Урок "Символіка країни Недоладії та її мешканців у казці-повісті Галини Малик"

Про матеріал
Мета: з’ясувати особливість символічного змісту країни Недоладії та її казкових персонажів у казці-повісті "Символіка країни Недоладії" Галини Малик; оцінювати вчинки казкових героїв, розрізняти добро і зло; формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні; - розвивати навички аналізу художнього твору, усне мовлення; - виховувати інтерес до літератури, прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця;
Перегляд файлу

Урок української літератури у 5 класі

Тема: Символіка країни Недоладії та її мешканців у казці-повісті Галини Малик

Мета:

  • з’ясувати особливість символічного змісту країни Недоладії та  її казкових персонажів; оцінювати вчинки казкових героїв, розрізняти добро і зло; формувати вміння  аналізувати вчинки інших та власні;
  •  розвивати навички аналізу художнього твору, усне мовлення;
  •  виховувати інтерес до літератури, прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця;
  • формувати спостережливість, пам’ять, увагу.

Тип уроку: формування умінь і навичок

Форма проведення: урок-подорож (з використанням рольової гри та роботи в групах).

Обладнання: художній текст повісті, проектор, слайд-шоу, ілюстрації учнів до повісті, карта країни Недоладії.  

Методи та прийоми: евристична бесіда; рольова гра; метод «Прес», «Мозкова атака», «Незакінчене речення»,  «Творчо-асоціативна робота», «Парад порад».

Випереджувальні завдання: завдання для груп, ілюстрації до твору.

Епіграф:

Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні

Народна творчість

Структура уроку

І. Організаційний момент.

Ось вже дзвоник пролунав,

5 клас за парти став.

Станьте рівно, як годиться,

Чи все на парті – подивіться.

Дружно назад оберніться,

Мило гостям посміхніться.

Додалося вам охоти?

Тож приступаєм до роботи.

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку. 

Мотивація навчальної діяльності школярів.

  1.     Слово вчителя. Сьогодні, діти, ми ще раз поринемо у чарівний казковий світ. Cвіт мудрості, добра і фантазії. Казка навчить долати будь-які перешкоди.  А ще навчить бути відповідальними за власні вчинки. На попередніх уроках ми познайомились із казкою-повістю Галини  Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», з’ясувати особливості мови і жанру твору. Сьогодні ми проаналізуємо символічний зміст зачарованої країни та її мешканців.
  2.     Робота з епіграфом.

Епіграфом до нашого уроку є добре відоме усім вам прислів’я «Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні».

  1.     Бесіда за епіграфом.
  •         До чого закликає народна творчість?
  •         Чи згідні ви з цим твердженням?
  •         Які подібні за змістом прислів’я вам відомі?

Сьогодні ви переконаєтесь, що все в житті головної героїні прочитаної казки залежить від її вчинків та від відповідальності за власні дії. Отже, вмощуйтесь зручніше, адже ми вирушаємо у мандрівку чарівною незвіданою країною.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Робота в групах (слайд №2).

Учитель. До сьогоднішнього уроку ви об’єдналися в п’ять груп, кожна з яких отримала випереджувальні завдання.

1 група – «Психологи» (аналізують риси характеру персонажів казки-повісті);

2 група – «Географи» (готують інформацію про країну, у якій відбуваються події твору)

3 група – «Художники» (зображують героїв повісті);

4 група – «Мовознавці» (пояснюють будову власних назв твору)

 5 група – «Актори» (вживаються у ролі героїв).

Учитель. Отже, я бачу ви готові до нової мандрівки. А з чого  розпочинається будь-яка подорож? Безумовно, із зібрання інформації про  місце нашої мандрівки.  Ми помандруємо сторінками казкової повісті Г. Малик. Отож, систематизуємо усе уже відоме про цей твір. Для цього створимо візитну картку твору.

  2. Створення «Візитної картки твору» (виконується письмово) (слайд №3)

  1. Назва
  2. Автор
  3. Відзнаки
  4. Місце подій
  5. Мова
  6. Головна героїня
  7. Тема
  8. Структура

IV. Основний зміст уроку

  1.     «Знайомство з головною героїнею»

Учитель.  Чарівною країною ми помандруємо разом із головною героїнею. Давайте з’ясуємо, якою вона постає перед нами?

І. група «Мовознавці» пояснюють походження імені дівчинки.

ІІ. Група «Художники» демонструють зображення дівчинки, аналізуючи зовнішній вигляд героїні.

ІІІ. група «Психологи» відзначають риси характеру дівчинки ( слайд №4)

 Учні зачитують уривок-повісті казки: «Те, що їй клали на тарілку, вона недоїдала. Те, що давали пити – недопивала. Почне малювати – кине, бо набридло. Почне щось ліпити з пластиліну – кине, бо нудно. Почне вишивати – кине, бо нецікаво. Навіть заплестися їй ні разу не вдавалось до кінця. Заплете одну кіску, а за другу не береться. Так і ходить цілий день – одна коса заплетена, друга – ні. Через це з нею завжди траплялися якісь неприємності»).

        Учитель. А ось і Аля завітала до нас. (Заходить дівчинка: ластовиння на носі, дві кіски, одна з яких заплетена, друга ні)

Рольова гра (інсценізація) (група «Актори»),

Я – Галя. Але тато з мамою називають мене Алею. Я не люблю робити справи до кінця! Все мені набридає. Нещодавно я потрапила до країни Недоладії. Там я зустріла дивних мешканців. Я хочу додому (плаче). Допоможіть мені повернутися.

Учитель. Діти, Аля хоче швидше повернутися додому. Давайте їй допоможемо. Для цього нам потрібно якнайбільше дізнатися про країну, в яку потрапила  дівчинка, та про її мешканців. Я думаю, що найкраще про нову країну нам розкажуть наші «Географи». Допоможіть нам, подавши таку інформацію:

  1.                   Метод «Незакінчене речення» (слайд №5).
  • Країна розташована… (Розташована на березі      озера без води)
  •  Її столиця – місто … (Недоград)
  •  Тут живуть… (Тут живуть усі недороблені справи)?
  • Із звичайних людей сюди потрапляють ті, які… (Ті, що недоробили 100 справ)
  • Дороги звідси…  (Дороги звідси немає)
  •  Править країною…( Правитель –  Недороль Десятий).
    1.     Завдання для «Мовознавців». Спробуйте пояснити походження назви цієї країни (префікс недо- свідчить про незавершеність якогось процесу, корінь -лад- мав би свідчити про порядок, але у поєднанні із префіксом вказує на порушення цього порядку).
    2.     Метод «Мозкова атака».

Учитель

 - Що, на вашу думку, символізує ця назва?

-  Чому Аля потрапила саме до цієї країни?

- Яка справа була сотою недоробленою дівчинкою?

- З якого міста розпочалася мандрівка дівчинки?

- У чому полягає особливість цього міста?

«Художники» презентують малюнок міста Недоград,  пояснюючи його елементи (кривулясті вулички, будинки-розвалюхи, купи сміття, годинник з однією стрілкою). Учні пояснюють зміст цих художніх деталей (Слайд №6).

«Мовознавці» пояснюють походження назви.

   Учитель.  До кого з персонажів нам потрібно звернутися, щоб потрапити до Недоладії? (до Недочеревика).

Фізкультхвилинка (проводить учень групи «Актори»)

Недочеревик  читає виразно  уривок, учні імітують прочитане рухами

Недо-роби!

Недо-пиши!

Недо-почни!

Недо-лиши!

І недо-їж!

І недо-ший!

І в Недо-ладію

        Мерщій!

Учитель. Ось ми потрапили до країни Недоладії. Давайте ближче познайомимось з її мешканцями. Для цього я пропоную відповісти на запитання вікторини «Впізнай героя».

5. Вікторина «Впізнай ім’я героя» (слайд №7).

Учитель. Імена яких мешканців ми не згадали? Давайте їх впізнаємо на малюнках, які підготували художники.

Показ слайда №8

  • «Мовознавці» пояснюють походження імен цих персонажів.

Спробуємо охарактеризувати деяких з них, продовживши перелік рис їх характеру.

  1. «Творчо-асоціативна робота»  ( слайд №9). Підібрати епітети-характеристики для кожного персонажа.

Учитель.- Звідки взялися ці мешканці у зачарованій країні?

  • Давайте допоможемо Алі, вказавши, від яких мешканців вона може чекати допомоги, а яких потрібно остерігатися. Для цього  визначимо «хто є хто».
  1. «Хто є хто» (слайд №10) Записати імена героїв у дві колонки:

1) ті, що допомагали; 2) ті, що протидіяли поверненню Алі додому.

Допоможемо Алі пригадати основні події у її незвичайній мандрівці. Для цього відтворимо їх послідовність: яка подія відбулася найпершою, а яка останньою.

  1. «Сюжетний ланцюжок» (слайд №11).

Встановити послідовність подій мандрівки Алі казковою країною.

Учитель. Як бачите, на Алю чекає страшна небезпека. Вона  досі від нас чекає поради, як повернутися додому. Діти, що вона повинна для цього зробити?

  • Я думаю, Аля обов’язково дослухається до нашої поради.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

1. Конкурс «Парад порад»

 Учитель. Пам’ятаймо, що нам потрібно також вчасно повернутися із казкової Недоладії. Для цього завершимо усі наші справи. Не будемо відкладати на завтра те, що можна зробити сьогодні. Фінальна наша справа – дати пораду Алі, усім дітям і, навіть, собі, як не потрапити до Недоладії.

Отже, оголошується фінальний етап мандрівки «Парад порад» (слайд №12).

 Учні отримують символічні метелики (натяк на першу дороблену Алею справу), на яких записують поради для Алі, вказавши, які риси потрібно виховувати у собі, щоб не потрапити до Недоладії (відповідальність, кмітливість, дисциплінованість, швидкість, доброту, зосередженість на справі, взаємодопомогу…).

- Діти, чи актуальна ця порада і для нас з вами? Адже пам’ятаймо, що Недоладія існує і донині.

2. Слово вчителя.

- Як відомо, у казках добро перемагає зло. Яке зло переможене в історію про Алю? Чи змогли ми сьогодні у нашій подорожі перемогти це ж зло?

- Чи будете ви на завтра відкладати те, що можна зробити сьогодні?

 

VI. Оцінювання

 Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,

всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,

тож роздаю вам очікувану нагороду –

гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.

Найкращими експедиторами нашої мандрівки сьогодні були…

VІІ. Домашнє завдання.

Напишіть листа одному з героїв казкової повісті з порадами, як стати кращим.

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Бондар Людмила
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
988
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку