Урок. "Синоніми. Підготовка до переказу.

Про матеріал
Урок з елементами підготовки до переказу. Можна використовувати лінгвістичні вірші та тексти.
Перегляд файлу

СИНОНІМИ.

Мета: сформувати вміння бачити синоніми в тексті, вживати відповідно до відтінків значення.

Корекційно-розвиткова: збагачувати активний лексичний запас, вміння висловлювати свою думку, аналізувати та робити висновки.

Виховна: розуміти цінність і красу рідної мови, природи, людських стосунків.

  1. Повторення: гра «ПРАВДА – ХИБА»
  2. Визначити тему уроку:

Знову слова в нас у школі,

В дружньому учнівськім колі,

Товариськім спілкуванні,

У розмовах, у навчанні.

 

Ці уміють спільне мати

В значеннях, нас дивувати:

Дужий, сильний і могутній.

У них сяє спільне й сутнє.

Ми знайдемо його враз.

Хай радіє мить у час.

 

Нащо в текстах ці ходили?

Та виразність полюбили,

Висловили  думку точно,

Образно, а не «поточно».

Ще уникнули повторів,

Речення переговорів

Не хотіли – пов`язались.

В одній темі зоставались.

  1. Визначення теми уроку, синонімів як явища в мовленні, їх ролі.
  2. Учні вдягають віртуальні шапки науковців, аналізують інформацію та ряди синонімів, висновки-правила записують.
  3. Робота з підручником. Порівняти правила-висновки з підручником. Що нового знайшли
  4. Доведіть, що синоніми урізноманітнюють мовлення. За потреби скористайтеся довідкою. с. 37, впр. 78. (Заболотний)

1. Почало світати... Зорі меркли в синьому небі, само воно

біліло. 2. Розвиднялось. Світлішало небо, бліднули зорі . 3. Іще надворі й не сіріє, а Клим уже до річки йде  4. Гості роз’їхались уже, як дніло надворі

  1. Робота в групах: довести, що синоніми допомагають:

точніше висловити думку

уникнути повторів

зв’язати речення в тексті

зробити мовлення виразним, образним

Підготовча робота. Робота з текстом. ( Тема, головна думка, стиль, тип мовлення)

Я йшов лугом, ступав час,

Крокувала вічність в нас,

Бо я відчував безмежність,

Творця всього обережність.

 


Раптом ось вам: в висоті, над травою( чи прості)

Птах завис на однім місці,

Раніш бачив це лиш в книжці.

Несподівано, зненацька

Думка біжить залихвацька:

Крилами тріпоче доля,

Їй потрібна неба воля!

 Я дививсь в бінокль і бачив:

Невеликий сокіл значив

Місце тут для полювання

І маленького надбання.

Мізерне, а відстань -  милі.

Боривітру все по силі,

Пильно він дивився вниз,

Зосередженість тут – приз.

 І увазі  нагорода,

Бо своє бере природа:

Щось помітив птах - і в трави.

В кігтях вже не для забави

Мишеня! З нори на мить!

Сокіл вмів його схопить.

 Гострий зір в хижого птаха,

От й попався бідолаха.

І десятки метрів – просто.

День додасть висоті росту


.

ВПР. 77. Прочитайте текст, обираючи з поданих у дужках синонімів найбільш

доцільний. Обґрунтуйте свій вибір.

СОКІЛ-БОРИВІТЕР

Я (йшов, крокував, прямував, ступав) лугом і (несподівано,

раптом, миттю, зненацька) помітив, що високо над травою,

тріпочучи крилами, висить на одному місці птах. Я подивився

в бінокль і побачив (маленького, невеликого, мізерного) сокола-боривітра... Він (уважно, пильно, зосереджено) дивився вниз і раптом, щось помітивши, каменем упав у траву. Одна мить – і в кігтях у нього було мишеня, що необережно визирнуло з нірки. Як же міг птах здалеку (помітити, побачити, угледіти) свою крихітну здобич?

Справа в тому, що багато хижих птахів володіють дивовижно (проникливим,гострим, далеким) зором. І помічає

боривітер мишеня за десятки метрів.

 ВИСНОВКИ.

РОБОТА З ТЕКСТОМ. Вадим був спокійним і врівноваженим: його завжди захистить  брат, допоможе мама, якщо не все буде виходити. І не потрібно дуже напружуватися! … А може, потрібно? – виринало звідкись питання.

- Так, я буду старатися! – вирішив хлопець, тільки  дрібні, маленькі,

Крихітні, мізерні думки не відпускали:

- А як стати найкращим і не дуже багато працювати? Так, бути одним з-поміж інших, та виділятися?

Заслужити титул незвичайного – це добре?

Думай, міркуй, розкинь мізками, метикуй, мізкуй, кумекай, май на думці – тільки тоді зрозумієш: головне брати участь у одному спільному ділі, тоді радість і веселощі будуть з нами. А найбільше діло в світі – це ЖИТТЯ!

  1. Висновки. Закінчити речення (на дошці та в зошитах, науковці працюють разом, доповнюють один одного).
  2.  Д/З впр. 77 (переказ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

docx
Додано
30 листопада 2021
Переглядів
658
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку