Мета: уточнити, розширити й поглибити уявлення дітей про сім'ю, родину, рід, їх значення в житті людини; навчити складати « родовідне дерево » ; пробуджувати пізнавальний інтерес до історії свого родоводу; розвивати активність, мислення, творчу уяву; виховувати почуття любові й поваги до сім'ї, родини, роду, гордості за свій народ, його історію, культуру, традиції.
Методичне забезпечення: таблиці, картки, вистава фотографій, скринька з дзеркалом, макети «родовідного дерева» для кожного учня і один великий, предметні малюнки, намисто або повітряні кульки.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок з використанням інноваційних технологій: комп'ютер, проектор; інтерактивних техно - логій.
Методи і проблеми: інтерактивні методи: вправа «Мікрофон», «Гранування», «Рефлексія», «Очікування», «Прихована тема», метод гри, пояснення, показ, робота в парі, групі, практичний метод, автотренінг.
Технічні засоби: музичний центр, диски з дитячими піснями Н. Май, Злотника, комп'ютер, проектор.
Ювілейнівська ЗОШ І-ІІІ ст
Урок у 2 класі з курсу
Вчитель початкових класів
Ювілейнівської ЗОШ І – ІІІ ступенів,
спеціаліст вищої категорії
Тріпадуш О. В.
Тема: Сім’я, родина, рід, родовід.
Мета: уточнити, розширити й поглибити уявлення дітей про сім’ю, родину, рід, їх значення в житті людини; навчити складати « родовідне дерево » ; пробуджувати пізнавальний інтерес до історії свого родоводу; розвивати активність, мислення, творчу уяву; виховувати почуття любові й поваги до сім’ї, родини, роду, гордості за свій народ, його історію, культуру, традиції.
Методичне забезпечення: таблиці, картки, вистава фотографій, скринька з дзеркалом, макети «родовідного дерева» для кожного учня і один великий, предметні малюнки, намисто або повітряні кульки.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок з використанням інноваційних технологій: комп’ютер, проектор; інтерактивних техно - логій.
Методи і проблеми: інтерактивні методи: вправа «Мікрофон», «Гранування», «Рефлексія», «Очікування», «Прихована тема», метод гри, пояснення, показ, робота в парі, групі, практичний метод, автотренінг.
Технічні засоби: музичний центр, диски з дитячими піснями Н. Май, Злотника, комп’ятер, проектор.
( Звучить запис пісні «Доброго ранку, країно.»
І. Організаційна частина уроку
1.Психологічна адаптація.
- Унас сьгодні ніби свято,
Гостей зібралося багато.
Ануж на мене подивіться,
І веселенько посміхніться.
Посміхніться і до себе,
Посміхніться до гостей.
Привітайтесь: « Добрий день».
- Всі сіддайте тихо, діти
Домовляймось не шуміти.
Руки гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати!
- Спочатку сідає краса, а потім сила.
2.Психоформула.
( Діти сидять групами по 6 учнів, взявшись за руки, хором промовляють)
Тепло своїх долоньк
Я друзям віддаю.
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну.
- Сіли рівно, уважно слухаємо.
ІІ. Створення « ситуацій успіху» - До якого уроку ми підготувалися? Слайд1
- Які уроки, діти, нам подобаються?
(цікаві та веселі, радісні, складні)
- Якими ми будемо на уроці?
(уважними, старанними, активними, дисцмплінованими)
Треба сісти рівно, прямо.
Та навколо оглянутись.
І сусіду посміхнутись.
А щоб знання здобути,
Слід уважнішими бути.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Метод зацікавленості.
Звучать фанфари. (Під фанфари учитель виносить на долоні скриньку, накриту серветкою, в середині – дзеркало).
- Діти, у мене в руках цікава скринька. У ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідайте, кого ви там побачили, аж доки всі найцікавіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.
( Під пісню «Улыбка» діти почергово заглядують до скриньки)
- То кого ви там побачили?
- Так, ви побачили кожен себе. Отже найцінніший скарб– це ви самі.
А що дитині треба?
Дім красивий, білий.
І, як світлий образ,
Мамин погляд добрий,
Й батька дорогого,
Чути добре слово.
А ще б гарно мати
І сестру, і брата.
- Про кого йдеться у вірші?
- Про кого мріє дитина?
ІV. Представлення теми і очікуваних результатів.
3.Розв’язування ребусів за картками.
- Розгадайте ребуси, і дізнаєтеся, що за теми уроку.
1) 7я 2) Р1а 3) РіД 4) Родо
( діти називають слова, які почерзі з’являються на проекторі)
Слайд 2
- Зверніть, діти, увагу. Прочитайте з проектора тему урока.
2. Бесіда.
- Ми дуже часто, діти, у своєму мовленні використовуємо слово «сім’я» і, здається, усе про неї знаємо. А чи справді це так? Наприклад, бабуся і дідусь, які живуть з вами, це ваша сім’я чи родина? Хто входить до вашого роду? Що таке родовід? А якщо я попрошу вас розповісти, що таке лад у домі, або яку сім’ю можна назвати щасливою, то ми будемо сперечатися цілу годину.
- Для того, щоб дізнатися більше про ваші родини, родинні стосунки, про ваші обов’язки в сім’ї, ми присвятимо наш урок.
3. Вправа «Очікування».
- Чого урок навчить кожного з нас? ( на проекторі не закінчене речення, яке діти доповнюють і поступово на проекторі з’являється таблиця).
Слайд 3
3.Технологія «Робота в групах».
- Діти, для того, щоб наш урок був цікавим, продуктивним, творчим; щоб праця була злагодженою – ми продовжимо роботу в творчих групах. Але кожну групу треба швиденько назвати.
( Діти називають:
І гр. «Сонечко»
ІІ гр. «Веселка»
ІІІ гр. «Зірка»)
- Перш ніж приступити до роботи в групах, слід згадати правила роботи в групі: ( діти називають, на проекторі з’явлаються правила)
Слайд 4:
- А працювати ми будемо під гаслом (на проекторі):
Слайд 5:
V. Надання необхідної інформації.
1. Ознайомлення з поняттями.
- Ми з вами всі – український народ, який складається з малих та великих, дружних і працьовитих родин. Як могутній Дніпро бере початок з маленьких джерел, так і наша українська культура збагачується традиціями і звичаями маленьких сімей. Сім’я, мов сонечко, зігріває людину від її народження до кінця днів. Вона є осередком любові й тепла для дитини, дає їй уявлення про доброту, моральність, культуру поведінки.
- Тому в народі кажуть: «Які мама й татко – таке й дитятко».
2. Робота з книжкою(Я і Україна ст.51)
1) Читання тексту вчителем.
2) Продовження читання тексту дітьми по групах.
3) Обговорення прочитаного.
- Назвіть, хто входить до нинішніх родичів?
- Назвіть давнішніх родичів своєї родини.
- Назвіть хто входить до сім’ї.
3. Робота в зошитах.
1) Читання віршу хором.
2) Розгляд сімейної, родинної фотокартки.
- Назвати всіх хто зображений.
3) Виконання 2 завдання.
- Намалюйте у сердечку стільки кружечків, скільки осіб у твоїй сім’ї кольоровим олівцем.
4.Розгадування кросворду в групах.
- Діти, допишіть букви у порожні клітинки. Яка група впорається швидше, та й отримає більше балів.
( кожна група по черзі називає слова, а на проекторі з’являється слово один за одним).
Слайд 6:
- Діти, у кожної групи лежить на парті конверт, у якому є завдання. Це прислі’я. Але зимовий вітерець подув та змішав усі слова. Потрібно утворити прислів’я, але правильно розмістити слова у реченні. Отож, приступим до роботи.
І гр.
Шануй батька й неньку – і тобі буде гладенько.
ІІ гр.
Скрізь добре, а вдома краще.
ІІІ гр.
Рідний дім – це там, де тебе люблять.
7. Фізкультхвилинка для пальчиків.
Оцей пальчик – мій дідусь.
Цей – моя бабуся.
Оцей польчик – мій татусь,
Цей – моя матуся.
А цей пальчик – оце я!
А це – вся моя сім’я!
5. Метод «Прес». Складання схеми.
- Діти, за допомогою слів, які з’являться на проекторі, кожна група має дати визначення поняттям, з якими ми знайомилися. За допомогою цих визначень, ми побудуємо схему.
- Що таке сім’я ? Слайд 7
І гр.
Я вважаю,що сім’я – це група людей, яка складається з мами, тата , дітей.
Слайд 8
Сім’я
(тато, мама, сестра, брат, я.)
ІІ гр.
На мою думку, родина – це група людей, яка складається з батька, мами, дітей, ббабусі, дідуся, інших родичів, які живуть разом.
На проекторі:
Родина
(всі, хто живе разом)
ІІІ гр.
Рід – кілька поколінь, які походять від одного предка.
РІД
- сучасні українські сім’ї часто живуть родинами, тобто разом з дідусем, бабусею, або з кимось із родичів. До складуроду входять уже кілька родин, родичі, рідня.
НАРОД
VI. Інтерактивна вправа.
1. Розгляд дерева роду.
- Традиційно історію роду пока-
зують у вигляді дерева.
З роду в рід кладе життя мости,
Без коріння саду не цвісти,
Без стреміння човен не пливе,
Без коріння сохне все живе.
- Яке дерево тримається на корінні, так і кожен рід тримається на найстарших його членах, бо саме вони мають великий досвід життя і допомагають молодим.
- Коріння – це наші предки, прародичі. У ньому наше минуле, пам’ять. - Стовбур – дідусі, бабусі
- Міцні гілки – ваші батьки
- А хто ж листочки?
- Діти!
- Ми побачимо, як «ведеться рід» від найстарших до найменших – це і є родовід. А дерево – родовідне.
2. «Моє родовідне дерево.»
- На сьгоднішній урок кожен з вас склав власне «родовідне дерево».
3. «Саджання саду з родовідних дерев.
- Діти зараз ми посадимо з ваших «дерев роду» сад: рід до роду. А якщо до них додати родовідні деревця всіх українських дітей, що ми одержимо?
4. Моральні засади сім’ї.
- Як можна по-іншому сказати, що ж таке сім’я?
Сім’я – маленька держава, яка має свої закони, права й обов’язки.
5. Читання тексту «Жити по совісті»(с.54) частинами
6. Бліц – висновок до частин тексту.
- Як можна назвати І частину? ІІ? ІІІ?
7. Складання ланцюжків залежності одного члена сім’ї від інших.
- Діти, перед кожною групою лежать слова, стрілочки.
Треба назвати залежність та викласти схематично. І гр: Діти залежать від батьків та дідусів..
ДІТИ БАТЬКИ ДІДУСЬ, БАБУСЯ
ІІ гр: Діти залежать водночас від батьків та дідусів, бабусь.
ДІТИ БАТЬКИ
ДІДУСІ, БАБУСІ
ІІІ гр: Дідусь і бабуся залежать водночас від дітей, онуків.
ДІДУСЬ І БАБУСЯ ДІТИ(батьків) ОНУКИ
- А тепер перевіримо на слайді.
8. Технологія «Мозковий штурм» (картки з малюнками)
- Якими б різними не були наші сім’ї, у кожній з них існують обов’язки, які виконують найчастіше тато, мама, дитина, бабуся, дідусь. Якщо у сім’ї, чи родині кожен знає свої обов’язки, живе по правилам – то в цій сім’ї, чи родині лад. Назвіть, з ким у вашій родині асоціюються ці предмети?
9. Фізкультхвилинка.
Є великий в вовка рід
Всім живеться тут як слід.
День планують вони вміло,
Гартують дух і власне тіло.
Вранці всі ідуть до кладки,
Зранку в вовчиків зарядка.
Лапки вгору, хвіст униз
І навколо повернись.
Лапки вниз – і роблять кроки,
Гнуться гарно в усі боки.
Як закінчили зарядку,
В воду всі мерщій із кладки.
День почався з тренування
Здолаєм легко всі завдання.
10. Виведення формули щасливої сім’ї. - Що потрібно для того щоб сім’я чи родина була щасливою?
1) Гра «Вилучи зайве»
- Перед вами діти слова, з яких треба вилучити зайве слово.
І гр: добробут ІІ гр:пошана ІІІ гр:вірність
порада виховання кохання
затишок байдужість турбота
сварки повага піклування
допомога розуміння зрада
2) Вправа «Гронування»
- Діти за допомогою слів, які у вас залишилися, ми складемо формулу-павутинку щасливої сім’ї чи родини.
- Які слова були зайві?
11. Складання класного Родоводу.
- Діти, вас у минулому році, прийняла шкільна родина, де ви навчаєтеся, виховуєтеся з допомогою таких гарних вчителів. Ви вчитеся бути справжніми людьми з відкритим серцем для добрих вчинків, як і повинно бути у міцній, дружній родині.
1) Психогімнастика.
- Утворіть коло.
В цьому класі ми родина,
Ми, і всі, і ти, і я.
Поверніться, посміхніться,
Обніміться, подружіться
(Виходить українка, читає вірш про український народ)
- Українська земля дуже благодатна, подивіться, яке велике, міцне дерево виросло на ній – Дерево нашої класної родини.
- Яке глибоке коріння в нього: на ньому вже розмістилася сила і розум нашої шкільної родини: директор, завучі. З нього бере початок дуже міцний стовбур – це ваші ... вчителі. А на гіллях – стиглі яблука, але не прості, а чарівні.. Я вам пропоную зараз зібрати їх, а замість яблучок залишити на гіллях свої фотографії.(Діти під музику кріплять фото).
VII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
1) Аналіз виконання завдань уроку.
- Якщо уявити, що сім’я, родина, рід – повітряні кульки, яка з них буде найменшою? Середньою? Найбільшою?
(на нитці прив’язані 3 кульки від найменшої до найбільшої, нитку тримають двоє учнів, вчитель викликає учня, який кріпить до кульок поняття :сім’я, родина, рід).
РОДОВІД
Сім’я Родина Рід
2.Оцінювання учнів
3. Домашнє завдання.
VIII. Підсумок уроку.