Урок "Синонімічне багатство української мови. Антоніми. Омоніми. Пароніми."

Про матеріал
Урок-практикум допоможе поглибити знання учнів про лексику української мови, сприятиме розвитку вміння швидко і доцільно добирати відповідні стилістично зумовлені мовні ресурси.
Перегляд файлу

Урок № 3

Синонімічне багатство української мови. Антоніми. Омоніми. Пароніми

Мета: поглибити знання учнів про лексику української мови, її синонімічне багатство; узагальнити та систематизувати знання учнів про омоніми, антоніми; розвивати вміння учнів лексично і стилістично грамотно висловлювати свої думки, швидко та доцільно добирати відповідні стилістично зумовлені мовні ресурси

Тип уроку:  урок-практикум

Обладнання: картки.

Методи і прийоми: робота в групах, випереджувальні вправи.

Хід уроку

  1.  Організаційний момент, оголошення теми, мети та завдань уроку.
  2. Мотивація навчальної діяльності.
  3. Актуалізація опорних знань.

D:\фотки\КАТЯ\фотосесия\sty22a.jpg

  • Що вивчає лексикологія?
  • Які види словників вам відомі?
  • Доведіть багатозначність слова «смуга» .
  • Чому в українській мові наявні діалекти? Наведіть приклади.
  • Наведіть ряд професіоналізмів, характерних для певної професії.
  • На які групи за походженням поділяється лексика української мови? Наведіть приклади.
  • Що таке архаїзми? Наведіть приклади.
  • Що таке неологізми? Наведіть приклади.

Індивідуальні завдання

 

Проблемне завдання

Продовжити вислови усної народної творчості. Розібрати за будовою вставлені слова:

Не родись багатий, а родись ……

Найкращий учитель - ……

Нема гіршого ворога, ніж дурний……

Вік прожити – не поле….

 

Доберіть до іменника прикметник, узгодивши його за лексичним і граматичним значенням.

Апарат, погода

літальний, льотний

погляди, стан

матеріальний, матеріалістичний

ніж, цех, речення

складний, складальний, складений

стрічка, ранок

червоний, червневий

 

 

 

Повідомлення учня

    Часто ми невірно вживаємо слова заступник та замісник. Замісник – людина, яка тимчасово виконує чиїсь обов’язки (є замість когось): «Практикант працював як замісник електромонтера». Одне зі значень слова заступник – офіційна особа, яка заступає якогось начальника, керівника. Заступник здебільшого відає певними ділянками роботи, має певне коло обов’язків. Заступник працює одночасно з начальником, тому це слово входить у словосполучення, що є назвами посад: заступник директора, заступник прокурора. Замісник же тільки заступає особу, коли її немає.

  1. Підготовка до практичної частини.

 

Робота з таблицею «Групи слів за значенням»

Синоніми

(від грецького слова «synonymos» — однойменний)

Це сукупність слів, які різні за своїм звучанням, але схожі за значенням. Частіше за все за значенням синоніми відрізняються лише відтінком мовлення – тобто, акцентом на тій чи іншій ознаці певного явища або предмета. За ознакою належності до єдиного спільного поняття синоніми виділяють в синонімічні ряди. Самі слова в такому ряді різняться лише емоційним забарвленням, але зазвичай одне слово можна легко замінити іншим з його синонімічного рядку.

Кожний синонімічний ряд має стрижневе слово або домінанту. Це слово є найбільш нейтральним серед інших та частіше інших зустрічається в мовленні. Зазвичай воно не несе в собі емоції та є загальновживаним у різних літературних стилях.

Наприклад, для синонімічного ряду: горлати, галасувати, репетувати, верещати, волати, слово кричати буде домінантою.

Антоніми

(від грецьких слів «anti» — проти і «onyma» — ім’я)

Це  слова, абсолютно протилежні за своїм лексичними значенням. Зазвичай до антонімів належать слова, що вказують на якість або кількість, дію та ознаку дії.

Поняття антонімів не може існувати, якщо їх не поділити на антонімічні пари: одне слово протилежне іншому по значенню. Проти їх об’єднують в пари за принципом лексичної спільності – наприклад, обидва слова вказують на одну й ту саму ознаку, якість якої є протилежною.

Прикладів антонімів дуже багато, і вони представлені різними частинами мови: високо – низько, йти – стояти, від – до.

Антонімічне явище часто використовують в художній літературі, яке проявляється у вигляді такого художнього засобу, як антитеза (протиставлення).

Наприклад, цитата з твору Павла Тичини : «Згинь старе із мріями — йди нове з героями».

Омоніми

(від грецьких слів «homos» — однаковий і «onyma» — ім’я)

Це слова абсолютно однакові за звучанням, але різні за значенням. Омоніми утворюються внаслідок збігу у звучанні деяких слів різного походження або один із омонімів може виступати як одне із понять багатозначного слова.

Важливо знати, що омоніми також поділяють на повні та неповні.

Повні лексичні омоніми завжди однакові за складом та написанням у всіх граматичних формах слова.

Наприклад, кома – як пунктуаційний знак та кома – як стан людини.

Неповні лексичні омоніми в свою чергу поділяються на 3 групи.

Омографи – це слова, однакові за написанням, але мають різний наголос: замок – замок.

Омоформи мають однакове написання та однаковий наголос тільки в певній граматичній формі: мати (іменник) – мати (дієслово).

Омофони мають однакове звучання, проти написання трохи різниться: мене – мине.

Пароніми

(від гр. para — біля, поряд і опута — ім'я) зазвичай називають таке мовне явище, коли два слова, схожі за звучанням, але різні за значенням, помилково вживають одне замість іншого, наприклад: боцман замість лоцман, кремінь замість кремній. Слова, які утворюють такі пари, називаються паронімами.

Уживання одного слова замість іншого пояснюється не тільки подібністю звучання, але в деяких випадках і подібністю лексичних значень. Та все ж причиною помилки є недостатньо точне знання значення одного зі слів або навіть обох. Наприклад: «Марія Смірнова належала до тієї незначної категорії студентів, які на перших курсах плутають гігієну з гієною» (З газети).

 

  1. Практична частина

Завдання 1 (робота в зошитах)   

Підібрати антоніми до слів:

Безпечний, своєчасний, налагоджувати, підключати, знеструмлювати, реальний, чітко, виконання.

     D:\фотки\фото с телефона\jcqaegleLMQ.jpg  Завдання 2 (робота в групах)

Робота за словником З'ясуйте різницю в лексичному значенні поданих паронімів і введіть їх у речення.

1 група

Адрес — адреса,

вправа — управа,

сильний — силовий,

 компанія — кампанія

2 група

 інтелігентний — інтелігентський,

редакційний — редакторський,

продуманий — придуманий,

ідеальний — ідеалістичний

3 група

реальний — реалістичний,

 матеріальний — матеріалістичний,

проблемний — проблематичний,

музичний — музикальний,

 

 

Завдання 3

Поясніть різницю між словами у парах синонімів, попередньо ввівши їх у словосполучення. Знайдіть слова, які вжито неправильно.

 Свічадо — дзеркало, вої — воїни, гуманність — людяність, ратний — бойовий, офірувати — жертвувати, рать — битва, звізда — зірка,  уста — губи, чоло — лоб, перст — палець, ректи — говорити, знатний — відомий.

Завдання 4

Знайдіть омоніми, визначте їх групу.

1. До обіду покосили, гострі коси потупили (Народна творчість).

2. Через вузьку протоку, що відокремлює острів від довгої піщаної коси, котяться спінені хвилі (М. Трублаїні).

3. Теплий вітре, шуми, ясне сонце, в зеніті світи, ми будуєм для щастя світи (В. Сосюра).

 4, Хоч з хвастунів, бувало, і сміються, але в дільбі їм часто долі дістаються (Л. Глібов).

 5. Вгорі темне непривітне небо, долі — холодна земля (М. Коцюбинський).

Завдання 5

Випереджувальне завдання. Робота зі словником.

Учень, який заздалегідь підготувався, пояснює різницю між значеннями слів напруга та напруженість.

Наруга - електрична напруга це фізична величина чисельно дорівнює відношенню роботи, зробленої при перенесенні заряду між двома точками електричного поля і величини цього заряду.

Напруженість - неспокійний, загроза  небезпеки або сварки, стан якихось відносин.

  1. Підсумок уроку. Мотивація оцінних балів.
  2. Домашнє завдання
  • Повторити відомості про синоніми, антоніми, омоніми, пароніми.
  • Робота в групах. Дослідити питання: проблеми семантики, структури, становлення та історичного розвитку фразеології; джерела української фразеології.
docx
Додано
5 березня 2023
Переглядів
1037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку