінок нам дав сигнал 
Працювати час настав 
Тож і ми час негайно 
Роботу швидко починаймо 
Ви до друга поверніться 
Йому лагідно всміхніться 
Дзвоник дзвонить день-дзень 
А ми всі разом Добрий день 
 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 
1.Обговорення змісту віршів 
-Для початку послухайте вірш.

Увсіх людей одна святиня. Є багато країн на Землі 
Куди не глянь, де не спитай. В них озера річки і долина 
Рідніше їм своя пустиня, Є країни великі й малі 
А ніж зелений в чужині рай. Та найкраща завжди Батьківщина!

2.Про що йдеться у віршах? 
3.Що для ваc означає слово Батьківщина?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. 

Велика і прекрасна наша Батьківщина. Це – безмежні колосисті поля, вишневі та яблуневі сади, повноводні ріки та синьоокі озера, різнобарвні луки та затишні гаї, мальовничі села та великі міста. І сьогодні ми з вами здійснимо віртуальну подорож і відвідаємо сім історико-культурних пам’яток нашоїдержави, які за підсумками Всеукраїнської акції Сім чудес України заслужили на почесне звання Чудо України. 
1.Хто з вас знає що таке чудо? 
Чудо –це щось надзвичайно прекрасне. І в нашій країні є багато таких чудес але виділяють лише сім.

У нашій Україні є дуже багато красивих і визначних місць, які цікаві не лише в нашій країні, а й за кордоном. Так, навіть по телебаченню показують передачі, в яких презентують різні дуже цікаві та красиві місця, які можуть бачити і в інших країнах.Варто, також зауважити, що до переліку різноманітних чудес увійшли пам’ятки, що представляють увесь період історії України, від найдавніших часів до нашого століття. Серед них представлена переважна більшість регіонів України.Проте, усі ці місця ми не в змозі сьогодні розглянути, тому розглянемо лише деякі, найцікавіші з них. 

ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Повідомлення  вчителя

Під час читання вчитель використовує ілюстративний матеріал Семи чудес України.

 

Фото: ua-travels.livejournal.comУчень 1.Гранітно-степове Побужжя(малюнок в додатку 1). Південний Буг у крутих кам’янистих берегах утворює вузьку каньйоноподібну долину. Величні гранітні скелі місцями сягають 40-50 м заввишки. Це справжній гірський ландшафт серед Українського степу…Гранітно-степове Побужжя – одна з найдавніших ділянок суші Євразії, яка не поринала у морські глибини вже протягом 60 мільйонів років. Результати біогеографічного аналізу вказують наявність на цій території значної кількості видів рослин і тварин середземноморських та гірсько-альпійських за походженням. Парк «Гранітно-степове Побужжя» відомий ще й тим, що на його території була знайдена змія, яка за всіма характеристиками є Ескулаповою. Історичні джерела та сучасні дослідження з археології, етнографії, топоніміки свідчать про те, що каньйон Південного Бугу з його стародавніми урочищами, скелями, могилами, порогами слід вважати національними святинями…

Вчитель. Що вас вразило і що цікавого запам'яталось з прочитаного?Мабудь ви всі хотіли б більше дізнатись про Ескулапову змію.

 

E:\ШКОЛА\013-01.jpgЗа легендою, колись давно жив бог-лікар Ескулап. Він лікував хворих за допомогою отрути змії, яка завжди супроводжувала його. Вченими було доведено, що така змія існувала, але вимерла багато років тому.

Вчитель. Продовжуємо мандрувати, наступна зупинка-Дністровський каньйон.
 

Учень 2. Дністровський каньйон.(http://te.zavantag.com/tw_files2/urls_178/37/d-36812/36812_html_m265015de.pngВінницька, Івано-Франківська, Тернопільська, Хмельницька обл.) 

Ми захоплюємося природою Альп та Кавказу, Карпат та Криму і прагнемо будь-що побувати там. Але не всі знають, що Дністровська долина з її ландшафтами має свою неповторну красу... 
Природа Дністровського каньйону своєрідна та неповторна. На його території близько 100 пам’яток живої і неживої природи світового значення.

 Багатими на рослинність є схили каньйону, прибережні луки та поля (горицвіт, сон великий, ковила, первоцвіт, ясенець білий, мигдаль степовий, Ромашка лікарська, молодило руське тощо). Значна кількість реліктових, ендемічних та рідкісних рослин каньйону занесена до Червоної книги України.

Різноманітним є тваринний світ каньйону. У лісах водяться козулі, зайці, борсуки, лисиці, вепри, білки та інші тварини. На кам’яних схилах і в чагарниках живуть ящірки, мідянки, гадюки, вужі.

Сучасна назва Дністра веде свій початок з Київської Русі і означає "бистра вода". Древні греки називали ріку Тіріс, а ще пізніше Тірас. У римлян вона відома під назвою Данастріс, Данаструс. У турків - Турла. Дністер має 386 приток.


Вчитель. Зараз ми перевіримо,що ви запам'ятали з прочитаного.

1. Скільки пам'яток живої та неживої природи є на території Дністровського каньйону?(100)

2. Назвіть рослини, які ростуть в цих місцях?( горицвіт, сон великий, ковила, первоцвіт, ясенець білий, мигдаль степовий, Ромашка лікарська, молодило руське)

3.Яким тваринним світом різноманітний світ каньйону?( козулі, зайці, борсуки, лисиці, вепри, білки та інші тварини, ящірки, мідянки, гадюки, вужі).

4. Що означає назва Дністра і як називали ї в давнину?( "бистра вода";Тіріс,Тірас).

    Наступна зупинка буде-Мармурова печера.

 

Учень 3. Мармурова печера 
Мhttp://te.zavantag.com/tw_files2/urls_178/37/d-36812/36812_html_7ef5a545.pngармурова печера – унікальна за красою печера зі складною системою залів і галерей. Галереєю казок: підземні чудеса 
Для входу відвідувачів у печеру споруджено штучний 10-метровий тунель. Чудово освітлений маршрут веде вглиб печери. Екскурсійна доріжка огинає химерні творіння сталагмітів, що своїми контурами дивно нагадують казкових героїв. Світло вириває з пітьми Слоненя та Мамонта, голову Господаря печери, Діда Мороза, Царівну-жабу... Важко повірити, що ці фігури створені протягом мільйонів років краплинами

води, а не руками талановитого скульптора. 
Варто лише захотіти і докласти частку власних зусиль кожної людини, і безкрайні похмурі степи посміхнуться барвистою веселкою квітів і розкриють нам одвічні таємниці природи…
Вчитель.Зачитайте  вірш.
Учень 4. Дорогоцінний пил землі
Прекрасна земля од висот до глибин –
Піщинка і дрібочка солі,
Вуглина, цеглина, кривавий рубін
І грудка із рідного поля…
В яких же земля гартувалась вирах?
Можливо дано зрозуміти
Нам, лише розпавшись на попіл і прах
І ставши пилинками світу…

Вчитель.

1.Скажіть,який зміст розкриває письменник?

2. Що ви відчуваєте слухаючи ці стори,які думки у вас з'являються?


 

Учень 5. Синевир (Озеро, Закарпаття) 

Нhttp://te.zavantag.com/tw_files2/urls_178/37/d-36812/36812_html_19a0280e.pngайбільше озеро Закарпаття - Синевір, яке утворилося 10 тисяч років тому.Озеро Синевир справедливо вважається найкоштовнішим природним скарбом Національного природного парку "Синевир".
Існує легенда, згідно якою мальовниче озеро утворилося від потоку сліз графської доньки Синь, на місце, де її коханого, простого верховинського пастуха Вира, було вбито камінною глибою за наказом підступного графа. 
  Насправді ж озеро утворилося в результаті потужного зсуву, викликаного землетрусом, близько 10 тисяч років тому.
На півострівці височить вирізана із червоного дерева скульптурна композиція «Синь і Вір» (скульптори Іван Бродин і Михайло Санич) Висота монументу 13 метрів. Відображаючись у воді, він сприймається таємниче, як чудова казка про безсмертне кохання. 
 

Вчитель. Послухайте вірш Василя Кобаль «На Синевир трембіти кличуть!»
Учень 6.

Гори і ялиці дивні свідки
Гордої правічної краси.
Сонячне Міжгір’я наче квітка
В променях ранкової краси.

Святкує нині край наш мальовничий,
У грудях гордість впевнено росте,
Усіх на Синевир трембіти кличуть,
Скликають в гори друзів і гостей!.

 

Вчитель. Діти,як ви вважаєте, що хотів виразити письменник цього вірша? Розкрийте думку.

 

Учень 7. Світязь (Озеро, Волинь) http://te.zavantag.com/tw_files2/urls_178/37/d-36812/36812_html_5757fca9.pngОзеро Світязь - найбільше і найглибше озеро природного походження в Україні. Світязь чимось схожий на море, у вітряну погоду хвилі тут досягають півтораметрової висоти... 
Озеро Світязь живлять артезіанські джерела. Вода тут надзвичайно прозора і м'яка. У сонячну погоду дно видно на кількаметровій глибині. 
Є у Світязя дивовижна приваблива сила. Слід увійти до його кришталевої води, як душа наповнюється світлою радістю. Майже уздовж всієї берегової смуги озера ростуть ліси. У літній час тут можна удосталь надихатися напоєним ароматом хвої повітрям, назбирати чорниці, ожини, грибів. Такого задоволення не має жоден, хто звик відпочивати на морському узбережжі. 
Біля берегів, особливо в районі Гряди, Світязь переважно мілкий. Можна пройти півтори сотні метрів, аж поки вода досягне грудей. У безвітряну пору вода прогрівається швидко і тому тут з радістю відпочивають батьки з дітьми. Озеро в переважній своїй більшості дуже глибоке.

Вчитель. Всі ми – діти природи, та не всі однаково добрі до своєї матері. Без її ласки, а часом і кари, ми не могли б обійтися, а все ж далеко не кожен з нас може сказати, що сповна виконав свій обов’язок перед природою.
Ми – діти природи і водночас у боротьбі з нею стали людьми. Ми переросли свою праматір, стали дужчими від її стихійної неприязні чи ласки. Та ми водночас і діти суспільства. Тож не сміємо забувати, що природа наша – суспільне багатство, і ми не можемо поводитися з нею, як заманеться, а повинні діяти і в її інтересах. 
У Василя Симоненка є слова, які тепер є колисковою піснею:
«І якщо впадеш ти на чужому полі,
Прийдуть з України верби і тополі,
Стануть над тобою, листям затріпочуть,
Тугою прощання душу залоскочуть.
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тітьки Батьківщину!..»

Отже, давайте не будемо сподіватись вибрати собі іншу, як нам здається кращу, Батьківщину, а будемо жити та працювати задля процвітання тієї, в якій ми народились… Давайте цінувати те, що подарувало нам життя.
 

 

Фізкультхвилинка.

Фізкультхвилинка про Буратіно
Хто ж там, хто вже так стомився
І наліво похилився?
Треба дружно всім вставати
Фізкультпаузу почати.
Буратіно потягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся
Руки в сторони розвів —
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки стать
Покрутитись, повертітись,
На хвилинку зупинитись.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий встали,
Всі за парти посідали,
Вчитись знову ми почали.


Ми продовжуємо мандрувати дивовижними краями нашої рідної землі.
 

Учень 8.Подільські Товтри 

(національний природний парк, Хмельниччина) 

Тhttp://te.zavantag.com/tw_files2/urls_178/37/d-36812/36812_html_m832f1ab.pngовтри - це залишки узбережних рифів, витягнених паралельно давній береговій лінії. Аналогів у світі немає, але подібні за геологічними структурами скелясті гряди є у Великобританії та США. В Австралії знаходиться Великий Бар’єрний риф, який за своїм рельєфом дуже схожий на  Товтри.
Товтри – це місцева назва скелястої дугоподібної гряди, висота якої в межах парку сягає в середньому 400 метрів над рівнем моря. 
До складу національного природного парку "Подільські Товтри" увійшли більше 130 територій та об'єктів природно-заповідного фонду, з них печера "Атлантида" (гіпсового походження, довжиною 1,8 км). Місцева назва наймальовничішої частини Товтрової гряди парку-Медобори.   Підвищена частина суші, на якій розташовані Подільські Товтри називається височина. Протоки річки Дністер утворюють каньйони у Національному природному парку «Подільські Товтри». Тут є дуже рідкісний птах-Сипуха, ряду совоподібних,який  охороняється тільки в Національному природному парку «Подільські Товтри».
Значну туристично-рекреаційну цінність складають лісові масиви. Територію Парку можна використовувати з туристично-рекреаційною метою протягом всього року. 
У відкопаній товщі порід, що складають Подільські Товтри, і порід, що залягають нижче, сформувалися горизонти підземних вод, що, частково, перетворилися на мінеральні води із цінними лікувальними властивостями.Унікальні карстові порожнини є доступними для спостереження і вивчення. 
 

Кросворд «Пізнай Товтри»

Вчитель.Якщо ти був уважним під час заочної туристичної мандрівки Подільськими Товтрами, то легко впораєшся з цим завданням. Розгадай кросворд, давши відповіді по горизонталі на подані нижче запитання:

Начало формы

 

 

 

1

т

 

2

о

 

 

 

 

 

 

 

3

в

4

т

 

 

 

 

 

5

р

 

 

 

 

 

 

6

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Яку назву має печера, що входить до Національного природного парку «Подільські Товтри» як геологічна пам’ятка національного значення?
  2. Місцева назва наймальовничішої частини Товтрової гряди парку
  3. Як називається підвищена частина суші, на якій розташовані Подільські Товтри?
  4. Протоки якої річки утворюють каньйони у Національному природному парку «Подільські Товтри»?
  5. Де знаходиться Великий Бар’єрний риф, який за своїм рельєфом дуже схожий на  Товтри?
  6. Який рідкісний птах ряду совоподібних охороняється тільки в Національному природному парку «Подільські Товтри»?

 Учні діляться на три групи і грають у гру: «Хто швидше відгадає»

 

 

 

1

а

т

л

а

н

т

и

д

а

 

2

м

е

д

о

б

о

р

и

 

 

 

 

 

 

 

3

в

и

с

о

ч

и

н

а

4

д

н

i

с

т

е

р

 

 

 

 

 

5

а

в

с

т

р

а

л

i

я

 

 

 

 

 

 

6

с

и

п

у

х

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Вчитель.Ми підійшли до останньої зупинки-це Асканія-Нова

Учень 9.Асканія-Нова

dimukraine.com

Серед заповіднихоб’єктів України біосферний заповідник «Асканія-Нова» посідає особливе місце, адже історія заповідання його території нараховує близько 110 років. Так, багатий землевласник Фрідріх  Фальц-Фейн у 1898 році у своєму родовому маєтку за власною ініціативою першим у світі вилучив з господарського використання ділянку своїх угідь, яка стала  ядром теперішнього найбільшого в Європі (11054 га) заповідного типчаково-ковилового степу.

Сучасний заповідний степ складається з трьох масивів: Північний, Південний, Великий Чапельський, а також з перелогів, де вивчаються процеси відновлення природної рослинності. Степ постійно змінює своє забарвлення. Загляньте сюди наприкінці квітня і побачите, як на сірому фоні минулорічної трави яскравими різнобарвними вогниками горять квіти тюльпанів, ніжною блакиттю манять півники. Розстелить ковила українська свої перистіостюки – і степ вже хвилюється, наче море. Зацвіте льон австрійський – і земля ніби вкриється легким серпанком. Пройде ще трохи часу – і степ вже нагадує килим.Переважають багаторічні трави (51 %). До «Червоної книги України» занесено 13 видів вищих рослин, 3 види грибів та 4 – лишайників. Шість видів квіткових асканійської автохтонної флори занесені до міжнародних червоних списків.Тваринний світ заповідного степу, в основному, зберіг свою аборигенну

 

Фото: www.galleryua.com

фауну, за винятком крупних видів ссавців та птахів.

 У заповіднику варто відвідати зоопарк, де зібрані птахи та тварини майже з усіх країн світу, а також мальовничий ботанічний сад з величезною кількістю штучних  ставків, де представлені дерева та кущі усіх кліматичних зон Землі. Наукове означення його досить просте і коротке: посушливий, кострицево-ковиловий. Та степ постійно змінює своє забарвлення. Загляньте сюди наприкінці квітня і побачите, як на сірому фоні минулорічної трави яскравими різнобарвними вогниками горять квіти тюльпанів, ніжною блакиттю манять півники. Пройде ще трохи часу – і степ вже нагадує килим.
Вчитель.Послухайте вірш Олега Гончаренко «В степу моє серце!»

Учень 10.

В степу моє серце!
І завше було в нім –
В його волошковім, тюльпаннім вогні,
Бо я над цим степом – у жайворі кожнім,
Я в кожнім тарпані – в його глибині.
Щорік воскресаю стеблом межи стебел…
Блукаю луною пісень і плачу…
Лиш очі заплющу – і степом, і степом
Стелюся, біжу, розгоряюсь, течу!..
Олег Гончаренко

 

 Вчитель.   1.  Які відчуття в вас виникають під час слухання цього вірша?

                      2. Прочитайте виразно цей вірш.    

 

V.ПІДСУМОК УРОКУ

Вчитель. Ось і добігла кінця наша подорож за маршрутом «Сім чудес України».

Чи справдились ваші очікування від уроку?

З’явилась у вас думка відвідати одне із запропонованих місць? Яке саме?

Чому?

Подивіться ще раз по карті, який туристичний маршрут ми з вами сьогодні

проклали.

 

Релаксація.

Вчитель. А зараз ми разом прогуляємось аллеями Софіївського парку, помилуємось

його чудесною природою.

(Перегляд відео-фрагмента «Софіївка»).

 

Природа – комора величезних багатств. 
Використовувати ці багатства раціонально й далекоглядно, постійно дбаючи про завтрашній день, про майбутнє – ось якою благородною метою мають бути пронизані наші думки і вчинки .
Боротися з природою ми навчилися. Та, підкоривши своїй волі її могутні сили, повинні навчитись її оберігати.

Виразне читання вірша учнями.

Берегите землю! Берегите!
Чудо песен, городов и сёл.
Мрак глубин и волю поднебесий,
И просторы голубых озёр.
Берегите молодые всходы
На зелёном празднике природы.
Небо в звёздах, океан и сушу,
И в безсмертье верящую душу.
Судеб всех связующие нити.
Берегите землю! Берегите!..


Вчитель. Я гадаю, що після цієї подорожі ви будете трішки більше знати про визначні місця нашої України та цікавитися ними. 
Дякую за увагу

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

На наступному уроці ми більше уваги приділимо «Уманському диву», як ще

Називають  Софіївський парк. Доберіть матеріал про історію створення

парку, підготуйте розповідь про один з його куточків.

 

Список використаних джерел:

http://7chudes.in.ua/

http://serg-klymenko.narod.ru/index.html

http://sites.google.com/site/domivkaukrmovi/home/7-cudes-ukraieni

http://uk.wikipedia.org/wiki/Сім_чудес_України

http://www.batckivchina.uaforums.net/--vt134.html

http://www.kmv.gov.ua/photonews.asp?Id=20642

http://www.ukrmandry.com.ua/index.php?id=133

http://tovtry.com/ru/info/articles/press_npp/99.html

http://doktor-ua.com/geografiya/9049/index.html?page=2

http://www.chl.kiev.ua/7/crossword1.html

Байбара Т.М.,Бібік Н.М. Я і Україна. Підручник для 4 класу, - Київ:

«Форум», 2004.

Діптан Н.В., Назаренко А.А. Я і Україна (Громадянська освіта.

Природознавство).  4 клас.Плани-конспектиуроків. – Харків: Веста:

Видавництво «Ранок», 2005.

Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок.Інтерактивнітехнології

навчання. – Київ: Видавництво А.С.К., 2004.

Програми для середньоїзагальноосвітньоїшколи. 1-4 класи, - Київ:

Початкова школа, 2006.

Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційнітехнології в початковійшколі. –

Харків: Видавничагрупа «Основа»: ПП «Тріада+», 2007.

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
14 вересня 2019
Переглядів
1653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку