Урок "Сім’я, родина, рід, родовід "

Про матеріал

Мета: уточнити, розширити й поглибити уявлення дітей про сім'ю, родину, рід, їх значення в житті людини; навчити складати « родовідне дерево » ; пробуджувати пізнавальний інтерес до історії свого родоводу; розвивати активність, мислення, творчу уяву; виховувати почуття любові й поваги до сім'ї, родини, роду, гордості за свій народ, його історію, культуру, традиції.

Методичне забезпечення: таблиці, картки, вистава фотографій, скринька з дзеркалом, макети «родовідного дерева» для кожного учня і один великий, предметні малюнки, намисто або повітряні кульки.

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок з використанням інноваційних технологій: комп'ютер, проектор; інтерактивних техно - логій.

Методи і проблеми: інтерактивні методи: вправа «Мікрофон», «Гранування», «Рефлексія», «Очікування», «Прихована тема», метод гри, пояснення, показ, робота в парі, групі, практичний метод, автотренінг.

Технічні засоби: музичний центр, диски з дитячими піснями Н. Май, Злотника, комп'ютер, проектор.

Перегляд файлу

                Ювілейнівська ЗОШ І-ІІІ ст

 

 

 

 

 

                                Урок у 2 класі з курсу

 

 

 

 

                                                                               

 

 

 

 

 

                                           Вчитель початкових класів

                           Ювілейнівської ЗОШ І – ІІІ ступенів,

                                    спеціаліст вищої категорії

                                               Тріпадуш О. В.

 

 

 

 

   Тема:  Сімя, родина, рід, родовід.

 

 

       Мета:  уточнити,  розширити  й поглибити уявлення дітей про сім’ю,  родину, рід, їх значення в житті людини; навчити    складати  « родовідне  дерево » ; пробуджувати пізнавальний інтерес до історії свого родоводу; розвивати активність,  мислення,  творчу  уяву; виховувати  почуття любові  й  поваги  до сім’ї,  родини,  роду, гордості за свій народ, його історію, культуру, традиції.

 

 

     Методичне забезпечення:  таблиці,  картки,  вистава фотографій,  скринька з дзеркалом,  макети «родовідного дерева»  для  кожного  учня  і   один  великий,  предметні малюнки,  намисто  або  повітряні  кульки.

 

 

   Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

 

   Форма уроку:  урок  з  використанням   інноваційних технологій: компютер, проектор; інтерактивних техно -  логій.

 

   Методи  і  проблеми:  інтерактивні   методи:  вправа «Мікрофон», «Гранування», «Рефлексія», «Очікування», «Прихована тема», метод гри, пояснення, показ, робота в парі,  групі,  практичний  метод,  автотренінг.

 

    Технічні засоби: музичний центр, диски з дитячими піснями Н. Май, Злотника, компятер, проектор.

 

 

 

 

 

( Звучить запис пісні «Доброго ранку, країно.»

І. Організаційна частина уроку

 1.Психологічна  адаптація.

                        -  Унас сьгодні ніби свято,

                           Гостей зібралося багато.

                          Ануж на мене подивіться,

                          І веселенько посміхніться.

 

                            Посміхніться і до себе,

                            Посміхніться до гостей.

Привітайтесь: « Добрий день».

 

       - Всі сіддайте тихо, діти

  Домовляймось не шуміти.

      Руки гарно піднімати,

       На уроці не дрімати,

    А знання мерщій хапати!

 -  Спочатку сідає краса, а потім сила.

 2.Психоформула.

( Діти сидять групами по 6 учнів, взявшись за руки, хором промовляють)

                        Тепло своїх долоньк

                            Я друзям віддаю.

                         Урок новий, цікавий

                            Я з радістю почну.

- Сіли рівно,  уважно слухаємо. 

ІІ. Створення « ситуацій успіху»                                      - До якого уроку ми підготувалися?              Слайд1

- Які уроки, діти, нам подобаються?

  (цікаві та веселі, радісні, складні)

- Якими ми будемо на уроці?

   (уважними, старанними, активними, дисцмплінованими)

  • Тоді почнемо!                                                                                                       Щоб урок пройшов не даром

                            Треба сісти рівно, прямо.

                             Та навколо оглянутись.

                              І сусіду посміхнутись.

                             А щоб знання здобути,

                             Слід уважнішими бути.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Метод зацікавленості.

        Звучать фанфари. (Під фанфари учитель виносить на долоні скриньку, накриту серветкою, в середині – дзеркало).

-  Діти,  у  мене  в  руках  цікава  скринька.  У  ній   – найцінніший  скарб  планети  Земля.    Хто  з вас хоче його   побачити,   може  зазирнути,   але  поки  що  не розповідайте,   кого  ви  там   побачили,  аж  доки  всі найцікавіші   та   найсміливіші   не  зазирнуть  на  дно скриньки.

  ( Під пісню «Улыбка» діти почергово заглядують до скриньки)

 -  То кого ви там побачили?

 -   Так, ви побачили кожен себе. Отже найцінніший скарб– це ви самі.

  • Кожен з вас – це особистість. І саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і небуде.

                             А що дитині треба?

                            Дім красивий, білий.

                              І, як світлий образ,

                           Мамин погляд добрий,

                              Й батька дорогого,

                              Чути добре слово.

                             А ще б гарно мати

                               І сестру, і брата.

 - Про кого йдеться у вірші?

 - Про кого мріє дитина?

ІV. Представлення теми і очікуваних результатів.

 3.Розвязування ребусів за картками.

 -   Розгадайте ребуси, і дізнаєтеся, що за теми уроку.

           1) 7я         2) Р1а       3) РіД      4) Родо

( діти називають слова, які почерзі зявляються на проекторі)

Слайд 2  

    -   Зверніть,  діти,  увагу.  Прочитайте  з  проектора тему    урока.

2. Бесіда.

- Ми  дуже часто,  діти,  у  своєму мовленні використовуємо слово «сімя» і, здається, усе про неї знаємо. А чи справді це так? Наприклад, бабуся і  дідусь,  які живуть з вами, це ваша сімя  чи  родина?  Хто  входить   до  вашого роду?  Що таке родовід?  А   якщо я  попрошу  вас розповісти, що таке лад у домі, або яку  сімю можна назвати щасливою, то ми будемо сперечатися цілу годину.

-  Для того, щоб дізнатися більше про ваші родини, родинні стосунки,  про  ваші  обовязки  в сімї, ми присвятимо наш урок.

3. Вправа «Очікування».

     -  Чого урок навчить кожного з нас? ( на проекторі не закінчене речення, яке діти доповнюють і поступово на проекторі зявляється таблиця).

Слайд 3

 

3.Технологія «Робота в групах».

     -   Діти,   для   того,   щоб  наш  урок  був  цікавим, продуктивним, творчим; щоб  праця  була злагодженою –  ми  продовжимо роботу в творчих групах.  Але кожну групу треба швиденько назвати. 

( Діти називають:

                  І гр. «Сонечко»

                 ІІ гр. «Веселка»

                ІІІ гр. «Зірка»)

-   Перш ніж приступити до роботи в групах, слід згадати правила роботи в групі: ( діти називають, на проекторі зявлаються правила)

Слайд 4:

  • Наприкінці уроку ми маємо визначити найактивнышу групу. За кожне правильно виконане завдання група буде отримувати карточку з балами

    -    А працювати ми будемо під гаслом (на  проекторі):

Слайд 5:

 

 

 

V. Надання   необхідної   інформації.

1. Ознайомлення з поняттями.

 -  Ми  з  вами  всі    український народ, який складається з  малих   та   великих,   дружних   і   працьовитих  родин.   Як могутній Дніпро  бере  початок  з  маленьких  джерел,  так  і наша українська культура збагачується традиціями і звичаями маленьких сімей.  Сім’я,  мов  сонечко,  зігріває  людину від її народження  до  кінця  днів. Вона  є осередком любові й тепла для   дитини,   дає   їй   уявлення    про  доброту,   моральність, культуру поведінки.

- Тому в народі кажуть: «Які мама й татко – таке й дитятко».

     2. Робота з книжкою(Я і Україна ст.51)

    1) Читання тексту вчителем.

2) Продовження читання тексту дітьми по групах.

3) Обговорення прочитаного.

-  Назвіть, хто входить до нинішніх родичів?

-  Назвіть давнішніх родичів своєї родини.

-  Назвіть хто входить до сімї.

3. Робота в зошитах.

    1) Читання віршу хором.

    2)  Розгляд сімейної, родинної фотокартки.

     - Назвати всіх хто зображений.

    3)  Виконання 2 завдання.

- Намалюйте у сердечку стільки кружечків, скільки осіб у твоїй сім’ї кольоровим олівцем.

 

 

 

 4.Розгадування кросворду в групах.

-   Діти,  допишіть  букви  у  порожні клітинки. Яка група впорається  швидше,  та й  отримає більше балів.

  • Зачитаємо слова.
  1. Перевірка слів по групах.(оцінення)

( кожна група по черзі називає слова, а на проекторі зявляється слово один за одним).

Слайд 6:

 

 

 

 

 

  1. Складання прислівя( оцінення).

-  Діти, у кожної групи лежить на парті конверт, у якому є завдання.  Це  прислія.  Але  зимовий  вітерець  подув  та змішав   усі   слова.   Потрібно  утворити   прислівя,    але правильно  розмістити  слова у реченні. Отож, приступим до роботи.

      І гр.

             Шануй батька й неньку – і тобі буде гладенько.

    ІІ гр.

            Скрізь добре, а вдома краще.

   ІІІ гр.

            Рідний дім – це там, де тебе люблять.

  7. Фізкультхвилинка для пальчиків.

                             Оцей пальчик – мій дідусь.

Цей – моя  бабуся.

Оцей польчик – мій татусь,

Цей – моя  матуся.

А цей пальчик – оце я!

А це – вся моя сімя!

5. Метод «Прес». Складання схеми.

-   Діти,  за  допомогою  слів,  які  зявляться  на  проекторі, кожна  група  має  дати   визначення  поняттям, з якими ми знайомилися.  За  допомогою  цих  визначень, ми побудуємо схему.

- Що таке сімя ?    Слайд 7

 

 

І гр.

  Я вважаю,що сімя – це група людей, яка складається з мами, тата , дітей.

Слайд 8

 Сімя

 

        (тато, мама, сестра, брат, я.)

  • Що таке родина?

ІІ гр.

      На мою думку, родина – це група людей, яка складається з батька, мами, дітей, ббабусі, дідуся, інших родичів, які живуть разом.

На проекторі:

 

                                        Родина

                 (всі, хто живе разом)

  • Що таке рід?

ІІІ гр.

        Рід – кілька поколінь, які походять від одного предка.

 

 

    РІД

-  сучасні українські сім’ї часто живуть родинами, тобто разом  з  дідусем,  бабусею,  або з кимось із родичів. До складуроду входять уже кілька родин, родичі, рідня.

  • А вже рід до роду – це...народ ( хором )

 

 

                            НАРОД

VI. Інтерактивна вправа.

 1. Розгляд дерева роду.

- Традиційно історію роду пока-

зують у вигляді дерева.

З роду в рід кладе життя мости,

    Без коріння саду не цвісти,

 Без стреміння човен не пливе,

   Без коріння сохне все живе.

      -  Яке  дерево  тримається  на   корінні,  так  і  кожен  рід тримається на найстарших його членах, бо саме вони мають великий  досвід  життя  і  допомагають  молодим.

- Коріння – це наші предки, прародичі. У ньому наше минуле, память.                                                                          - Стовбур – дідусі, бабусі

- Міцні гілки – ваші батьки

- А хто ж листочки?

- Діти!

- Ми побачимо, як «ведеться рід» від найстарших до найменших – це і є родовід. А дерево – родовідне.

2. «Моє родовідне дерево.»

 - На сьгоднішній урок кожен з вас склав власне «родовідне дерево».

3. «Саджання саду з родовідних дерев.

- Діти зараз ми посадимо з ваших «дерев роду» сад: рід до роду.  А  якщо  до   них   додати   родовідні   деревця  всіх українських  дітей,  що  ми  одержимо?

4. Моральні засади сімї.

- Як можна по-іншому сказати, що ж таке сімя?

Сімя    маленька держава, яка має свої закони, права й обовязки.

5. Читання тексту «Жити по совісті»(с.54) частинами

6. Бліц – висновок до частин тексту.

- Як можна назвати І частину? ІІ? ІІІ?

  • Усі сімї різні.
  • Кожна сімя виробляє свої правила.
  • Жити по совісті – це не бути байдужим.
  • Молодці, діти! На основі цього тексту ми складаємо ланцюжок залежності одного члена сімї від інших.

7. Складання ланцюжків залежності одного члена сімї від інших.

- Діти, перед кожною групою лежать слова, стрілочки.

Треба назвати залежність та викласти схематично.                 І гр:  Діти залежать від батьків та дідусів..

 ДІТИ    БАТЬКИ    ДІДУСЬ, БАБУСЯ

 

ІІ гр: Діти залежать водночас від батьків та дідусів, бабусь.

ДІТИ     БАТЬКИ

             ДІДУСІ, БАБУСІ

ІІІ гр: Дідусь і бабуся залежать водночас від дітей, онуків.

ДІДУСЬ І БАБУСЯ    ДІТИ(батьків)     ОНУКИ

- А тепер перевіримо на слайді.

8. Технологія «Мозковий штурм» (картки з малюнками)

    -  Якими  б  різними  не  були  наші  сімї,  у  кожній з них існують  обовязки,  які  виконують  найчастіше  тато, мама, дитина,  бабуся,  дідусь.  Якщо у сімї, чи родині кожен знає свої  обовязки, живе по правилам – то в цій сімї, чи родині лад. Назвіть, з ким у вашій родині асоціюються ці предмети?

9. Фізкультхвилинка.

Є великий в вовка рід

Всім живеться тут як слід.

День планують вони вміло,

Гартують дух і власне тіло.

Вранці всі ідуть до кладки,

Зранку в вовчиків зарядка.

Лапки вгору, хвіст униз

І навколо повернись.

Лапки вниз – і роблять кроки,

Гнуться гарно в усі боки.

Як закінчили зарядку,

В воду всі мерщій із кладки.

День почався з тренування

Здолаєм легко всі завдання.

     10. Виведення формули щасливої сімї.                             - Що потрібно для того щоб сімя чи родина була щасливою?

1) Гра «Вилучи зайве»

- Перед вами діти слова, з яких треба вилучити зайве слово.

І гр: добробут ІІ гр:пошана               ІІІ гр:вірність

          порада                       виховання                        кохання

        затишок                   байдужість                      турбота

         сварки                          повага                          піклування

      допомога                      розуміння                           зрада

 2) Вправа «Гронування»

- Діти за допомогою слів, які у вас залишилися, ми складемо формулу-павутинку щасливої сімї чи родини.

- Які слова були зайві?

11. Складання класного Родоводу.

   -  Діти,  вас  у  минулому  році,  прийняла шкільна родина, де ви  навчаєтеся,  виховуєтеся  з  допомогою  таких   гарних вчителів.  Ви  вчитеся  бути  справжніми людьми з відкритим серцем   для  добрих  вчинків,  як  і  повинно  бути  у  міцній, дружній  родині.

1) Психогімнастика.

  - Утворіть коло.

В цьому класі ми родина,

Ми, і всі, і ти, і я.

Поверніться, посміхніться,

Обніміться, подружіться

(Виходить українка, читає вірш про український народ)    

- Українська земля дуже благодатна, подивіться, яке велике, міцне  дерево виросло  на ній – Дерево нашої класної родини.

 -  Яке  глибоке  коріння в нього: на ньому вже розмістилася сила  і  розум   нашої  шкільної  родини:  директор,  завучі.  З нього бере початок дуже міцний стовбур – це ваші ... вчителі. А  на  гіллях    стиглі  яблука, але не прості, а чарівні.. Я вам пропоную  зараз   зібрати  їх, а  замість  яблучок залишити на гіллях свої фотографії.(Діти під музику кріплять фото).                 

VII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

1) Аналіз виконання завдань уроку.       

- Якщо уявити, що сімя, родина, рід – повітряні кульки, яка з них буде найменшою? Середньою? Найбільшою?

(на нитці прив’язані 3 кульки від найменшої до найбільшої, нитку тримають двоє учнів, вчитель викликає учня, який кріпить до кульок поняття :сім’я, родина, рід).

                                 РОДОВІД

 Сім’я     Родина     Рід

2.Оцінювання учнів

3. Домашнє завдання.

VIII. Підсумок уроку.

 

 

 

 

doc
Додано
20 липня 2018
Переглядів
3736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку