СИНОНІМИ.
Мета: сформувати вміння бачити синоніми в тексті, вживати відповідно до відтінків значення.
Корекційно-розвиткова: збагачувати активний лексичний запас, вміння висловлювати свою думку, аналізувати та робити висновки.
Виховна: розуміти цінність і красу рідної мови, природи, людських стосунків.
Знову слова в нас у школі,
В дружньому учнівськім колі,
Товариськім спілкуванні,
У розмовах, у навчанні.
Ці уміють спільне мати
В значеннях, нас дивувати:
Дужий, сильний і могутній.
У них сяє спільне й сутнє.
Ми знайдемо його враз.
Хай радіє мить у час.
Нащо в текстах ці ходили?
Та виразність полюбили,
Висловили думку точно,
Образно, а не «поточно».
Ще уникнули повторів,
Речення переговорів
Не хотіли – пов`язались.
В одній темі зоставались.
1. Почало світати... Зорі меркли в синьому небі, само воно
біліло. 2. Розвиднялось. Світлішало небо, бліднули зорі . 3. Іще надворі й не сіріє, а Клим уже до річки йде 4. Гості роз’їхались уже, як дніло надворі
точніше висловити думку
уникнути повторів
зв’язати речення в тексті
зробити мовлення виразним, образним
Підготовча робота. Робота з текстом. ( Тема, головна думка, стиль, тип мовлення)
Крокувала вічність в нас,
Бо я відчував безмежність,
Творця всього обережність.
Раптом ось вам: в висоті, над травою( чи прості)
Птах завис на однім місці,
Раніш бачив це лиш в книжці.
Несподівано, зненацька
Думка біжить залихвацька:
Крилами тріпоче доля,
Їй потрібна неба воля!
Я дививсь в бінокль і бачив:
Невеликий сокіл значив
Місце тут для полювання
І маленького надбання.
Мізерне, а відстань - милі.
Боривітру все по силі,
Пильно він дивився вниз,
Зосередженість тут – приз.
І увазі нагорода,
Бо своє бере природа:
Щось помітив птах - і в трави.
В кігтях вже не для забави
Мишеня! З нори на мить!
Сокіл вмів його схопить.
Гострий зір в хижого птаха,
От й попався бідолаха.
І десятки метрів – просто.
День додасть висоті росту
.
ВПР. 77. Прочитайте текст, обираючи з поданих у дужках синонімів найбільш
доцільний. Обґрунтуйте свій вибір.
СОКІЛ-БОРИВІТЕР
Я (йшов, крокував, прямував, ступав) лугом і (несподівано,
раптом, миттю, зненацька) помітив, що високо над травою,
тріпочучи крилами, висить на одному місці птах. Я подивився
в бінокль і побачив (маленького, невеликого, мізерного) сокола-боривітра... Він (уважно, пильно, зосереджено) дивився вниз і раптом, щось помітивши, каменем упав у траву. Одна мить – і в кігтях у нього було мишеня, що необережно визирнуло з нірки. Як же міг птах здалеку (помітити, побачити, угледіти) свою крихітну здобич?
Справа в тому, що багато хижих птахів володіють дивовижно (проникливим,гострим, далеким) зором. І помічає
боривітер мишеня за десятки метрів.
ВИСНОВКИ.
РОБОТА З ТЕКСТОМ. Вадим був спокійним і врівноваженим: його завжди захистить брат, допоможе мама, якщо не все буде виходити. І не потрібно дуже напружуватися! … А може, потрібно? – виринало звідкись питання.
- Так, я буду старатися! – вирішив хлопець, тільки дрібні, маленькі,
Крихітні, мізерні думки не відпускали:
- А як стати найкращим і не дуже багато працювати? Так, бути одним з-поміж інших, та виділятися?
Заслужити титул незвичайного – це добре?
Думай, міркуй, розкинь мізками, метикуй, мізкуй, кумекай, май на думці – тільки тоді зрозумієш: головне брати участь у одному спільному ділі, тоді радість і веселощі будуть з нами. А найбільше діло в світі – це ЖИТТЯ!
1