Урок "Синоніми, антоніми,омоніми."

Про матеріал
Метою уроку було вчити учнів вживати синоніми , антоніми ,омоніми у своєму мовленні. Дітям було цікаво!
Перегляд файлу

 

          Тема уроку. Синоніми,  антоніми, омоніми.

Мета уроку : формування предметних компетентностей: навчати учнів використовувати здобуті мовні знання і мовленнєві вміння з теми «Слово» у прооцесі виконання навчальних завдань; розвивати уважність, спостережливість; удосконалювати навички каліграфічного письма; розвивати зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас школярів;

формування ключових компетентностей: уміння вчитися формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший;

 соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати у групах; виявляти ініціативу, докладати зусилля для досягнення результату;

 громадянської: виховувати  любов до рідної мови.

Форми  работи  на уроці: індивідуальна, робота в парах, самостійна  робота, діяльнісний підхід.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: картки, презентація.

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організаційний момент

Привітання

                                       Ось вже дзвоник пролунав,

Весь наш клас за парти став.

                                       Станьте рівно, як годиться.

                                       Чи все на парті – подивіться.

Звернення до гостей. До нас сьогодні завітали гості з доброзичливим настроєм і теплою посмішкою. Вони прийшли подивитися, як ми з вами вміємо працювати, чітко і правильно висловлювати свої думки.

Давайте привітаймо їх дружньо.

( Діти сіли)

Ну, а зараз

Сіли, дітки, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

У народі кажуть: «Слова щирого вітання - дорожчі частування».

Діти, зробіть один одному комплімент і ви побачите, як змінився ваш настрій.

(Діти роблять комплімент один одному)

Хочу, щоб ви були впевнені  й задоволені собою. А людина лише тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди. Пропоную вам сьогодні на уроці розкрити свої здібності.

 

 

 

 

Р-- На уроці будем   (СЛАЙД)

У-уважними
          Р-розумними
         О-оптимістичними
         К-креативними

  • Щоб розпочати роботу, пропоную розгадати математичний ребус

ЛИ 100 ПАД  (листопад)

  • Яке сьогодні число? ( 14 )
  • Чи знаєте ви яке сьогодні народне свято?
  • Народознавча  хвилинка:

(Свято Кузьми і Дем’яна. )

Вони вважалися захисниками людей і тварин.

З цим святом пов’язані такі прикмети (говорять діти))

  • Я б хотіла, щоб ви самі сформулювали тему нашого уроку і мету, яка стоїть перед нами. Я вам в цьому допоможу, але будьте  уважні.

Ось даю я вам загадку,

Щоб пішло все по порядку.

Якщо буду я мовчать,

Ти не зможеш мене назвать?

А допомогти тобі готове

Наше рідне…. (слово).

 

            А для чого служать слова в українській мові?

ІІ. Самовизначення до діяльності

1.Вправа «Виключ зайве слово»

Гарячий, солодкий, холодний.

Сумний, невеселий, синій.

Дзвіночок (квітка), дзвіночок (дзвоник), цукерка.

Коротка бесіда

  • Яке слово зайве в першому рядку? Другому? Третьому?
  • Чому зайве?
  • Отже, про що ми будемо сьогодні говорити?

(Про синоніми, антоніми, омоніми)

  • Для чого вони потрібні ?

( Щоб використовувати їх в своєму мовленні)

  • А який розділ мови вивчає ці слова?

(Лексика)

ІІІ. Оголошення  теми  уроку.

Слово вчителя.

            Сьогодні ми відвідаємо чарівну країну Лексикологію, яка мешкає в                  розкішному замку, що  наповнений словниковим багатством і мудрістю.

 (Показати замок)

  • Але, щоб ввійти, нам потрібен код.
  • Виконаємо графічний диктант. Ключ до нього на дошці.

1 – синоніми

2 – антоніми

3 – омоніми

 Три речення

1. Взимку сонце сміється, що аж вікна плачуть.

2. Мама каже: - Глянуть любо, на твою роботу, Любо!

3. Осінь стояла гарна, красива та чарівна.

(Код:  2, 3, 1 )

(Направимо подумки свої ключики до нашого сенсорного замку …. і   відкриємо його.)

ІV. РОБОТА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ

Першою господинею, яка чемно запросила нас до гостини, стала пані Синонімія. Але двері відчиняться за умови, коли ми зіграємо з нею в гру

« Я – редактор». Приймаємо виклик?

Вірш Д.Павличка «Мрія»

(4 групи по 2 рядочка)                                                                                           Як виросту — збудую (хату,дім, оселю),
На хаті колесо( приб'ю,прикріплю, прилаштую),
А там я поселю( крилату, летючу,літаючу),
Лелечу клекітну (родину, сім'ю,пару                                                                                                                           Нехай (розводиться,гніздиться,селиться)
По всіх деревах і (хатах,оселях,будинках)
Нехай мені щоночі (здається,ввижається,сниться),
Що я літаю, наче(птиця,птах,пташка).

2 завдання.

Творче конструювання «Мозаїка»

Творче конструювання “Мозаїка”
До слів іншомовного походження дібрати
українські синоніми
Абсурд, адаптація, аргумент, фін...

( У кожній групі по три слова іншомовного походження.

Завдання: Дібрати українські синоніми)

Висновок: Всі завдання Синонімії виконані.

         Отже, рухаємося далі. Для того, щоб потрапити до наступної жительки цього вишуканого замку, нам треба відгадати загадку і зрозуміти, як звуть цю пані.

Коли мати входить в хату,

Всіх вона вкладає спати.

А як батько заходить,

Всіх на ноги підводить.

Хто зуміє відгадати,

Що за батько,

Що за мати?  (День і ніч)

  • Як називаються такі слова? ( антоніми )

Гостинно зустрічає нас Антонімія.

3 завдання.

Вправа  (доповнити прислів’я антонімами)

  1.          На чорній землі … хліб родить.
  2.          Учення – світ, а невчення - …
  3.          Ранні пташки росу п’ють, а … слізки ллють.

 

4 завдання. ФІЗХВИЛИНКА

                  «Лексичний волейбол»

  • Героями нашої гри будуть слова-антоніми

ФІЗХВИЛИНКА

                                       Зло ( добро)

                                       Увійти ( вийти)

                                      Високо ( низько)

                                     Чистий ( брудний)

                                      хвалити ( лаяти)

                                    мир ( ворожнеча, війна)

                                    стояти( сидіти)

                                   чистий ( брудний)

                                    порожній ( повний)

                          кислий ( солодкий)

Встаємо. Гра з м’ячем  (я кидаю м’яч будь-якому учню і називаю слово – а дитина – антонім)

Олівець, Ліжко, Корова

Давайте зробимо ще один висновок.

  • Не до всіх слів можна дібрати антоніми.

           Не дочекавшись гостей, привітно відчиняє двері ще одна господиня - найзагадковіша та найсерйозніша.  Звуть її Омонімія.

5 завдання.

Гра «Дивись – не помились» Загадки – жарти (Працює всі групи на планшетах)

  1. Яку частину слова можна знайти в землі? (корінь)
  2. Яке крило ніколи не літає? (крило велосипеда)
  3. З якого крана води не набереш? ( з будівельного)
  4. Яким ключем не можна відімкнути замок? (музичним – скрипічний, пташиний)

 

Хвилинка - веселинка

  •   Андрійку, що ти малюєш?
  •   Крису.
  •   Щось не дуже схоже на крису.
  •   Так це не та криса, со миса, а та криса, со димить.

 

Ви зрозуміли, мабуть, що діти не вимовляли правильно всіх літер, тому й значення слів вийшло різним. Та це була просто усмішка.

                                  Захист проектів:                                                                                                 Посміхнулися, а зараз переходимо до захисту ваших проектів, над якими ви працювали тиждень.

 

Надаємо слово для захисту свого кластеру представникам першої групи.

 

  • Дякуємо. Подаруємо їм аплодисменти.

 

Тепер представники другої групи хочуть презентувати свою роботу.

 

  • Поаплодуємо їм за їхню роботу.
  • Запрошуємо і дружню команду третьої групи.
  • Подякуємо їм.

Підсумок.

(Мені сподобалось. А вам? Кластери будуть висіти у класі і ви можете скористуватися ними в будь-який час)

 

Підсумуємо наші знання

«Фішбоун»

 

  • ГОЛОВА: З якими словами ми познайомилися при вивчені даного розділу?
  • Верхні кістки: Синоніми
  • Нижні кістки: наприклад
  • Верхні кістки: Антоніми
  • Нижні кістки: наприклад
  • Верхні кістки: Омоніми
  • Нижні кістки: наприклад
  • Хвіст: Для чого ці слова ми вживаємо у нашій мові?

 

 V. Підсумок уроку.

 

  •  А зараз візьміть до рук круги. Зафарбуйте ту частину, яка відповідає вашому враженню від уроку.

 img12

  • Я задоволена вашою роботою на уроці. Дякую!

 

Фото, автор Soloveika на Яндекс.Фотках

Картинки по запросу ребус листопад

https://fazendoanossafesta.com.br/wp-content/uploads/2016/06/Centro-de-Mesa-Bela-e-a-Fera-Bela-3-2.jpg

https://1.bp.blogspot.com/-77qCDN3r2G0/XVBgmhikcGI/AAAAAAAACWs/PcVIh0Omqy4oySaXIZ68DeBBCxD8py8mQCLcBGAs/s1600/xx%2B%25288%2529.png

         МРІЯ

 ( Дмитро Павличко)

Як виросту — збудую хату,

На хаті колесо приб'ю,

А там я поселю крилату

Лелечу клекітну сім'ю.

Нехай розводиться, гніздиться

По всіх деревах і хатах.

Нехай мені щоночі сниться,

Що я літаю, наче птах.

Похожее изображение

1-    синоніми                  2-    антоніми                         3-    омоніми  

         

            КОД 

     2, 3, 1

 

 

 

 

 

Абсурд –

Адаптація-

Довідка: порядок, нісенітниця, угода, кінець,доказ,

повідомлення, відстань, правда,пристосування.

Аргумент –

Фініш-

Довідка: порядок, нісенітниця, угода, кінець,доказ,

повідомлення, відстань, правда,пристосування.

 

Дисципліна-

Дистанція-

Довідка: порядок, нісенітниця, угода, кінець,доказ,

повідомлення, відстань, правда,пристосування.

Договір-

Істина –

Інформація-

Довідка: порядок, нісенітниця, угода, кінець,доказ,

повідомлення, відстань, правда,пристосування.

                                    

На  чорній землі          хліб  родить.

Учення світ , а невчення - ….              .

Ранні  пташки  росу п’ють,а  ..       слізки  ллють.

 

Гарячий , солодкий, холодний.

Говорить, балакає, бігає.

Коса (у дівчини), коса (щоб косити), ключ

 

Гра «Дивись – не помились» Загадки – жарти                                                                                                  Яку частину слова можна знайти в землі? (корінь)

    Яке крило ніколи не літає? (крило велосипеда)

З якого крана води не набереш? ( з будівельного)

Яким ключем не можна відімкнути замок? (музичним – скрипічний, пташиний)

 

 

 

 

 

Як виросту — збудую (хату,дім, оселю),
На хаті колесо( приб'ю,прикріп лю, прилаштую),

А там я поселю( крилату, летючу,літаючу),
Лелечу клекітну (родину, сім'ю,пару).                                                                     Нехай (розводиться,гніздиться,се литься)
По всіх деревах і (хатах,оселях,будинках)
Нехай мені щоночі (здається,ввижається,снить ся),
Що я літаю, наче(птиця,птах,пташка).                                                        

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковальова Оксана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 листопада 2019
Переглядів
1946
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку